Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Pylon i Tjeckien-2009.

Blogg skapad av:
svensk pylon
Skicka mail

2009-06-13 00:13:05  
Här kommer ett försök att sammanfatta våran resa till Tjeckien och deras Europa-cup-race i F3D.
Att vi skulle försöka att åka till Mjêlnik i Tjeckien i år och flyga pylon bestämde vi på Dragsängarna efter Q-tävlingen redan ifjol, jag och Sören.
Våra söner, Simon och Marcus, flyger i F3D-klassen och tillsammans med mej och Gunnar från Pålsboda så skulle vi bli fyra piloter i sällskapet.

Efter en hel del planerande med ledigheter på jobb och skolor så var det så dags att packa bilarna och dra. Tävlingsdagar var den 6-7:e Juni och vi åkte på tisdag den 2:a för att hinna träna lite på plats.
Avfärd på tisdag morgon:


Vi åkte hela familjen i våran bil, fyra st., och tillsammans med maskiner och
utrustning så kan jag lova att Toyotan blev fullproppad. Nästintill lika fullpackad var WW-bussen från Pålsboda-klubben med sju stycken glada resenärer.

Så här såg våran resa ut.

Dag 1:
Tisdag morgon. Vi börjar resan söderut och stannar till i Pålsboda på en
snabb kopp kaffe. Sen fortsätter vi, bägge bilarna, för ett lika snabbt stopp i
Jönköping där våran dotter Joanna stiger på. (det är hon som har fotat det mesta i den här bloggen)
Men hur ser min caller ut.....det här bådar inte gott.....


Sådärja. Nu är han tillbaka på banan igen.....


En snabbvisit hos hjälpsamme Kenneth Mustelin i Malmö där Marcus hade en ny kärra att hämta som skulle premiäras nere i Tjeckien.
Framme i Trelleborg på eftermiddagen efter 65 mil.
Ett besök på Forex för att växla till oss Euro och Tjeckiska slantar och sen var det bara att leta på rätt färja.

Lite taktiksnack på färjan inför kommande tävling.


Vi hade valt att åka Trelleborg-Sazniz som bara tar 4 timmar för att sen sova över en natt i Tyskland. Klockan 21:45 rullade vi av på den tyska sidan och en timme senare hade vi checkat in på ett hotell. Skönt att få sova ut ordentligt inför autobahn.....


och att få äta en riktig hotell-frukost.


Utsikt från hotellet i Sazniz:


Dag 2:
Onsdag morgon.
Efter utcheckning från hotellet så var det dags att sikta på Berlin-Dresden- och slutmålet Mêlnik.
Kartan utvecklad för att undvika onödigt många U-svängar:


Mat-stopp:


Simon tycker om köttbullar.....syns det?


Nio timmar senare var vi framme vid målet. Resan gick riktigt bra, utan missöden eller felkörningar. Ja, en liten koves utanför Dresden blev det i vårat fall men det är en annan historia.....

Vi tyckte att vi var värda en pilsner på camping-restaurangen innnan bilarna skulle lastas ur.


Dom andra svenskarna hade redan checkat in i stugorna.




Sen var vi bara tvungna att hälsa oss själva välkomna med en Jäger...


Dag 3:
Torsdag morgon.
Nu börjar "allvaret"..
Vi åkte ut till fältet vid 8-snåret och var också först på plats av alla.
Började som vanligt med att montera meck-tältet.


Undrar vad Marcus tänker på?
Två kärror som bägge är oflugna....men det kommer att visa sej att det gamla ordspråket fortfarande gäller: "Ett dåligt genrep ger en bra premiär".


Fler flygare börjar att dyka upp. Här ett av dom andra svensktälten:


Provstart för att kolla motorvarv och nålläge:


David ser sugen ut på en Nelson...?


Jaha....var det bara kaffet som han verkade så nöjd över..


Roffe spionerar lite och undrar hur vi bär oss åt som får så´n fruktansvärd fart på Nelson-motorerna...  ((-;


Dag 4:
Fredag.
Efter en heldags-träning på fältet hela torsdagen så var planen att göra något annat under fredagen. Trots vissa protester av tonåringarna som hellre ville träna mera bestämdes att vi skulle åka in till Prag. Med Gunnar i spets sökte vi oss in i gröten av rondeller och flerfiliga kullerstensgator. Tur att han åkte före, annars hade nog vi fortfarande suttit fast i huvudstaden.
Syns det att det är ett gäng turister som gästar "Praha"??


Slottet......såja. Nu har det kvinnliga sällskapet fått sitt..... Kan vi åka tillbaka till Mêlnik nu???? "Vi hinner flyga lite i eftermiddag om vi åker nu"......Grabbarna tyckte att det räckte med stadspromenader nu.
Själv ligger jag lågt med min åsikt, blir lugnast så....


Efter eftermiddagsbesöket på flygfältet med anmälnings-procedur och ett par flygningar till så var vi mindre förberedda än förut.....Marcus bägge maskiner flög visserligen bra och blev intrimmade i sändaren men hans motorer gick inget vidare.
Ihop-plockning och beslut att åka till campingen för att mecka.
En öl och Jäger gjorde att det blev riktigt skoj att skruva...


Dag 5:
Lördag.
Så var det äntligen dags för tävling. Till årets race var det 57 team anmälda.
Från Ukraina, Ryssland, Tyskland, Italien, Tjeckien, Holland, Belgien och så klart Sverige. Totalt hade Sverige 11 team, klart största nation.
Efter montering av kärrorna och tankning....
Tankfarbrorn med den legendariska soppadunken. Hoppas att den är renare på insidan....:


Och sändarinlämning.....
Sändarfarbrorn:


...fick vi våra startnummer.
,



Och våra namnskyltar.....
Driver man en mack till vardags och låter mej sköta anmälningarna till tävlingen så får man stå ut med lite......


Och ni skulle ha hört speakerns uttal när "Gunnar Shicken Broberg" ropades upp...

Traditionellt invigningstal med nationalsång:


Sista förberedelserna i Nelson-tältet.
Marcus har bestämt sej för vilken kärra som ska få vara hans första maskin. Den nya Börje-kärran:




Simon märker upp ett nytt nålläge, verkar som dagens förutsättningar kräver lite rikare inställning än på träningen igår:


På väg ut till första heatet. Simon ser spänd ut. Jag nöjer mej med att spänna ut tröjan...




Svenskar som undrar....."ska Nelson-motorn starta idag eller....."




Nja, visst startade den men med en tokrik nålning blev jag toksist i det första heatet. Tog mej i alla fall runt. Det gick bättre för Simon och Marcus och både jag och Gunnar fick spö av ungdomarna. Igen.

Dag 6:
Söndag.
En holländare med en av tävlingens få krascher:


Det blev inga svenska framgångar placeringsmässigt det här året i Mêlnik. Hasse blev bästa svensk, bara 1,5 sekund från att få flyga semifinal, tvåa av svenskarna blev Kenneth Johannson. Simon och Marcus slutade i mitten av startfältet på deras första internationella tävling, utan någon strafftid, och det är dom väldigt nöjda med. Och ska så vara.

Ingen svensk alltså i den riktiga täten, men finalerna är skoj att titta på ändå.
I väntan på finalerna:










Här är finalgänget på väg ut.
Två tjecker och en tysk. Snacka om att det var jubel i tjeck-lägret.




Och tjeckerna vann. Både etta och tvåa blev dom efter att tysken flugit bort sej.
Holländarna tycker nog att tävlingen var ett misslyckande från dom. Deras förhandsfavorit, Robbert V.D. Bosch, gick visserligen till semifinal men när hans motor stannade på startlinjen och han var tvungen att satsa allt i semi-2 så höll det inte hela vägen. Han cuttade bort sej.


Sen återstod bara det tråkiga. Plocka ner tält och packa bil....


Fast en sista öl på campingen hör ju till...dom kan det där med att brygga gott öl i Tjeckien.


Dag 7 och 8:
Måndag-Tisdag.
Tidig utcheckning på måndag morgon och sen dags att sikta på Sazniz igen. Färja över till Trelleborg och en övernattning på ett vandrarhem i Örkelljunga och hemma igen på tisdag eftermiddag via Jönköping där Joanna hoppade av.
Efter 2x135 mil är resan fullbordad. Det känns att sitta i bil så länge men med ett så trevligt sällskap är det värt varenda sekund.

Hoppas vi kan göra om det!!

M.v.h.Thomas.


Följande bilder är lånade från Mêlnik-klubbens sida.
http://www.modelklub-melnik.eu/
Dom flesta bilderna är tagna av domaren ute på startlinjen.


Kön för att provflyga på fredagen:
















Finalgänget före finalen: