Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Reportage från pylontävling

Blogg skapad av:
svensk pylon
Skicka mail

2009-05-24 21:39:14  
Här kommer ett kort sammandrag från Q-tävlingen på Dragsängarna, Insjön, den 23:e Maj.
Som vanligt, (vet inte hur dom bär sej åt....??) så var det kanonväder. Det kom en kort regnskur precis lagom till lunch-uppehållet.


Q500 var som vanligt spännande och hela 13 stycken var anmälda till den här tävlingen. Är det vändningen i klassen måntro....??


Stig och Östling i en tät fight i basen:


Tävlingschef Sundqvist höll i trådarna:


Domarteamet hade full koll:


Q500 slutade som det brukar när Johan Egelstig är med. Även om dom andra finalisterna gjorde allt dom kunde i finalen för att ändra på det.
Sundqvist slutade trea efter att ha cuttat en gång, P-O Håkansson blev tvåa bakom Johan.
Finalen, bortifrån; Micke - P-O - Johan. (caller Kenneth - Roger - Tiit.)


I Super Q körde Johan "Dala-Järna" Gustafsson och Simon ihop i ett av grundheaten och heatet avbröts.
Att killarna fick ner kärrorna hela måste ses som en stor bedrift. Speciellt Johan då det visade sej att hans höjdroder var bortkört av Simon.....


Team Dala-Järna kastade sej över Johans maskin och limmade och skruvade febrilt. Bland annat så tillverkades ett nytt höjdroder. En snabb test under lunchuppehållet för intrimning och han var klar för final.


Simons tjeckiska Grand Chelem fick ett jack i vingen och eftersom det är en byggd sprygelvinge så vågade vi inte fortsätta tävlingen. Vi hade ingen koll på hur trasig den eventuellt var inuti.


Finalen i SQ bestod av Roger "Säter" Eriksson, Kenneth "Sala" Johansson och redan nämnda Dala-Järna Johan.
Hoppet stod till Kenneth. Han var ju den enda Nelson-piloten som var kvar....men idag var Roger och Johan vassare och blev etta och tvåa.
Profi på 1:a plats, Dub Jet på 2:a och Nelson först på tredje......hm.....är det ett trendbrott vi har bevittnat eller......??

Glen gör radio-check före SQ-finalen.


Tack Dragsängarna, vädergudar och alla funktionärer för en rolig dag.
Hoppas att vi får komma tillbaka nästa år.

Nästa Q-tävling kommer att gå av stapeln i Trosa den 13:e Juni. Kul med en ny arrangörsklubb. Hoppas att vi blir minst lika många då.

m.v.h.T. "cutten" Nyholm.







2009-05-11 13:36:57  
Några bilder från Rommeheds-racet.

Börje med Ingvars maskin.


Stilstudie på "farbröderna Pylon", Ingvar o. Börje.


Micke skruvar ställ. Slutade som stolt tvåa i Q500-finalen.


Dagens tvåa i F3D, (hur f-n gick det till....??) Jonas "värhultar´n" Hagberg. Här på G att läsa åt Kenneth "the butcher" Johansson. (((-;


//T.

2009-05-10 09:45:14  


I går lördagen den 9 Maj så arrangerade RFK Viggen i Borlänge sin årliga pylontävling med klasserna F3D och Q-500. Jag har inte hållt räkningen på hur många tävlingar dom hunnit med genom åren men många är det. Vädrets makter i Borlänge är ibland inte nådiga mot funktionärer och tävlande. Snöstorm, hårdblåst med sand i från de intillliggande åkrarna och mycket annat elände har genom åren bidragit till att hålla veklingarna borta från den här tävlingen (inga från våran huvudstad vågar vara med längre). Vissa år har det varit ett fantastiskt fint vårväder. Personligen tycker jag att det alltid är en mycket välordnad och kul tävling och har numera vant mig vid att äta mina bananer med sand i mellan heaten.



I Q-500 var 9 piloter anmälda. Johan Egelstig från Linköpingsklubben flög sina egenkonstruerade Q-500 modeller med Webra motorer i nosen. Han vann klassen efter en tuff final.





Från Säter klubben var ett gäng tävlande som vanligt Joakim Hellström (Östling Junior) kämpade tappert men fick problem med planet och lämnade in handuken.



Äntligen fick vi se en av de så omtalade elektrifierade Q-500 modellerna. Det är ju ett test i klassen under detta året. Modellen lär enligt killarna gå fort och vara väl konkurrensmässig. Jag missade dock flygningen med den. Johan Sundh från Pålsboda var mannen som först vågade visa sig med en elkärra i denna annars totalt metanoldominerade "stam" som vi pylonflygare faktiskt är.



I den lite snabbare klassen F3D hade 17st piloter anmält sig och dykt upp till briefinget. Ett helt gäng var där och tränade i regnet på fredagen. Vårat svenska landslag som i mitten av Juli ska tävla i VM i Tyskland var på plats och trimmade ihop sin laganda rejält. Det är kul att vi sverige fn är världens största F3D nation med över 20st aktiva piloter år efter år.



Nelsonligan (dom som kämpar och kör med Nelson motorer) var alla på plats. Stämningen var på topp från början till slut, men mycket stryk fick dom denna gång.



Simon Nyholm kämpade stenhårt och blev bästa Nelsonpilot (4a) för dagen (spöade farsan igen).Han mekade till och med mellan heaten.



Marcus hade en hård dag med ett haveri i den mycket hårda byiga vinden.



Hans Andersson från Norrköpingsklubben Gamen som fn är landslagsettan visade tydligt att gammal är äldst när han flög som på räls i blåsten och vann i F3D klassen. Kenneth Mustelin som också är landslagspilot hade med sig en mycket vackert målad Australien designad F3D maskin som han köpt av pylonvärldsmästaren Chris Callow efter förra WMet. Kenneth kämpade hårt men genade lite på pylonerna i de sista heaten på dagen och blev trea i tävlingen. Det är fn väldigt många som är väldigt snabba i F3D klassen fn och marginalerna är väldigt små.



Själv är jag väldigt nöjd med mitt resultat, då min ambitionsnivå inte är så hög utan mer av en som vill vara med och ha skoj och kanske vara en sparringspartner till dom som sattsar hårt. En andra plats var inte planerat och kom som en chock då jag inte har mitt "No4" av en slump. Kanske beror det på att jag och mina F3D motorer numera har fått "Dub Jet" influenser och att jag kamperar i depån bredvid Nelson gänget på alla tävlingar och kan tjuvlyssna på alla deras trix.



Vill tacka Borlänge klubben för en trevlig välordnad tävling och speciellt tacka funktionärerna och domarna som höll ut i blåsten.


Jonas Hagberg No4  "Värhulta pylon racing team"

 

2009-04-12 19:42:07  
Kommentarer överflödiga.....


2009-04-06 10:11:25  
Årets första pylon tävling i Dala Järna.



Nu i Lördags (4 April) i strålande solsken och fin värme var årets första pylontävling hos flygklubben i Dala Järna. Ett tjugotal entusiaster från mellansverige var där och körde för fullt. Man tävlade i nybörjarklassen Quicky-500 och den lite snabbare klassen Super Quicky-500. Sedan 80 talet är det en tradition att köra en Q-500 tävling i Dalarna medan resten av sveriges tävlingsflygare fortfarande sover i sina vinteriden och drömmer om vackra flygplan och kommande segrar.





Johan Gustafsson från hemma klubben kämpade stenhårt och tog sig återigen till en pallplats med sin Dala Järna designade kärra med en Jet 40a i nosen.



Mikael Dahlstedt från Borlänge klubben brukar vara i finalen men hade oflyt i dagens race. Micke flyger ett äkta Ryggskott med Webra motor i nosen.





Johan Sund från Pålsboda klubben som ställde för dagen ställde upp med 3 st piloter. Nedan får han "Caller hjälp" av Markus i ett av heaten. Landstället hade under dagen en tendens att lossna i landningarna. Slutligen hjälpte snälla kamrater honom med en klassisk gummibandsfastsättning av det så att han kunde fortsätta i tävlingen.





Solen stog bitvis ganska lågt och var så där djäkla stark så att ingen gärna ville köra igenom den utan det var till att flyga lågt under den om man skulle ligga först. Markus från Pålsoda kämpade stenhårt i grundomgången och var nog favorit, men åkte tråkigt nog ur i semifinalen.



Södra Dalarnas rfk var på plats med 3st piloter och ett helt gäng supportrar och kämpade stenhårt i bägge klasserna. Roger körde sin egen designade kärra kallad "Misil" med en Profi motor i nosen. Han tog sig också till en pallplats.



Magnus från samma klubb var inhyrd testpilot på den nya modifierade Dodger (mark 4) med ny vingprofil (mh17) och ny fin tjock profilerad V stabbe. Magnus kämpade hårt men åkte ur efter semifinalen. Erik som tillverkar byggsatser till modellen var caller åt magnus i dagens tävling.



Ludvika klubbens familjeteam "Nyholm" med Simon och Thomas gjorde det otroliga och vann bägge sina klasser. Simon flög lugnt och fort i grundomgången och vann finalen med marginal. Nellson LS motorn gick som en klocka och den Tjeckiskt designade kärran "Grand chelem" (tror den heter så) gick väldigt stadigt. Thomas  kämpade stenhårt i alla heat och vann finalen efter 10 stenhårda varv och visade grabbarna att "gammal är äldst".



Vill med detta tacka Dala Järna klubben och SMHI för en mycket lyckad dag.

Jonas Hagberg No4