Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix 2009/4

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2009-05-25 22:56:03  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Vi Fenixare har nog inte tävlat sedan 90 talet.......
Flög  så fort att klädseln flög av.....
Lördagen den 30 maj så är det SKALAFLYGTRÄFF på DRAGSÄNGARNA........
Bråda tider med att få klar flygplan till träffen.......
En tysk cub.....
Jag hoppas att vi kan ta några öl.....
____________________________________________________

Vi ställde upp och var funktionärer på Pylon tävlingen på Drags i helgen och jag måste erkänna att man vart lite sugen på att ta upp pylon tävling igen. Ja vi Fenixare har nog inte tävlat sedan 90 talet i denna gren och det var även i mitten av 90 talet då vi arrangerade vinter Pylon i Rättviken som var ett uppskattad tävling. Kanske vi får sug igen att ge oss in i Pylonen förtrollande värld.
Tävlingen på Drags vart nästan helt lyckad. Vi satt pylon vakter och ett par regn skurar gjorde att vi vart lite blötta. Sam vart dålig i magen och gick och lade sig i Fenix husvagn för att vila och sova lite. Han vart då först att sova i vagnen.
Här ser vi vakterna vid den viktiga pylon 3.


Lite andra bilder som jag tog under tävlingen.




Magnus Östling flög  så fort att klädseln flög av på hans kärra (eller var planet inte kläd ordentligt).

Han skrev det även på vingen.


Här har vi pallen i Super Quicki och tyvärr så vart det inga bilder på Quicki 500.


____________________________________________________

Lördagen den 30 maj så är det SKALAFLYGTRÄFF på DRAGSÄNGARNA. Just nu är det bråda tider med att få klar flygplan till träffen. Ola har fått jobbat hårt med renoveringen av Kawasaki Hien. Men han verkar just nu hinna bli klar med planet och jag passade på att ta några kort innan han skulle fortsätta med planet.
Ser verkligen fram emot att få se den här i luften till helgen.


Om man tittar nog på denna sida av planet så ser man skadorna vid vinginfästningen!

Dock så kommer vi inte att få se hans fina ME 109 till helgen då den måste få sig en översyn.

Jag själv har jobbat på med Thunder Tiger Cuben. Jag har målat den enligt ett bild jag hittade på nätet om en tysk cub som dom kom över i Danmark.
Läs mer här för den som är intresserad.
http://www.pipercubforum.com/luftcubs.htm
Motorn i detta plan är en SC 65 som är 15 år gammal och satt förut i min J 26 mustang. Den har trilskats men efter ett hårt arbete av Daniel så verkar den fungera som den skall. Plockat delar ifrån en ASP 90 och satt på motorn och ja det passar. Här kommer lite bilder.



Och det fjädrande skala stället.

Nu är det dags för lite rutor och lite annat småplock som tar tid. Skall även göra klar J 26 så att den är flygklar till helgens Skalaflygträff.

Hoppas nu att vi ses på Drags till helgen och jag tänkte även att jag skulle bo kvar där över helgen och jag hoppas att vi kan ta några öl och snacka lite på kvällen.

Fly away in the sky with Divsion Fenix/Richard

2009-05-22 23:41:23  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Lådöppning!.......
Då hade han med sig ett nytt paket.....
Operationen utan bedövning........
Luft i plastförpackningar.......
Sam´s och min CRRC 26 motorer gick sönder.....
Han har börjat att få en stadig flygnin.....
Dags för start men är det något fel?.....
Vi har även nu satt upp förtältet.....
Lördagen den 30 maj så är det Skalaflygträff på Drags.....
____________________________________________________

Lådöppning!
Claes har köpt en ny rätt så stor kärra. Robin 2160 ARF, trävinge, spv 2210mm, motor 50cc och naturligtvis så fick vi med lådöppningen.




En mycket fin EMS plan och väldigt fint byggd som det nu verkar. Mycket är naturligtvis förbered och noshjuls infästningen är gjord av aluminium!
____________________________________________________

Claes dök upp lite senare på dagen och då hade han med sig ett nytt paket dock lite mindre.
Vad kan det vara för något funderade vi.

Det var en radio låda till sin Multiplex radio.

Passar exakt i och den var ju  även mycket snygg.

____________________________________________________

Fiske hör ju inte till den här hobbyn men Tommy och Daniel tog sitt flugfiske spö och gick ner till Siljan för att kasta lite. Ett snabbare sätt att få en piercing vet jag inte om det finns? Några kast för att värma upp och sedan är det bara att sätta dit den bakom örat.


Enda sättet att få ur den är att klippa av den och slita ur den. Tommy utför operationen utan bedövning.

____________________________________________________

I onsdags så var vi ner på Drags för våran Onsdags flygning på Drags. Det resulterade inga krascher men dock så gick Sam´s och min CRRC 26 motorer sönder. Sam´s hade något lager ljud och i min så är det den främre medbringan som är sönder.
Hans tankade sin trainer fullt för en flygtur och han hade nu även fått sin nya radio installerad och var jätte nöjd. Han tränade på lite nya manövrar och han ser säker ut när han flyger.

____________________________________________________

Martin låter pappa Micke tanka och starta planet åt honom. Han flög rätt så mycket under kvällen och även han har börjat att få en stadig flygning.

____________________________________________________

Idag så var det även dags för en premiär och efter som det har handlat mycket om Claes så är det väl lika bra att vi tar en till.
Han skaffade för ett tag sedan en Tucano och den var nu klar för start.
En härlig kärra med fina linjer som jag hoppas Claes för många fina stunder med.
Dags för start men är det något fel?

Huven är lös.

Planet flög dock bra efter en liten vild start och han landade säkert på Drags flygfält.
____________________________________________________

Daniel har satt i nya ställ i sin Corsair och det var dags för start.
Starten gick bra och ställen gick in fint och kom även ut fin när det var dags för landning. Dock så ställde den sig på nosen och vred till ställen men inga större skador.

____________________________________________________

Vi har ju ställt upp min husvagn på campingen på Drags och vi har även nu satt upp förtältet så att vi får någon stans att ta skydd under soliga dagar. Skall även fixa till ett golv i förtältet av något slag.

____________________________________________________

Lördagen den 23 maj så är det Pylon tävling på Drags och vi kommer åka ner ett gäng från Fenix för att vara med som funktionärer och kolla på lite flyg.

Lördagen den 30 maj så är det Skalaflygträff på Drags och det är bråda dagar med en hel del plan som skall vara klara tills dess. Kommer att uppdatera om lägget nästa uppdatering som borde bli söndag eller måndag.
____________________________________________________

Fly away in the sky with Divison Fenix/Richard

2009-05-17 22:04:36  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Det blir försäkrings ärende.......
Han hade ingen aning vart den tog vägen.....
Han är helt förälskad i........
Luft i plastförpackningar.......
Erik, Nicko och David.....
En husvagn som jag tänker ställa på Drags.....
Det gick faktiskt över förväntan när Ola skulle.....
En OLD BILL har åter uppstått.....
Klubbens yngsta pilot visade bra omdöme.....
Bengans start och nedkomst.....

____________________________________________________

Då har Ola bestämt sig vad han skall göra med sin kraschade Funtana och det blir försäkrings ärende och han skrapade ner planet i 2 st. pappers påsar.

Och sedan försvann han ut igenom dörren.

____________________________________________________

Daniel var ut och skulle flyga sin Ultimate vid klubbstugan och tyvärr så gick det inte så bra då han tappade bort den. Han hade ingen aning vart den tog vägen men från klubbfönstret kunde Sam och jag se den gå ned i Siljan.
Krasch nr 21 är ett faktum!


Planet klarade sig förvånatsvärt bra och inga större skador vid den första besiktningen.
 
____________________________________________________

Erik har byggt en ny Su 27 som han är helt förälskad i. Jag såg han flyga den när det var helt vindstilla och han landade och kollade runt och han hade ett stort LEENDE och han startade igen.

____________________________________________________

Ola har fått hem ett litet packet ifrån HC. Det innehöll mycket luft i plastförpackningar samt ett luftställ till Hien.


____________________________________________________

Erik, Nicko och David har kört med sina fina RC-bilar och kanske skall dom åka iväg och tävla i Söderhamn till helgen. Kul att dom vill testa lite offroad racing och vi får hoppas att det går bra.

____________________________________________________

Jag har införskaffat mig en husvagn som jag tänker ställa på Drags i sommar. En Polar 420 är det och jag tror att den kommer att göra att vi Fenixare kan sova över där lite oftare och vara med lite längre in på kvällarna. Så här ser vagnen ut. Den skall förhoppnings vis vara klar till pylon tävlingen på Drags den 23 maj.

____________________________________________________

Nu till Söndagens härliga flygdag. Olle, Ola, Tommy, Hans, Sam, Daniel, Erik, Bengt, Linus och jag åkte ner till Drags för att flyga och vilken härlig dag det vart. Det gick faktiskt över förväntan när Ola skulle start sin Sonic 500 wårbird. Han flög den rätt in i staketet till hagen och ÄNTLIGEN så vart det slut med hans Wårbird. Naturligtvis så var jag med stora kliv framme och tog kort.
KRASCH nr.22!

Tommy tog några kort på oss.

Och flinet på mig när det här planet äntligen har kraschat.

Fick dock reda på att planet kanske åter upplivas med el chocker och el stötar i Olles händer. Vi får väl se.
____________________________________________________

Det var lite mer folk på Drags och här kommer lite bilder.





____________________________________________________

En OLD BILL har åter uppstått och denna kärra som jag skulle flyga var riktigt hemskt att starta då den slet i handbromsen hela tiden. Vad menar han tänker du nog. Jo när jag började att få lite fart på den så vände den runt ett helt varv och stannade. Men till sist gick det.


____________________________________________________

Hans, klubbens yngsta pilot visade bra omdöme när han flög sin trainer idag. Han han med 5 st. hela flygningar idag och vart därmed den som flög mest. Han gjorde fina starter och landningar och fin flygning i luften.
Här ser vi en nöjd pilot.



____________________________________________________

Bengt har gjort klar sin AT6 Texan och det var äntligen dax för hans premiär.
Lite motor strul hade han innan han fick motorn att gå någorlunda (Saito)
Tommy tog en hel del kort denna dag och han fick även med Bengans start och nedkomst.


Och här har motorn stannat och han gör det ända rätta bara att fortsätta rätt fram.

Dock så vart det inte en så mjuk landning.



Det vart dock inga större skador på planet och Bengt pustar ut.
____________________________________________________

Här ser vi Olle, Erik, Hans och Daniel,

Plan som vi flög med denna underbara dag var bränsle drivna: Edge, Yak 54, FW 190, Old timmer, Old Bill, AT 6 Texan, Sonic 500, Kyosho trainer.
El drivna plan: SU 27, Beaver, Formosa, Katana.
____________________________________________________

Och till sist vart det en ficka i det fina vädret.


Till helgen som kommer är det Pylon flyg på Drags och helgen efter den 30 maj så är det Skala flygträff så boka in dom i era kalendrar nu!
____________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix./Richard

2009-05-12 21:24:38  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Jo man skaffar sig en "vänt radio".......
Egen design som han hade i huvudet.....
Fantastisk ro givande det här med segelbåtar........
Börjar att närma sig flygdugligt skickt.......
Jag ville ha en udda målning.....
Skalameeting Lördagen den 30/5.....

____________________________________________________

Min DX7 har gått sönder. Råkade ta ur batteriet och när jag satt tillbaka det så var strömbrytaren på och då raderades radion programvara. Slarv utav mig. Enda sättet var jag förstår att få igång den igen är att skicka in den till Horizon Hobby. Suck vad gör man då. Jo man skaffar sig en "vänt radio" och i mitt fall så vart den en sådan här radio.

Och här ser vi min gamla DX7 tillsammans med den nya JR DSX7.

Kommer nu att skicka in den för installering av ny programvara.
____________________________________________________

Jon har byggt en härlig flygande vinge som flög kanon. Egen design som han hade i huvudet ledde fram till det här bygget. Byggd i 6 mm depron och lite kolfiberförstärkt.

____________________________________________________

Vi har ju tillgång till vatten vid vårat fina klubbhus och i helgen så blåste det ganska mycket så det gick ju inte att flyga vad göra i stället. Vi tog fram två st. segelbåtar och sjösatte dom. Vinden var rätt så hård men vind skall det var för att få en segelbåt att gå fort. Min en Marblehead byggd nästan helt i kolfiber klarade av vind och vågor bra även fast det lutade betänkligt.

Klubben egna segelbåt en 1 meters gjord i plast även den än rätt så fin segelbåt. Fina seglings egenskaper gör att den är ett bra alternativ till Marbleheaden som dock är i en klass för sig. tyvärr så var det för mycket vind för den idag och den var svår styrd.

Fantastisk ro givande det här med segelbåtar och framför allt enkelt bara 2 kanaler och går nästan aldrig sönder och man kan segla en hel dag utan att ladda. Här ser vi några som seglade under dagen.

____________________________________________________

Min J 26 har åter fått färg på sig och börjar att närma sig flygdugligt skickt.
Skall bara sätta i lite servon, mottagare, ackar ........ sånt som inte tar någon tid men som tar ändå mycket tid.

____________________________________________________

Även min föredetta Gula cub har fått ny klädsel och brorsan har klätt den.

Igår måndag så började vi att måla den och jag ville ha en udda målning så jag letade lite på nätet och hittade den här Cuben.
http://www.pipercubforum.com/luftcubs.htm
Det kommer alltså att bli en Tysk Cub och här ser vi Daniel i sprutboxen.

Och efter målningen så bara måste man montera ihop den för att se hur den ser ut.

____________________________________________________

Målet för mig är att ha båda planen klara till:
Skalameeting
Lördagen den 30/5 arrangerar Siljansbygdens RFK ett skalameeting på Dragsängarna.Både flygplan och helikoptrar är välkomna.Sjöflyg går alldeles utmärkt.Allt från ARF:er till proffsbyggen hade vi tänkt skulle träffas i gemytets tecken,så ta vad ni har och kom!
Kontakt: Hasse Ask 070-4869380
Mycket välkomna.
____________________________________________________

Vad bra då puffade man lite för den träffen och vill ni se hur det var förra året så finns det bilder här
http://www.siljansbygdensrfk.se/galleries/2008_skala_tommy/index2.html
____________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix./Richard

2009-05-06 23:16:14  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Vi började med onsdags flygning nere på Drags.......
Som vanligt så gick inte SAITO motorn........
"Fan vad har hänt nu då".......
Någon som vill köpa en fin Funtana 100.....

____________________________________________________

Kommer ni ihåg den här texten:
"Kan det beror på våra offer gåvor till majbrasan för bränning kan vi verkligen ha blidkat krasch gudarna!" Tyvärr så måste jag meddela er att Ola inte offrade något plan på majbrasan och fick idag onsdag betala priset för det.

Idag när vi började med onsdags flygning nere på Drags så åkte han Sam och Linus ner för att flyga. Sam var först ut och flög ett par vändor. Ola som hade tagit med sig sin Funtana fick ett par flygningar utan några större problem. Som vanligt så gick inte SAITO motorn riktigt bra och han fick skruva lite som man brukar få göra med SAITO. När han sedan taxade ut till start igen så gjorde han som man brukar göra. Ställer sig med fötterna emot stabben och varvar upp motorn för att kolla att den går rent. Det gjorde den. Drar sedan ner gasen och det är dags för start. Gasar försiktigt iväg och planet är segt att lyfta ifrån marken.
KRASCH nr.20
Efter ett tag så lyfter det upp och Ola märker då att planet inte reagerar på radions signaler och efter det vanliga vad "Fan vad har hänt nu då" så kan han bara se på när planet flyger iväg och strax efter dyker rakt ner emot marken.
Dags för lite bilder som Sam har tagit.




Tråkigt var det och vad vi har kommit fram så måste strömbrytaren vara boven. Den var nämligen avstäng när dom kollade den. Den måste ha stängts av när han startade planet och jag låter er ta del av några till kort som jag tog i klubblokalen.



Om det nu är någon som vill köpa en fin Funtana 100 som inte är flugen så många flygningar och motorn är knappt inkörd och detta är ett fint tillfälle för den händige att få ihop ett fint plan så kan ni höra av er till Ola.

Fly away in the sky with Division Fenix./Richard

2009-05-05 22:38:00  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Jag såg Dogfights på History Channel.......
Ifrån en snäll farbror........
En stor hög vart det.......
tog en tur i solnedgången.....
Dags att blidka krasch gudarna.....
Det första vi fick se var den här skapelsen.....
Fina starter och landningar gjorde han.....
Framför allt INGA KRASCHER.....
____________________________________________________

Efter lite ledighet under slutet av april så är det dags för en uppdatering av bloggen.
Har under kvällen blivit lite inspirerad att skriva lite när jag såg Dogfights på History Channel och jag hoppas att ni tar er tid och kollar in det.
Nu till info om vad som har hänt i klubben.
____________________________________________________

Börjar med en Grabb som har fått en ny radio som är inhandlat hos KB. Det är ju Hans som har fått en Hitech optic pro ifrån en snäll farbror Tommy. Ser ut att passa bra i händerna på Hans.

____________________________________________________

På onsdags kväll så städade vi i klubben och nu beslutades det att vi skulle ta bort många skadade vingar och plan som har legat länge i lokalen. Det vart en hel del vingar och plan och dom som ville fick ta hand om det men då var kravet att dom fick lov att ta hem det och inte ha kvar det på klubben. En stor hög vart det som vi samlade ihop på torsdagen utanför klubbhuset för att ta kort.

Sedan så var det dags att slänga det på majbrasan!


På kvällen var det grillning innan majbrasan skulle tändas och under den tiden så roades sig några yngre juniorer med att slå sönder planen och vingarna i brasan.



Daniel som är den som har ett sjöflygplan klart för att flyga tog en tur i solnedgången.


____________________________________________________

Sedan så var det dags att blidka krasch gudarna och tända majbrasan.
Här kan vi urskilja en Breitling som brinner.

Och efter ett litet tag så brann det för fullt.

____________________________________________________

Som ni kunnat läsa i Jonas Blogghttp://www.svensktmodellflyg.se/blogg.asp?viewmode=1&msgid=100&filter=
så åkte vi ner till Drags vid lunch tid. För er som inte bor i Rättvik så var det vårmarknad i helgen och man är ganska så trött på den 120 000 besökare skall det ha varit i år. Väl på Drags så var det kul att se lite mer än bara Fenixare på plats och vi såg fram emot ett par timmar i solen.
Det första vi fick se var den här skapelsen som Olle i Mårtanberg försökte att flyga men han kom aldrig upp i luften.

Andra som hade valt att åka ner till Drags var Fenix mc liga.


Tog några kort på planen som vi flög med.





Mest spännande denna dag var det för Hans som flög själv sitt metanol plan för första gången fina starter och landningar gjorde han och kontrollerad flygning i luften.
En mycket fin dag och framför allt INGA KRASCHER utav oss (Jonas hade några). Kan det beror på våra gåvor till majbrasan för bränning kan vi verkligen ha blidkat krasch gudarna!
____________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2009-04-27 22:37:43  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Vårt härliga vinter fält har smält bort.......
Lådöppningar!!!........
Mycket bling bling och kolfiber.......
Det rivs så att pappret flyger.....
Dragsängarna har fått igång fältet tidigt.....
Stoltas idag var Hans som fick se.....
Sam´s Saito motor krånglade.....
Vi fortsätter väl med Saito motorer som krånglar.....
____________________________________________________

Då har vi blivit av med snön och vårat härliga vinter fält har smält bort. Vi är dock inte ledsna för det utan det har redan flugits på vattnet och det var Daniel med sin oldtimmer som satt på pontonerna.
Vi fick gå ut en bit på sjöbotten innan vi nådde vattnet.

Vädret var helt underbart med sol och värme och spegelblankt vatten.

Här kommer några fina överflygningar och jag svor för mig själv när jag ser att jag har tagit en hel del bilder på den lägsta upplösningen.


Och flygningen gick bra och sommarfältet på vattnet är invigt.

____________________________________________________

Lådöppningar!!!
Vi har 3 st. nya flygfarkoster på klubben. Vi börjar med den här lilla modellen.

Det var en liten helikopter som var hur fin som helst! Mycket bling bling och kolfiber gjorde att den här kärran kan passar lika gärna i bokhyllan hemma.

Passade på att jämföra den med en lite Walkera.

Den andar lådöppningen var Erik som har fått sin efterlängtade Cherokee. Han dock inte med när han öppnade den utan ni får hålla tillgodo med dom här bilderna.



Till sist så blir det en STÖRRE lådöppning.
Claes ny kärra skulle vi få se.

Det rivs så att pappret flyger omkring och alla är ivriga att få se vad det är.

Och det var en sån här kärra i kartongen.

En Shorts Tucano som såg hur fin som helst ut. Glasfiber kropp och balsa vingar är den gjord utav. Och naturligtvis den obligatoriska ihop monteringen.

____________________________________________________

Dragsängarna har fått igång fältet tidigt i år. Under föra veckan så har Glenn och Sam premiärat fältet och i söndags så var vi ner några stycken ifrån klubben.
Härligt vår dag med värme och sol gjorde att vi trodde att vi skulle få en härlig dag men väl nere på drags så var det blåst. Just en sådan blåst som man inte vill ha. Tvärs över fältet gjorde att det vart svårt att landa.



Stoltas idag var Hans som fick se sitt plan flyga i den hårda blåsten. Han själv var nervös och det vart ingen flygning för honom. Hans plan som Sam tog upp och trimmade in gick dock fint och det blir och vänta tills vädret är bättre för Hans premiär med metanol flyg.


____________________________________________________

Sam´s Saito motor krånglade och han fick igång den till sist men valde att inte flyga på grund av vädret, ett klokt beslut.


Vi fortsätter väl med Saito motorer som krånglar. Tommy har tagit ur motorn i sin fokker och det var dags att se vad felet var.

När motorn gick isär så hittade felet. En skuren kolvaxel och anledningen är att motorn har gått för varm. Blir att beställa lite nya grejer till den.

Ja ja säger då det Saito Saito Saito suck.
____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix./Richard

2009-04-24 20:26:18  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Richard blir inspirerad...
Erik's nya micro...
Depåflygarna har...
Knott i luften...
Depåflygarna har...
Tommy gör motor...
Kawasaki Hien...
Erik färdig med...
____________________________________________________
Richard blir inspirerad av Mikael Carlsson
http://www.youtube.com/v/vvE8oWzmKPQ&hl=sv&fs=1&rel=0
och tar ut sin Triplane för lite flygning över parkeringen!

____________________________________________________
Erik's nya microservon. Häpnadsväckande små!

____________________________________________________
Depåflygarna har även intagit Torsdagkvällarna. Syjunta - nån?

____________________________________________________
Knott i luften vart det direkt det blev värme. Miniplan på G!

____________________________________________________
Depåflygarna har dålig inverkan på ungdomen, bara Erik som bygger.

____________________________________________________
Tommy gör motorbyte/renovering.

____________________________________________________
Kawasaki Hien med nytt motorspant och 70-motor.

____________________________________________________
Erik färdig med att skära ut sin senaste, dekaler från Olle passar ju perfekt!

____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2009-04-20 22:46:15  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Jag har grundmålat min j 26 mustang.......
På tal om Mustang så håller även Ola........
Och efter lite strul (läs Saito).......
Våran sista inomhus flygningen.....
Flyga för första gången inomhus.....
Vart ju några krascher.....
Bil killarna har verkligen tagit tag i bannbyggandet.....
Jag kan inte förstå varför man måste göra gula cubar.....
___________________________________________________

Jaså bilder på mig när jag är lite trött i huvudet har lagts ut. Vad skall man göra åt det. Skall man lägga ut en mot attack på bilder som jag besitter eller skall man skita i det. Jag gör nog det sist nämnda.
___________________________________________________

Jag har grundmålat min j 26 mustang och skall den kommande vecka börja att måla upp den. Ni kanske kommer ihåg kraschen för några veckor sedan då planet sprides ut över fältet.

Planet är på väg ihop igen och förhoppningen är att det skall flyga i slutet av maj.

___________________________________________________

På tal om Mustang så håller även Ola på med sin och han har börjat att klä stabben och fenan med aluminium tejp och mycket slit är det men resultatet blir så bra.

Vingen har även den fått sig en däng av sågen och flaps är på gång.

___________________________________________________

Olles stora Super Cub har vi startat motorn på och efter lite strul (läs Saito) så gick den i gång. Kommer att bli provflygning på Drags framöver någon gång.

___________________________________________________

Våran sista inomhus flygningen var i helgen och det var många piloter på plats samt en hel del bilar.
Jon är en nybörjare som skulle flyga för första gången inomhus och premiären vart lyckad. Planet är en Z1 i 6 mm depron.

___________________________________________________

Den andra nybörjar piloten är Hans som har fått ihop ett depron plan och skulle även han flyga för första gången inomhus och även här gick det fint. Man ser vilken utveckling dom här grabbarna har haft. Mycket simulator flygning och mycket spakvana gör att dom snabbt kommer upp i luften med plan. Här ser vi Hans plan som han har målat själv.

___________________________________________________

Vart ju några krascher då vi skulle göra slut på några depron kärror. Jag själv hade förhoppning om att bli av med några av mina plan men mina motorer la av och jag fick själv försöka att vifta med planet för att locka till mig andra plan. Här är ett suddigt plan på väg in i mitt plan.

___________________________________________________

Här har vi Ola och Olle som är uppe och flyger i hallen.

Senare så kraschade dom ihop i luften och tumlade i ner i golvet.

___________________________________________________

Bil killarna har verkligen tagit tag i bannbyggandet och byggt en offroad bana men mycket hopp. Idag var dom 5 bilar som skulle köra men Erik hade glömt frekvensen och Linus hade kört sönder sin bil. Dom körde även lite race och här har vi bilarna innan start.
Till vänster Erik´s oldtimmer RC10 i mitten Nicko´s nya RC10 B4 och David´s RB5

___________________________________________________

Här ser vi Nicko´s  bil i hoppen och det var den bilen som gick bäst för dagen tyckte jag.

___________________________________________________

Då var säsongen över för inomhusflygningen och vi hoppas snart att vi kan börja att flyga nere på Dragsängarna.
___________________________________________________

Jag som håller på med mitt långtids projekt Zeron och lagar upp min J26 Mustang tog fram ett till projekt och det var en GUL TT Cub har ni sett gula cubar förut? Finns alldeles för många och jag kan inte förstå varför man måste göra gula cubar när det finns så många andra varianter av planet. Jag tycker då inte om GULA cubar och rev av all klädsel på planet. Stället har brorsan och jag gjort om till ett fjädrande skala liket ställ.

Och jag hittade även en passande kåpa till cuben.

___________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix./Richard

2009-04-17 10:53:10  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

En sliten ordförande...
____________________________________________________
En sliten ordförande här fångad på bild. Inte konstigt att det kan bli lite fel på blogguppdateringar som sker kl 01:38:50 på natten under alkoholpåverkan! När det snittas 20 krascher på varje kvartal är det ju helt förståeligt att det är betungande att ha ansvar för klubbens verksamhet och bloggens uppdateringar. Bilden skulle lika gärna vara tagen på säkerhetsmötet. ;-)

____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2009-04-14 22:32:02  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Jag fick lite minneslucka.......
"flyg till soppan tar slut........
Daniel har tagit fram en gammal quicki 500.......
Det ligger ett till plan i båten.....
en liten KRASCH till nr. 19.....
En halv motor är vart Tommy råkade.....
Fan tänker jag nu när jag inte hittar några bilder.....
___________________________________________________

Då så då har man börjat att vakna till liv efter helgens 50 årsfest.
Gör ett nytt försök och det borde fungera bättre nu. Såg föresten vilken tid jag kom hem ifrån festen då jag fick lite minneslucka. Det kanske är bra att blogga efter en fest.

Tror att jag faktisk tar och skriver om det som jag skrev i förra bloggen.
Börjar med Sam´s P 40 som har fått nya infällbara ställ och det var dags att testa dom under Påsken. Ställen fungerade som dom skulle och det behövdes bara justeras lite. Dock så hände det en konstig sak med trottel servot som hängde sig på naturligtvis på fullgas och det var bara att konstatera "flyg till soppan tar slut" och den gick i ungefär 25 min. och en fin sättning på isen resulterade i en lyckad flygning.
Här ser vi trottel spaken i noll läget.

Och planet han flyger är en ärrad P 40.

___________________________________________________

Daniel har tagit fram en gammal quicki 500 som har legat i lagret ett tag. Med inrådan ifrån mig så tyckte jag att vi sätter i den största motorn vi kan få i och det vart en 90 Magnum som knappt fick plats.
Den här motorn fick mycket stryk tidigare i år då vi matade den med REN NITRO.

Trebladig propeller med egen design trodde vi skulle räcka men den räckte inte till för att få den farten vi ville ha på planet så det vart en 2 bladig propeller och mycket mera fart.
Dock så råkade STABBEN lossna i luften och planet störtar emot marken och isen trodde vi för å-rännan har gått upp och naturligtvis så hamnade planet där.

Mycket att ro vart det för det var strömt i vattnet och Daniel vart bra slut.

Här var han nära att hoppa i land men han drev ut igen och fick lov att ta sig över på andra sidan för att därefter gå emot strömmen ett tag så att han kan ta sig över till andra sidan igen. Kallt och våt var det också.
Planet vart inte så skadat och kommer att fixas i ordning.
Detta vart krasch nr.17

___________________________________________________

För den observanta som ser att det ligger ett till plan i båten och det är Olle´s.
Krasch nr 18.
Inverterad flygning lite för låg höjd och man drar höjdroder så brukar det gå så här.

Kom nästan runt men skadorna vart rätt så stora på kroppen.
___________________________________________________

Vi tar en liten KRASCH till nr. 19.
Erik´s lilla el plan flyger omkring fint och kontrollerat när den helt plötsligt dyker. Ett felande servo trors vara orsaken.

___________________________________________________

En halv motor är vart Tommy råkade ut för när motorn i hans Fokker d7 antagligen skar ihop. Motorn stannade i luften och en utelandning vart det men planet klarade sig. Värre vart det med motorn som gick trögt och segt att få runt.

___________________________________________________

Daniel rev isär 90 magnumen och man skulle nog inte ha kännt om motorn gick runt när vi såg att den har sugit i sig sand ända upp i toppen av motorn.

Motorn verkade dock ha klarat sig då den startade fint igen efter rengörning.
___________________________________________________

Vi fick besök under lördagen utav Glenn R som hade med sig sin stora YAK som han inte har flugit så många gånger. Fan tänker jag nu när jag inte hittar några bilder ifrån besöket men han och Sam flög 4-5 tankar under lördags eftermiddag och Glenn var mycket nöjd med planet
___________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2009-04-11 01:38:50  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

ad.....
___________________________________________________

Okej i bland blir man ute slängd och det var det jag råkade ut för och jag har svårt att uppdaterar denna eniminta  blogg. Lite tungt när man har mycket att säga och  texter bara skapa ilsioner  det man skriver om  och vad vi har haft för säkerhets möte och vi har alla tyckt att säkerheten på Fenix har blivit slapp. Jag själv är en av dom som bara måste hävda sig när dom andra ser på mig så bara måste jag komma närmare mig startpunkt.

Idag Påskfton  så skall halva Fenix på 50 års kalas och det är Janne som fyller  år. Han har köpt en RoadRunner och här ser vi hans bil.


Försöker att uppdaterar och jag råkar ut för ett failurer. Tommy har kört på med sin dubbel däckare och tyvärr  så gav motorn upp idag. en satio ja ni vet väl kvaliten på dom och Tommy hämtade ner sin FW 190.

Sam flög fint med sin P 40 när han ropade till mig att stänga ner trotteln helt även denna en Saito. Naturligtvis så gick motorn kanon då trotteln hade hängt sig. Sam lyckades landa fint efter 20 minuter. En SAITO till som inte pallade med trycket



Houston i gote i problem
vi ser vad som händer inom dom kommande dagarna.


2009-04-08 21:04:57  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Vårbörd...
Säkerhet...
Dementi...
____________________________________________________
Vårbörd. Efter att klubbens mest flugna plan - Sonic. Blivit offentligt trakasserat på bloggen har det nu skett en "remake" och en ny 'Vårbörd' har tillkommit i klubben. Med engelska märken och allt, passar väl bra så här i April månad. Planet kommer nog synas mycket på diverse skala-meetings och WW2-träffar i sommar. ;-)

____________________________________________________
Säkerhet har diskuterats en del på klubben och några enkla tilltag gör egentligen att mycket är vunnet. Att inte folk går fram till piloter under flygning, att det finns en liten pilotruta (en bit bort från fältet) och att det meddelas ljudligt, klart för start/landning är några goda ledstjärnor för höjd säkerhet.
____________________________________________________
Dementi är det också dags för eftersom vissa av klubbens medlemmar har förstått att klubben nu kommer få nytt flygfält. Planerna skrevs ned här den 1 April och ska tas med en nypa salt (även om det var trevliga visioner som luftades).
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2009-04-05 22:49:40  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Krasch nr. 16.......
Lådöppningen för kvällen står Nicko........
En större monster bil.......
Nils han har bytt ut kolvringarna.....
En ny kille Jon.....
Sol sol sol och VÄRME.....
Snabb byggaren får vi nog kalla Daniel.....
Tommy som sken som en sol.....
Hans är också en pilot som har tränat mycket.....
På lördags morgon så fick vi besök av Glenn.....
Imponerande flygning vart det ända tills.....
Jag har flugit ur 5 liter bensin på 1 vecka i min Edge.....
flög sin lilla Sopwith.....
En kärra som borde ha varit förbrukad.....
___________________________________________________

Då börjar vi med en Krasch igen. Den här gången är det Erik som har kraschat sin profil Gee Bee. Acken lossnade och flög ur kärran då den satt dåligt på sin plats. Acken klarade inte av Erik´s flygning.

Krasch nr. 16.
___________________________________________________

Öppet hus och mycket ungdomar på plats med allt vad dom vill syssla med och just nu verkar det vara  bil.
Lådöppningen för kvällen står Nicko som är den senaste att skaffa sig en 1/10 el-bil en RC10 B4 som hör till dom bästa bilarna i den här klassen. Mycket reservdelar gör att han har gjort ett bra köp. Hoppas att du får mycket nöje med bilen Nicko.


___________________________________________________

Här ser vi en större monster bil med en metanolmotor som Micke har skaffat sig. Körde ett par vändor ute innan det vart för mörkt.

___________________________________________________

Linus har haft lite strul med sin metanol bil men har på slutet fått den att få riktigt bra. Här ser vi han och Micke i en disskusion om bilen.

___________________________________________________

Nils han har bytt ut kolvringarna i sin Twin Saito 60 och det gick hur bra som helst.

Motor starten sedan visar sig vara helt godkännd och vi ser fram emot att få se planet i luften.

___________________________________________________

En ny kille Jon som är väldigt intresserad av flyg och har flugit mycket i datorn och har byggt ihop sig ett depron plan en Z1 och efter lite strul med motorn så har vi till sist fått den att gå bra. Byggd i 6 mm depron för att hålla bättre så flög han den själv efter att vi hade hjälp att trimma in planet.

Nöjd ägare.

___________________________________________________

Vi har flugit nästan varje dag den här veckan som har gått. Isen är fortfarande flygbar och även vädret har varit kanon hela helgen. Sol sol sol och VÄRME har gjort att man har vistats mycket ute i det fina vädret.
Bilder är det tagna både med mobil och Tommys systemkamera som jag förhoppningsvis kommer att få bilder ifrån.
Men tills vidare får ni hålla till godo med min mobil.
Olle har premiär flugit sin nya elkärra och han vart mycket nöjd med flygplanet.

___________________________________________________

Snabb byggaren får vi nog kalla Daniel som har åter renoverat upp sin Corsair. Den nya målningen är lite udda då det vart en engelsk Corsair.

Här har vi planet innan start.

Och här har vi det efter och han var inte helt nöjd med ställen som är för klena och han har funderingar på att försöka tillverka egen ställ.

___________________________________________________

Tommy lyfte ner sin stora och fina Dubbel däckare och mycket dammiga plan för att ta sig en tur och motorn som är en Laser startade på en gång trots att den inte har gått på länge. Planet flög helt okej.


Och här ser vi Tommy som sken som en sol.

___________________________________________________

Hans är också en pilot som har tränat mycket flyg simulator och fått mycket spak vana och tog upp sin el Cessna. Flög planet utan problem och läng. Flyg simulator är väldans bra träning när man skall börja att flyga.

___________________________________________________

På lördags morgon så fick vi besök av Glenn R som skulle lufta sin stora YAk. Dock så var det strul med mottagaren och flygningen vart inställd. Här ser vi hans Yak min Edge och Tommy´s Hellcat.

___________________________________________________

Även Micke kom och hälsade på då han också vart flyg sugen och han flög sin Sonic och han flög som han brukade. Imponerande flygning vart det ända tills olyckan var frame. Jag har inte tagit några bilder men det som hände var att ett plan flög in i Micke och han vart skadad. Dock inte så allvarligt som det hade kunna blivit. Vi har pratat med Micke idag och han är fortfarande öm och svullen i kroppen efter kontakten.
Klubben kommer att ha ett möte om säkerhet med våra medlemmar och prata om vad vi skall göra för att höja säkerheten.
___________________________________________________

Söndag och mycket flygning vart det åter. Jag har flugit ur 5 liter bensin på 1 vecka i min Edge och fick lov att låna lite av Sam. Har loggat cirka 2 timmar flygtid i helgen med Edgen och Sam har nästan lika många med Yaken. Han flyger ju även sin Mosquito och denna kärra kan man inte låta bli att imponeras av. Flyger hur fint som helst och fort går den med.
Men jag lyckdes dock få med den här kortet då han åkte ut i snödrivan och slog runt. Dock inga skador.

___________________________________________________

Bengt som är inne på el just nu flög sin lilla Sopwith ett par vändor men det började dock att blåsa för mycket för han tyckte han.

___________________________________________________

Nils och Daniel har ju båda två Corsairer och denna dag fick vi se båda två i luften. Nils Hangar 9 corsairen är över kilot lättare än Daniels men i luften så syns inte det. Mycket fin flygning fick vi se ifrån dom.
Här ser vi Nils plan.

___________________________________________________

Måste även nämna dom yngre killarna som flyger sina elplan och dom flyger länga en halvtimme och mer flyger dom och det bli mycket flygning. Robin var hemma ifrån Norge och han har skaffat sig en ESM DC3 och jag får hoppas att vi får se den till sommaren. Han flög sin tvåmotoriga cellplast kärra och han lätt många killar få prova den.
___________________________________________________

Avslutar dock till sist med en kärra som borde ha varit förbrukad vid det här laget. Ola har flygklara en Funtana (Stavade jag rätt nu) med ett löst avgassytem. Han har en BF 109 med ett trasigt landningställ så valde han att ta ut sin Sonic 500 med en trött OS 48 fyrtakter i. Trött och trött kan väl diskuteras då varken Sam eller jag hängde på han med våra plan så verkar den fungera fint i det här planet.
Vart några flygningar och planet kommer säkerligen att flyga igen suck.

___________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2009-04-01 15:35:21  
Dagens Rubriker:

FENIX BYGGER MODELFLYGFÄLT!!!
Idag vart det klart att vi kommer att få bygga ett modellflygfält. Vi har flugit på Drags förut men kanske redan till sommaren så är det kan det vara klart med ett nytt fält som kommer att ligga vid Siljans natursköna strand. Kommunen ställer upp med maskiner och utfyllnads massor då vi måste fylla ut lite av siljans vatten så att vi kommer ungefär 1m över vatten nivån. Vi kommer att kunna flyga där ifrån att snön försvinner ända tills den kommer tillbaks. Under Juli måndad kommer dock området att lånas ut till kommunen som då ordnar bad och solplatser samt bryggor till båtar m.m.

-Det här är ett riktigt lyft för oss och våran klubb, säger Richard ordförande i MFK Fenix. - Visst kommer det att bli mycket arbete men det kommer det att var värt och i slut ändan så kommer vi att ha ett kanon fält.

Vi kommer inom kort att ta kort och mer info om det här projektet som ni naturligtvis kan följa här på Svenskt Modellflyg

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard