Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix 2009/3

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2009-03-26 21:12:04  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Finväder och flex...
Tommy leker Herre...
Så här ser resultatet...
Olle har onda aningar...
____________________________________________________
Finväder och flextid resulterar i lite flygande på onsdagen, jag och Olle utnyttjar det absolut vindstilla vädret. Min Funtana tappar delar för varje flygning. Först hämtar Richard slang, nästa flygning tappar jag halva ljuddämparen, Olle hittar mirakulöst på den ute i snön. P.g.a ljuddämparen lägger motor av och det blir en utelandning och landningsstället går lite sönder. Richard som vill ha kraschbilder betecknar det hela som "totalhaveri".

____________________________________________________
Tommy leker Herre på Täppan! Efter att blivit frånbyggd av många på klubben håller han nu på med en Spitfire 1/5 för att sätta klubbmedlemmar på plats. Här håller han på med hemmagjort specialverktyg för nitar.

____________________________________________________
Så här ser resultatet ut så långt, imponerande.

____________________________________________________
Olle har onda aningar på torsdagen, först lyckas han tappa ett plan i golvet (motorspant går av), därefter fungerar inte soppadunken (kommer bara luft) och när han slår på radion har redan mottagaren stått på sedan tidigare (servona rör sig direkt). Olle fegar ur, känns inte rätt och hämtar istället en stabil formosa för flygning.


____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2009-03-22 12:18:50  
MFK FENIX har fått en reprimand från språkforskningsrådet ang. klubbens mycket aktiva Bloggsida. Förseelsen gäller ofta tveksamt gällande ordval och felaktigt språkbruk medelst komplicerad meningsuppbyggnad och undermålig frasering, ovanstående problematik benämns här enbart i korthet.

Rättelser:
'Gilles' är den interna benämningen för 'Giles 202'
'Futana' är namnet på 'Funtana X100'

Myndigheten har dock (förvånande nog) inga synpunkter på själva flygandet! ;-)
Vi ursäktar naturligtvis företeelsen.
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola
 

2009-03-21 23:10:08  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

KANON VÄDER ute......
Skoter som passerade under hans plan........
Möblerna vid klubbstugan invigdes.......
Vi fortsätter in på krasch spåret.....
Panel linjer och Hagmans sprutspackel.....
En annan Spitfire och en nästan bortglömd Fenixare.....
Dags för lådöppning.....
Fin takoff och sedan ingen kontakt.....
Nu vet jag inte om jag vågar att fortstätta att skriva.....
Det märks att vi har blivit bättre piloter.....
Dags igen för lite suck ja vad tror ni?.....
Sam landade sedan Mosquiton efter fullbordad uppdrag.....
Då var det väl dags igen då.....
Dags för premiär flygning och han Saito 125 varvar.....
___________________________________________________

Tänk vad tiden går fort. Förra helgen var det flygmeeting och eftersom detta här har kallats kraschblogg så kanske det vart några som vart besvikna när det inte vart så många krascher på flygträffen men den som väntar på något smaskigt så tänkte jag skriva om veckans flygningar eller vad ni nu kallar det

Söndag efter flygmeetinget när jag låg hemma och vilade skallen och kroppen så var det KANON VÄDER ute. I varje fall sa dom det till mig på måndagen. Då vart det mycket flygning på isen och Daniel ni kommer väl ihåg han han som köpte Corsairen av Tommy för 2 st. kexchoklad och stod hela träffen och försökte få igång motorn. Han gjorde ren förgasaren och på söndag så flög han 2 vändor och när han sedan gick ner i backen så var dom lite förvånade över det. Radiostörningar var orsaken och dom misstänker att det kan ha att göra med en skoter som passerade under hans plan. Nåja planet vart ordentligt skadad och dom trodde att nu var det slut med Corsairen men Daniel har börjat renoverningen. Här ser vi vingen.

Och kroppen.

Det här är KRASCH nr. 11.

___________________________________________________

Det flögs mycket denna underbara söndag och utan några mer incidenter denna dag och det var till och med så varmt att ute möblerna vid klubbstugan invigdes för året och vi hoppas på många fina dagar där.
___________________________________________________

Vi fortsätter in på krasch spåret. Urban var ute på en snöbelagd sjö hemma hos sig och i landningen så gick det inte så bra utan det här vart resultatet.


Det här är krasch nr. 12.
___________________________________________________

Mycket dragning av panel linjer och Hagmans sprutspackel har det blivit för Tommy i veckan och han har nästan gjort klart sin Spitfire med allt småpill och sådant och börjar snart se att det börjar bli dags för målning.
Tog några bilder på det.


Ser fram emot att få se den klar.
___________________________________________________

En annan Spitfire och en nästan bortglömd Fenixare har hittat hem igen. Det är Mats som har köpt en Kyosho Spitfire 90 hos KB-RCHobby. Han kommer att köpa ett ny SAITO 125 och en ny FUTABA radio 2.4. Dags för lådöppning!


Mycket fin Spitfire och ser väldigt förbered ut med ställen på plats.

Och kroppen var ovanligt fin och rundad och det märks att dom har lagt ner lite jobb på planet.

Och till sist den obligatoriska ihop monteringen.

___________________________________________________

Tidigare på fredagen så var vi ut och flög i det fina vädret och åter igen var det dags för en nedkomst i moder jord. Det vart dock inte några bilder ifrån nedkomsten men jag tog ett kort när planet stod i klubblokalen. Det var Claes fina Cessna som Daniel byggde åt honom. Fin takoff och sedan ingen kontakt med planet. Senare visade det sig att det var kristallen som hade lagt av.
Här ser vi den Kraschade Cessnan som blir nr. 13 kraschen för klubbens medlemmar för i år!

___________________________________________________

Nu vet jag inte om jag vågar att fortstätta att skriva. Skall jag skriva om flygningen på lördagen utomhus eller inomhus. Jag tar det om inomhusflygningen.

Lördags kväll och det är dags för flygning i Rättviks Gymnastikhall.
Det märks att vi har blivit bättre piloter (hur kan ni då krascha så många plan om ni har blivit bättre piloter) och inte kraschar så mycket inomhus. Olle tar bara med sig ett plan till kvällen han som brukade ta med sig 3-4 st förut. Jag tog med mig 3 st. plan och alla var rätt så hela efter kvällen.
Här ser vi närmast i bild Ola, sedan Linus och sist Olle. Linus som flög första gången inomhus med sin fina F3A flög utan några större incidenter.


Ola flög sin Shark och hovrade omkring.


___________________________________________________

Nåja nu är det nog dags igen för lite suck ja vad tror ni? Kan det vara dags för lite krascher igen. Tommy med FW 190, Sam med Mosquiton och jag med Folgoren låg och jagade varandra. Eftersom Sam var ensam engelsman men hade överlägset mest fart så jagade jag och Tommy honom. Efter hårda strider så fick Sam häng på Tommy och hans motor stannar och Tommy gör en fin landning i snön. Sam vänder då om planet och tar upp jakten på Folgoren. Det tar inte lång tid innan han har siktet inställt på den och motorn stannar på Folgoren. Dum som jag var så skulle jag försöka att landa på fältet men det gick inte utan den klippte på lög höjd och ja det såg ut så här.


Detta var Krasch nr 14.
Sam landade sedan Mosquiton efter fullbordad uppdrag och taxade in i depon.

Ner på isen denna dag så var även Olle med sin V-mar Spitfire för premiär start och jag fick nöjet att ta upp den och trimma in den. Flög fint efter lite intrimmning och Olle gjorde några fina flygingar med den sedan.

Han har även byggt ett litet el plan i balsa som han premiärade och den flög även den fint efter lite intrimning och Olle var väldans nöjd med dagen.

Här ser vi Sam kasta iväg planet.


Claes var även där med sin pawnee och flög riktigt fint med den.


Vi ser även på den här bilden min Folgore innan kraschen och Sam underbara Mosquito.


Då var det väl dags igen då. Krasch nr 15!!
Tommy flög sin CMP GILLES och i landnings inflygningen så hörde han inte att motorn har lagt av och den stallar och går rakt ner i snön och isen.
Skadorna var stora på noskåpan och motorspantet men motorn verkar ha klarat sig.


___________________________________________________

Nä nu till lite roligare saker. Ola har äntligen blivit klar med sin Futana 100. Dags för premiär flygning och han Saito 125 varvar upp och nu kan inget stoppa han.



Planet går kanon och inga trimningar görs och han gör några fina flygningar innan han tar in planet för landning. Han flyger planer för sakta och den stallar framåt och det blir en mjuk utelandning. Det vart dock inga skador och på planet även om noskåpan vart full med snö.

Han gjorde 3 st. lyckade flygningar och han var riktigt nöjd med Futanan.
___________________________________________________

Usch det är tråkigt med alla dessa krascher men vi flyger just nu så mycket som vi aldrig har gjort förut och det blir många timmar i luften och så det borde det bli lite krascher ivarje fall så intalar vi oss det. Nåja vi hörs nästa gång det händer något hos oss och det lär nog inte dröja.
___________________________________________________

Fly away in the sky with DIVISION Fenix./Richard

2009-03-21 22:22:11  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Sent klar men provflugen...
Huven var trasig...
Ivrigt påhejad blev...
Inomhus. Hmmm varför har...
Jaws fick vara med...
Linus, ny depron...
Små helikoptrar...
Actionbild av gammal X-Twin..
Linus flög mycket...
____________________________________________________
Sent klar men provflugen blev den efter strul med motnålen (helt inskruvad) och antennproblem, dålig räckvidd. 3 st flygningar blev det med korrigering (större utslag) efter varje flygning - flög mycket bra.

____________________________________________________
Huven var trasig redan i förpackning. Ska försöka få en ny från Östersunds modellhobby.

____________________________________________________
Ivrigt påhejad blev jag manad til ytterligare flygning, trots att antenn inte gav några signaler till plan. ALLA vill ju se en krasch... Nåväl jag klarade mig men det var tyvärr andra krascher denna helg (Richard har nog bilder). Jag,  Nisse och Bengan är ju de enda i klubben som fortfarande inte kraschat i år, om det inte blir ändring blir vi troligen utfrysta till julfesten och får sitta i eget hörn.
____________________________________________________
Inomhus. Hmmm varför har han byggt planet uppochner undrar Olle?

____________________________________________________
Jaws fick vara med och låna 3-cells ack. Hovring var ordet...

____________________________________________________
Linus, ny depronflygare på inomhus. Flög bättre än Farsan inom 30 sek :-)

____________________________________________________
Små helikoptrar som flyger mycket bra, Denna är Richards.

____________________________________________________
Actionbild av gammal X-Twin, kastad av annan 'TWIN'.

____________________________________________________
Linus flög mycket denna kväll utan att krascha - strongt.

____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2009-03-16 00:26:06  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Då var det dags för vårat flygmeeting......
Vi börjar med en KRASCH........
Krasch nr 2.......
i nästan 2 timmar!!!.....
Dagens plan bland dom alla plan.....
En fin skala helikopter.....
I kiosken så var det full fart.....
___________________________________________________

Då var det dags för vårat flygmeeting och vi hade tur med vädret som vart visserligen mulet men varmt och nästan ingen vind. Vid samlingen kl 10 så började att komma folk och piloter som var ute i tid. Jag måste säga att vi vart glatt överaskade att så mycket besökare kom till oss och det vart full fart hela dagen. Tommy och Hans har tagit mycket bilder och jag har lagt ut några på en annan sida som ni får besöka för att se 500 bilder!!! Här är länken.
http://picasaweb.google.se/r.hammarlund/Meetinget2009?authkey=Gv1sRgCOOjzLGktrrQRA#
___________________________________________________

Nu kommer det lite bilder ifrån träffen.
Vi börjar med en KRASCH.
Magnus är tidigt ute och skall ta upp ett riktigt gammalt plan.

En kabel till strömbrytaren gick av och kontakten till planet bröts.
Gick rakt ner i baken.

___________________________________________________

Krasch nr 2.
Den erfarne flygaren Hans Nygren besökte oss och här ser vi han och Stig start upp sitt plan.

Då var det dags för start.

Tyvärr så gick den ner i baken och våra fotografer fick det på kort.


___________________________________________________

Det vart en till hård nedkomst på fältet och det var Olle med sin flygande vinge.

___________________________________________________

Daniel måste ju få ett omnämnande då han höll på med den här bensin motorn i nästan 2 timmar!!!

Men med envishet så gick den i gång till slut och Ola bär ut den till start.


___________________________________________________

Dagens plan bland dom alla plan som var där var nog Sam med sin Mosquito.
Går snabbt i luften och den går rätt så fort även när den går in för landningar.


___________________________________________________

Här var det bara el plan och den stora gula kärran hade bra mycket kraft i motorn.

___________________________________________________

En fin skala helikopter fick vi se som flög mycket fint.

___________________________________________________

Det kördes även en hel del med bilar och här ser ni Nicko´s bil.

___________________________________________________

I kiosken så var det full fart hela tiden och jag passar på att tacka dom som ställde upp och utfodrade dom som vart hungriga. TACK!

___________________________________________________

Och så lite fler bilder.




___________________________________________________

Det får räcka för den här gången och glöm nu inte att kolla in dom andra bilderna på den här sidan.
http://picasaweb.google.se/r.hammarlund/Meetinget2009?authkey=Gv1sRgCOOjzLGktrrQRA#

Fly away in the sky with Divsion Fenix/Richard





2009-03-12 22:53:13  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Då är det snart dags snart dags för vårat vinter meeting. ......
LOCKLYFT!.......
Folgoren SKALL få sitt flyg dop på vårat meeting!......
Här kommer lite random bilder ifrån träffen.....
___________________________________________________

Då är det snart dags snart dags för vårat vinter meeting. Nu på lördag den 14 mars så är det dags och vi håller på att förbereda oss och imorgon (fredag)så plogas fältet upp utav Per. Jag skall köpa in hamburgare korv och sånt till kiosken så att ni som kommer får något gott att stoppa ner i strupen.
Efter att ha kollat in vädret på yr.no så ser vädret ut att bli bra lagomt kallt och till och med lite sol skall det bli och med det så kommer det att vara lite vind.
Välkomna till oss.
___________________________________________________

LOCKLYFT!
I tisdags så fick jag hem ett paket ifrån Hudik Hobby som har utförsäljning på en VQ Models Folgore Macchi 202. En ful snygg kärra som jag tänkte jag skull flyga på vårat meeting. Första tanken var att jag skulle få ihop den på 3 timmar men när jag började kolla på byggbeskrivningen som var riktigt dålig och dessutom på franska så insåg jag att det inte skulle gå. Nåja dags för lite bilder och vi börjar med lådan den kom i.

Locklyftet och spänd förväntning.

Och inspirations ihop sättningen.

Jag köpte även infällbara ställ och det vart VQ orginal ställ med dom snygga landnings ställs bena. Motorn som jag sätter i är den kraftigt modifierade och lättade ASP 90.

Måste bara se om motorn håller och det här är ett lämpligt plan för det.
Jag har nu "bara" kvar lite småpyssel och sånt som inte tar någon tid när man pratar om det men som i verkligheten tar mycket längre tid än vad man har tänkt sig.

Man blir dock lite fundersam över färgerna dom har valt. 3 olika färger är det på planet. Har redan fått färgbeskrivningen så som att det ser ut som senap, stark senap och Johnny´s senap. nåja jag hoppas på en snabb maskin och då borde man inte se någon skillnad på senaps färgerna.
Folgoren SKALL få sitt flyg dop på vårat meeting!
___________________________________________________

Kollade igenom lite bilder ifrån föra årets meeting och vädret var då mulet och lite blåsigt och här kommer lite random bilder ifrån träffen.






___________________________________________________

Nä nu får det räcka och jag skall ladda min mobil kamera och be Tommy ta med sig sin kamera för bilder under helgen så skall nog jag få upp lite bilder åt er här på Svenskt Modellflyg.
___________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix

2009-03-08 22:26:32  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Vårat flygmeeting ......
Det var över 20 pers. i lokalen.......
En lådöppning tänkte jag bjuda på......
Swing Line.....
En massa tamiya färger som klubben köpte.....
PRO-Kväll i klubbstugan......
Rita, maskera, sprutspackla och tag fram lödkolven för nitar......
Monterar i dom infällbara ställen.....
skall se ut som planet i "The Flying Doctors".....
Har någon en OS 70 att sälja?.....
Daniel premiära den Corsair han köpte av Tommy för 2 st. kexchoklad.....
Allt om Hobby såg kanske artikeln Lågflygar´n.....
Magnus har byggt en tunna utav 6 mm depron.....
Den här stakars Citabria Minium fick stå ut med att tuggas.....
___________________________________________________

Vi börjar att närma oss vårat flygmeeting och vi får hoppas att vädret blir bra så att vi får ett trevligt meeting. Datum är lördagen den 14 mars!
Mer info kommer under MEETINGS http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=191255&page=&CurrentMainTopic=7
___________________________________________________

På torsdagens "ÖPPET HUS" så var det verkligen fullt hus. Tror att det var över 20 pers. i lokalen och det var full rulle hela tiden.

En lådöppning tänkte jag bjuda på och det är Erik som har skaffat sig en ny Buggy.

En Kyosho RB5 som Peter levererade till honom och det var med mycket reservdelar till den och det lär nog han behöva.

Och så till sist en bild på bilen.


Peter var på besök och han hade med sig några gamla byggsatser. Swing Line och svingades runt med hjälp utav ett fiskespö. Dom tillverkades i Bollnäs.

Man fick slippa mycket på den tiden och materialet var inte balsa utan furu.


Peter hade även med sig en massa tamiya färger som klubben köpte. Här ser vi Claes och Sam sortera upp dom.

___________________________________________________

PRO-Kväll i klubbstugan var det på fredags kvällen och det var dags att bygga lite modeller för kommande flygningar och kanske så kommer det att bli någon krasch.
Tommy har tagit fram sin Spitfire och har börjar att göra panellinjer och nitar på rodrerna. Rita, maskera, sprutspackla och tag fram lödkolven för nitar. Enkelt eller hur?

Och så här blir resultatet!


Bengt har börjat med sin AT-6 och håller här på att monterar i dom infällbara ställen.

Bygget har gått vidare under helgen och vingen har limmats ihop.

Olle som har lagat klart alla plan vart tvungen att ta fram sin STORA och fina SUPER CUB för att kanske få klar den till flygdagen. Saknas lite smådetaljer såsom tank och lite kabeldragning. Saito 150 skall se till att den kommer upp i luften och det var ju den motorn som tuggade in sig i hans ben i somras.


Claes håller på att klä sin Nomad som skall se ut som planet i "The Flying Doctors" som är ett riktigt scratch bygge där han har gjort eftersökningar på nätet och fått vänner i Australien, gjort ritning och tillverkat allt själv. Ser fram emot att få se den i luften.


Jag själv har fått på glasfiberväv och vattenbaserad lack på vingen på Zeron.
Använder även min Walkera helikopter för att luft torka vingen.


Ola som egentligen vill håla på med sin P 51 har börjat att renovera Sam´s kraschade Hien. Vingen klarade sig bra och kroppen behöver en del nytt material.

Han hade även ett erbjudande till Olle om att få köpa hans OS 70 som han skall ha i Kawasaki´n.

(Har någon en OS 70 att sälja? så hör av dig till Ola)
___________________________________________________

Lördag och det vart lite flygning på isen. Vi flög en vända på fredagen också men det var kallt och blåsigt och på lördagen så skulle Daniel premiära den Corsair han köpte av Tommy för 2 st. kexchoklad.
Jag frågade om han var nervös och han svarade "nä det är jag inte". Efter sedvanlig kontroll så var det dags för start.

Vid starten så gick kärran iväg fint och lyfte upp i den grå mulliga himmlen och efter ett par vändor var det dags att landa får det var lite för mycket glitchar (kan ju bero på 35 Mhz bandet) så sätter han ner den fint på fältet.
Han är nöjd och kan fortsätta renoveringen av planet.


Några till som flög denna dag var jag själv med Edgen, Sam med Yaken och Tommy med FW 190.


Senare på dagen kom Olle och flög med sin Formosa och Martin kom och flög med sin trainer.
___________________________________________________

Inomhusflygningen. Här kom det mycket folk och en hel del bilar är med oss och kör. Johnny M hade tagit med sig en gammal radio och jag tog ett kort med den tillsammans med hans grabb´s Mini-Z.


Ni som har läst det senaste nr. utav Allt om Hobby såg kanske artikeln Lågflygar´n. Erik gjorde det och började att bygga omedelbart en radiostyrd sådan. Cessan minium fick stå för elektroniken och 3 mm depron fick bli stommen i det här bygget.

Hur gick den då? Den gick bra och jag fick med den på ett kort.

Han har redan planerat nästa lågflygar´n modifieringar som han skall göra.

Magnus har byggt en tunna utav 6 mm depron och den flög bra. Snabb på roll men ändå lugn och fin i luften.


Den här stakars Citabria Minium fick stå ut med att tuggas utav min propeller, bli på körd utav en bil samt Micke´s egna flygningar och jag måste säga att den klarade sig bra. Dom flyger fantastisk fint dom här små planen.


Tommy hovrade runt med sin Walkera och Hans flög sin Lama.

___________________________________________________

Det var nog allt för denna gång och glöm nu inte vårat flygmeeting nästa lördag den 14 mars.
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2009-03-03 22:16:32  
Bulletin till Kraschbloggen:
(The show must go on):

Sikorsky blir det nya...
Smäller hårt i väggarna...
På min bänk börjar...
Mustangen ska kläs...
Det flögs hårt i dagarna tre...
Tommy's fina SK16 tankas...
Richard med nylagad...
Fin bild på Sam's plan...
Ännu en bra bild...
Senare på dagen flög...
En besökande från RFK Viggen...
Söndagen bjöd inte på något...
Övermod och nonchalans...
I flera veckor har...
Premiärflygning med start...
Här var det en premiär...
Så går jag ner i...
Krasch(B)logg...
Bloggat för hårt...
____________________________________________________

Sikorsky blir det nya namnet på Erik istället för "Depron-Kingen" efter denna skapelse. Erik som vill ha en egen typ av heli-flyg spexar på - häftigt.

____________________________________________________

Smäller hårt i väggarna till en början, men efter lite test börjar den flyta på!

____________________________________________________

På min bänk börjar det bli fullt med Warbirds, inte visste jag att det skulle komma en till i löpet av helgen!!!! I bakgrunden Tommys plan.

____________________________________________________

Mustangen ska kläs med Alu-tejp, Alu-plattor och målas silver med Svenska märken.

____________________________________________________

Det flögs hårt i dagarna tre och Richard har lagt ut lite bilder sedan tidigare. Här är uppställning för planen som flög på lördagen (alla dessa flögs flitigt +3 andra plan som inte blev med på bilden).

____________________________________________________

Tommy's fina SK16 tankas upp i det perfekta flygvädret.

____________________________________________________

Richard med nylagad Bensinare. Han och Sam flyger mycket med dessa kärror som är oproblematiska. När får vi se första hovringen med fenan i snön?

____________________________________________________

Fin bild på Sam's plan på väg inför landning. Man ser gott roderrörelserna alldeles innan sättning. 'Flaperon' verkar vara inställt.

____________________________________________________

Ännu en bra bild som visar roderkorrigering, denna gång i start på min ME-109 som behöver mycket mothåll för att hålla sig rakt vid take-off.

____________________________________________________

Senare på dagen flög en riktig Texan över Rättvik, troligen på väg till Orsa Tallhed fältet.

____________________________________________________

En besökande från RFK Viggen flög helgens minsta plan.

____________________________________________________

Söndagen bjöd inte på något bra flygväder, kallt, grått och blåsigt - ändå skulle 3 st warbirds upp och luftas!?
Här Richard som ställer in motorn på P-51.

____________________________________________________

Övermod och nonchalans blev tyvärr dagens ledord. :-( 
____________________________________________________

I flera veckor har vi nu hört lovsången om 2.4GHz. Ren hybris, man behöver inte ta hänsyn till varken väder, vind eller förhållanden längre, bara att flyga - bra. Nåväl en 3kg 3D kärra med 26CC Bensinare och en trött skalakärra flyger tydligen olika. Onödigt och synd.

____________________________________________________

Premiärflygning med start i medvind. :-O !!! Nåväl, den hade troligen inte klarat sig i alla fall pga svag motorkraft. Oerhört snygga landställs-luckor. Ligger nu på min bänk! På vår klubb behöver man bara köpa Epoxy, ännu lite tyngre blir dom säkert flygande igen.

____________________________________________________

Här var det en premiär som var lyckad, Bengan hade troligen mer kraft i sin el-kärra än de två tidigare warbirdsen.

____________________________________________________

Så går jag ner i min källare och där är ännu en 3D kärra till klubben på G!

____________________________________________________

Krasch(B)logg. För dom som trodde vi kraschar så ofta för att flascha på Webben, så är här en bild på en av de tidigare Kraschlogg-böckerna (denna från 1989). Hysteriskt kul läsning faktiskt. Av dom som flyger är det väl bara jag, Nisse och Daniel (i den mån Daniel flugit än?), som inte störtat än i år, kommer säkert.
 
____________________________________________________

Bloggat för hårt. Då går det så här, Krasch nr10?

____________________________________________________

För kraschbloggens räkning.
/Ola