Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Yak-54 från Pilot-RC. (2,2 m.)

Blogg skapad av:
Thomas
Skicka mail

2009-11-22 19:39:41  
Yak-säsongen är över. Den har funkat bra och är fortfarande hel trots en incident som höll på att ställa till det....
Motorn höll nämligen på att stanna i ett väldigt olämpligt läge efter bara två minuters flygning. (Jag har timern inställd på 8,5 minuter för att ha koll på flygtiden).
Vid kontrollen efteråt syntes orsaken ganska omgående....Gummipluggen till tanken hade ramlat ut och hängde endast i rör-och slangar. Den var inte bensin-tolerant och hade efter ett tiotal flygningar krympt och blivit stenhård.
Lite dåligt av en annars kanonmaskin att bli levererad med "installerad tank", "tankventil", och "slangar" men med en bensintank som alltså inte var bensinkonverterad!
Ni andra som redan har skaffat eller planerar att skaffa en Pilot RC-maskin rekommenderar jag absolut att ni kollar upp era tankar.
Nu gick allting trots allt ganska bra. Dels är det så lite olja i bensinen och dels hade jag mycket skumgummi i nosen och runt tanken som absorberade läckaget. Det hade varit värre om det varit 20% ricinolja i soppan.....

För att få fler utmaningar till nästa år har jag monterat drag på Yaken.

Planen är att bogsera segelkärror till våren. För mej en ny pryl som ska bli kul att testa.
Så här blev det:

Kompetens är till för att utnyttjas. Därför anlitades farsgubben att dra igång sin svarv.



Jag skar undan frigoliten ända upp till plankningen på kroppens översida och sågade till en plywood-kloss, ca.11 mm tjock.


Limmade dit den med Polyuretan-lim.



En större bit 1,5 mm plywood för att fördela krafterna limmades också med PU-lim.


Borrar och gängar M8.




Sen var det bara att skruva fast "kroken".


Snyggt va...?


Ett MG-servo monterades för enkelhetens skull rakt under.


Vi får väl se om konstruktionen håller. Det känns i alla fall kanonstarkt nu.

//T.

2009-07-18 21:15:46  
En dag på fältet med Ryssen.

Fru Mona höll i kameran, det tog en stund att radera alla bilder på enbart himmel, rök eller endast ett stjärtparti på en Yak....

Annars rätt ok för att vara en glad amatör bakom kameran? 







2009-06-26 23:35:49  
Nu börjar det hända saker.

Gjorde några små ändringar i inställningarna och var ut och tog tre repor till med ryssen.

* Flyttade fram tyngdpunkten en aning. Nu ligger den mitt på vingröret.
* Ställde ner höjdutslaget och lade in mera expo. Har fått tips av proffsen att höjd-och dykutslagen på en sån här mackapär inte ska vara mer än 10-12 grader vid normal flygning. För 3D-flygning ska det vara 40 grader och mer.
Allt där emellan ställer bara till det....
* Märker också att jag får strypa bägge nålarna succesivt, väldigt lite åt gången, ju mer motorn blir körd.

Och nu börjar det bli riktigt skoj att flyga den. Motorn går kanon och har än så länge inte tjuvstannat. Häftiga höjdutslag ska man undvika ändå, tar man i för mycket vid t.e.x. en fyrkantslooping så blir det gärna det en "kvickis" men vet man bara om det så är det absolut ingen fara. Och det ska inte vara för lätt heller.....bra med lite utmaning och det här känns som en riktig flygmaskin!!

Jag vill kolla såhär i början hur mycket ström prylarna tar. Med sju digital-servon trodde jag att det skulle förbrukas mer. Ca.100-150 mAh drar det per flygning hittills, (370 mAh på tre flygningar), och med två ackar på vardera 2200 mAh så finns det ju marginal så det räcker. Det här är förstås med min "fjollflygning", det kommer att bli betydligt andra siffror om man börjar köra hårdare.
DPSI´n belastar bägge ackarna paralellt, vilket ju är bra. Jag trodde (läser sällan bruksanvisningar...) att den utnyttjade en acke åt gången men på det här viset får bägge jobba och det tror jag är bra.



Tändsystemet drar däremot ganska mycket kräm, ca.200 mAh per flygning har det gått åt.

Och förresten.....jag har gjort en sak till......
Jag har programmerat rökpumpen.....alldeles själv. Utan bruksanvisning....
Vete´ f-n hur det gick till. Men den snurrar i alla fall på så fint från halvgas och uppåt när den är aktiverad. Så nu jäddrans....

2009-06-21 20:52:58  
Äntligen så blev det Yak-premiär.
Jag fick många tips om att dom tidigare problemen med smällarna berodde på något tändningsfel. Förmodligen spänningsfall eftersom problemen kom endast vid maxvarv. Jag matade systemet med 4,8-volt, men efter att ha gått upp till 6-volt så finns det inte längre en enda tendens till misständning på MT:n. Körde ur ett par tankar hemma i veckan och när det idag till slut blev en dag utan regn så fanns ingen återvändo...


Premiären var helt okritisk och kärran känns väldigt neutral.
Det enda som var lite läskigt var att den tok-klipper om man drar en aning för mycket höjdroder. Ska lyssna lite med andra som har mer erfarenhet av såna här maskiner om det är normalt att dom gör så. Har flyttat fram TP en aning nu, får se om det blir bättre så.

Men sammanfattningsvis kan man säga att kärran känns kanon att flyga och draget i MT:n räcker med råge till. Ska bli skoj att bekanta sej mer med den och föröka lära mej att flyga samt börja träna lite manövrar......

2009-04-27 22:12:56  
Dags att dra igång MT:n. ((((-;




Lite installationsbilder.
Så här blev det till slut. Den blev en aning baktung så LiPo-ackarna fick en ny placering.Framför spantet. Får se om jag kanske måste blya likförb... Det är på gränsen...eller kanske riva ur piloten?


Under dom ligger tändacken.




En riktig härva med sladdar..




Det var med stor respekt som jag började att slå på bensinar´n. Vet att dom ska vara snälla att starta men det är liksom lite skillnad mot att slå på en glödare på 6,5 cc eller så...i alla fall effektmässigt.
Att knyta fast den är i alla fall ett måste. Vedbo´n ska väl i alla fall stå kvar?


Sådärja. Efter en stunds chokande så brummade den igång. Tog även sonen som förankring.




Den gick inte helt problemfritt i början. På höga varv så blev det ibland en smäll som lät som ett pistolskott eller en påsksmäll.
Först fick jag för mej att den inte fick tillräckligt med bränsle trots ett febrilt skruvande på alla skruvar som finns....Så jag öppnade tanken och kollade så inget var fel. Men allt såg bra ut. Passade på att byta slangen till motorn mot en med ett grövre hål.


Men inte f-n hjälpte det. Det small så katterna sprang och gömde sej och grannarna smög bakom gardinerna och låste sina dörrar.

Men det gick bättre och bättre efter en del skruvande. Det verkar faktiskt som att en för rik inställning är orsaken till smällarna. Det kanske inte går att köra en sån här på "den rika sidan"? Vad vet jag.
EDIT: Är nu rätt så säker på att det troligen är precis tvärt om. Bensinen räcker förmodligen inte till, efter några sekunder på maxvarv så suckar motorn och det är då som smällen kommer. Anledningen vet jag dock inte, utredning pågår.....
En sak hann jag i alla fall konstatera idag. Vilket jävulskt drag det är!! MT:n kommer att kunna dra Yaken till Blåkulla om jag vill. Och tomgången fick jag ner till ca.1300 rpm efter ett par tankar så det blir nog bra det här till slut.





2009-03-14 20:48:41  
Höjdservona på plats.
Bra att veta: HD-servona har samma splines på utgående axel som Futaba.




Trottel- och choke-servona fick den här placeringen:


Ett enkelt fäste för mottagarackarna:


Som spänns fast i samma kardborrband som håller bensin-tanken:


hmmmmmm.....undrar hur jag har ställt in kameran på för vis..???

2009-03-09 17:28:49  
Det går framåt..
Skevservona på plats:





Tanklock från http://www.troybuiltmodels.com/
Det lilla är för rökvätskan:





Avluftningarna för bägge tankarna:







2009-03-06 22:41:57  
Sidrodermonteringen klar.
Knepigt att få till det tycker jag, aluminiumarmen som jag hade skaffat till HD-servot visade sej ha för liten offset. Vajrarna slackade alldeles för mycket vid stora utslag.
Glasfiber-disken som ingick i Pilot-RC setet tyckte jag däremot hade för stor offset....vajrarna spände som värsta fiolsträngarna vid stora utslag. Så det fick bli en kompromiss.
Skruvade därför fast original-plattan på aluminiumdisken och borrade nya hål för kullinkarna. På det viset fick jag i alla fall alu.splines mot servo-axeln, det är tydligen där som den svaga länken brukar vara. Vid tuff flygning så kan splinesén i en vanlig nylon-disk gå åt skogen sägs det...
Vajrarna går sen i kors i Sullivan´s gula rör för att inte skava.






2009-03-02 17:48:40  
Gillar korta byggbeskrivningar. Eller vad sägs om den här??

Wing and servo Installation.
1. This is the fastest of all the installations.
2. Cut out the slots for the aileron horns on the bottom only.
3. Install the horns by coating them with epoxy and sliding them into place.
Wipe off an excess glue with rubbing alcohol.


Sen är det typ bara att dra dit servona. Såna bygganvisningar gillar jag!!
Blir smått tokig och har väldigt lätt för att få psykbryt annars......



Kolla skevroder-monteringen. Dubbla gångjärn i rot och spets som dessutom redan är stiftade.



Prylarna i kroppen börjar att få sina givna platser. "Sky-Writer"-pumpen hamnar mellan tankarna, ovanför vingröret.


2009-02-23 22:15:58  
Det går framåt. Sakta och osäkert....

Det är en del funderande för att installationen ska bli så bra som möjligt från första början. Det är inge´ roligt att göra om den i ett senare skede.

En kontrollvägning har gjorts och slutvikten kommer att sluta på ganska precis 8 kg. Tyngdpunken, som ska ligga mitt på vingröret eller max två cm. bakom densamma (med vingen monterad), har alla förutsättningar att hamna där den ska om jag lyckas med att placera prylarna rätt. Man vill ju under inga omständigheter behöva blya för att få till TP.

En förlängning av tank-bryggan för att ge plats åt röktank och mottagare.



Har också monterat spännings-regulatorn.


Fick hem pilotgubben idag. Fräck.  Och lätt!! Under 50 gram!!



Skulle tro att nästa moment blir att bestämma plats åt rökpumpen samt att börja dra dit servona.....
Det börjar närma sej.....


2009-02-19 21:52:22  
För att ytterligare förhindra vibrationer så har svarvararen på jobbet fått ställa upp.......det kostade mej bara en bullpåse.

Nya kraftigare distanser fick han göra, dom är hela 70 mm långa så det gäller att det blir stumt....


2009-02-10 17:51:14  
Den blir ganska så mäktig, trots "bara" 2,2 meter. Kolla AAA-cellen som referens.
F-n, tur att den inte är större. Då hade nog möblemanget varit tvunget att åka ut.



Jag kan inte sluta att förundras över den fina kvalite´n och hur förberett och genomtänkt allting är. En liten inspektionslucka längst bak är redan gjord för att kunna montera islagsmuttrarna till sporrstället. "Tabbarna" som ska hålla stabbhalvorna på plats är borrade och klara och dom islagsmuttrarna sitter redan förmonterade.


2009-02-07 23:37:13  
Har borrat proppar idag. Tack farsan, pelarborren funkar kanon.
Resultatet blev riktigt bra tack vare borrfixturen.






2009-02-05 19:05:53  
Motormontering....alltid lika roligt....

Tycker att det ser lite vekt ut åt en skakande tvåtaktare på 57 cc.



Äh, börjar i alla fall med att mäta ut var det ska borras någonstans i spantet.
Borrmall till MT:n finns och förskjutningen för att få rätt höger-riktning är påritat på spantet.





Sen kolla totallängden på motor med distanshylsorna.



Ingen nedåtriktning. Eller uppåtriktning...



Limmar och skruvar fast motorspantet.



Sen var det det här med vibrationerna.....limmar lister uppe, nere och framför...för säkerhets skull. Sen ska även ett lock limmas på lådan, under det kommer tändsystemet och switchen till tändningen att ligga.



Hänger dit motorn och böjer till flex-slangen till dämparen.



Sätter Dremeln i kåpan. Alltid lika spännande....



Snyggt va?



Var tvungen att provmontera med prop. och spinner.



Skruvar bort prylarna igen och plastar dit lite extra väv i anslutning till uttagen så det inte spricker första flygningen..



Ska stryka på Dope på alla träytor sen men undrar vad nästa moment blir?  Kanske hjulkåporna, eller stabbe/fena, eller lite installation....
Den som lever får se.









2009-02-04 21:08:41  
Jaha.....undrar vad man ska börja med på en så´n här då. Dom rekommenderar i bygganvisningen att man ska börja baktill, med sidroder, sporre och stabbe.

Därför börjar jag i nosen.

Tänkte att det är lite lättare att hantera kroppen nu, innan bakpartiet är monterat och klart. Jag har som sagt ett begränsat utrymme vara på.

Börjar med att sätta kniven (rakbladet) i plasten och öppnar uttaget som ska släppa ut värmen från dämparen.





Stryker in kanterna.



Fästet för däparen ser ut så här efter lite modifiering. I dom fyra uttagen monteras sen bitar av silikon-slang.



Fästet limmat och dämparen på plats.



Så här ser det ut framifrån. En stripe håller dämparen i läge mot nos-spantet.



Sådär. Dämparmonteringen klar....nu väntar motorspant och kåpa.


2009-01-31 21:48:56  
Jag har blivit kär igen.

Borde väl egentligen skämmas.....nyförälskad...."vid min ålder".....
Men fru Mona kan känna sej lugn, för Yaken kan varken laga mat eller städa
Jovisst har man blivit med Yak. Pilot RC-kärrorna tas hem från Pilot-RC i Kina av Niklas Nyroth: http://www.nyroth.com/index_files/slide0001.html

Direktlänk till Pilot RC: http://www.pilot-rc.com/index.aspx

Jag tar inte ställning och jämför med andra fabrikat "vad som är bäst" o.s.v. eftersom jag har för liten erfarenhet av kärror i den här storleken men en sak är i alla fall säker; Det här är nog bland det bästa som jag har sett i ARF-väg.

Perfekt klädsel, någon skrynkla går inte att hitta hur man än vänder och vrider på prylarna.
Och väldigt förberedd t.e.x.: limmad kabin (öppen bak för att kunna montera pilot och instrument), alla islagsmuttrar på plats,(till motorkåpa, ställ, kabinkåpa, vinglåsning....), kolfiberställ, kolfiberspinner, kolfibersporre, kolfiberbalk, alla gångjärn limmade, (dubbla gångjärn på skeven i rot och spets som även är stiftade), dragen sidrodervajer, tank och slang på plats......är det konstigt att Mona har fått konkurrens???
Motorn som är tänkt till skönheten är en MT57:a med en canister-dämpare.

Den här som är på 2,2 meter är den minsta i deras serie. Dom har maskiner som är över 3 meter i spännvidd som det går att plocka i en 200 kubikare i.....
Men jag vet inte ens var jag ska få plats att skruva med den här, kanske får vänta till sonen har flyttat hemifrån så vi frigör ett rum i huset.