Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Ett sätt att bygga ihop en F3D-Evo.

Blogg skapad av:
svensk pylon
Skicka mail

2009-05-15 16:36:10  
Nu klarnar allt.... Hittade denna mycket bra filmsnutt på nätet av en slump. Nu förstår jag varför Thomas motorer går så lugnt och fint...... Men saknar det där riktiga toppvarvet.......

http://www.youtube.com/watch?v=z1BHvG07F3A

2009-05-04 17:38:44  
Vi var till Pålsboda i lördags och premiärade vinterns bygge.
Tror att Simon var en aning skakis, premiärer är alltid lite vanskliga, men oron visade sej vara obefogad.


Nöjd efter att ha fått kärran intrimmad.



2009-01-09 19:38:03  
Vi pylon-nördar kan inte tänka oss ett liv utan ballongtankar.
I F3D är det mer eller mindre ett måste, även i SuperQ använder vi såna.
I den vanliga Q500 är det däremot inte tillåtet.

Så här enkelt fungerar det:

Tank med tillhörande ballong och rör.



Ingen traditionell klunk behövs, bara en rak slangbit på röret. För att säkerställa att ballongen inte sugs mot slangen och orsakar soppatorsk när den trycks ihop skär jag en "grisfot" i änden på den med ett rakblad plus två till hål på varsin sida av slangen, en bit från varandra.



När tanken är ihopmonterad sätter jag den under tryck och kollar under vatten att allt är absolut tätt. Med slangar och allt.

Monterat i maskinen ser det ut så här.



En slang till motorn och en slang till tryckmatningen på pipan. Trycket kommer aldrig i kontakt med bränslet utan trycker bara ihop ballongen.
Vid tankning delar jag på sugslangen till motorn bakom filtret och suger ur all luft som finns i ballongen, och trycker sen i bränslet till det tar stopp.
Allt i ett och samma moment. Väldigt smidigt, aldrig luftproblem till motorn och alltid ett jämnt soppa-flöde till sista droppen.

Jag har också gjort den första vägningen av Evo´n. Då just den här är kevlar-förstärkt i bakkroppen så skulle det bli intressant att se vad slutvikten och framförallt tyngdpunkten skulle komma att hamna.

Det visade sej vara lugnt. Med 5 st GP:s 1300-celler (klarar upp till 30 Amp.) ser TP ut att bli perfekt och vikten hamnar ändå under 2,2 kg. Det är med aluminium-pipa. Sätter vi dit en stålpipa, som är 50 gram tyngre, så blir den att väga som reglerna säger, 2250 gram.
Acken kommer att ligga direkt bakom spantet, framför tanken. Kör vi då med alu.-pipan så blir det lätt att blya upp till 2250 mitt på TP.
Med andra ord så är det ingen vits med att lägga i en lättare acke. Alternativacke hade varit GP:s röda 850 celler (AAA) men då blir inte TP juste. Bättre med mer kräm i acken än död vikt i nosen såsom bly.





2009-01-06 20:29:36  
Ställmontering. Borrar och gängar M4, förstärker gängorna som vanligt med tunnt cya.lim.



Försänker hålen i ställen och drar dit dom med M4-nylonbult.
Vi valde att köra med vanliga aluminium-ställ på den här då kolfiberställen som annars hör till Evo´n är väldigt känsliga för en hård landning.



Nu tar vi tag i skevens stötstänger. Plockar fram det som behövs.



Jag har hittat jäkligt bra kullinkar hos KB i Falun som är gjorda för M3-stång och dessutom har 3 mm. hål i kulan. Dom är absolut helt glappfria samt med en svarvad ansats på kulan:



Sen bockar jag till stängerna av 3 mm.-stång och gängar en bit i bägge ändar.
T-Röd är bra att ha på när aluminium ska bearbetas.



Gängorna på stötstängerna är bara för att limmet ska bita ordentligt. Jag har alltså inga justeringar på linkarna utan permanentlimmar med 24-timmars Araldit. Ska man göra en viktig limning så är 24-tim.-Araldit oslagbart i styrka. Det är min erfarenhet.
Observera den rejäla differentieringen på servodisken.



Sådär. Med alla skruvar som inte ska plockas isär Loctite- eller Araldit-limmade så känns det tryggt...För att få isär vingen är det bara att skruva loss nylock-muttern på den ena kullinken.






2009-01-05 19:19:23  
Jaha, då tar vi skevrodren och skevservo-monteringen.
Är det något som jag skulle tänka mej att göra om på Evo´n så är det skevöverföringen. Det är oftast lättare att få skeven som man vill med separata servon, speciellt med tanke på differentieringen. Och eftersom vingen är delbar så skulle det underlätta montering och isärtagning med två servon.  Det finns också plats att montera ett mini-servo i varje vinghalva, i mitten, men jag är för lat nu att göra något annorlunda. Det fungerar ju som det är tänkt, med ett centrerat servo. Och när dom stora grabbarna, inte minst Chris Callow, flyger med ett centrerat skevservo så borde det väl duga åt oss också....

Alla roder på maskinen är utsågade av Bruce, dock så måste man för att få utslag neråt slipa undan lite material. "Gångjärn" är som brukligt på såna här skalgjutna kärror det övre skinnet.







Det är redan förberett med överföringen till vingmitten med rör som är lagrat i rör-hylsor. Jag borrar hål genom röret, medvetet en aning vinklat, för att få diffade roder.



Gängar med M3-tapp.



Skruvar sen i M3-rostfri skruv och permanent-limmar samtidigt skruvarna med Araldit.
Tar bort material för servot, lika mycket i varje vinghalva, och sågar ut ett fäste i plywood.
Hålen i fästet är för att epoxyn ska bita ordentligt.





Klart. Nu är det bara stötstängerna kvar med kullinkar i bägge ändar.





Så här sitter sen skevservot under ving-kåpan. Observera gummibussningen för att skona sladden....det är dom små små detaljerna som gör det......(((-;



Nästa moment är montering av ställen samt tillverkning av skevens stötstänger.
Det gäller att göra överföringen stabil och genomtänkt eftersom den ena kullinken ska demonteras varje gång vingen ska tas isär.












2009-01-04 01:36:46  
Dags för montering av vingen.
Först mäta upp var det ska borras:



Exakt fixering av vingen så den inte flyttar på sej under arbetet. Sen förborra med en liten borr. Det här jobbet skulle man egentligen ha en borr-jigg till, men men. Det har gått förr....



Nästa hål. Jag byter borr och låter den första sitta kvar i hålet som styrning:



Fortsätter, borrarna sitter kvar till alla hål är borrade:



Sen en grövre borr:





Sen dags att gänga. M6.



Tunnt cya.-lim i plywood-gängorna för att stärka dom. Sen rensa gängorna en extra gång med gängtappen:



Försänkning:



Klart,:



Tvättar vingsadeln med aceton och mattar ytan med sandpapper:





Täcker vingen med plastfolie, gladpack:



Silikon:



Skruvar ihop hela paketet och drar av silikon-överflödet med fingret doppat i diskmedel:





Sådärja. Dags att nanna... Tror att nästa steg blir att fixa skevservots montering.....men det blir en annan dag.


2009-01-04 01:16:42  
Fixat klart bägge stötstängerna i kroppen samt ett ladduttag i kroppen.
Här en bild på höjdrodrets resp. sidrodrets aluminiumhylsor:



Sidrodret:




Ladduttag:


2009-01-01 18:40:40  
Pipfäste klart!
Observera uttaget framför pipfästet.



"Simple is best".
Uttaget är för pipans trycknippel, slangen går genom ett motsvarande uttag i vingen direkt ner till tanken. Inga störande prylar i piptunneln.









Nu är det dags att kasta sej på vingen. Och ett till litet "grisjobb".
Det ska borras och gängas genom vinge och kropp, ett kanontillfälle att göra bort sej på.
Kommer det inga fler bilder så finns det en orsak.....  I så fall är det väl bara att och gå och .


2009-01-01 16:01:22  
Det har inte hänt så värst mycket det senaste dygnet. Det har ju liksom varit nyårsafton osså....

Men har i alla fall börjat ge mej på motorkåpan. Ett småjäkligt jobb som inte är nå´ roligt alls. Det är så lätt att slinta med verktyg och att missa när uttagen ska göras. Men man får göra så gott man kan, och som någon sa´: det är väl ingen skönhetstävling vi håller på med?? Det är ju racing!!
Det går lite lättare att sätta Dremeln i kåpan när man tänker på dom orden.

Uttag för insuget klart och klart också för släppglöden. En hederlig Cox-klämma:



En styrning för kabeln längre bak på kåpan för att undvika att sladden hamnar på fel ställe när flaggan går. T.e.x. runt ett av ställen.......det har hänt andra har jag hört.



Har också limmat in små guldrörs-bitar så att FASST-antennerna ligger där dom ska.








2008-12-31 15:54:19  
Stabben och höjdlinkagets tur.

Stabilisator och vinge är ju delbara på Evo´n. Väldigt praktiskt när man ska packa bilen. ((-;
Kolfiberstängerna som förbinder stabbhalvorna hade ett litet, men dock, glapp. Sprayade på några lager med svart färg och våtslipade till det passade bättre.
Sen försiktigt skava upp hålen i kroppen så pinnarna går i.



Höjdroderhalvorna förbinds med ett aluminium-bläck. Jag byter ut den medföljande skruven som troligen är tänkt att en kullink ska skruvas i mot en av farsan svarvad alu.-hylsa. Nå´n nytta ska han väl göra gubben.....



Loctite på alla fasta monteringar!! Inte skoj om något släpper i 300 Km/h...



Ett litet hål för insex-nyckeln:



Jag brukar aldrig ha justerbara stötstänger på pylonkärrorna. Inte i någon klass. Varför? Ja, jag tycker att det känns tryggare att undvika gängade stänger och lödhylsor.
Därför gör jag oftast så här, (5 mm kolfiberrör den här gången)

Fixerar rodret neutralt med en tejpbit och stötstången monterad på höjdrodret.



Märker längden på stötstången med servot i nolläge:



* Tar loss alltihopa igen.
* Lindar några varv sytråd med cya.-lim runt stången så den inte kan splittras.
* Kapar stången efter markeringen + kullinkens längd.



* Skaver insidan på kolfiber-röret med en M4-gängtapp så limmet ska få bra fäste.
* Fyller en skrotad spruta med epoxy och fyller i rejält med lim.




* Limmar även själva kullinkens M3-gängor samt filar spår i metallstången.
* Sen får hela stötstången härda stående så att epoxyn hålls kvar där den gör mest nytta...
* Sist lite krympslang över alltihop. Mest för syns skull.....



Bara att återmontera allt. Klart!!  Får inte glömma Loctite bara, även på servodiskens skruv om servot är av MG-typ.





2008-12-30 22:16:28  
Vajer till avstängaren klar.
Svartmålade spantet..."varför det??" kanske nå´n undrar.
- Jo, det är mest för syns skull.



Mina glasögon är också för syns skull.



En servoplatta sågades till och silikonlimmades i kroppen. Efter sedvanlig acetontvätt och uppruggad limyta.
Avstängarservot, Hitec 85MG:




Provmontering av dom andra servona samt strömbrytaren:




Men, säger den uppmärksamme, varför i herrans namn är servobryggan rödmålad??

- Det är också för syns skull....

Sista operationen idag får bli det ovala uttag i motorkåpan där slangen ligger:



//T.


2008-12-30 21:53:29  
Skruvade loss motorn, den lossnade, .
Maskerade sen anläggningsytan på motorbocken och fyllde på lite extra med ny smet.



Sen ska spantet bakom bocken fixas.
3mm plywood som kläddes med ett lager glasfiber. Den simpla soppa-avstängaren förberedde jag på en gång, det är så mycket enklare så. En rörbit och ett guldrör för wiren.





Spantet fixerade jag med tjockt cya-lim, sen blandades en ny "smet", den här gången med gjutepoxy och kolfiberflock. Med kroppen stående på nosen kladdade jag dit kolfiberblandningen inifrån, på spantets baksida.
När det härdat var det dags för nästa blandning...epoxy med microballonger. Det snyggade jag till med på spantets motsatta sida.



Fy fabian va´bra de´blir.   Om jag får säga det själv.....

//T.

2008-12-30 21:14:37  
Börjar med nosen på kärran.
Motorbocken ingick, (ja, självklart så måste man slanta upp några Gustav extra, inget är ju gratis nuförtiden), och den här gången var den både borrad och gängad. För Nelson såklart. Finns väl inget annat alternativ..?

Provar passformen:



Efter att ha tvättat limytorna med aceton och ruggat upp dom med grovt slippapper så är det dags att blanda ihop "smeten". Jag har hittat ett fint cementpulver som heter Husfix som tillsammans med gjutepoxyn blir stenhård. Det har funkat bra tidigare, så varför ändra på ett vinnande koncept?



Innan epoxysmeten kladdas på maskerar jag skruvhålen i bocken med små tejpbitar så dom inte blir igenfyllda.....de´är inge´bra...Det fungerar nog ännu bättre med modell-lera men ungarna är stora så någon lera fanns inte att uppbringa.



* Skruvar fast motorn i bocken.
* Lindar några varv med maskeringstejp runt toppen för att sen låta motorkåpan styra upp motorn så den hamnar rakt.
* Sen på med smeten. Man får vara lite försiktig bara och inte lägga på för mycket. Bocken passar väldigt bra i kroppen så det går inte åt särskilt mycket och överflödet har en tendens att krypa fram där man inte vill ha det. Det är då bättre att komplettera efteråt om det har blivit snålt med smet någonstans.



Med en plywood-distans på ca.0,5 mm bakom spinnern måste sen allt fixeras, kåpan på plats och spinner/motor tryckas mot kroppen.



Det är alltid lika spännande dagen efter att kolla resultatet. Hamnade allt som det var tänkt......Går motorn att få loss utan våld.......

Fortsättning följer.

//T.

2008-12-30 20:34:40  
Tänkte visa hur vi "bygger" och monterar en Evolution till F3D.
Om det här är det "rätta sättet" får väl andra bedöma men det är i alla fall vårat sätt...

Lagom till jul kom då det efterlängtade paketet från Australien.
Vi beställde den för ca. två månader sen och han, Bruce, höll vad han då lovade:
I do hope it arrives the day before Christmas for you, all depends now on how good the post is still working with the rush.
Två dagar före jul damp den ner på ICA i metropolen Grängesberg. Snacka om timing.
Nu var det här ingen egentlig julklapp eftersom Simon har vetat om det hela tiden och även är med och finansierar den här kärran. Därför kunde vi sprätta kartongen på en gång.....



Ser han mallig eller mallig ut....? Det uppstod kärlek vid första ögonkastet. Men så har han själv varit med och bestämt färg och dekor också.



//Thomas.