Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

En elektrisk dröm

Blogg skapad av:
Hördur
Skicka mail

2009-04-04 02:31:22  
För er som följt denna blogg, tyvärr får den numera anses död.

Ur askan uppstår istället http://hordur.se

Det har varit lite kladdigt och luddigt med allt utspritt på massa olika forum med olika inriktningar, så nu har jag istället dragit igång ett eget forum för att samla kunskapen på ett ställe.

http://hordur.se/forum

Ni är alla välkomna att registrera er och delta aktivt i utvecklingen, om än bara genom att bolla idéer :)

2009-03-30 12:45:45  
nu har det hänt lite mer på min sida..

hordur.se/forum är nu uppe :)

Alla som har intresse av att hjälpa till att utveckla fordonet är mer än välkomna att registrera sig och börja posta :)


2009-03-25 09:48:40  
Nu har jag slängt upp en sajt där jag kommer fortsätta med dessa tokerier..
addressen är www.hordur.se

Sidan är under uppbyggnad, så mer innehåll kommer så småningom.

Välkomna!

2009-02-08 00:35:07  
På senare tid har det inte hänt så mycket..
De utlovade bilderna uteblev pga en "mindre" design-miss (kedjan gick inte fritt till motorn) så har det krävts en om-design av motor-upphängningen men det börjar nu ta sig.

Men under tiden som jag har funderat ut en eventuell lösning så har andra tankar börjat spridas i huvudet..

Tre-hjulig lätt motorcykel, i första hand tänkt som tvåsitsig på längd med kropp lite av ett segelflygplan med rör-chassi.

Två hjul fram, ett bak, och låta fordonet luta sig i svängarna.




rör-chassit kläs in i ett glasfiber-skrov, styrupphängning från en quad, bakhjuls-upphängningen från en motorcykel och en elmotor som sätter punkt för diskutionen elmotor vs bränsle :D

Då batterier är den enskilt största posten i min ekvation kommer jag nog satsa på en liten dragvagn med tank, generator och liten diesel-motor (biodiesel självklart ;) ) som ska ombesörja elen på lång-turen :)

Tills vidare nöjer jag mig med några mils räckvidd på enbart batteri..



Problemet blir bara o få till lutningen i svängarna, men inte i låga hastigheter..

de övriga problemen löser vi allt efter hand :P

Var hittar man sponsorer? :D

2009-01-29 19:58:42  
...och så närmar vi oss finalen :D


bromsskiva till bakhjulet är nu på väg, denna ska agera adapter mellan drev och nav.

Min kollega svarvar motor-adaptern troligen imorgon och denna kommer pressas på med krymp-passning och värme på motoraxeln och motordrevet.

En plåt-låda i dryga 2mm gods hittades i containern i tisdags, denna skall sågas upp och göras till motor-hus, så nu är det egentligen bara skruvarna kvar..

Helgen är dedikerad till montering/justering, så förhoppningsvis blir den första turen redan i helgen :D


behöver jag nämna att jag är en smula upphetsad?? :D


och för alla er som har mailat o krävt bilder, jag LOVAR(!) de kommer under helgen :D

2009-01-27 19:44:37  
En liten uppdatering..

94T-dreven var slut.. så det blev ett 92T istället.
Det lades även till ett 10T motordrev.
..och dreven dök upp på posten idag :D
så nu saknar jag 2x drev-adapters (hylsa fram och skiva med hålbild bak) samt motorbock.

Motormonteringen är den enskilt största delen kvar nu, resten är i princip bara o montera :D


snart pendlar jag svanmärkt!!! :D

2009-01-21 19:10:40  
Igår beställdes 94T aluminium-drev och kedja samt även kedjeskydd.

Jag har bestämt mig för att tillverka motorkugghjulet själv då jag har haft svårt att hitta drev som passar.
På det viset sparar jag ca 900:- på delar :)
Då kan jag även sikta på färre antal kuggar och mindre vikt :D

Dessutom ska bakdrevs-adapter tillverkas, men det blir en enkel sak, kanske rentav en broms-skiva med genomgående mutter i bakdrevet.


Motor-axeln ska även få sig ett slick i slipen för att få anläggnings-yta för drevet, ska använda lås-skruv typ "weldon" för er som vet :)

Motorboxen har jag tänkt klippa ur plåt, ca 2mm (3 lager) som jag bultar ihop och eventuellt punktsvetsar till en låda. Då monteras motor med skruv på "vanligt" vis mot mitten-"brand"väggen och jag kan använda ytterligare vägg/skydd runt motordrevet för att stötta motoraxeln med kullager på utsidan också.

Bilder kommer i vanlig ordning när något vettigt händer, men nu i influensa-tider så är det inte mycket verkstad.. :/



Uppdatering utgifter: drev/kedja: 720:-

2009-01-13 14:11:59  
reglage och servo-testare har anlänt, pålödda kontakter och provkörts med den nya motorn :D


jag kan bara säga såhär; det kommer bli drag i min lilla velicoped! :D :D

börjar med 5s och 9.2:1 i utväxling, får se var jag tar mig sen.

2009-01-08 01:13:22  
Detta inlägg är mest en minnes-anteckning till mig själv, ett sätt att samla fakta på ett lätt-tillgängligt ställe.

Jag söker mycket av delarna på nätet dvs från jobbet, så det är skönt att ha siffror osv lätt tillgängligt från alla internet-anslutna datorer.

----------------------------------

Motor
-----------------
[url=HXT 63-74 200kv]http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3890&Product_Name=HXT_63-74_200kv_Brushless_Outrunner_(Eq:5240)[/url]

Max lipo 8s (5s4400mah+3s2p5500mah)
max varv: 6720 (4,2x8x200)
max varv bakhjul: 200rpm (ca 30km/h med hjul-omkrets på 2150mm)

innebär ca 20-25 på plant underlag utan pedalkraft.


Utväxlings-beräkningar
-----------------

Ratio steg 1= 1:2
Ratio steg 2= 1:2
Ratio steg 3= 1:6.25

-----------------

Ratio steg 1= 1:5
Ratio steg 2= 1:5

-----------------

Ratio steg 1= 1:5
Ratio steg 2= 1:8.3

-----------------

http://www.gokartbutiken.se/start.html


Pågående planering:

kamrems-transmission i steg 1 (1:2 utväxling)
Gocart-drev i steg 2:
Raket motordrev 10T
Bakdrev Extron Pro (Kevlarblandning) 92T (bakhjul)

Utväxling steg 2: 9,2

total utväxling: 18,4

2009-01-07 10:54:38  
Nu har motorn kommit, och ett sådant muskedunder! :D

Servo-testare, ir-termometer och varvtals-mätare är också på plats, så nu är det bara o invänta fartreglage så kan äventyret börja!!

snälla rcflight/speditionsfirma/leverantör, skynda er!!!!!


2009-01-06 11:38:13  
Motor och reglage på väg, batteri redan anlänt.


Jag har använt ursäkten att jag ska bygga ett transportfordon för o ta mig ut på flygfältet, så jag har börjat skissa lite på en vagn att koppla bakpå cykeln.

Jag tänkte först köra 4 bilbatterier (2s2p) för o driva cykeln fram o tebax (ca 2 mil ToR) men sen slog mig tanken; solceller!

http://solarlab.se/handla/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=64

Ger ju inte tokigt mycket prestanda, men då vagnen blir ca 2x0,8m med lock (för o förvara mina plan och utrustning) så blir det ju rätt bra yta att underhållsladda batterierna medans jag flyger :D

vagnen blir inget med förrän cykeln rullar för egen kraft, men det är ju jäkligt roligt att fantisera :)

2008-12-29 00:08:17  
Nu har det hänt en del.. :)

bakhjul monterat, med fäste för skivbroms.
På detta fäste monteras snart ett 92tänders kugghjul som ska drivas från ett 3växlat bakhjulsnav (utväxling 0,75, 1,0 och 1,33)

Motor beställd: HXT63-74-200/3890 HXT 63-74 200kv Brushless Outrunner (Eq:5240) variations

Batteri köpt; 5s 4400mAh lipo

Fartreglage och eventuellt servo-testare kvar att beställa, samt drev med tillhörande kedjor.

växeln kommer i vilket fall bli runt 600 kronor i inköp, vilket gör totalsumma (ink cykel och reservdelar) 600+1100+550+1800+750=4800:-

Då ingår även kring-utrustning samt hårdvara som jag kommer kunna ha stor nytta av framöver, tex digital laser-tachometer, servotestare o ir-termometer.

så snart kommer jag susa fram i närmare 2 kW och vara närmast svanen-märkt :D


kvar på inköps-listan är alltså 3 drev, ett växlat baknav och två kedjor kvar att köpa till växeln samt ca 100A fartreglage.

Dessutom ska motorfäste/växellåda konstrueras plus rita och bearbeta en adapter för drev och skivbroms-fästet.

2008-12-19 01:17:06  
nu börjar det närma sig :)

nytt bakhjul beställt, avsett för skivbroms.
Istället kommer jag montera kugghjul av något slag där skivbromsen ska monteras.

Jag har fortfarande kvar att fila ut utväxlingen, men en herr cmeijer erbjöd mig en motor som jag tror mig köpa :)

Och jag ska först se vad jag får för varvtal/effekter med lite olika antal celler och se var jag slutar.


Jag har på sistone varit oerhört sugen på att dreva den med relativt låg hastighet (15-20 km/h) för att uppnå lite mer vridmoment på bakhjulet.. :D


Jag cyklar en hel del i skog/teräng så det vore skönt med en pålitlig och tillräcklig motor för att snabbt accelerera upp till åtminstone 15 km/h :)



i vilket fall som helst, nytt broms-system också beställt, just in case det går fort... ;)

2008-12-10 22:49:01  
Inte mycket har hänt, mer än tankeverksamhet och diskutioner på nätet.

Jag har tiggt till mig min yngre brors gamla mountainbike som jag ska slakta på delar till projektet, så det ser ut att kunna bli en spännande vår för trafik-polisen :)

2008-12-05 23:55:02  
Kära tomten
Jag har varit en duktig pojk hela året och jobbat hårt så jag anser att jag har förtjänat lite hjälp i vardagen.

Framförallt för att jag enklare ska kunna ta mig ut till modellflygfältet :)

Din kundvagn
Artikel Nr Beskrivning Lagerstatus Antal Summa
Lo40006S20C LM Loong Max 4300 6S 20-30C LiPo I lager 1 1399 Ta bort
TSD Turnigy Servotestare I lager 1 149 Ta bort
HW80A Turnigy/HWing Pentium 80 A Switchad BEC I lager 1 699 Ta bort
T5065B/350 Turnigy 50-65B 350kv (=AXI 4030) I lager 1 749 Ta bort
Guld5.5 Guldkontakter 5.5 mm 2 par I lager 4 128 Ta bort
Bkont Banankontakt 1 par I lager 2 32 Ta bort



Varuvärde 3 156,00 kr.

Frakt 49.00 kr.
Moms ingår med 641,00 kr.

ATT BETALA
3 205,00 kr.





Detta ska monteras i växel (har inte räknat än exakt, ca 15/1 eller så) och driva bromsskivan på ett mountainbike bakhjul :)

jag har kvar o luska ut hur jag ska bromsa ekipaget, men jag räknar på bra acceleration och ca 50 km/h i max-hastighet

än så länge är detta mest en våt fantasi, men man ska aldrig säga aldrig ;)

här är en herre som lyckats:)
http://www.recumbents.com/WISIL/shumaker/default.htm