Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix 2008/9

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2009-01-01 01:20:04  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

GOD FORTSÄTTNING på det nya året 2009......
MINUS 17 grader och inte flygbart trodde vi......
Sam som har bytt ut motorspantet i sin P40......
Han flög utan värme påse runt radion.....
Det var det ända skadan vi fick denna nyårsafton.....
Erik som skulle premiära sin Mustang.....
Med sin stora eldrivna cub en flygning.....
Idag Nyårsdagen så kommer vi att flyga igen.....
___________________________________________________

Vill börja med att önska alla en GOD FORTSÄTTNING på det nya året 2009. Vi har nu kommit 1 timme in på det nya året och vi får hoppas att Fenix får ett lika bra år som 2008 var. Ja hoppas att ni som läser det här ocskå har haft ett bra 2008.
Nu till dagens ämne som är.
___________________________________________________

Dags för nyårsafton flygning och jävlar vad kallt det var när man vaknade. MINUS 17 grader och inte flygbart trodde vi men väl på klubben så vart det lite varmare och runt 13 tiden så var det 10 grader och det var dags att bege sig ut i kylan. Dom flesta kör med skydd över radion som håller värmen och då fryser man inte om händerna så lätt. Inga el plan sade vi utan det skall var metanol plan som kladdar och gör att man fryser ännu mer när man håller på att starta upp.
Sam som har bytt ut motorspantet i sin P40 var först ut och vad underbart det är att flyga på vintern när luften bär planen så att man tror att man flyger på moln. Motorn gick inte hundra i hans P40 men det flög kanon och det vart två flygningar

___________________________________________________

Den andra upp i luften vart jag med min Midi-hoj och här gick inte heller motorn riktigt rent och jag brydde mig inte om att ställa in motorn bättre.

___________________________________________________

Tredje planet upp var Tommy som tog upp sin Fokker DVII. Här var det inga problem heller men han flög utan värme påse runt radion så det vart bara en flygning för honom.

___________________________________________________

Nästa som skulle flyga var Olle. Men här vart det stopp då han inte fick igång sin Saito 56 och han vart inte så glad.

Så när han bar in planet i klubblokalen så slog han i vingspetsen i dörren så att den spetsen gick sönder och det var det ända skadan vi fick denna nyårsafton.


Sedan var det dags för Erik som skulle premiära sin Mustang och här sitter det en Satio 72 med hur mycket pulver i för denna kärra och den steg vertikalt.

___________________________________________________



Långa skuggor blir det när man tar kort och det är svårt att inte få med dom men när solen står så här lågt ja då blir det som det blir och vi ser Sam´s kärra taxa in.

___________________________________________________

Nu flög även Olle igen med sin stora eldrivna cub en flygning och den gick fint i luften efter lite intrimning men dock inga bilder på den
___________________________________________________

Idag Nyårsdagen så kommer vi att flyga igen och jag kommer att ta nya kort och lägga ut här i bloggen.
___________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2008-12-28 22:39:46  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Vill börja att med att önska er ett GOTT NYTT ÅR ifrån oss......
Erik och jag har börjat att fräsa lite......
ner till hallen där han slet av hälsenan......
trots att Erik och jag förökte ha sönder den.....
Sol och ingen vind och jag njöt.....

___________________________________________________



Vill börja med att önska er ett GOTT NYTT ÅR ifrån oss på MFK Fenix och vi vill även passa på att tacka för att ni läser våran blogg och det har varit ett bra år för oss. Vi har alldrig flugit så mycket som vi har flugit det senaste året. Det har varit ett givande år och medlemmarna har skaffat många nya modeller att flyga med. Bilden som vi ser här ovan är tagen av klubbens mäster fotograf Tommy Södergren!!!
___________________________________________________

Dags för en lite uppdatering och lite inomhusflygning som vi hade den 27 dec.
Det var inte så många som dök upp men dom mest hängivna var där och vi hade även besök ifrån Leksand.
Sam har byggt en ny EDGE och flög många flygningar med den.

Erik och jag har börjat att fräsa lite depron kärror för att få  dom lättare och vi har gjort i ordning en enkel fräs på det här sättet.

Sedan är det bara att rita och fräsa ur och vikt besparingen blir runt 10 gram vilket är en hel del då planet flyger mycket bättre ju lättare det är.

Vi ser här Erik´s kärra med en vikt runt 90 gram i hovring. Dock så vart det lite för lite stagning på vingarna som vart för mjuka.


Min kärra är en Merrcury kopia som jag fick till 124 gram. Flög kanon men tyvärr så gav motorn upp.


Ola som har haltat ner till hallen där han slet av hälsenan i början av december har lagat sin Yak. Åter igen så visade han vem som loggar mest flygtid utav oss även fast han hoppade omkring på kryckor.




Peter som har skaffat sig en Lama helikopter var hur nöjd som helst med den trots att Erik och jag förökte ha sönder den då vi fick prova den. Men den verkar vara stark och det enda som gick sönder var rotorbladen och dom hade han nya.


Som vanligt så var även Olle där och denna kärra som han nu flyger har varit med några gånger och det är nog rekord för Olle.

___________________________________________________

Jag har själv varit iväg på isjakts SM i Falun men trots att vi har haft fin is så gick det inte att åka under lördagen. På söndagen tog jag därför med mig Extran och flög tre ackar och vädret var kanon!!! Sol och ingen vind och jag njöt. På Rättviken har isen börjat sin in marsch och kanske finns det is till Nyårsafton flygningen vi får hoppas det
___________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2008-12-21 22:49:19  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Dags att för MFK Fenix sista advents öppningar......
Det finns alternativ till ARF och därmed ”veckans locklyft”!!!......
Det var dags för locklyft på hans Hangar 9......
Nästa kärra är Urbans nyköpta plan.....
Denna gång vart det en EDGE 540.....
Test flugit med EXTRA 330 utanför klubbhuset....
___________________________________________________


Den fjärde advent är snart slut och det är dags att för MFK Fenix sista advents öppningar. Bara några dagar kvar till julafton och packeten har kommit innan julafton.
Vi i Fenix passar även på att önska alla en GOD JUL och hoppas ni får många RC julklappar.

___________________________________________________

Börjar med ett långt mail jag fick ifrån Claes som jag bara måste ta med här!

"Hej gubbar,
Vill vidga ert tunnelseende och visa att det finns alternativ till ARF och därmed ”veckans locklyft”!!!

Bifogar bilder på vad jag menar med projekt…

1: Fundera länge på en lämplig förlaga till projektet. Innefattar genomsökningar på nätet, exvis airliners.net.

2: kontakta flygplanstillverkaren och förklara att du behöver bra underlag för att kunna bygga en skalamodell.

3: Med lite tur o övertalningsförmåga – det gäller att komma i kontakt med rätt person – får Du dig tillsänt en General Arrangement-ritning (som en stor treplansskiss men betydligt bättre o mera detaljerad), oftast i skala 1:10. Får Du inga ritningar från tilverkaren blir det värre men det finns mycket info att hämta på nätet. Blir bara mer tid framför datorn…

4: slå upp en öl o börja räkna om alla västenliga mått till den skala Du vill jobba med

5: Gör en grov skiss av kropp o vinge, fundera lite grann på ställ, motorlösning etc men inte för mycket – problem kommer att uppstå under bygget  -  blir till att ägna flera kvällar till att hitta bra lösningar. En wisky då o då kan skynda på processen…

6: Skaffa material o sätt igång

7: Utlova ingen ”leveranstid” – punkterna 1 – 5 tar vanligtvis mer tid än vad Tommy lägger på fem ARF-lådor…

Nu aktuella projektet är en GAF N-22 Nomad i skala 1:8, spv ca 200 cm, motorisering 2xSaito 62. Nomaden är i Sverige mest känd från den australiensiska TV-serien ”Doktorn kan komma”

Vingen blir ej delbar. Kroppen byggs i två sektioner som sedan limmas ihop starx akter om vingens bakkant. Sektionsbygge är praktiskt med tanke på utrymme etc. Infästningen av ställen är för närvarande ett huvudbry men det ordnar sig

På samma sätt har jag byggt  en Airvan (underlag från Australien), Casa 212 (Spanien), Convair 440 (USA o Linjeflyg) o AN -2


Bilderna visar orginalritningen,  mitt ”ritningsunderlag”, sprygelsats o vingprofil samt stommen till aktersektionen

De e va ja kallar projekt men platsar väl inte i ”veckans projekt”


Ha det så bra!Claes

PS det är bara för att retas lite – jag beundrar verkligen den tid o ansträngningar som Zuz o Tombo lägger ner på att modda sina ARF-modeller!!!! För att inte tala om slutresultatet!! Otroligt fina modeller  ( Fast kanske mera tveksamt om det finns nåt slut på Zuz moddning….


[imh]http://img528.imageshack.us/img528/319/image0047068027sg6.jpg[/imh]"

Vilket projekt då drar igång Claes och jag måste säga att det här är ett riktigt bygge.
___________________________________________________

Ola som håller på att bygga en Me-109 som ni kan följa här i byggforumethttp://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=171732&page=&CurrentMainTopic=11 har varit ett bra tag på sjukhus men har börjat att bygga igen. Jag och Sam var och hälsade på honom när han var hemma över helgen och det var dags för locklyft på hans Hangar 9 Futana 100.





I denna kärra kommer det att sita en 120 Saito men först så skall han göra klar Me-109.
___________________________________________________

Nästa kärra är Urbans nyköpta plan. Här är det inget locklyft då den köptes färdig men Urban har letat efter en sådan här kärra länge. En Cessna Agwagon.

Här ser vi hans gamla kärra med på bild som har varit med i Fenix blogg förut.

Mycket trevlig kärra och i denna kommer det att sita en Saito 72:a

___________________________________________________

Även Sam har skaffat en till kärra och den var vi till KB och hämtade. Denna gång vart det en EDGE 540.

Ett depron plan men även den är ju ett locklyft eller hur.


___________________________________________________

Vart en hel del att redovisa och med så här många plan på gång så måste vi flyga också och jag har faktiskt test flugit med EXTRA 330 utanför klubbhuset.

Flygningen gick kanon och jag måste säga att planet klarar av att flyga över min förmåga med en riktig pilot vid radion. Väldans nöjd är jag efter första flygningen.

___________________________________________________

Nä nu får det räcka för idag men innan Ny år så borde det bli en till uppdatering. Vi kommer att försöka att flyga på nyårsafton och nyårsdagen om väder och att det finns is.
___________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2008-12-14 22:01:20  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Då har vi kommit fram till 3 advent......
Åter igen är det klubbens stora flygplans handlare......
Lucia lördagen så var det dags för Fenix julfest......
Mycket snack och mycket dricka vart det och en väldans tevlig stämmning.....
Senare på kvällen så slocknade Tomten.....
Nästa vecka så avslutar vi advents öppningen med förhoppningsvis stor final....
___________________________________________________


Då har vi kommit fram till 3 advent och Lucia helgen har passerat. Det är dags att visa upp ett nytt flygplan som har kommit till våran klubbs hangar.
Dags för advents öppning!!!
___________________________________________________

Åter igen är det klubbens stora flygplans handlare Tommy som har fått hem en till warbird och denna gång vart det en kärra ifrån Kyosho och en FockeWulf.


Kul med alla dessa nya kärror som kommer och kvalitén verkar bara att bli bättre och bättre på dessa ARF kärror.




Och den obligatoriska hopp monteringen.


Motorn i denna kärra skall vara en Saito 56 och planet är inhandlat hos KB:rchobby.
___________________________________________________

Lucia lördagen så var det dags för Fenix julfest. En tradition som har pågått över 15 år nu och fortfarande samlas det mycket folk till den. I år var vi över 30 personer som skulle kalasa på julbordet.


Här har vi en del av dom juniorer som är regelbundet i klubblokalen och bygger.


Mycket snack och mycket dricka vart det och en väldans tevlig stämmning.


Paket ut delning vart det även i år och det var Jultomten Urban som delade ut packeten.


Olle tyckte att det vart tillräckligt mörkt ute för att flyga hans natt jakt plan och Robin fick flyga det.


Det vart en utelandning men inga skador.


Senare på kvällen så slocknade Tomten i en stol.


Den här Tamaiyan har funnits i Daniel´s ägor och det är en orörd byggsats ifrån början av 90 talet då våran pappa skaffade den.


Robin var hemma ifrån norge och hade med sig en norrman och när han fick se den här bilen så ville han köpa den. Affär vart det och norrmanen vart glad och det vart även Daniel med.

___________________________________________________

Nästa vecka så avslutar vi advents öppningen med förhoppningsvis stor final. Minst två nya kärror skall då presenters och vem vet det kanske blir någon mer.
___________________________________________________
Fly away in the sky whit Division Fenix

2008-12-07 21:35:28  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Söndag igen och det är den 2 advent......
Mycket trevlig kärra med och mycket lättad......
Men det var 9 ungdomar på plats ......
Till sist så kör han på 100% NITRO och motorn.....
Nästa veckas advents öppning är en Факър вълк.....
___________________________________________________


Söndag igen och det är den 2 advent. Snön ligger runt en decimeter ute och flyget ligger på is tills vidare. Siljan har ännu inte frusit så vi får hålla oss inomhus tills den fryser.
Nu till Advents öppning av en ny kärra till våran klubb.
___________________________________________________

Sam har införskaffat sig en YAK 54 3D ifrån MFThttp://www.mft.nu/?pid=380831 Mycket trevlig kärra med och mycket lättad för att få just dom där fina flygegenskaperna som en 3D kärra skall ha.

Sam som har öpnnat kärran i hemmets lugna vrå har börjat att montera i servon och motor så jag bjuder inte på några packet öppning.

Rejäla linkage för maximal hålfastighet nästan i överkant tycker jag.


Motorn är en CRC 26 cc som skall ge kraft.
___________________________________________________

Vi har även denna vecka haft "Öppet hus" men jag har inte tagit några bilder ifrån det. Har alldeles för mycket på jobbet just nu och hinner inte med att ta kort. Men det var 9 ungdomar på plats som byggde friflyg kärror, fixade med bilar, körde bilar, och en massa annat skoj.
___________________________________________________

Nils som har haft en trilskande motor i sitt Corsair plan.

Nu var det dags för att ta död på den. Dags att köra den på ren nitro!!!
Han börjar med 50/50 för att se vad som händer. Inget händer med motorn.
Han ökar till 70/30 och oljan i avgaserna är borta men inget händer med motorn.

Till sist så kör han på 100% NITRO och motorn går fortfarande. Suck vi hade sätt fram emot att motorn skulle protestera mer men den går och går och går.
Till råga på allt så har motorn fått KANON kompression och är det så här man skall köra in en fyrtakts motor
Tyvärr så tog jag inga bilder men det beror även på att min N95 har gått sönder (ja jag vet det är bara ursäkter)men en ny SAMSUNG telefon är på väg och då blir det mer bilder.
___________________________________________________

Nästa veckas advents öppning är en Факър вълк ops! nu skrev jag visst namnet på kärran men ni får hålla tillgodo till 3 advent.
___________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2008-11-30 19:36:01  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Nu när vi har första advent.....
Jag hittade det hos MFT......
Byggt friflyg plan av cellplast och kartong......
Inhandlats utav Erik ett borstlöst system.....
Naturligtvis så vart det krascher och några.....
Det kommer att bli en ganska så stor kärra.....
____________________________________________________________________


Nu när vi har första advent och det är dags att tända det första ljuset så tänkte vi att vi skulle öppna ett paket med flygplan i och som vi presenterar här på advents söndagarna.
____________________________________________________________________

Först ut är jag själv och efter att ha störtat min Burning Spears i majbrasan ja den satt som ett spjut i brasan precis som den skulle göra så var det dags för ett nytt el plan. Jag hittade det hos MFThttp://www.mft.nu/?pid=284797och det vart en EXTRA 330.

Byggsatsen ser mycket fin och lättad över allt. Naturligtvis så vart det en ihopsättning och jag är mycket nöjd med planet så här långt.

Med väldigt fina flygegenskaper och lätt så tror jag att den kommer att flyga kanon bra. Begränsningarna för planet är nog mest piloten som kanske inte klarar av det.

____________________________________________________________________

Vi har även haft "Öppet Hus" som vi har varje torsdag och här är några killar som har byggt friflyg plan av cellplast och kartong.


Det har även inhandlats utav Erik ett borstlöst system till denna touring bil.
Bara att pluga i och få bra mycket kraft i den lilla bilen.

En närbild på motorn.

____________________________________________________________________

På lördag så var det även inomhusflygning och det var en hel del yngre grabbar på plats som flög inne i hallen både med små twinar och större plan.


Och naturligtvis så vart det krascher och några kort på det vart det.
Börjar med min lätta 100 grams MCz som hovrade så fint till Urbans TUNGA 240 gramare flög in i den. Bara att skrota den och fundera på en nytt plan till nästa gång.


Även den är lilla COX Zeron fick en hel del stryck men den gick ganska lätt att få ihop. Flög dock inte något mer inomhus för denna gång.

____________________________________________________________________

Då är det en vecka kvar till nästa advent och vi tänder ett nytt ljus. (Läs öppnar ett nytt paket). Det kommer att bli en ganska så stor kärra runt 180 cm spännvidd.
____________________________________________________________________

Fly away in the sky with Divison Fenix/Richard