Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK FENIX 2008/5

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2008-09-14 19:38:55  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Motorn hade skurit och den gick ej att dra runt......
Det var i metall servona som felet satt i.....
Men i landningen så hamnade han inte på fältet utan i kohagen.....
Martin kunde inte tro att han fick det här planet.....
En sak som ni måste hålla ögonen på är Tommys Foker D VII.....
Sånt här kollar man innan man monterar på kåpor Ola!!.....
Han har monterat sin mobil kamera under sin trainer.....
Tio styng fick han sy invändigt och hur många utvändigt vet han inte!!!!!
____________________________________________________

I onsdags så var det åter dags för onsdags flygning på Drags. Det märks att det börjar att det börjar att bli mörkare och vi kunde inte flyga så länge som vi ville. Börjar med att vissa Erik som var klar med Josefinen och det var dags för en flygning. Det vart bara en flygning då motorn stannade i luften och han gjorde en fin landning. Motorn hade skurit och den gick ej att dra runt.

Något för Daniel att kolla på senare på klubben och han fick senare igång motorn. Erik byter ändå motor och sätter i en Irvin 40 för lite mer kraft och bättre gång.

Daniel har fått ordning på störningarna på sin Zlin och det var i metall servona som felet satt i. I med nya 5010 från UH och inga mer störningar.

Vi tittar spänt på om det skulle ske något med planet men allt gick plan enligt.


Ola flög ett par ackar med sin Katana med side force generators på och han blir mer och mer nöjd med kärran och nu flög den även bra i vind vilket den inte har gjort förut.


Daniel har även renoverat upp sin lilla Ultimate och det var dags för premiär som gick som det skulle dock så fick han trimma mycket.


Depron Olle hade med sig sin Cap som han nu flög men i landningen så hamnade han inte på fältet utan i kohagen. Dock så klarade sig kärran och lever vidare.

____________________________________________________

Torsdag och öppet hus har börjat. Ett par ungdomar har letat sig ut och laddar för att köra lite rc bil. Här ser vi Linus övervaka sin bil som Nikolaj håller på med.


Martin kunde inte tro att han fick det här planet men det var ju så vi hade bestämmt att juniorerna skulle få planen om dom ville ha dom och han vart glad.


Efter att ha prata med min pilot Saburo som kollade in det sega bygget med Zeron så sa han "att han inte var nöjd med sporstället". Det vart inte som han hade tänkt sig och jag fick lov att göra om det.

Höjde upp det och klädde för bättre skala och han vart nöjd och jag kan gå vidare med nästa sak.

____________________________________________________

En sak som ni måste hålla ögonen på är Tommys Foker D VII som han kommer att skriva om i byggforumet här på Svenskt Modellflyg. Han har tagit en massa kort och kommer snart ut med info om detta snabba bygge.

____________________________________________________

Idag lördag så var det dags för Ola att premiära sin Futana X50. Med allting monterat och klart så var det dags för en förd ner till Drags.

Väl nere på plats så var det strul med trotteln som inte stod rätt inställd. Sånt här kollar man innan man monterar på kåpor Ola!!


Sam som åter har fixat ställen till P 40 där han har gjort egna roterande ifrån fasta infällbara ställ som var gjorda i aluminium var naturligtvis sugen att se hur det skulle gå. Fram med pumpen och fyll i innan start.

Och här ser vi ställen efter landningen.

Vad säger man dom gav med sig ännu en gång men flygning var magnifik och när han har satt i riktiga piano trådar och inte det blöt järn som han nu har satt dit så kommer det att bli mycket flygningar med den här kärran.

Då till Depron Olle. Han har monterat sin mobil kamera under sin trainer för att filma lite och det vart en kort filmning på 25 sec. då han glömde att kolla tyngdpunkten men kärran klarade sig.


Mer illa gick det när han skulle start sin Saito 150! Efter att ha gett fullgas och surat ner motorn så glömde han att dra ner gasen och startar med FULLGAS. Planet orkar inte han hålla utan planet och framför allt propellern åker in i hans högra ben med stora skador som följd. Han svor och gick och satte sig på en bänk och började att ta av sig byxorna och då var det bara att ta fram tryck bandaget och banda ihop såret. Kommentaren var "Man kan kasta in hatten!" och Ola ryckte in och körde han till Falu lasarett för att sys ihop. Inga bilder ifrån skadan har jag men när han senare dök upp i klubben så tog jag ett kort.

Tio styng fick han sy invändigt och hur många utvändigt vet han inte. "Det hela har gått bra" säger han och han "funderar på om inte det här med segelflyg kan vara något". Jag säger bara att det var skönt att det gick så bra som det gick och man måste vara försiktig när man håller på med propeller plan.
____________________________________________________

Nästa uppdatering så kommer jag att ta upp lite flygplans byten som har gjorts på klubben samt att det är en ny kärra på väg hem till ......... nä det får du reda på nästa gång.
____________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2008-09-09 22:13:57  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Helgen som gick så var det Modellflygets dag på Drags......
Vi skall ge bort planen till några intresserade.....
Han har nu fått sug på lite mer plan.....
Tommy verkar komma med en ny modell varje vecka nu.....
Ett litet ryck på min Zero och monterat i ett.....
____________________________________________________

Helgen som gick så var det Modellflygets dag på Drags och naturligtvis så var Fenix på plats. Dock så var vi inte lika många piloter som föra året men dom som var på plats flög och hade det fint.
Här ser vi Fenix depå

Mycket bilder tog Tommy och dom har lagts upp på Siljandbygdens hemsida och här är länken.
http://www.siljansbygdensrfk.se/index.php?right=galleri
Daniel flög med sin stora Zlin med bensin motorn men hade problem med störningar. Oltimmer är ju flygklar och den är alltid redo.
____________________________________________________

På måndags kväll så dök Ola upp på klubben med tre modeller som han fått av någon vänlig själ. I trainer modellerna så satt det motorer OS 35 som brorsan startade upp för att se om dom gick och det gjorde dom.
Två modeller var det Bosse Gårdstad som var konstruktören till.

Och den sista var en trainer av något slag.

Vi skall ge bort planen till några intresserade ungdomar som vi hoppas vill flyga med dom.

Dubbel däckaren Josefin tog Erik hand om direkt och han skall föröka att få den klar till onsdagens flygning på Drags.

____________________________________________________

Depron Olle har gjort klar Cap:en och han lätt Sam ta upp den och flyga den och den flög helt okej. Han har nu fått sug på lite mer plan och han har en Cub som han plockade fram. Skall beställa klädsel och servon och bestämma vilken motor som skall i. Skall det bli metanol eller el???

____________________________________________________

Tommy verkar komma med en ny modell varje vecka nu. Idag kom han med en helikopter inköpt på JYSK för 300:- Skulle den flyga eller var det bara skräp.
Efter lite intrimmning så vart det en tur och den gick sådär. Påminner mycket om en stor Picco Z.

____________________________________________________

Jag själv har gjort ett litet ryck på min Zero och monterat i ett infällbart sporrstäl med styrning. Här ser vi det i utfällt läge.

Och infällt.

Fan det blir snyggt med infällbart ställ och det är värt det extra jobb som det blir och det är trångt där bak men så skall det vara. Jag ser fram emot att få se den i luften.
Har även fixat till sidorodret och höjdrodret som är dolt inne i kroppen samt dragit fram stötstänger och satt i 2 st. servon. Vi får väl se om jag hinner med något mer men byggsuget börjar att komma tillbacka.
____________________________________________________

Fly away in the sky whit Division Fenix/Richard

2008-09-04 22:47:30  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Massa´s återkomst till byggbordet......
Göra den klar för en flygtur.....
Man överraskad när det står en.....
Motor lätning vad menar han.....
____________________________________________________

Då har det gått en tid sedan förra uppdateringen. Har dock inte varit så lungt i våran klubblokal utan där har det depronats och byggts modeller samt motor trimmning.
____________________________________________________

Börjar med Massa´s återkomst till byggbordet och han börjar lungt med att bygga en F3A depron kärra. Han har dock funderingar på en Spitfire senare under hösten.

____________________________________________________

Linus som fick en kärra av Glenn har satt i motorn som han har hämtat från Bengt´s gömmor. Den har nu satts i och snart skall han göra den klar för en flygtur.

____________________________________________________

Har man inte varit i klubbstugan på två dar så blir man överraskad när det står en Foker D VII ifrån Hangar 9. Beställd i söndags fick den i onsdags och ihopsatt med allt till torsdag förutom motorn som är beställd. En Saito 82:a

Det är snabba ryck det Tombo som är snabb bygaren! Men så bråttom har inte jag när jag bygger plan.
____________________________________________________

Brorsan och jag har ägnat åt oss motor lättning. Motor lätning vad menar han. Jo jag tog min ASP 91 och la den på vågen och den visade 583 g utan avgassystem. Jag vill ha en lättare motor och jag började med att skaffa en ny dremel och lite slipstift här skall det lättas.
Dom tyngsta sakerna har lättas och alla kylflänsar i huset har tagits bort samt en hel del annat har slipats bort.

Vevaxeln har blivit mycket mindre och lättare.

Fodret har fått sig en lätt tuch av dremeln men jag vågade inte ta något mer på den.
Kolven eller schweizer osten har fått en massa hål och om du undrar om dom små hållen i toppen så är det meningen att luften skallpressas ner till kolvringen och pressar då ut den emot fodret är det tänkt i varje fall.

På detta sätt har motorn fått sig en lättning till 533 g och målet är nått.
Vi har test kört motorn och den uppvisar inga vibrations problem och med en graupner prop. 14/7 så fick vi uppmätt 8000 varv.
Nu skall jag bara få tag på ett plan att sätta den i. Ja jag vet att det finns lättare motorer att köpa men det är alltid lite roligare att få något som man gjort själv att fungera.
____________________________________________________

Till helgen så är det modellflyget dag på Drags och om vädret är bra så kommer Fenix att vara på plats med ett antal plan.
____________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2008-08-28 22:04:42  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Lite projekt som pågår hemma och inte i klubblokalen......
och flyga alá naturell.....
Han har snart fått den flyg duglig igen.....
Nu skall han byta ut dom krånglande ställen.....
Har en krånglande Saito.....
Vi hade även styrelsemöte för Fenix på Drags.....
____________________________________________________

Då var det dags för en uppdatering om lite projekt som pågår hemma och inte i klubblokalen. Vi börjar med Ola som har skaffat sig en Hangar 9 Futana som han skall bestycka med sin nya OS 81. Han har monterat ihop planet och satt i motorn och skall till och sätta i servon. Provflygning kommer inom kort.


Hemma hos Sam så är det Warbirds som gäller. Han har nyss färdigställt sin P 40 och redan är nästa kärra på gång. Den kärra som han nu bygger är en Mosqito ifrån CMP som han tar fram då och då. Han får ju lov att laga P 40 då och då. Mycket fin kärra som vi ser fram emot att få se.

____________________________________________________

Tillbaka till klubblokalen och Daniel håller på att färdigställa Zlinen och han har tänkt att flyga den på Drags på onsdag. Han har tänkt att skippa och klä den och flyga alá naturell.

____________________________________________________

Depron Olle håller på att renovera Sam´s gammla Cap som han gick i isen med och han har snart fått den flyg duglig igen. Dock så kommer det kanske att bli en för liten motor i den en OS 70 men vi får se.

____________________________________________________

Onsdag och det vart bestämmt att vi skall åka ner på Drags fast det regnar. Men vi har kollat vädret på http://www.yr.no och dom lovade bättre väder och vi hade tur det slutade att regna och vi fick några fina flygningar.
Sam har fixat till landningstället på sin P 40 och fixat till sin Saito så att nu skulle det bli flyga utav.

Men tyvärr så vart det en för hård landning och ställen gav med sig. Nu skall han byta ut dom krånglande ställen.


Ola han tog en vända med Spitfiren och Katanan men det var lite oroligt i luften tyckte han. "Små plan blir lätt lite känsliga för vind" sa han.


Tommy som också har en krånglande Saito fick till sist igång den och det vart en vända men han lyckades att slå runt med Cessnan på marken och hamnade upp och ner. Dock inga större skador.


Nils som stod för dagens fina landning i det höga gräset flög ett par vändor med Corsairen.


Tyvärr så fick Daniel inte flyga med Zlinen då hela motor spanten har lossnat och det gick inte att fixa till på plats.

____________________________________________________

Vi hade även styrelsemöte för Fenix på Drags och vi snackade om klubbens kommande åtaganden. Nu till helgen skall vi vara med och visa upp oss i Rättvik, vi kommer att köra igång våra populära "Öppet Hus" kvällar torsdagar 18-21, inomhus  flygningen körs igång mitten av oktober och vi kommer att ha några datapartyn under hösten och vintern.

____________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2008-08-24 22:36:47  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Så åkte vi ner ändå denna RENGNIGA onsdag......
Motorn fick känna på moder jord.....
Hemma i klubblokalen så var Erik glad.....
Linus har varit hemma i pappas lådor.....
Tommy skulle premiära sin Cessna dock så var.....
Martin och hans pappa var på plats.....
Och så avslutar vi med en till KRASCH.....
____________________________________________________

Onsdagen den 20 augusti efter all flygning som vi fick under skala flygträffen på Drags så åkte vi ner ändå denna RENGNIGA onsdag. Mest så var det Urban som ville testa sitt nyköpta flygplan. En CMP Quest med en ASP 70 i nosen som han köpte av Glenn under helgen som skulle provflygas. Han var lite nervös men det hela gick bra denna gång.


När det regnade så tog vi skydd.



Tyvärr så vart det en KRASCH. Denna gång så var det Sam som gick i backen med sin stora Extra. En rejäl markkänning vart det och motorn fick känna på moder jord.

Planet klarade sig rätt så bra men han har gett bort planet.

____________________________________________________

Hemma i klubblokalen så var Erik glad då han fick Sam´s kraschade Extra om han lagade upp den. Och han började på en gång.


Tommy har gjort klar sin Hangar 9 Cessna och han har tänkt att flyga den på lördag.


Daniel håller på att fixa i ordning en Zlin som han skall ha min bensinare i.


Linus har varit hemma i pappas lådor och fått tag på en liten OS 30 fyrtaktare som han skall ha i en modell.

____________________________________________________

Då har vi kommit fram till lördagen och vi var åter ner på Drags denna gång för att Tommy skulle premiära sin Cessna dock så var det en hel del strul med att få fast vingen så det tog ett tag.


Under tiden så flög vi andra och Sam har haft strul med motorn i P 40 och han fick skruva lite innan han flög.

Tyvärr så vart landningen lite för hård och stället gav vika. Inga större skador.


Martin och hans pappa var på plats och skulle flyga med sin kärra. Det vart några vändor och det hela gick bra.


Tillbaka till Tommy och han fick fast vingen och det var dags för premiär.

Inga som helst problem var det och kärran flög fint. Dock så råkade han få slut på soppa när han var på väg in för landning och det vart en liten hård sättning.


Och så avslutar vi med en till KRASCH. Denna gång så var det Urban som tappade kontrollen över sin Quest och gick ner i skogen. Skalgångs kedja fick upprättas och vi hittade den till sist. Så här fint låg den i skogen.

Den har gått ner i en stubbe (naturligtvis)och blivit rejält trasig. Han kommer inte att laga den.
____________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard



2008-08-19 23:23:15  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Dags för oss att åka ner till Drags för skalaflyg träffen.....
Här ser vi han laga den efter en hård mark känning.....
Fast den rykte mycket om den.....
Men tyvärr så gick vertolen i backen.....
Kärran går in i en spinn som han inte kommer ur.....
Det här ser ju lovande ut.....
Dagens krasch vart Erik´s Cap .....
____________________________________________________

Så var det dags för oss att åka ner till Drags för skalaflyg träffen. Vädret var näst intill perfekt och ifrån Fenix var vi 9 piloter som skulle flyga 15 plan och när vi kom ner så var det redan full fart på fältet.
Först ut på var Daniel med oldtimmern och jag tror att det var han som flög mest under träffen.
Här ser vi oldtimmern bakom min J 26.

Och här ser vi han laga den efter en hård mark känning


Sam som har trimmat in sin P 40 fick lite motor strul med Daniel var där och hjälpte honom och så fungerade motorn som den skulle.






Micke´s fina helikopter flög fint fast den rykte mycket om den.




Här ser vi Bengt på väg ut med sin SE 5:a Nu hade Bengt strul med stället och han tappade hjul och hjulaxeln ett antal gånger och till sist så försvann det för gått.



Två fina helikoptrar men tyvärr så gick vertolen i backen senare under dagen.


Tommys fina SK 16 som flög ett par vändor denna fina dag.


Och så lite folk som var på plats.



Nästan hela Division Fenix på bild.


Ola flög med sin Citabria och han är lite tröt på den här kärran men efter lite tips om att ställa ner utslagen så flög den bättre.

Men det vart en krasch för honom med när kärran går in i en spinn som han inte kommer ur. Nu har han en sån sagolik tur att kärran går ner i sly och blir bara lite skaddat. Suck vi hoppades att det skulle vara slut med den men den lever vidare.


En Pitts Python fick vi se i Siljansnäs föra helgen och nu var det en modell på plats.

Flög helt okej men ett elfel troligtvis reglaget gav detta resultat.



Men det dök upp en till pitts Python och denna gick inte i backen.


Nils har inte flugit på ett tag men han var med och passade på att ta upp sin Corsair för och trimma in den.


KG tar det lungt i gräset och beundrar sin Beaver. "Najs Beaver"


Micke tycker att det skall börjas i tid med dubbelkommando och det här ser ju lovande ut.


Dagens krasch vart Erik´s Cap som motorn stannar på alldeles när han har lyft och skadorna vart stora. Kärran håller på att lagas upp har jag hört idag.


Efter mycket flygning så vart det lite skador ifrån propellrarna och det är min arm till vänster och Tommys till höger.


Efter ett antal skolflygningar med min Cessna så Saburo Saki klar med sin intensiv utbildning och hans nästa mål blir att skola in sig på Zero´n.


Nä vänta nu man skall väl inte grilla kräftor?




Och Glenn och Urban hälsar ifrån bastun.


Fly away in the sky with Division Fenix./Richard