Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Svensk Pylon.

Blogg skapad av:
svensk pylon
Skicka mail

2009-05-28 19:02:09  
Kul att man kan glädja någon.

Passa på nu Hagberg, det kan vara över snabbare än du anar...

//T o. S.


2009-05-28 15:13:26  


Vad glad man blir::... Först att det var en JETT motor på pallen igen i helgens  pylontävling och NU ett eget JETT FORUM här på SMF.

Jag vill bara citera pylonflygarlegenden Aulis Lehtinen segerkommentar:

Det är inte lätt att vara ödmjuk när det går så här bra........








2009-05-17 15:30:34  
Minnesstund kan vi ha. För att hedra den svenska SQ-klassen.
Synd att den fanns så kort tid, men det var roligt så länge det varade.

Ska man fortsätta att flyga SQ så kan man lika gärna köra Fox. Något annat alternativ finns ju inte i nuläget.

//T. o. S.

2009-05-17 13:31:23  


Bad news.. Nelsson har meddelat att han lägger ner tillverkningen av nya pylonmotorer. Trist men förstod att det var över efter Borlänge tävlingen .....



Vi kanske skulle kunna ha en minnesstund med en tyst minut i samband med racet på Dragsängarna nästa helg....

Team Dub-Jett 

2009-04-01 14:50:09  
Hoppas ni som kör med Nelson LS Q-500 motorn nu fått information om det som hänt.

Henry har medget att han räknat fel på cylindervolymen när han konstruerade LS Q-500 motorn (long stroke). Det har efter en kontroll nyligen i USA visat sig vara en 7,5 kubikare pga att han använt den gamla kolvdiametern för att hålla kostnaderna nere, men ökade kolvslaget.

Enligt informationen som släpptes i morse så kan ni skicka tillbaks motorerna kostnadfritt. Lägg bara motorn i en plastpåse och skriv till Henry Nelson USA och tryck ner dom postlådan, så får ni tillbaks dom med mindre kolvar inom kort. Han tänker inte byta fodren för dom är visst lite för "tighta" i nuläget. 

Ett annat trick som en amerikansk "motorgury" tipsade om var att starta upp dom och när dom går på fullgas hälla in ca 1dl ökensand i insuget. För er som inte bor i Arizona så går det bra med att borsta rent runt en slipmaskin och använda det slipdammet.

Snälla ni för denna information vidare.

Tack för informationen!!! Ska meddela gänget.....synd så nära inpå tävling och allt......

Ska kika på ÖB i kväll och se om jag kan få loss lite tröstpriser till Nelson åkarna.........  Dom har just fått in små påskkycklingar......

2008-03-14 10:23:50  
  Ha ha . Kan det vara Krokodilee Dundee alias Börje Ragnarsson i samband med F3D pylon tävlingen i Växsjö 2001 (gissning). ABC tältet måste ju ha rest jorden runt 8 varv vid det här laget. Äkta smålänning den killen.

Den andra bilden är glasklart en sliten Jonas alias No4 som sovande vaktar sin Porche 945 från att hunnerna ska tjuvlåna den. Han har antagligen inte sovit på natten eftersom ölpriset i den närliggande staden var lägre en bensinpriset... och kvinnorna inte fått se och träffa en äkta svensk sen 30 åriga kriget....
Året var nog 1736 ......... Var det inte under stormaktstiden........

2008-03-05 11:57:21  
Hahaha Ja nu har du rotat långt ner i fotohögen Jonas!

Lite fusk att jag svarar på dessa frågor, men jag gör det endå!

1: Jag själv (Andreas Karlsson)
2: Bilderna är tagna från Sätertävlingen år 2000
3: Jag smällde 6st kärror denna säsong. På totalt 8st tävlingar! Men vann ändå cupen på 72 poäng .

Hur i H@*%ete orkade man bygga 6st kärror under säsongen?!


Fortsätter med en till gissningslek:
1: Vem har anlagt en egen badbassäng i sitt tält?
1.a Vilket år?
1.b Vilken tävling?

Nästa bild är lite svårare!

1: Jag vill veta namnet på denna skojare!
1.a Varför i hela fridens namn ligger man och sover i hjälm?
1.b Vilket år och tävling?

Den med rätt svar vinner en provflygning med "The Penetrator 2000"

MVH
//Andreas Karlsson

2008-03-05 10:34:33  
Återigen till nya gissningar.
1.Vem är det på bilderna?


2.Vilket år är dessa bilder tagna?
3.Hur många kärror smällde han under detta år?




Rätt svar belönas med en GX-40?

2008-03-04 22:11:52  
Tänkte dra igång med en ny vinge till våran Q-500 kärra. (den som Jag och Johan Gustavsson flyger) Design av Kung Ilar.


Vingen är gjord av rosa cellplast. ett balkspår har slipas ner med en enkel slipkloss.
(För vidare info kolla mina Jart-trådarhttp://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=141015&page=&CurrentMainTopic=11 för hur man gör kolfiberbalkar i cellplast vingar)


En stående Kolfiber balk nerstucken i vingen på bägge sidor. Sedan skall jag lägga en sjuhelsikes massa roving som balk i spåret. på så sätt får jag en I-balk.

Det som är testet med denna vingen är att den skall in i en påse och baggas, med 25g glasväv, eller 49g. har inte bestämt mig än...

Mer kommer upp under byggets gång. Vingen skall vara klar till första tävlingen!

MVH
//Andreas Karlsson

2008-03-04 20:19:58  
Då var nu äntligen underverket från Houston i Texas här hos No4. Den nya JETT motorn för Super Q-500 (AMA 428). Som jag tidigare berättat så är det ett handgjord underverk på 6,5 kubik. Jag passade även på att ta med en "bubeless" blåstank från Jett på 1,4dl.Får hoppas att den går bättre en den Andreas Karlsson testade en gång i tiden.

Motorn har flera nya modifieringar som tex ett cylinder-vevhus som inte är gjutet utan maskinbearbetat ur ett Alu ämne. Detta för att ge motorn mer stabilitet. Längre slaglängds förhållande mellan kolv-slag, extra lång vevstake för att hålla den mekaniska verkningsgraden hög!!, nytt kolvmaterial, modifierad minipipa med ett nytt material, Ställbar piplängd genom chimmsning, och helt nya porttider i cylindern. Nu har flitens lampa lyst hos Dub Jet.

Toppen sitter med 8st skruvar. Vevaxeln är ett grymt fint underverk med bla en ovanlig slipning för att hjälpa gasflödet ut ur vevaxeln in vevhuset. Varje motor har sitt eget serienummer. Ska bli mycket spännande att provköra och tävla med detta underverk. Ska förbi en av killarna i motorkommiteen för SQ-500 och få den kontrollerad och förhoppningsvis godkänd och införd i våran svenska motorlista så att jag kan tävla med den i slutet av Mars.
Fick med ett par extra handdukar av samma model som boxare använder för att torka svetten med mellan ronderna (heaten) kanske lika bra att ge dom till Nelsson gänget direkt, för det blir nog tufft det här.... 

2008-03-03 20:11:48  
Dags att skriva lite här igen, idag har jag inte mycket att erbjuda, fick ett litet paket från store Bruce idag, det visade sig innehålla en trevlig sak..

Hans hemsida är http://www.bigbruceracing.com/

Bilden blev visst inge vidare när jag görminskade den, men förhoppningsvis kommer nya snart.



//Viktor , Team Knackerud Pylon

2008-03-03 14:04:59  
Tjena Johan kul att Dodgern flyger. Motorvalet är enkelt "Med en Jett går det lätt och i full sprätt". Det är skevrodren som vibrerar (fluttrar). Du slipper det om du tejpar dom ytterst (mot vingspetsarna) Använd en seg Tesa tejp. Jag tejpade alltid 45 grader på ovansidan halva rodret längst ut. Ska ta en bild och sätta in här i kväll. Glöm nu inte att köra motorn rikt. Den går inte snabbare om man drar in nålen. Motorn har hög kompresssion. // No4

2008-03-02 17:10:04  
av Johan gustafsson.

Idag har jag provflugit min SQ-500 kärra, det var mycket fjärillar i magen före start men det släppte direkt den kom i luften. Det var inga som hällst problem att flyga den, några "snäpp på skeven sen gick den kanon. Motorn gick också mycket bra. Men det var endast ett problem, när modellen fick upp farten så blev det fladder någonstans, troligen på skeven. Så det måste jag åtgärda på något vis.

före start:


efter landning:


Jag har även påbörjat en ny SQ-500 maskin. Det kommer att bli en likadan som jag tävlar i Q-500 med. Jag hoppas att kunna få klar den så fort som möjligt men det är dåligt med tid att bygga på när man går i skolan.
Modellen är kommer att se ut ungefär såhär:


I den kommer jag att köra med HXT 9320MG runt om.

Ser fram emot första tävlingen den 29 mars, hoppas många kan komma. Som det ser ut nu så är snön inget problem, som ni ser på bilden högre upp så är banan ren.

2008-03-02 14:24:41  
av Roger E SDRFK

För SQ500 har jag använt mig av hs225mg för v-stabben,
förmodligen lite overkill med tanke på att det är två
servon som hjälps åt när man drar höjd. 2x3.9kg=7.8kg
Eftersom tyngdpunkten ligger relativt långt bak så är det inte stora
utslag som behövs för att få Mizzilen att byta färdriktning.

I vingen sitter det två hs81mg, 2.6kg/skevroder vilket är mer än nog.
Jag föredrar att ha skevservon moterade ute i vingen.
Det går att få skeven längre ut mot spetsen, där dom gör mest nytta.
Vilket gör att man kan ha mindre utslag = bromsar mindre.
Samtidigt är det enkelt att få ett stumt linkage.
Två 81:or motsvarar ett centrum servo med ca 5.6kg.
Funderar på att ta hem Futaba S3115 (18USD) på servoc city.
Borde funka runt om, när man kör med v-stabbe.
Den har fördelen att poten sitter med indirekt koppling, samt kullagrad
Annars likvärdig med HS81.

Frågan är om det behövs metalldrev? Det är små roder och små utslag.
Metalldreven har en tendens att glappa om man inte ser
till att göra rent och smörja lite då och då.

Servo city har en servo brunn i plast (8USD) som passar för
servon i storlek som hs81, det följer med 4 montage-set för olika servotyper.
Den sitter monterad i den mizzilen som Micke Kilbro har fått. Den gjorde det väldigt enkelt att få ett bra ving montage.

F.. vad trist med det här vädret, man vill ju ut och köra lite på banan.
Hoppas vädret blir bättre till nästa helg. Kanske man kan få ut Rapotorn och testa IRen med Reutenberg moddning. Hitintills har det bara varit quickie.
Vi har pylon banan mer eller mindre permanent uppställd på fältet numer, vilket gör det enkelt att träna lite.

2008-03-02 13:52:22  
Jaha, då var man i farten igen. Har hänt en del här hemma, en väntad sak och en oväntad. Det väntade var att vi har en ny Sq-500 under byggnation, och det mer otippade var att vi införskaffade oss ytterligare en Evo innan vi ens fått den första. Så nu blir det alltså ytterligare en Evolution för mig i F3D, det ska bli skoj.

Sq-modellen är ett litet hemmakok men man skulle i princip kunna kalla det för en dominator 500, dock med vissa förändringar. Självklart kommer båda modellerna att bestyckas med vackra motorer tillverkade av Henry Nelson.



//Viktor som aldrig rör en Jett (eller var det en Get??)

2008-03-01 21:45:49  
Hej igen, kul att det rör på sej ute i stugorna.

Häftigt Marcus med nybyggt. Du hade kanske som vi inget val.....

Bra initiativ Roger med tips om var man får tag på pylonprylar. Kanske fler har förslag...?

En annan sak som jag ofta funderar på är vilka prylar som är lämpligast att sätta i våra kärror. Det är ju oftast en dragkamp där man jämför priser med kvalite´.....men hur avgör man kvalite´ och funktionssäkerhet?

Jag är personligen rädd för att montera t.e.x. servon som är nya på marknaden i mina maskiner. Kanske helt obefogat, men ändå.....när man inte vet då??

När det gäller Q500 så har jag nästan alltid genom åren använt Futabas standardservon, 148, 3001 eller 3003. Dom har alltid funkat även om dom som inte är kullagrade (148 och 3003) får ett glapp med tiden. Dom servona vet jag i alla fall att dom funkar, och att dom sen väger 50 gram eller vad det är spelar ingen roll eftersom man i alla fall brukar få blya en Q500-maskin för att komma upp i 1800 gram.

Men hur är det med Super Q500 kärrorna egentligen? Måste man ha digitala servon i en så´n? Digitala servon hamnar helt plötsligt i en hel annan kostnadsnivå. OM man inte väljer något av alla "udda" fabrikat förstås.....
Vad använder ni för prylar i SQ500-kärrorna?

Bara lite funderingar från "berget".
//Nyholm.

Avslutar med att par bilder som Chris Callow mejlade mej förra vintern.
Chris vann inte VM i somras.....missade med en cut i sista heatet om jag har förstått rätt. Blev bara 4:a......



2008-03-01 10:08:15  
av Roger Eriksson SDRFK

Hej,
jag tänkte att det skulle vara kul att ventilera lite var det går att
handla bra prylar till pylon. Kostnaden är ju en del av problemet att få igång fler piloter inom pylon. Så det skulle vara skoj om fler kunde tipsa om var ni köper era prylar. Det kanske skulle vara möjligt att ha en sektion på SPI där nybörjare kan få tips hur man enklast kommer igång.

Själv så handlar jag en hel del via nätet. Där jag företrädesvis använder Paypal. Nu när dollarn står så lågt kan man göra en hel del fynd.
Handlar man utanför EU så kan man få räkna med att betala tull och moms vid införsel. Konstigt nog är det väldigt sällan som man behöver göra detta. Troligen för att paketen är relativt små, samt inte så höga summor.

Hobbycity i Hongkong har en hel del bra prylar. Vill man ha budget prylar så är det här rätt ställe. Är man dessutom intresserad av elflyg så finns det inte vad jag har hittat någon som kan konkurera.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_index.asp

Gustav Staufenbiel i Tyskland. Dom har bra priser på Graupner, Multiplex, Dymond, etc.
http://www.modellhobby-shop.de/

Servocity i USA, har Hitec och Futaba servon samt tillbehör till bra priser.
http://www.servocity.com/


Vad gäller modell så flyger jag min egen konstruktion Mizzile.

Vad flyger ni andra och var köper ni dom?

Dodger'n tillverkar Erik Persson byggsatser till, som kan köpas via KB i Falun.
http://www.kb-hobby-maskin.se/

Motor för Q500 har hitills varit Webra som jag har köpt via Elltech.
http://www.elltech.o.se/
Förhoppningsvis så kommer det att finnas fler konkurenskraftiga motor-allternativ.

Jag som bor i närheten av Falun handlar så klart en hel del av KB.

För oss som bygger själv så kommer det att bli katastrof när Haglund i Hofors lägger av. Där köper man balsa och plywood till oslagbara priser.
tel: 0290-22093

Roger

2008-02-29 21:30:27  

Här på närkes slätten så byggs det två stycken dominator 500 en till SQ500 med en Nelson LS i nosen och en Q500 med Webra. Det som återstår är att klä vinge och kropp på båda modellerna samt radio installation.

För att göra bygget av modellen till SQ500 lite krångligare så har jag gjort så att roderhornet till höjdrodret är inuti kroppen genom att svetsa på en 3mm pianotråd lodrätt i mitten på den "U" bockade pianotråd som sammankopplar de båda höjdroder halvorna, detta blev bättre än förväntat 100% glappfritt.


Röret till vänster i bild är ett plast rör att ha antennen i.

I år kommer jag att köra både SQ500 och Q500 men jag kommer satsa på SQ500 och köra Q500 på de tävlingar där det inte kommer att köras SQ500.

Som svar till Jonas frågetävling så är det bara den sista frågan jag kan,
svar: Joakim Arnesson

av Marcus Kindberg // TEAM KNACKERUD PYLON

2008-02-26 11:13:03  
Kul bild (föregående inlägg), knappt så man känner igen killarna, kan det var en bild från Nordkorea med tanke på att alla är så magra.... Jag gissar på SM/RM i Säter i Juli 2004.

Har rotat lite i gömmerna hemma i kåken och hittade en hel del kul bilder. Tråkigt nog är inte allt lämpligt att publicera om jag ska få ha kvar min licens och inte låsas in för gott, men en del är nog ok. Tänkte utlysa en gissningstävling.

Fråga 1: Vilkas plan är det på bilden och när togs bilden.Och vem vann fajten? 


Nästa fråga 2och 3 är hur många cm snö föll det under detta racet? Och hur länge var jag sjukskriven pga lunghinneinflamation efteråt? (Jag hade sommardäck på bilen dit, Tiit och Håkan kan glömmer nog aldrig den åkturen med pylonvagnen hängande efter, tur att man har en riktig bil...)





Slutlig fråga 4: Vems kärra är det på bilden. Borde vi inte ha krav på vinterdäck?


En Calvados till vinnaren // Jonas No4  (Obs .Jag rör aldrig en Nelsson)

2008-02-23 22:30:37  
Gissa året

Vilka känner igen sej..?  Det är några kilon sen.. ((-;


//Nyholm



2008-02-23 21:45:50  
av Roger Eriksson.
Här kommer en liten rapport från Södra Dalarna.
Här väntar man på en leverans från herr Wolf i Tyskland, jag och Glenn har
beställt varsin Dago.

Tyvärr har det blivit lite problem med tillverkningen, förhoppningsvis blir det inte för lång väntetid.
Jag har lite prylar som ligger och väntar på att få installeras.
Ny MB Profi till dagon, sen har det blivit lite Reutenberg trim för IRen som sitter i Raptorn.

Eftersom man går och väntar så har jag haft tid att bygga lite.
Jag har precis gjort klar en Mizzile till en ny pylon kille, Mikael Kilbro (duktig combat pilot).
Han blir troligen med på en del tävlingar. (han har ett Q:nr redan, 357)
Vi har en till som är sugen att prova på Pylon, han har frågat efter en mizzile.
Han kommer att vara med och träna sen får vi se om vi får ut honom på tävlingar eller ej.

Det ser ut som att vi kommer att vara några som kommer att flyga pylon i SDRFK.
Om jag har räknat rätt så är vi (om jag inkluderar gästmedlemmar) 10st som kommer att  träna på fältet.
Ska bli riktigt skoj.

Glenn har fått tillbaka Jett motorn, hoppas vi får med honom i SQ500!
jag har införskaffat en Profi Speed, ska bli intressant att se hur den klarar sig mot Nelson LS.
Profin drar Mizzilen genom kurvorna så man får ståpäls.....


2008-02-23 21:40:11  
Viktor, akta så inte Hagberg bli ledsen på ögat..

Här har bygget (eller snarare monteringen) av Vipern fortskridit.
Idag har det silikonats på vingsadeln och slipats ur i kroppen för att få plats med Tetra-tanken.












Här följer bilder från -07 på några av våra duktiga juniorer.

Bild 1: Viktor från SM:et på hans hemmaplan i Pålsboda.
Bild 2: Marcus från Salaracet.
Bild 3: Simon, också från Sala-07
Bild 4: Johan G. från Q500-tävlingen på Drags.
Bild 5: Linus och Jesper inför ett heat på Dragsängarna.







M.v.h.Nyholm

2008-02-23 21:25:13  
Viktor här igen. Idag har jag förberett ett par motorer med lite chimsning och en allmän koll. Gick bättre än förväntat, verkar nästan som om jag kan klara av att skruva med dessa motorer! Det är alltid kul.

Och så speciellt till dig Jonas, troligen första och sista gången du ser tre nelson motorer framifrån...


2008-02-22 20:58:10  
Mitt namn är då Viktor och jag tänkte att jag skulle försöka skriva lite här också, desto fler som skriver desto bättre hoppas jag. Jag är då 17 år gammal och har flugit pylon i två år (min tredje sommar i sommar), gjorde förra sommaren en satsning på SQ-500 och insåg hur sjukt kul det var, det var så kul att undertiden som vi (jag och pappa) försökte lära oss att få igång våran Nelson skaffade vi oss en F3D maskin också. Tyvärr så lyckades vi inte så bra med den pga en kass mottagare, det slutade med att vi fick gräva för att få upp motorn...

Men det kom vi över fort och införskaffade oss ytterligare en modell, en av Hasse Anderssons gamla Paris mustanger. Den lyckades vi få upp till Sm i Pålsboda och vi kom upp i de flesta heaten vilket gav mersmak. Så mycket att en ny modell är beställd. Från början var det tänkt att vi skulle flyga MB i den, men då kom nelson fantasten Richard från Kolsva med två nelson motorer i näven, han sa att dem måste ni köpa, så det gjorde vi. Alltså så är team nelson riktigt stort i F3D i år. Det kommer nog att bli spännande. Nu får ni allt passa er MB rävar...

Och till råga på allt så har vi också en ny SQ på gång, självklart bestyckad med en mästar Nelson, det ska bli spännande. Dessutom så ryktas det att vi kommer få en ny quickie flygare i sommar, nämligen farsgubben här hemma. Nu får ni pusha på honom lite så han kommer till skott någon gång.

Nä, nu får det vara slutskrivet här, annars kommer väl ingen orka läsa det. Avslutar med en bild från sent i höstas, tänk om gräset kunde vara lika grönt nu som då...




2008-02-19 10:07:07  

Var på företagsposten igår och hämtade ett paket från United Hobby i Hong kong Det var 4 st HXT servon, skarvkablar, epoxilim mm. Passade även på att köpa hem 2st 10kg servon för stora maskiner och lite Li-Po ackar för elflygning. Ruskigt billigt trots moms mm. Ska börja installera radion i Viper No2 nu.

Den hänger på där väggen och det återstår radio installation, tank och motor. Jag använder Hitechs PPM Supreme 8 kanals mottagare i dessa kärror och även i flera av mina vanliga söndags förbrännings motor kärror. Jag har 8st sådan och är väldigt nöjd med dom efter flera år av aktivt flygande med dem utan minsta problem. Finns säkert bättre mottagare men priset (ca 480kr) är nog oslagbart. Jag har även 2 st Hitech 555 och flera andra mini mottagare, vissa av dessa glitchar i bland när man flyger, särskillt om det är flera andra som flyger. Dock brukar det gå bra. Har också ett par värsting mottagare från JR som självklart går perfekt men kostar över 1000 lappen. Man får väl vad man betalar för....  

2008-02-18 10:53:45  
Orons och sömnlöshetens tid är snart över (Pöööst). Fick igår äntligen leverans beskedet att den äntligen är på väg. Vadå?? Jo min nya Dub Jett motor som ska sitta i min Viper model nummer 2. Nu vore det väl tusan om inte "Nelsson ligan" ska få "STORSTRYK" i år så dom aldrig glömmer det. Gör i år en sattsning i pylon klassen Super Q-500 och bla införskaffat två helt nya pylon motorer. Profi motorn från ryssarna som sitter i den vita Vipern kom ut på marknaden sent i höstas och är enligt expertisen i USA giftig. Min är nu under inkörning och flygutprovning och verkar lovande. Nu årerstår bara den andra nya motorn av fabrikatet Jett från Houston i Texas. Jag har även bytt till nya kärror i form av Great planes Viper vilka jag tycker verkar vara mycket prisvärda. En helt ny kvinnlig caller har också rekryterad in i pylonteam No4 till årets Super Q-500 tävlande. Allt för att distrahera motståndarna. Får se om det funkar? Den nya Jett motorn är full med nya tekniska lösningar och är enligt de som fått prova den klart vassare en allt som dom tidigare kört, den är oerhört lätthanterad också enligt ryktet.

För er som inte vet vad en JETT motor är så ska jag berätta. Dub Jett som är mannen bakom det hela lever i USA och har bla varit en mycket skicklig linflygare och senare i slutet av 80 talet världsmästare i F3D Pylon. Numera har han en liten firma som bla konstruerar,utvecklar och tillverkar modellmotorer. Dessa är av mycket hög kvalitet och mer eller mindre handgjorda. Varje motor testkörs bla innan leverans. Priset är förhållandevis lågt tex ca 400 US dollares (inga oiro  over there) för en pylon 40a.Det finns även vanliga standard motorer. De har sk minipipor och låter förhållandevis lite för att vara en racingmotor. Man behöver inte hörsleskydd (som en standard motor). Bränslet är syntet olja, metanol och 10% Nitro. Propellrarna är vanliga APC med lite udda dimansioner som man enkelt beställer över Webben för 3-4 Dollar styck. Motorerna går som urverk och är ett grymt ös i. En som aldrig testat en pylonkärra får nog en mindra chock när en sån här maskin kommer upp i luften.

2008-02-17 13:41:23  
Fixar till bakdelen på Viper´n idag.
Limmar också för säkerhets skull eftersom den ska flygas i SQ.
Man får slipa bort lite i kroppen för att få ner framkanten ordentligt.
Skidor på TV. Tur att det finns roligare saker att göra..

//nyholm.








2008-02-16 21:07:02  
Melodifestivalen på TV......hm....måste finnas nå´t bättre att göra en lördagskväll.
Lättade på locket till en Viper istället. Tänkte...kan ju inte vara sämre än han i Värhulta.

Vi byggde en Viper ifjol som Simon hade i SQ, kopierar installationen från den i stort. Sparar tid på det. Några små knep som jag gör från början:
* Breddar vingsadeln med 4-5 mm balsa för att få en större anl.yta.
* Byter ut original islagsmuttrarna som är av nå´n sorts tummått till mm istället. Har svårt att förlika mej med tum till bl.a. vingbultar. F-n....tappar man en så´n i gräset så har man väl ingen ny med sej i meklådan.
* Limmar in 15 gram bly i vänster vingspets. Då vet jag att den grövsta avvägningen axiellt är avklarad. Efter premiären görs en sista justering.
* Byter ut Vipern´s originalhjul mot F3D-hjul istället. Originalen suger!!
Hälsn. Nyholm.

















2008-02-12 09:46:57  
Tjabba här hos No4 har lite nya kärror byggs medans spacklet på Mustangen torkar. Bla så har jag plockat ihop 2st nya Super Q-500 i form av GPs ARF Viper-500. Den den ena sitter den nya Ryska "Nelsson mördar motorn" från Profi i nosen. Den andra kommer att få den nya Super motorn från Dub Jett i Texas/Houston i nosen. Denna motor kommer dock till mig i början av Mars.
Jag provflög 1a Vipern i Söndags med sonen som caddy. Jag har köpt digitala servon HXT9320mg,HGD250mg, strömbrytare, ackvakt från Unitied hobby i den. Mottagare är HiTech PPM 8 kanalers och acken är Sanyo700 mAh NiCad från Tower Hobby. Som tank använder jag en Tetra blåstank på 1,7dl. Jag tankar bara 1.2dl på tävling, kommer då 11 varv lätt.

Sonen tyckte den gick fort som fan och att farsan flög som om det var radiostörning hela tiden, men han flyger ju bara el själv så ett sådant blåbär kan man inte lita på (skojjar bara). Hade det svettigt pga att jag fick trimma ovanligt mycket och hade de digital trimmeländet i JR sändaren ställt på väldigt små trimmändringar vid varje pip. Får nog rikta om stabbe och motor lite nu. Mycket höjd trimm (2-3mmm) och skevtrimm åt höger (2mm).  Tur att vi var ensamma på fältet och det är 1km till närmaste hus och att sonen är ganska härdad. Motorn gick väldigt fint, helt vibrationsfritt, lättstartad och mycket effekt trots att det är inkörning som gäller i början, dvs små proppar snällt ställd kompression och "lite"(rökstrimma) rikt med bränsle när jag flyger.

Har även gjort lite ansiktslyftningar på mina F3D maskiner i vinter. Vaxat och puttsat. Nya tetra tankar (utan uniflow trams) och United Hobby scanner servon i den yngsta Ultiman (vita på bilden). Får väl avlysa hela kommunen när den ska testas och betala sonen för att hjälpa till vid provflygningen. Dom två oranga kärrorna är Tjeckiska sk Howorka Mustanger (Tor och Oden). Dom har många år på nacken nu (7år) och har varit mina trognaste tävlingskärror. Det har blivit en massa tävlingar med dom under åren. Jag har inte hjärta att pensionera eller sälja dom, men numera sitter dom mest på bänken. Många olika motorer har slitits ut i dessa kärror. Hovorka som tillverkade numera gör en modernare kärra som han gärna vill sälja. När han ville sälja den nya kärror till mig så frågade jag om han då kunde tänka sig byta in mina gamla vid ett ev nyköp. Han svarade att han inte var någon djävla bilhandlare. Han sa en hel del annat också (utan hjälp av sin son som brukar fungera som tolk) på sitt språk som jag inte förstod... Kurvapraktice schwedsko....... (tror det betyder djävla skit/fittjobb  tokiga "svenne")  


2008-02-12 08:33:08  
Ska bli kul att se hur många som tänker flyga Q500 i sommar.
Det är tydligen ett helt gäng som har skaffat SQ-prylar också.
Även F3D blir spännande. Många som har nya grejor.

2008-02-11 15:45:27  
11:e feb.-08
Nu startas en Blogg där nytt o. gammalt från pylon-sverige kommer att visa upp sej
Jag (T.Nyholm) börjar så får vi se vad det tar vägen....

Här på Dalarnas gräns (G-berg) har det byggts Q500-kärror under vintern.
Simon hade en förmåga att skrota rubbet ifjol. Fem kärror på lika många tävlingar..får väl se hur länge dom nya räcker. Dom är i alla fall vackert röda o fina.. Är dom slut före midsommar så är det väl bara att