Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Kentas tänk o skriv blogg.

Blogg skapad av:
Ken1
Skicka mail

2012-07-16 18:24:53  
Där ser man.. två år nästan sedan förra inlägget.
Det som flygs med nu är fortfarande EDF kärror, den senaste är Evader från Great Planes.  Men även en och annan normal planka med snurra i nosen flygs med.
Sedan har vi ju visparna igen! Nu går dem ju kontrollera hyfsat, och oftast kommer den hem hel och välbehållen.  Favoriten just nu är min T-rex 550V2, givetvis flybarless ;)  som jag leker runt med i luften, både roll,loop , hovra inverterat mm (fortfarande i lärostadiet..)

hur som helst så har det skett en hel del på dessa två åren vad gäller flygandet.
Och det blir bara roligare!. 

Vi får se nu när bloggen uppdateras nästa gång, men troligen om ytterligare två år ;)

2010-09-13 22:34:53  
Ny dag och nypremiär på min Squall HP! 
Nervöst var ordet.. kollade TP noga och polaren gjorde sig redo med kameran.. för ny skulle planet upp :)

Fullgas och släppte iväg planet som gick tog fart ordentligt.
Och hon flög dit man pekade.. inga konstigheter alls. Insåg att planet var inte snabbt.. det var galet fort ;) och rollade som en jagvetintevad.
Hur som , så flög jag ca 4 minuter innan jag landade, upptäckte i luften att sidrodret gick åt fel håll. .dock inga problem.. Blåste en del från olika riktningar, men hade inga större problem med detta iof hoppade planet lite hit och dit men fullt kontrollerbart. 

Landningen missade jag lite i, men vet tills nästa gång vad jag skall göra.
Planet var grymt kul och kan rekommenderas som en kul EDF kärra.. 
Lågfartsegenskaperna var okritiska, inga tendenser till klippning vid landningen.. :) 

2010-09-05 19:49:48  
inte alltid det går som man tänkt sig...


Var ute med syster min och hennes barn och flög lite idag.
Syrrans äldsta pojk rastade sin Xtwin (han e 2bast)
Och jag rastade min Graupner seglare och min F5-E .

Motorn till seglaren började skrika som tusan efter jag hade kommit upp på höjd..efter några pådrag så vägrade motorn att fungera ,
den bara skrek och stannade.  Nåväl ingen fara , var bara att glida ner och landa planet.  En skruv till motorn hade lossnat bl.a  Men men..  F5:ans tur då.
Första kastet..gick åt helskotta planet vek sig och drog sönder de två yttre missilerna.  Andra kastet.. kollade TP noga trodde jag, då jag satt i ett 1800mAh ack istället för 1300.  samma visa fast denna gång la sig planet upp o ner och innan jag hann reagera så drog den i backen med nosen före.  Nu var jag på väg att ge upp totalt..

Gick mot syrrans bil och tänkte dra hem sur som jag var..
Men! jag tog en titt på planet.. insåg att de där små skadorna går nog att fixa till.  5 minuter senare så var planet ihoplimmat och jag satte i ett 1300mAh ack.. såg även till att hade fulla utslag på radion..    Full gas på motorn, litet steg framåt och hårt kast lite snett upp..  nu så gick det bra mycket bättre och drog några högfarts repor , lite rollar och några lågfarts repor innan jag gick ner för landning.. med ett leende på läpparna :) 

Syrran tog lite bilder på sättningen av planet , som finns i bild tråden.

2010-08-29 22:00:54  
Nu har min edf vart uppe både en femte och sjätte gång.. enda skadan är nosen, som fick sig en törn när planet landade på asfalt på den tredje flygningen..

Edf.. ja det är attans så kul :) Propp och segel är givetvis kul det också..men att se en "Jet"kärra dra förbi i hög hastighet med ett vinande/tjutande ljud är något speciellt..  Skulle förmodligen gå utmärkt att en dag sätta i en liten Aerotech G80 raketmotor :D

Men men.. F5:an flyger verkligen bra och är ändå relativt snäll.. landningarna är okritiska om man håller farten uppe, och sen ger höjdroder tills den lägger sig på magen. 

Men ett begär har skapats.. att flyga en aaning fortare .. visserligen drar min kärra en bra bit över hundra strecket och flyger man lite närmare marken , så man får lite perspektiv så går det faktiskt undan rejält. 

Nu kommer dock nytt projekt hem i veckan..  fick syn på ett nästan komplett paket för ett bra pris på Pitchup.se ..  en Phase 3 Squall för 4s med tillhörande ThrustVector .  allt utom mottagare :)    Tydligen skall den här modellen göra närmare 200knyck..  :D  och ändå vara snäll som få, iom det är en deltavinge..  Mmm..  skall bli kul.  Återkommer och lägger ett inlägg i Jetforumet när kärran är hemma och monterad.

//K

2010-08-21 22:19:08  
Var ute en tredje runda med EDF kärran i veckan som gick.
Och denna gång på det riktiga fältet.
Gick bra trots den kyttiga vinden.. man fick passa sig =)

En grabb i tonåren kom upp och kikade när jag flög, vilket var trevligt,
gav han svar på lite frågor och pratade när jag flög omkring.
Hans farsa hade sett mig gå förbi huset och rekommenderat sin grabb att gå och kika på spektaklet ..bara synd att inte hans farsa kom med.

Nåväl, men fler och fler kids börjar dyka upp när man är ute och rastar planen, vilket faktiskt är riktigt kul , och man kan alltid hoppas att de också får intresse för det här med radiostyrt :)


2010-08-15 21:12:19  
verkar bara uppdatera bloggen årligen.. :)
Hur som haver.. Slöinge har nu from idag 15/8 gått in i "Jet" åldern .
Premiärade min F5-E Swiss 64mm Edf kärra.. JOY!!

ja, fast det började lite tråkigt när jag planterade Junioren på sin andra flygning.. =/ den tyckte verkligen inte om att det blåste så hårt..  kidsen som var med o kikade trodde lixom jag att det var kört.. Men efter en inspektion så visade det sig vara ganska lätt att fixa som tur var. 
En av ungarna tyckte att jag lät väldigt optimistisk efter kraschen då jag satt och limmade ihop planet igen. Pff har inte råd att skrota planen helt :)

Anywho.. Jet/edf är här för att stanna, helt klart en häftig upplevelse.

//K

2008-06-08 22:19:16  
ojojoj.. var inte igår det häringa.
Men men.. vart ute på Falkenbergs modellflygfält med Tobbe och prövade mina vingar där idag. Det gick ganska bra, trots blåsten. Var lite marigt o landa där, då jag e van vid mina åkrar här hemma o inte små yttepytte ytor som på klubbens fält ;)
Men, det gick bra det också, stod dock på näsan lika mycket som jag fick till bra o fina landningar.

Dock är modellen hel, annars brukar motorfästet ryka av lite då o då.

Fick också hål i både byxa o tröja, skedde när vi skulle flyga lite hang på en åker. Vi såg inte till några djur i början, men när jag skulle hämta mitt Cessna, såg jag att det låg fyra kor i närheten..jag la benen på ryggen direkt i tron om att de var tjurkalvar.. inte blev det bättre när de reste sig, o jag inte såg att de hade små juver, utan sa till Tobbe, att det är tjurkalvar o jag springer ner på vägen.  Så han hämta planet o jag smet iväg livrädd.
Fastnade i taggtråden naturligtvis.  Efter en stund såg jag Tobbe stå o vinka, så det var bara att bege sig tillbaka.. han förklarade att det inte var några tjurar utan kvigor. Puh.. jag blev liite lugnare då. Men blåsten började ta i och vi begav oss därifrån, med kvigorna hack i häl. de var lite lättskrämda också o hoppa till om man gjorde det allra minsta. 


2007-11-30 17:12:10  
Idag 30/11 är äntligen min Spitfire färdig.
Har tagit en två månader bara ;), men har inte hunnit med o fixa den, och inte heller haft en lämpligt ack, samt lite andra konstruktions tekniska saker.
Men men.. ack som passar kom idag, tillsammas med lite micro-dean kontakter.
O voila! nåra timmar senare kunde jag med glatt leende på läpparna, höra och känna propellerns vind-drag. =)
Nu är det lite för mörkt ute för en provflygning, så det får jag ta imorgon.
Behöver oxå en omgång nya dekaler, då de som följde med gick sönder hur lätt som helst. Räckte man petade på dem, så revs de i småbitar.

Antagligen får jag leta genom hobbbybutikerna, efter sådana.
Just det, får inte heller glömma färg.. ähem. =)

I morgon är det också dags att flyg i gymnastiksalen här hemma.
Kommer själv flyga med Kyosho Minium , sen kommer Tobbe från JP:s o hans söner komma ner o flaxa lite helikopter tydligen. Skall bli väldans skojj de här.
Kanske blir det att jag skaffar mig nåt depron hittepå i framtiden. (står i valet o kvalet mellan en 3d depronkärra eller en BAE Fläktkärra från Above-All.)
Blir nog bra de här..

2007-11-28 10:44:42  
Får väl göra ny blogg nu, då den andre gjort sitt.
Som ni kanske läst i den andra bloggen, gav jag tillslut upp heli på heltid.
Och riktar mina ögon åt flygplan o bil igen. Bra enklare ibland faktiskt =)
Iof, nu är jag ingen expert pilot på något sätt, men jag håller mitt minium uppe i luften utan problem iaf, Aran likaså (innan den berömda kraschen).
Något vassare har jag ej prövat, Spitfiren kommer väl antagligen bli betydligt snabbare än Aran antar jag, lägg till lågvingat o jag kommer förmodligen uppleva en del krascher och annat otyg ^^ Med andra ord kommer jag bli totalt nybörjare igen. Tror jag iaf :D  Har iof tränat med simulator ända sen viskadals tiden,i slutet av 90talet, fram tills förra året satt jag med FMS och bytte till Clearview istället.
Men som sagt, fortarande ingen expert utan behöver även öva på landningar och flyga framför mig. (Inte bakom eller ovanför). Sen tillkommer nog en del andra saker också, innan jag vågar ge mig ut i nån klubb eller så.

Spifiren börjar ta form, saknas ett ack och lite kontakt installtioner.
Fixade luckan för batteri igår, samt monterade servon och övrig radioutrustning.
När sedan allt e hemma, limmar jag ihop den och provflygning om jag har tur, får bli om nån vecka eller så.

Nåväl.. tbaka till simulatorn igen. :)