Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

"Equalizer" - en ny SQ500-pylonmaskin.

Blogg skapad av:
Thomas
Skicka mail

2015-03-14 19:19:02  
Equalizer´n fick sitt luftdop idag i vårsolen och av bilderna att döma (Tommys flin...) så förstår ni att premiären blev lyckad.
Kärran hade inga hyss för sig och den verkade snabb, även om vi körde den nya Nelsonmotorn väldigt snällt såhär i början.








2015-02-28 17:28:27  
Tommy har varit aktiv sen senast och Equalizern börjar närma sej sin premiär.

- Servobrygga med servon och strömbrytare.



- Stötstänger med dom tjusiga roderhornen ala´HobbyKing.. ;-)



- Tankinstallation med avstängarservot och en enkel slangstrypning.




- Gummigenomföringar i kroppen för slangarna såklart.



- Motorn på plats. Självklart en Nelson LS....vad annars.....?



- Och skevservona på plats med hemsnidade roderhorn.




2015-02-15 18:25:06  
Tommy i klubben har tagit hem en ny SQ500-maskin, "Equalizer".
Den är gjord i Vitryssland och kontakten med Dima Metelsky, som byggaren heter, skapades som så ofta nuförtiden via Facebook.
Vi ska visa lite bilder på hur bygget går och med några ord ge våran åsikt om kvalitet och senare förhoppningsvis även en flygrapport.

Det finns inte så väldigt många SQ-kärror att välja på världen runt, utbudet är ganska så magert, så det är alltid skoj med en ny leverantör på marknaden. Dom som har varit vanligast dom senaste åren har kommit från bland annat Austalien och Ukraina.
Att bygga själv är också fullt möjligt om man vet vad man gör. En "vanlig" Q500 som är förstärkt, framför allt i vingen, är helt ok att flyga med.
Men för "oss andra" som inte orkar eller kan snickra själv är det den här typen av komposit-maskiner som gäller.



Det första intrycket vi fick var helt ok. Den är kanske inte lika förberedd som vissa andra (dyrare) alternativ.
Kort sammanfattat:
- Sidrodret var inte utskuret, men förmärkt med penna. Inga större problem att fixa även om skinnet var väldigt hårt att skära i.



- Uttaget till stabben var inte klart. Men det var en tydlig markering i gjutningen så det gick också bra. Gäller bara att ta det lugnt och försiktigt.

- Landningsstället ingick egentligen inte i satsen men Dima fixade fram ett snyggt i aluminium via en kompis. Vet inte om det möjligtvis kommer att ingå i fortsättningen.



- Vingfastsättningen skulle egentligen inte vara klar, men hygglig som han är Dima så fixade han det åt Tommy.
Skruvarna på bilden ska självklart bytas ut mot dito med försänkta skallar.



Vi började med det som tycktes bli en aning tungt att göra, uttaget till stabben.
Det gick förvånansvärt bra och efter kontrollmätningar att det blev rakt och snyggt limmades stabben på plats. Först med tunnt Cya-lim och därefter med en tunn sträng epoxy.



Sen fixades en plywoodförstärkning till landningsstället. 6 mm plywood med hårda bakkantslister på kroppsidorna blev det.
Vi borrade och gängade direkt i plywooden för 5 mm nylonskruv.



Luckorna till skevservona mättes upp och skars ut med kniv/stållinjal.
Roderhornen ska sitta mitt på skevrodren, och när vi hade öppnat för servona så ser vi en extra balsaförstärkning på vingens övre plankning. Ditlimmad av Dima för att ha något att limma servofästena på.






Dag 1 hanns det även med att fixa servobryggan i kroppen. Så för att sammanfatta den första byggdagen kan man väl säga att det påminner väldigt mycket om en ARF....