Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Stuntflyg i Combatnästet Vänersborg.

Blogg skapad av:
tummen
Skicka mail

2015-05-28 21:14:55  
Då har man premiärtävlat i semistunt.
Kunde ju gått bättre men jag får satsa på nästa tillfälle istället.
Det blåste kallt som tusan och i byarna så var det 10-11 sekundmeter.
Slutade med att jag satte modellen i den mjuka marken.
Som tur i oturen så var det Bansheen som råkade illa ut.
Lakestern 40:an var ju med ,men stötstången behagade att lossna i oket efter testflygningen.
Blåsten gjorde också att det märktes att os40:an saknade alldeles för mycket kraft. Gick inte att få den att varva ordentligt.
Gjorde ett försök till att laga Bansheen men limmet hann inte att torka.


Här kommer lite blandade bilder från Karlskogatävlingen:
Rudolf Ross, 85 år ung


Knappt så att en klarar att stå så här.

Start på G för Rudolf,Lelle Nord assisterar.

Och så flyger vi

Stilstudie av mig med inverterad Banshee

Inte bara jag som skrotade

Tobias var exalterad som vanligt,ja se dessa combatflygare.

Flightline


Resultaten kan ni läsa här:http://slis.org/resultat/2015/vartavlingen-2015---karlsko.html

Vi körde ju också Weatherman. Var hur kul som helst. Mycket goda skratt och tillrop.
Vi var 4 som körde och jag var nöjd med hur det gick för mig.
Inga krascher samt att modellen flög stabilt och bra.
Nu får jag försöka att hitta lite mer fart i PAW:en bara.
76.6 km/t duger inte , 100 km/t som mål borde ju inte vara omöjligt.
har ju ingen chans mot Foror och annat otyg så jag kör mot mig själv och ser hur fort PAW:en kan gå.
Kolla gärna Weatherman-tråden på SLIS forum :http://www.slis.org/forum/viewtopic.php?f=14&t=18&start=40

Over and out
from
Three Corner hangar

2015-05-13 21:19:19  
Jaha,då var bilen packad o klar inför Karlskoga.
Kommer att ställa upp i semistunt och "Weatherman".
Hann få ihop "Lakester`n" också så den och Bansheen är med.
Vädret ser ju lovande ut iallafall på torsdag/fredag.
Combat-nissarna kör ju på lördag/söndag så vi får ju hoppas att vädret även blir bra för dom.


2015-05-06 21:14:40  
Träning o uppladdning inför Karlskoga är i full gång.
Fick inte HP40:an i Lakester`n att gå stabilt så jag bytte till OS40LA.n som satt o Bansheen.
Den har ju inte samma effekt men är stabil o lättstartad.
Behövde bara ett par tjockare shims under motorn och kapa näsan på modellen ca:10 mm så satt den som gjuten.

Gick alldeles utmärkt några flygningar och övade på liggande åttor när vinden vände och detta hände.

Bara att skrapa ihop resterna och ta fram limtuben.

Försöker att få ihop den rakt.

Kommer antagligen att hinna att få ihop den till Kristiflygare.
Blir ju några träningstillfällen mindre men jag kan ju inte hela semistuntprogrammet ännu så jag satsar på tre starter och en blygsam placering.

Over and out
    from
"Three Corner Hangar"

2015-04-25 14:33:33  
Hallo!
Blev ett par flygningar med Banshee`n trots ganska blåsigt.
Har provat med att fylla några droppar silicon i bränslet för att få till en jämnare gång på motorn.
verkar fungera bra.
Snappade upp det tipset på "Stunthangar"-forumet.
Skakade på min 1-litersflaska fylld med bränsle först och det skummade ganska kraftigt.
Droppade i silicon från en sådan däringa flska som man har till listerna på bilen.
Vips,så slutadee det att skumma,skumt va?
Blåste som sagt var idag, bytte propp efter första vändan till en 10x6 för att få lite mera fart.
Blev ju bättre men märkte att motorn ville sura ner sig efter 6 varvs inverterad flygning. Blev lite svårt för motorn att växla 2-4 takt efter det.
Nästa vända så provade jag att höja tanken någon mm. Motorn gick nu 10 varv inverterat utan att knota. Den gick även bra rättvänd.
Skall prova mera någon dag då det inte hoppar runt så bedrövligt,är inte så lätt att utläsa vad som händer i vindkulorna.
Passa på och kom till någon av våra linflygtävlingar under året. Tävlingskalendern stod i senaste Modellflygnytt och finns även på Linflyg.se

Over and out
from
"Three Corner Hangar"

2015-04-06 21:45:24  
Ja,då kan man säga att det varit premiär helg!
Vänersborg har under många år haft påskhelgen som en typ av premiär för linflyget. Även så i år. Strålande sol och fältet för oss själva då det är tillfälligt stopp för radioflygarna.
Anledningen är att vi ligger i stort sett rakt under Malöga flygplats inflyningslinje.
Förhandlingar pågår och förhoppningsvis så kan resten av klubben komma upp i luften snart igen.
Vi fick provat lite modeller idag:
Weatherman: den blå med PAW 09 diesel och den röda med KB 3.5.

Min(den blå/gula) överlevde helskinnad men Ingemars(den röda) blir det att laga på.
Gjorde premiär med min Night Hawk(Höken) dubbeldäckare med MP Jet 061 glöd i och även den röda modellen jag kallar "Dansken" med PAW .15 diesel i.

Flög först med "Dansken" ett antal rundor. Till en början så var den överallt men efter att jag tagit bort vikt i bak och ökat på vingvikten en del så började det att likna något. Bytte till mindre propeller och vips så kunde man göra flera loopingar i rad.
"Höken" blev också premiärad, efter lite övertalning så startade motorn och den flög fint med en gång.
Motorn orkar dock inte riktigt i manövrarna så det blir till att mixtra med propellerstorleken lite.
Hade uppe Bansheen ett par vändor också. Har flyttat ihop utledarna i handtaget lite och det blev till det bättre.Enklare att få till de manövrar jag kan ännu så länge.
Har bytt till en nål som sitter i venturin och detta blev också bättre. Jämnare och stabilare gång hela tanken igenom.
Känns lovande inför sommarens semistuntsatsning.

De andra som var ute var "lille"John med förälder Tommy, Far o son Larsson samt Tobias som mest gillar att hålla på med sysslor som involverar alkohol.


Over and out from
"Three Corner Hangar"

2015-02-14 14:58:00  
Blev faktiskt lite flugit idag. Perfekt väder för årstiden, I stort sett vindstilla och någon plusgrad.

har anmält mig till Karlskogas tävling den 15:e maj så nu gäller det att träna på semistunt programmet.
Bansheen var lite svår att få till motorgången på men efter ett gödstiftbyte
till Modeltechnis fyrtaktstift så blev det ordning på torpet igen.
Blev totalt fem flygningar där de tre sista var riktiga träningsflygningar.
Måste komma ihåg att ta med stoppuret för att kolla flygtiden.
Over and out från
"Three Corner Hangar"

Fick ett kort till av en klubbkompis nu ikväll.




Syns med lite fantasi att det är jag som håller i handtaget.

2015-01-21 20:55:43  
Har inte blivit så mycket flyget på sistone,har iallafall byggt på mina projekt en del.
Pillrat lite på en gammal avdankad Extra 300 som jag konverterar från rc till lina.
Blir med el-setup och det skall bli skoj att utveckla den .
Förhoppningsvis så skall den kunna klara att flyga alla manövrar.
Går under namnet "Returburken" då jag lappat noskåpan med bitar av en "2,8:a"



Håller också på att försöka få semispeedmodellen att gå riktigt.
Motorn är en rysk Rossi-kopia som heter Uctkam 15.
Kan få och gå riktigt bra om man är enveten.


Är även en annan speedmodell på G.
"Weatherman" heter den och det är en klass som är populär i Europa samt USA.
Modellen är samma men det finns sju (tror jag) motorklasser.
är inte tillåtet med tryckmatning eller effekthöjande avgassystem.
Går att köra på gräsfält.
Vi skall prova detta under 2015. Hoppas att det blir en del som vill prova
för jag tror att det blir kul.
Skall själv ha en PAW 09:a i min modell.
Goggla på -Weatherman speed- så dyker det upp en massa om hur det går till.

2015-01-05 23:01:24  
Lovades bra väder i Söndags så det blev en sväng ut med Bansheen.
Finbesök från Kungsbacka var det också.
Far o son Palm kom o hälsade på.

Kul med en tonåring som inte bara ägnar sig åt att sitta framför datorn.
Var inga problem med ringrost hos honom trots att sista flygningen var i början på sommaren.

Micke propsade på att jag skulle vara med på bild så här är man i strtartagen.

Naturligtvis så passade stiftet på att säga upp sig men efter lite meck så kom Bansheen upp i luften.


Dagens höjdare var Palmens sjuttiotalsmodell med OS35 i näsan.
Startade för första gången på två år efter lite övertalning.
Modellen var i stort sett oflygbar pga tyngdpunkten och antagligen konstruktionen i sig själv.
For över hela himlen,tack vare Palmens rutin så funkade det iallafall och när ljuddämparen separerade så hördes det att det var en 35:a som drog.
Var väldigt underhållande att titta på , lovar jag.

Riktigt härlig sak,eller hur ?

Over and out 
   från
Three Corner Hangar

2014-12-16 20:09:49  
varit ett jädrans väder det sista men i Lördags så blev det en lucka i höst/vintervädret.
Snabbt iväg till fältet med 2.5:an.
Blev några vändor innan regnet o blåsten satte stopp för övningarna.
Combat modellen är så gott som oförstörbar när marken är så här blöt.
Efter den här planteringen så var det bara o lirka upp modellen ,känna o kolla så att inget gått av eller blivit hål i klädseln samt rengöra motorn från lera.

Är ju noga så att man inte rör motorn överhuvudtaget innan leran är avlägsnad och sedan känna försiktigt så att det inte känns något "knastrigt" när man rör proppelern.

Regnet kom snart igen så jag passade på att åka till bygglokalen och fortsätta på min nya stuntmodell.
Den är ett hopkok av en "Röde Rudolf" vinge och Nobler inspirerad kropp/fena/stabbe.
Funderat på hur överbyggnaden skall bli men efter senaste modellflygnytt så blir den inspirerad av "Nakke".
Får väl kalla skapelsen "Hacke" .
Håller på med att klä fena/stabbe/flaps med glasfiber och utspädd 24 timmars epoxi efter den "Larssonska" metoden.


Motorn blir en OS40FP och vi får se om den blir färdig till nästa säsong.
Är ju inte tomt hemma på byggbordet heller.
En liten "Night Hawk" från Black Hawk models håller på att ta form.


Motorn blir en MP Jet .061.
Har en modell till hemma på gång men den berättar jag om nästa gång tror jag.
Over and out from "Three Corner Hangar"

2014-11-22 20:20:49  
Blev lite fluget idag. Kallt men fint väder och vindstilla.
Bansheen fick övertalas lite men så fort färskt bränsle gått runt i motorn så startade den snällt.

Ville känna på Bansheen då den fått lite service i hangaren. Den hade blivit sned både fram och bak efter några markkänningar.

Modellen är lite modifierad med större fena och höjdroder samt kortad nos.
Motorn är en standard OS 40 LA.
Kände vid första turen att det var lite och pyssla med.
Modellen baktung, antagligen p.g.a den rejäla plywood som jag satt i bakändan som förstärkning och uppriktning.
Hörnen var inte så skarpa trots "bakhänget". Berodde antagligen på att flaps och höjdrodet hade ungefär samma utslag(åt var sitt håll,naturligtvis)

Pillade bort 15 gram från vikterna i bakändan samt flyttade in stötsången på kontrollhornet på höjdrodret.
Höjdrodret fick nu större utslag än flapsen och bakändan var lite lättare, dags att prova.
Blev skillnad på uppförandet nu.
Inte alls så vild i rumpan, mycket stabilare.
Hörnen skarpare och lättare att göra snygga.
Blev modigare och modigare och vid en urtagning av en wingover så blev det lite väl lågt.

Tur att det är mjukt i marken, bara att böja rätt landningstället.
Modellen såg ut att ha varit med vid en offroad-träff efter detta.


Kände att det var dags att sluta nu så att modellen får vara hel ett tag till.
Lurar på om man skulle beställa ett par Banshee`s från SIG då jag börjar att gilla den mer och mer.
SIG har kvar den ännu så länge i sitt sortiment.
Läste på StuntHangar att den var på väg bort för att tag sen.
Jänkarna grät blod där borta och SIG har kanske lyssnat för den är kvar ännu .

Over and Out from
"Three Corner Hangar"

2014-11-08 18:42:29  
Grått o mulet idag. Inget regn dock.
Var ute på fältet i god tid för att hinna tända braskaminen i stugan och provflyga min 1.5cc combat.
Lill PAW:en startade ganska snällt men flygningen blev kort då modellen antagligen tyckte att det var varmt och klädde av sig själv.
Kom på att en sådan här modell inte flyger så bra halvklädd så landningen blev lite hård.

Nu är det ju mjukt o fint i marken så det blev inga skador ,bara lite jord o smuts att ta bort.
Det blev 6 stycken som tävlade där två var i stort sett debutanter i combat 1.5.

De två combatdebutanterna möttes i ett heat som var underhållande då både vana av combatflyg och även modellerna var av samma kaliber.

"Lill" John lyckades faktiskt ta ett klipp på den större Micke Palm men tyvärr så vann Palmen på längre flygtid.
Vann gjorde som sig bör Johan Larsson(är ju i europatoppen i combat) och var obesegrad i alla heat.
Ingemar Larsson lyckade inte besegra sonen Johan(till Ingemars förtret) så det blev 2:a plats
På Tredje kom "Debutanten" Micke Palm.

Själv dömde jag som huvuddomare.

Det får räcka från:
"Three Corner Hangar"

2014-11-03 22:00:09  
Var ute och flög med en combatvinge 2.5 cc PAW diesel häromdagen. Den är lite framtung och inte så kvick i svängarna, alltså perfekt att öva stunt med!
PAW:en startade lätt trots en längre viloperiod. Min "starthjälp" funkade också som den skulle.

Blev tre vändor och sedan så separerade blänslenålen från sin mässinghållare och snurrade fritt. Blev lite svårt att få ordning på inställningen så det blev att packa ihop.
På Lördag så är det combat 1.5 här i Vänersborg, mest för att ungdomarna skall få lite träning i skarpt läge. Alla är dock välkomna då det inte direkt kryllar av ungar som vill köra linflyg.
Jag skall i alla fall vara domare. Man får väl se om det går att hålla ordning på familjen Larsson som kan ha skilda åsikter om samma saker ibland.

Hälsningar från "Three Corner Hangar"

2014-10-18 21:32:52  
Finns tyvärr inte så mycket skrivet om linflyg så det här blir mitt bidrag.
Håller till iVänersborg och där är det mest några stressade combatflygare som håller till.
En annan som gillar att ta det lugnt är ganska ensam om att hålla på med stunt.
Har försökt med combat men blir helt förvirrad när det blir en till och hålla ordning på.
Har ju ett par combatvingar som används till att träna stunt med. Perfekta till detta då dom tål marksyningar och är lättlagade.

Min stunthangar består av en Peacemaker med Enya 19,en SIG Banshee med OS40LA och en maskin kallad "Lakester 40" efter byggherren Raymond Lake, har en HP40 "guldtopp" monterad.
Har några combatvingar,som sagt men även en AKM`s Flax som jag byggde på 70-talet med PAW 1,5 diesel.
En Flight streak med 2,5 cc enya samt en semispeed med Uctkam 2,5cc.

Himla enkelt att samla på sig grejor märker man när man räknar efter lite.

Idag så var det Lakestern`s tur att luftas.Testning av ny propeller stod på programmet.


Har kört med en 11x4 på den med motorn är ett riktigt monster till att gå så hastigheten var lite hög och motorn gick med snabb 4-takt hela tiden.
Monterade en 12.25x3.75 på den men det blev ingen större skillnad. Gick fortfarande som ett troll.
Tog bort övertrycket i tanken och det gjorde att man märkte en tendens till 2-4 takt.
Monterade att shims under toppen och nu gick det att sänka varvet lite till med en tydlig 2-4 taktsgång på motorn.
Kommer att behöva en större tank om semistuntprogrammet skall klaras. Som det är nu så går maskinen knappt 5 minuter bara. Känns betydligt törstigare är OS40:an i Bansheen.


Får bli allt för idag
TJ