Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

SIG Cabinaire

Blogg skapad av:
No4
Skicka mail

2014-02-12 08:33:44  
Igår eftermiddag var det äntligen vindstilla och regnfritt. Åkte ut till fältet här i Arboga där vi har asfaltsbana. Efter ett par taxningar i högfart som gick ganska bra så provflög jag den. Han göra 3st korta flygningar. Var väldigt annorlunda att flyga. Var länge sedan jag flög med sidroder. Lite höjdtrimning och lite höger sidtrim så flög den stadigt.

Att svänga den kräver en viss teknik då den hela tiden strävar efter att räta upp sig.

Något helt nytt är möjligheten att "friflyga" dvs att ställa ner radion på marken och bara stå där och njuta av att "se på" när planets brummar runt av sig själv i stora cirklar i himlen.

Jag valde att montera batteriet under planets nos med ett fäste som jag lånat från en utsliten Kyosho minium och ett litet gummiband. Kanske lite oskalenligt men enkelt och praktiskt när fingrarna är blåfrysna.



Batteriet jag använde är lite gammalt och ska nu ersättas med ett par nya. En lite större propeller 5,5x3 ska testas istället för 4,5x3 , då effekten var begränsad och stigförmågan gärna får bli lite bättre.

Igår kväll så dekorerade jag planet.



Ur det blå japanpappret som följde med skars bokstäver ut efter mallar som också var med. Fäste dom med aceton för att senare pensla lite dope på dekoren.



Man blir häpen hur lite dope det har gått åt, och det mesta av det jag använt har förpestat luften i form av lösningsmedel. Ett sådant här bygge innebär tuvärr en del starka ohällsosamma dofter. Ett punktutsug, köksfläkt eller dragskåp kan vara bra och ha i hobbyrummet om man tänker bygga sådan här maskiner på heltid och fortfarande ha kvar en bra relation till de övriga i familjen.





Har inte lagt ner så mycket jobb på dekorationen, då jag prioriterat att få en lätt maskin. Kunde dock inte låta bli att måla nosen silver. Missade mitt viktsmål på 40g med 15g. Slutvikten blev 55g, tror att det kommer att funka hur som helst.







Lite svart tusch har också använts, väger ingenting nästan...



En sådan här modell är som ni säkert vet himla ömtålig därför har jag valt att ha slutförvaringen i bastun som numera är flygplansförråd.



Det var med en viss smak av vemod som jag städade byggbordet igår kväll och funderade över nästa projekt. Det här var väldigt annorlunda på alla sätt. Lite pilligt, ibland så knepigt så förstoringslampan och läsglasögonen fick användas. Rakblad, sylvassa knivar och tålamod behöver man ha. Tror att jag lagt ner ca 60-70 timmar på bygget. Bygget är inte särskillt svårt då ritningen och instruktionen är väldigt bra förutsatt att man läser dom (noga).

Ett sådant här bygge är verkligen billigt. Jag gav 100kr för byggsatsen och har sedan handlat för ca 300kr till, där tex radiodelen, motorn batteriet, dopen (nästan det dyraste) mm går att använda till nya modeller när denna modellen är utsliten eller krachad.

Är väldigt imponerad och nöjd med den lilla micro mottagaren från FrSky med 1g servon som går jättefint. Räckvidd på 300m räcker utmärkt för min flygning med denna kärra.
Den växlade motorn med fartreglage var inte perfekt, men har efter lite enkla justeringar och smörjning fungerat bra hitills.

2014-02-11 14:51:31  
Bygget börjar nu komma in i den lite klurigare delen.

- Rätt tyngdpunkt.
- Rätt anfallsvinkel på vinge/ stabbe
- Rätt vinkel på propellern/motoraxeln.



Jag valde att limma dit stabben i bakkanten och sedan limma in stabbens framkant i kroppen när jag mätt in dess anfallsvinkel till samma som vingen. Jag valde att ha 0 grader på både vinge och stabbe.





Troligen får jag då flyga med lite höjdtrim. Vet att det finns många åsikter om detta, lite anfallsvinkel på vingen (ca 2-3 grader) går också fint på en långsamflygande maskin. En snabb pylonkärra ska defenitivt ha noll grader på allt.

Fenan limmar jag också med 0 grader.



Ännu en omdiskuterad sak är motorn/propellerns riktning. Lite höger och lite neråt valde jag. Återigen handlar det om en långsamflygande maskin som ska sväva fram i himlen med en stor långsamtgående propeller med lite stigning på propellern. Ska bli spännande att provflyga och se hur mycket som behöver trimmas. Just nu sitter det en GWS 4,5X3 propeller men tänker även testa en 5,5x3 propeller.



Servona valde jag att sätt fast med lite snabblim/cyanakrylat lim. Då kan dom lätt lossas med hjälp av lite aceton om det behövs.



Till höjdroder valde jag att använda en tunn kolfiberstötstång (begagnad från en Kyosho minium) och till sidrodret ett par sytrådar (från min frus sylåda).



Vingstöttorna är nu på plats. De fungerar även som stöd för att vingen inte ska bli skev så lätt.



Hyffsat rak vinge mm änn så länge.



Dekoration och lite målning återstår nu.



Provvägning och sanningens ögonblick. Har lagt dit min 4v Lipo ack med 70 mAh som jag tänker använda.



50g och dags att placera acken så att tyngpunkten blir rätt och vänta på rätt väder för provflygning. Efter denna kanske det behövs lite fintrimning av vinklar mm. Ska bli spännande och se om den lilla växlade motorn orkar med planet. Den ska enligt Hobbykings spec ha ca 35g dragkraft, men är lite orolig då dom inte alltid stämmer. Elaka tungor har sagt att den bara har 19g dragkraft, då blir det tufft att få den att flyga.

Brukar provflyg ute på någon stor plan med asfalt eller blank is när det är helt vindstilla. Startar alltid från marken, handstart är bara dumt då det märks redan under starten på backen om den är otrimmad och man kan klara ut det hela enklare då.

2014-02-10 15:18:02  
Helgen bjöd på ett riktigt tråkväder med mestadels regn. Mycket tid blev det i hobbyrummet.



Jag fäster pappret på det lackade trät med hjälp av aceton som jag penslar dit.



Jag började med att klä vingen med japanpappret. Var över 40 år sedan sist så jag var lite osäker på det.

Den ädla konsten att klä med japanpapper fick jag lära mig när jag gick på hem o skolas modellflyg kurs på skolan i Hisingskärra uanför Göteborg. Jag var 7 år och skolans slöjdlärare "Zita" som vi alla busfrön var lite räda för ställde upp en kväll i veckan. Han hade kommit till sverige efter kriget och saknade ett finger på en hand. Han visade sig dock vara en fantastisk bra och snäll modellflyglärare och fortfarande kommer jag ihåg hur han och jag bläddrade i Sven e Tuedssons katalog mina 17kr som hem  skola sponsrade med plötsligt räckte till båda byggsats och lim....     







När pappret är på plats så sprayar jag på lite vatten och låter det torka och efter en stund så spänner sig pappret.



Ett vanligt problem med sådan har byggen är att det slår sig och blir snett i samband med klädselns spänning eller dopning. Jag spänner därför upp vingen när den torkar.



Efter et tunt lager med dope så ser det ut så här. Jag brukar slipa den lackade pappersytan himla försiktigt med jättefint 1200 slip papper. Det är dock lätt och slippa sönder klädseln så man bör vara nykter om man ska testa detta, den blir dock väldigt fin då.
 


Nästa steg blev att klä stabben och fenan. Ganska enkelt då dom är plana. För att undvika att dom blir skeva så vattenspänner jag ej dessa och spännlackar/dopar dom inte. Tror att dom riskerar att slå sig ändå, då pappret spänner sig med tiden av luftfuktigheten. Tips från han som gjort byggsatsen.





Höjdrodret och sidrodret skärs ut.



Till sist så klär jag kroppen. Den är ganska grov och pappret vattenspänns före att jag dopar. 



Torkar den vattensprayade kroppen vid min värmefläkt.




2014-02-07 07:58:14  


Efter ca 3 veckors väntande så kom äntligen mitt efterlängtade paket.





En Frsky 5 kanals micro mottagare med telemetri 2g, micro motor setup bestående av en växlad borstmotor med 5x3 propeller 4g dragkraft ca 35g , 3st micro servon 1g (ett i reserv) och 2st små lösa Lipo 70 mAh celler 2g.

Total vikt om specarna stämmer skulle bli ca 10g. Finns säkert lättare prylar, men tyckte detta fick räcka denna gång. Dom små servona är helhäftiga.





Lite extra små GWS propellrar passade jag också på att ta med i beställningen.



Var oerhört nyfiken om det hela verkligen fungerade och om vikten stämmer. Kopplade ihop mottagaren, motorn servona .



10g stämde bra enligt min våg.

Jag använder en FrSky Taranis sändare numera. Är helnöjd och har flygit ett par timmar med den redan. Har använt Frsky prylar i 3 år utan några problem. Har närmare 20st mottagare i en massa olika typer av plan.



Lyckades binda mottagaren vid första försöket, läste och följde den medföljande instruktionen denna gång. Kan vara lite struligt ibland att binda FrSky mottagare då det finns många olika generationer av dom. Dom utvecklar sina produkter hela tiden, det mesta har blivit mer avancerat med bla telemtri funktioner som bara blir värre och värre. Finns även annat tok som man inte behöver i en Cabinaire eller Mustang. Ibland pratar Taranisen för fullt när man flyger, det bästa är att att det är sk "Open source" dvs öppen programering så man kan stänga av det man vill i den modell man vill. Den kan bli helt tyst om man vill (inget tjatande). Ibland önskar jag att vissa andra personer kunde ha en sådan "Open source" funktion.

Läser man den medföljande instruktionen så brukar det lösa sig. Man kan även få fin hjälp av andra mer kunniga via nätets forum numera.



Dope är en en tunn cellulosa baserad spännlack. Det finns lite olika namn på det tex Zaponlack, cellulosalack och ibland spännlack.

Numera finns denna lack inte hos de vanliga färghandlarna (som bara har vattenbaserade saker snart) som det gjorde när jag sist handlade det för ca 30 år sedan.

Hobby trä är ett svenskt företag som har en bra Dope fortfarande, välsorterade svenska hobbyhandlare har denna på hyllan eller kan ta hem den om man ber dom vänligt.



Lite lackning har jag också hunnit prova. Fasen vad starkt det luktade. Familjen körde ut mig och Dopen i garaget direkt (ingen open source där).

Brukar alltid lacka de ytorna som ska papperskläs innan jag börjar klä. Jag slipar dom med fint sandpappper före och efter lackningen för att få fint trä som inte får vara "rest" för att senare fästa pappret på. Mer om detta senare.





2014-02-06 08:11:21  
Tog en paus med bygget nu i helgen och reste istället upp till Dalarna där bla spännlack "Dope" införskaffades hos KBs rc Hobby i Falun. En äkta hobbyaffär som har allt hemma till vettiga priser och ett enormt engagemang.

Passade även på och inomhusflyga lite i Lugnethallen i Falun. Har fastnat för en relativt ny grej "inomhuscombat". Vi var nog närmare 15st som körde och skratten ekar nog fortfarande där. Ruskigt kul. Går även att köra ute när det inte blåser för mycket.

Fick en kärra förra våren av en kompis, först var jag helt negativ till den fula "golvisoleringplastbiten", men efter provflygningen, så ändrade "surgubben" sig fort (allt som flyger bra behöver inte vara en Mustang).

Efter massor av rolig fight och en massa krockar i luften så var den helt förstörd, men då var sommaren slut.



Nu i vinter passade jag därför på och gjorde ett "undantag" och byggde 2st nya modeller. Kändes lite motigt att hålla på med det nya materialet men som tur var det hela över på ett par kvällar. Väldigt billigt och enkelt är det att bygga dessa EPP kärror. Ingen lackning, målning med tushpennor, nästan som när jag var liten på 60-talet då vi pysslade på dagis.

Vi använder en flygande vinge som flyger väldigt bra om man håller vikten kring 100g. Tror ritningen fanns i en modellflygnytt för ett tag sedan, den finns även på webben om du söker på "inomhuscombat" hos klubben i Falköping.



Bygget av en modell med lite mer äkta material har nu fortsatt på kvällarna denna vecka, försöker lägga någon timme per kväll vid byggbordet då det är som "meditation" och betydligt bättre en TV. För målning av balsa hjulen, använder vanlig tushpenna. Lackade dom först med vitlim utspätt med vatten.





Mallar för diverse pappersbitar av olika tjocklek fanns med i bygganvisningen. Kopierade dock sidan istället för att klippa sönder den Började med att limma dit ramen för sidofönsterna. Kul att man använder olika sorters papperssorter för olika detaljer. Återkommer mer om detta senare.



Fick hösnuva av allt damm när jag slipade balsa listerna. Men nu är det dags att börja lacka lite.

2014-01-30 08:30:50  


En äkta vinter har nu infunnit sig här hos oss i mellansverige. Jag är bosatt i Arboga och här har det den senaste tiden varit minusgrader, bitvis snöande och ett envist blåsande. Således blir det mer tid i hobbyrummet när jag inte jobbar eller skottar snö och tuvärr har det blivit lite flygning ute på fältet.

Mini radion är sedan en vecka beställd från en hobbyfirma på andra sidan jorden (Hongkong).

Billigt och säkert bra grejjer, men man får vänta ett par veckor. Gäller att planera ett sådant här bygge och ha lite andra projekt att varva med.

Vingen är nu träfärdig på byggbrädan och slipningen mm återstår.



Otroligt lätt och "klen" konstruktion. Den ska dock ha ett par vingstöttor som förstärker och förskönar den.

Det här är ingen pylonkärra utan en "nästan" friflygande lugnväders upplevelse som ska avnjutas en vindstilla sommarkväll, gärna efter lite grillning och ett glas bra rioja vin och annat mys.

50g flygvikt, låg flyghastighet och radiostyrning ger väldiga möjligheter till ett annorlunda modelflygande.  

Eftersom det är pilligt och bitvis mycket sköra delar så har jag efter en del funderande börjat limma med vitlim som jag penslar på ytan.



Vingens form är nästan lika fin som på en spitfire. Den ganska mycket V-form för att bli stabil. Jag minskade dock lite på V-formen, då jag tror att den kommer att svänga lite bättre då. Skulle vara 38mm under varje spets. Jag valde att ha 34 mm.



Nu ska jag börja bygga sidrodret, fenan och vingstöttorna.

2014-01-26 12:38:44  
Lite mer kvällsjobb. Väldigt pill och bygga  så här smått. Maskiner använder man inte utan bara handverktyg, dock är det bra och ha en dammsugare tillgänglig då balsa spånet lätt sprider sig i hela huset annars och man riskerar att hamna i onåd hos regeringen.



Flygkroppen är nu klar för lackning och klädsel. Jag ska använda det medföljande japanpappret. Ska bli spännande och se om det blir skevt?



Landstället är kul och var en del jobb med och ser trevligt ut. Hjulen är i balsa och blir spännande och ser hur dom funkar. 

Är nu på 20g vikt och har fått en del kommentarer från kompisar om att jag troligen inte kommer att klara 50g gränsen. 



Nu återstår det att bygga vingen och fenan. Har nu beställt dope och lite annat kul som jag saknade, mer om detta lite senare.

2014-01-22 08:28:20  
Fortsatte med modifieringen av stabben som nu ska få ett höjdroder. Enligt den bifogade instruktionen ska stabben bara limmas/häftas dit provisoriskt på kroppen för att sedan i samband med provflygningen och intrimningen av modellen justeras in så att planet får rätt flygegenskaper vid friflygningen.
Även proppellerns vinklar ska justeras om i samband med intrimmning. Kul metod som vi radioflygare inte är så vana vid då vi oftast kör med fasta inställningar från början.





Kikade lite på min Kyosho Minium Citabria och såg att den har anmärkningsvärt mycket höger och nervinklad motor/propeller och flyger mycket bra. Tror att jag kanske ska "leka lite friflygare" och lämna en möjlighet till att ändra stabbens vinkel och motor/propeller vinkeln efter provflygningen så att maskinens kan fintrimmas så.






För ett par år sedan hade jag en liten SE5a. Där nlev jag också tvungen att vinkla om motorn mycket. Den flög ganska bra men krävde uppmärksamhet hela tiden då den inte var särskillt stabil. Den hade mer vingyta och vägde ca 110g. Denna gång har jag som mål att hamna under 40g.





Kom på att jag glömde nämna att man även behöver använda sandpapper av olika storlek. Jag använder även mina gamla filar.

Mycket härligt balsadamm blir det. Synd att inte alla i familjen tycker om sådant.



Nosen har lite typisk 30tals look. Luftintag för att kyla den 4 radiga bensinmotorn och ett urtag så att förgasaren får luft....

Vågen är nu framme hela tiden och det är en kamp mot vikten hela tiden. Närmar mig 10g nu, men ska fila ur nosblocket mer.




2014-01-21 10:15:56  
Vid Norbergsträffen är det alltid swapmeet i hangaren. Kan inte låta bli att gå där och kika på alla bord och i alla lådor. Många minnen väcks till liv när man snokar. I våras kunde jag inte stå emot utan köpte en gammal byggsats av en herre där.



Denna modellen är ganska gammal (60 talet tror jag), men jag tror fortfarande den tillverkas. En riktig klassiker som jag i början av mitt modellflygliv ofta drömde om att kunna bygga. Friflygande gummimotor kärror var fortfarande en stor grej när jag började flyga på 70talet.

Vi flög dock sådana här modeller utomhus, så ofta så "överlevde" inte planen så länge då vinden skördade sina offer. Det var också svårt att hitta bra flygfält utan träd och annat som störde flygandet.



Då jag länge har saknat något lite annorlunda att inomhusflyga med så bestämde jag mig för att bygga en sådan här raritet, men att "häda lite" och göra några moderniseringar. Sätta i en modern mini radio med elmotor.

Byggsatsen innehåller nästan bara trä bortsätt från japanpappret. Tom hjulen är av balsa, pianotråden till landningsställen är i alla fall inte av trä...





Ritningen och instruktionen är rena konstverket och tar en stund av studier innan man får klart för sig hur man ska bygga.

En byggbräda, vass kniv, rakblad, gladpack och vitlim och lite nålar är i princip allt som behövs för att bygga den. Sedan behöver man införskaffa lite sk Dope (spännlack till japanpappret) och aceton kommer mer om det lite senare.





Man bygger på ritningen och använder gladpack som skydd så att det man bygger inte limmas fast på ritningen.



Jag är en bara en glad amateur när det gäller att bygga denna typ av lättviktsmodeller, men har alltid tyckt att det är roligt. Skillnaden mot att bygga min 1/4 skala Mustang på 20 kg är stor och känns bra. Varför fastna i en box....

Om det ska bli perfekt så krävs ganska mycket skicklighet. Som alltid med flygande saker så är konsten att få det så lätt som det bara går. Rätt balsa kvalitet och rätt lim i lagom mängd är några av de saker som man måste tänka på. Det får inte bli skevt. Ju mindre modellen är, ju svårare är det.

Många bra tips finns i handledningen för att undvika att gå i fällorna och att ta sig ur dom. Fina illustrationer har man kostat på sig här. 



Första kroppssidan klar.

Efter att en kort stund ha ångkokat, böjt och torkat fram och bakkants listen till stabben så är den nu limmad. Stabben behöver dock modifieras lite då jag behöver ett höjdroder också. 



Nosen är konstruerad för gummimotordrift och behöver också lite modifieringar pga att det ska sitta en liten växlad elmotor, fartreglage, ack mm där framme istället.