Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

"RacerCat" från HK - byggblogg..

Blogg skapad av:
Thomas
Skicka mail

2012-11-15 19:39:38  


Nu är det bara premiären kvar. I stort fanns det inte mycket att klaga på för $122.
Men för det första så sket det sej av TP-skäl med att välja en fyrtaktare istället för en 10cc tvåtakt. Det hade jag ingenting för. ASP-91:an är nämligen 35 gram lättare än 10cc tvåtaktaren. Så går det när man "snackar" innan man tar reda på fakta...men jag kunde väl inte i min vildaste fantasi tänka mej att en större fyrtaktare skulle vara lättare än 61-tvåtaktaren. Hursomhelst, jag ville i alla fall hellre ha en fyrtaktare i den kärran och det behövdes inte särskilt mycket bly under tanken för att få till  tyngdpunkten. (kanske 50-60 gram eller så)
Annars löpte "bygget" på utan problem. Det enda som jag har att anmärka på är:
- HK lurade mej att köpa en 2-tums spinner (det står att en passande spinner ska vara 50-55mm). I själva verket ska spinnern vara på 2,25 tum (57mm).
- Vingskruvarna glappade oroväckande mycket i sina islagsmuttrar och var dessutom bara M4. Jag knackade ur muttrarna och gick upp till M5 istället. Det är ju trots allt en högvingad maskin så det känner på en hel del på vingbultarna.
- Jag använde mej av alla gångjärn, stötstänger och kullinkar som följde med satsen. Även om jag är lite "anti" mot heldragna pianotrådar i redan limmade rör till höjd och sida. Så långa stötstänger kan bli att gå tungt i plaströren men som sagt, det får sitta så länge. Kullinkarna epoxylimmade jag av säkerhetsskäl när jag skruvade dom på plats. Justerbara stötstänger finns det inget behov av nuförtiden tycker jag med dagens moderna radioanläggningar. Skulle man missa med några tiondelar så är det ju bara att subtrimma servot en aning. Men det är jag det...
Får väl se när det kan bli en första flygtest.

2012-11-05 20:51:15  
Dags att börja på vingen. Inget märkvärdigt över huvudtaget, uttagen är gjorda för vanliga standardservon. T.o.m. skruvhålen för servona är förborrade.



Tillverkning av skarvkablar. Varför i herrans namn ska man göra såna själv för.... Förmodligen bara för att man kan.....Det är dessutom lätt att anpassa längderna så dom blir lagom. Och jag litar minst lika mycket på en egentillverkad kontakt som en köpt. Fast det gäller förstås att vara noga..



Skevservona på plats. En enkel servotestare är suveränt att ha när man installerar. Då behövs ingen sändare/mottagare för att nollställa servona och testa maxutslag.



Så var det dags att sammanfoga vinghalvorna. Det är inte ofta som jag har varit med om en så bra passform på vingbalken och passningen i övrigt på vinghalvorna på en ARF-maskin.







Under tiden som epoxyn härdar passar jag på att balansera proppen. Något som man alltid bör göra. Den här var faktiskt riktigt bra balanserad, ofta är det betydligt sämre balans på dom än det var den här gången.







2012-11-04 13:11:51  
Dags för tankmontering. Sintrad klunk är bra, jag brukar inte använda någon annan typ av klunk längre. Har sett framför allt i Q500-pylon vilken skillnad det brukar bli med sen sån klunk jämfört med en vanlig, speciellt när det gäller att slippa luftbubblor.
En slangbit på tryckröret som ska upp i taket på tanken gör monteringen mycket enkel. Det gör också att det inte finns någon risk att röret ligger och skaver på tanken med läckage som resultat...



Efter provtryckning så är det bara att lägga på silikon och trycka dit tanken på plats.



Ett skyddande lack-lager på spantet.



Tänkte testa en sån här på "Caten". Regulator och brytare samt voltdisplay i samma enhet. 70 spänn på HK. Får väl se om den funkar.... Ska ha 6-13 volt in och lämnar 5,2 eller 6,0 volt ut. 5 amp. kont.(max 8).



Den är lite stor och väger ca.50 gram.



2012-11-02 20:27:00  
Motor och tankventil sitter på plats. Ingen tank monterad än, slangarna är bara provisoriskt dragna för att se hur det kommer att bli.



Märker upp var skuvarna som håller kåpan på plats kommer att hamna.



Tankventil och nål.



Och nå´nting sånt här kommer det att bli.




2012-10-31 17:51:20  
Självklart ska det sitta en riktig motor i "Caten". Fatta vad smidigt det är att bara tanka och köra och slippa det där tråkiga och tidskrävande laddandet som det andra alternativet innebär. Och ljudet från en fyrtaktare går ju inte heller av för hackor.
Jag läste att dom som kör med 60-tvåtaktare har fått blya nosen för att få till tyngdpunkten så en FS91:a borde passa som handsken.



En liten modifiering av originalbocken som följde med och 91:an passar fint.
Det gäller att kunna skjuta bak motorn nästan ända emot spantet för att avståndet till kåpa och spinner ska bli rätt.



Både stabbe och fena har plywood-tabbar som gör att allt hamnar rakt när det ska limmas.







Sporrhjulet på plats.





2012-10-30 21:14:43  
Skydda träytorna med lack, utspädd epoxy eller något annat. Så här kan man göra om man som jag är en lat och bekväm person...
Tunnflytande Cya-lim.



Använd Loctite, då slipper du bli irriterad i framtiden med skruvar som lossnar och ställer till det.



Hjulkåporna är väldigt tjusiga och snyggt målade. Kan inte låta bli att montera dom även om det förmodligen blir skidor som gäller när det blir premiär.




2012-10-30 21:07:27  
Ok, dags att börja "bygga". Eller montera kanske är ett bättre uttryck.
Undrar vad man ska börja med...Det får bli montering av rodren.
Alla spår för gångjärnen som är av "mylartyp" är redan klara. Ett tips innan man limmar dom är att trycka ner knappnålar i mitten på gångjärnen när man monterar rodren för att garantera att dom förblir centrerade och inte åker in för långt i stabben resp. höjdrodret. Stabben har sex stycken gångjärn.



Plocka sen bort nålarna och droppa tunnt snabblim på bägge sidorna på gångjärnet.



Samma moment till skevrodren. Varje skev har fem gångjärn.


2012-10-30 20:57:30  
Jag har länge letat efter något skoj att flyga med och som flyger som en flygmaskin ska göra, utan "3D"-krav, (eftersom jag tycker att det tillhör helikopteravdelningen). Samtidigt är jag starkt allergisk mot "EPP", Depron och alla andra s.k.foam-material som i.o.f.s. ska vara så stryktåliga men samtidigt så förb. tråkiga och döda som material.
Jag hittade den här "Racer Cat" på HK som är uppbyggd på ett konventionellt vis av balsa och plywood och har ett format och storlek som jag tror kommer att ge en välflygande maskin.
Jag hämtade ut paketet från Kina idag på den lokala ICA-butiken. En rejäl kartong som har klarat den långa resan riktigt bra och var bra märkt med gott om "ömtåligt"-etiketter.




Innehållet var också väldigt bra packat. Inga som helst skador på delarna.



Locköppningen var rolig att göra. Kanonfinish på alla delar och klädseln är perfekt.



En första provmontering. Prylarna passar perfekt hittills.



Det första som slår mej är den enorma stabben som dessutom är symmetriskt uppbyggd. Den är nästan lika stor som vingen på min Sting.