Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix Rättvik

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2007-11-19 21:40:37  
Råkade uppdatera denna fel blogg. Sorry
Fly away in the sky with FENIX/ Richard

2007-09-02 21:40:15  
Den 1 september så var det dags att samla ihop klubbkompisarna och åka ner på Drags och flyga på deras Modellflygetsdag. Det var jag, Ola, Sam, Urban, Tommy och Claes som drog iväg först. Olle och Robin kom senare och Bengt var redan på plats.
Med oss hade vi 17 plan!! och vi flög med 12 st utav dom. 1 var inte riktigt färdig och 4 st var till salu.
Om man har följt med här i bloggen så har man sett att vi har haft en del krascher men under all flygning som vi genomförde på lördagen så var det bara Urban som flög in i en flagstång efter motorbortfall, planet klarade sig bra och var flygklart efter lite översyn. Vi var väl dom som flög mest utav alla och vi hade även med oss Tommys fotokamera där han tog över 500 bilder under dagen. Han fick lite att sortera när han kom hem under lördags kväll. Bilderna som här följer är tagna med min mobil.

Jag börjar med en bild på halva Fenix depå.


Och här är andra halvan. Tommy flög med sin 232 Bretiling, AT6 Texan och sin Thunderbolt.


Robin flög med sin stora kärra ett par vändor.


Sam Eriksson verkar inte kunna bli nervös men han var lite nervös när han skulle premiär flyga sin Kyosho Kawasaki Hien. Jag sa åt han innan start att han skulle dra ut antenen men tror ni inte att han går ut och startar med indragen antenn. Snacka om att ha tur, planet flyger konstigt och vi tror att det är lite otrimmat men när vi sedan ser att han drar ut antennen så förstår vi att han har haft otroligt mycket tur. Sedan så gick kärran fint förutom några noslandingar.


Detta plan var en av dom mest udda jag har sett. Dock så fick vi inte se den flyga. Tysk expriment kärra byggd ifrån skiss ritning.


Och här är några andra plan.






Som jag skrev så har Tommy tagit många fina kort och jag kommer att lägga ut dom så fort jag har fått dom ifrån honom. Vill passa på att tacka Siljansbygdens RFK för den fina dagen som vi fick hos er.

Fly away in the sky whit Fenix /Richard

2007-08-30 21:21:24  
Då har jag fått några bilder ifrån Urban som tog kort på både Tommys Bristol och Olles plan i trädet.
Börjar med Olles plan. Här ser man hur högt upp han sitter i trädet.


Vi fortsätter med Tommys Bristol. Han tycker att den flyger konstigt och det tar ett tag att klura ut hur man skall spaka den.



I klubbstugan så är det en del plan som behöver avslutas men det verkar ta tid för en del och jag är en av dom. Min Mustang som skulle vara klar till helgen kommer inte att vara klar. Håller just nu på att klä den och sen skall den målas för att sedan montera ihop den. Nåja jag är inte ensamm om detta utan det finns fler projekt som skulle behöva få lite fart så att dom vart klara till sist.

Som sagt till helgen så åker det ner några Fenixare till Dragsängarna och kanske så ses vi där. Bilder kommer under nästa vecka.

Fly away in the sky whit Fenix. /Richard

2007-08-28 22:08:43  
Söndagen den 26 augusti så var Busschaufförs Urban, Depron Olle, Bengt och Tommy ner på drags och flög. Urban har köpt en stick 25 av Bengt och skulle flyga den.


Bengt tog upp och trimmade in den och lämnade sedan över radion till Urban.

Här ser vi en koncentrerad Urban.


Även Bengt flög och han flög sin fina SE5:a


Och då till dagens behållning Depron Olles flygning som avslutades i skogen.


Planet klarade sig ganska bra och är snart i flygdugligt skick.


På bild kom inte Tommys plan men han flög med sin Bristol samt sin nya AT6 Texan. AT6 fick lite skador då han i starten fick en kast på kärran och den gick i marken. Den är nu lagad och följer nog med Tommy till drags på lördag.

Själv så var jag i Dala-Järna på dragracing hela helgen. Träffade dock några modelflygare som kom dit och flög i kvälls solen på lördags kvällen.

Till helgen så kommer några av oss  att åka ner till Drags för deras Modellflygets Dag. Passa på att komma dit du med.

Mer bilder finns på denna länk http://picasaweb.google.se/r.hammarlund/Utomhusflygning070826

Fly away in the sky whit Fenix /Richard

2007-08-23 21:54:38  
Dom som läste mitt föra inlägg i bloggen och såg att jag hadde tappat bort bilderna på Bengans Turbo Beaver men nu har jag hittat dom. Först tar vi en bild innan start.


Och en bild efter flygningen som inte varade många sekunder.


Under denna vecka på klubben så har Tommy var väldigt aktiv och satt fart på 3 st. flygplan. Han har gjort klar sin AT 6 men ej hunnit att provflugit den.

Här är en bild på cockpiten.


Och en bild på planet.


Han har även satt fart på sin P47 Thunderbolt som jag och brosan fick igång motorn till sist. Mycket strul men till sist så gick motorn som den skulle.

I våran klubblokalen så har hans Bristol hängt i fika rummet bra många år och nu har han tagit ner och dammat av den för nu skall den också igång.


Även Bengt har byggt på sin kärra och jag fick lov att ta några kort på den.



Daniel håller på att färdiställa en Qvicki 500 som jag hoppas att han flyger ner Olas Sonic 500 i varje fall så borde han jagga skiten ur honom. Han fick kärran av en klubbkompis.



Ja det var det som har hänt denna vecka men det är fler dagar kvar och Tommy kommer att försöka att flyga sin AT6 och jag vet att några kommer att åka ner på  Drags för att flyga. Själv kommer jag att vara på Marie memorial i Dala Järna hela helgen.

Fly away in the sky whit Fenix /Richard

2007-08-21 21:59:04  
Då var det dags för lite uppdatering ifrån Fenix. Det har hänt mycket under sommaren och det är alldeles för mycket att skriva om det här. Har tagit en del nya kort men tyvärr så har det försvunnit en del. Vi har varit och flugit på Drags ett antal gånger och Bengt S flög sönder sin fina Turbo Beaver men som sagt så hittar jag inte den bilden. Tommy S har fått hem sin Hangar 9 AT6 Texan. Tog några bilder på den och det är en fin skapelse.

Och en hopmontering.


Även jag har skaffat mig en ny kärra och det vart en CMP Zero 120. Har smyggit med den för mina klubb kamrater men dom flesta hade fått reda på det så det var bara att ta ditt den till klubben.


Vi har även fått två st. Kawasaki Hien och det är Sam E som har skaffat en liten och en större Kyosho Hien. Denna modell har infällbara ställ monterat samt flaps. Vi ser fram emot att få se den i luften.


Vi har under sommaren kraschat två 2:a världskrigskärror men på gång i klubben är det ändå 2st. P38 Lightning, 1 Mustang, 1 Kawasaki Hien, 1 AT6 Texan som nästan är färdig. Färdiga för flygning är 1 P40 och 1 P47 Thunderbolt och allt som allt 7 St. Warbirds. Hoppas bara att dom får vara hela.

Vi har även börjat att kolla efter mark där vi kan ordna ett nytt flygfält och vi verkar att ha fått tag på lite mark så kanske nästa år så kan vi flyga där. Kommer mer info om detta när jag vet mer.

Nu har man kommit igång igen efter sommaren och man har åter börjat att jobba. Jag kommer att skriva mer här framöver för en blogg skall ju vara aktiv

Fly away in the sky whit Fenix /Richard

2007-07-16 23:21:56  
Helgen som gick så var vi på våran första skala tävling. Vi såg fram emot tävlingen men tyvärr så var det inte vad vi hadde väntat oss. Det gick alldelse för segt och vi han bara med 2 st flygningar på en hel dag och någon bedömning vart det inte heller utan den skulle bli dagen efter. Vi frågade om dom kunnde bedömma våra plan och dom skulle fixa det senare under dagen men det vart inget. Ingen utav oss åkte upp dagen efter. När vi till sist fick flyga så var det lite nervigt och värst var det för Claes som skulle premiära sin fina Cessna 182 på tävling. Tyvärr så vart det en krasch för honom. Poäng som vi ivarje fall fick för flygningarna så var det Tommy som var i ledning före mig och sedan Bengt.

Här är en bild när vi Fenixar är uppställda i hangaren innan tävlingen.


Claes fina Cessna.






Bengt innan start.


Och här står vi andra uppställda innan start.


Claes krasch.






Tommy tog en hel del bilder på dom andra deltagarna och dom finns på denna sida.
http://picasaweb.google.se/r.hammarlund/SkaladagarMora

Ficka rapport från Ola idag måndag och han och Daniel var ner på Drags och flög på eftermiddagen. Ola flög sin Sonic och Daniel flög sin P 40. Det hela förlöpte utan några skador.
Fly away in the sky whit Fenix. / Richard

2007-07-13 23:53:49  
Inför den här helgen den 14-15 juli så var det dags för 5 st Fenixare att prova på det här med skal och tävlingen som går i Mora. Inför det stundande tävlingen så valde Ola och jag att provköra våra kärror efter våra lagningar. Ola har ju lagat sin Spitfire efter kraschen med Mats och jag har lagat min Edge efter nedkomsten. Så det vart åter att åka ner på Drags när vädret var någolunda stabilt. På Drags var det aktivitet både med sjöflyg och på fältet.
Här har vi en bild på Olas Spitfire när han försökte att starta för första gången då plöjde han in i högtgräs och ställen ställde sig snet.


En bild på min Edge som jag äntligen har fått motorn att fungera. Två flygningar vart det.


Det här kommer att bli den sista bilden på Olas Spifire då han kraschade den i åkern och nu är det färdi flyget med den kärran. Bara att ta ur radion och motorn och stopa dom i nästa kärra.


Och här är nästa kärra. En högvingad Citabria. Förhoppningsvis lite lättare att flyga.


Här är lite andra bilder ifrån Drags denna dag den 12 Juli.





Nu idag fredag så har Bengt, Claes, Tommy och jag gjort klar våra kärror för tävlingen imorgon. Tyvärr så kommer inte Ola att ställa upp av förklarliga skäll men han kommer upp och tittar på oss. Kom dit och titta ni som har vägaran förbi. Mora flygplats skall vi vara på. Återkommer kanske efter helgen med bilder och lite text.

Fly away in the sky whit Fenix/ Richard

2007-06-29 23:12:24  
Under midsommar så var det 4 st ifrån klubben som var ner på Dragsängarn för att flyga. Vädret var inte det bästa med vind och regn trots det så vart det lite flygningar. Jag fick höra att Urban var där med min gammla "Bubi Bee" men som tur var så fick han inte igång motorn. Här är en bild på den tagen med hans mobil.

Vid Pingst så skulle jag elda upp den på majbrasan men Urban fick den istället av mig.

Även Ola var på drags och här ser vi han när han startar sin fina Spitfire.

Han fick tyvärr inte flyga den på Drags då det blåste för mycket.

Ner dit var även Bengt, Sam och Robin med sin nya stora Giles som han flög.


Själv så var jag under midsommar på i Tallheden i Orsa där jag var mek åt Nils när han körde dragracing. Så är det iblan men kan inte vara på två platser samtidigt.

Under den  här veckan så har jag lagat min Edge och har hittat felet med varför motorn inte går läs mer om det i min byggtråd http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=116180&page=&CurrentMainTopic=11

Ola har byggt vidare på sin P 38 och han håller på att klä bommarna med balsa.

Depron Olle har inte varit så synlig på ett tag men han håller på med en Yak.


Fly away in the sky whit Fenix/ Richard

2007-06-14 23:01:24  
Måndags kväll så var det ett riktigt åsk och blixt oväder som drog över Rättviken. Tommy Södergren som har tagit denna bild tog bilen upp till slalombacken för att fota blixtrarna. Han tog ett hundratal men det var bara en handfull som han kunde använda. Denna blixt tyckte jag var den bästa och jag tänkte att jag lägger ut den här på bloggen.


Fly in the sky whit Fenix/ Richard

2007-06-10 22:30:25  
Söndag den 10 juni och jag tänkte börja att skriva om Olas Spitfire som vart så illa tilltygad av mid-air kolisionen mot Massas Mustang. Han har jobbat hårt med den och den är nu ihop satt. Han har lagad och förstärk kroppen, vingen var svårt skaddad men han har även där gjort ett bra jobb och fått ihop det hela bra. Han har även föstärk med väv och epoxi. Kärran håller nu på att få lite ny färg och efter tre dagar efter kraschen så är den flygklar igen. Bra jobbat Ola.
Här är lite bilder som jag tog på lördag kväll.




Vi var 4 st. som äkte ner på Barkaby och skaladagarna. Naturligtvis så tog jag lite bilder.
Fika i Sala.


Och så lite bilder ifrån Barkaby. Bokis fina Spitfire.






Spex-flight kärror och här en haj.

Torligen en av dom fulaste kärrorna.

Och här en simmande haj.




Vi snackade lite i bilen på vägen hem och vi tyckte att temopt var alldelse för lågt på tävlingen. Vi försökte även få fram om vilka som skulle tävla och när dom skulle flyga och det gick inte att få fram. Uppvisningarna var dock helt okej att se på och då framför allt Combaten med 5 kärror som flög omkring i flera minuter utan att träffa någon annan. (Ola och Massa behövde bara 3 min och bara 2 kärror). Det var även intressant att se vad handlarna hade med sig och det fanns mycket som man skulle ha köpt om det inte vore för pengar.

Vi språkade även med representanter för Svenskat Modellflyg som hade en fin monter där dom sålde lite saker.

Fly away in the sky whit Fenix. /Richard

2007-06-07 23:02:36  
En dyster vecka för Ola är över. 2st. spitfire i backen på 1 vecka måste ju vara rekord. Men vi börjar först med flygning den 3 juni. Ola med sin combat Spitfire, Daniel med sin Cub, Olle med sin Biflyg och Massa med sin Mustang tog sig ner till Drags för lite flygning. Resultatet blev 2 krascher och en landning där stället lossnade.
Daniels Cub i spillror igen och han kommer inte att laga den.



Olas spitfire. Gick i backen p.g. utav fel minne i radion.



Idag torsdag den 7 juni så var vi åter ner till Drags för flygning. Daniel har gjort klar sin P40 och han har premiär flugit den men motorn går inte bra så han byter nog till en 4t istället.
Här kommer några bilder som jag har tagit på hans kärra.




Här har vi Massas Kyosho Mustang för och efter kraschen med Ola.




Och då har vi kommit fram till Ola Spitfire marodören. Först en bild före och sedan ......



Kraschen vart hård för båda planen. Jag själv såg inte den hörde bara en smäll och att motorerna tystnade. Massas Mustang kraschade på fältet medans Ola landade i depån precis så som ni ser på bilden. Skadorna vart stora och Massa skrotar sin medans Ola skall kolla om det går att laga.

Depron Olle och jag vi flög många flygningar och till sist så lyckades Olle slå bort stället i landningen och så var det slut fluget för idag.
Här är en bild där Olle har lyckats att landa utan att stället gav med sig.


Vi packade ihop och åkte hem vid 20.30 tiden.

Fly away in the wind whit Fenix./Richard

2007-05-28 22:22:24  
Natten till måndag så bran det i båthamnen! Det var en slogbod som bran ner och det var några lymnar som har tänt på och förstört någon ruta på någon båt. Har dock hört rykten att dom som gjorde det skall vara gripna och det är skönt.


Har lovat att läga ut lite bilder på Olas Spitfire ifrån Dragsängarna där vi var och flög i helgen. Det vart ganska så många bilder närmare 154 st. men man kan ju inte se sig tröt på en sån fin kärra.
http://picasaweb.google.se/r.hammarlund/OlasSpitfire

Fly away in the sky whit Fenix./Richard

2007-05-27 18:57:05  
Lördagen den 26 maj så byggde vi lite på klubben. Ola försöker få ihop sin P38 Lightning och han har kommit en bit på väg. Marutaka byggsats innehåller mycket  balsa klossar och mycket att slipa.


Även Nisse tog ner sin P38 och kollade varför det bygget hade stannat av och han kom på varför. Byggsatsen är lite felbyggd och då tappar man lite av suggen att bygga men jag tror att han blir lite inspererad av Olas bygge.


Och här har vi en bild av Warbirden som är på gång. Massas Kyosho mustang, min så kallade skala mustang bygge, Olas P38 och Nils P38.


Daniels P40 har fått färg på sig och den börjar att bli dags för att montera i servon, motor och sådant.


Pingsthelgen så vart det även flygning på Dragsängarna och på söndagen så var vädret kanon för flygning.
Det var Ola med sin kyosho Spitfire som har fått en ordentlig makover och det var dags för premiär flygning. Han var lite nervös men den flög kanon och ingenting behövde han trimma. Den första landningen så tappade han hjulet men det vart inga skador. Andra landningen så använde han flapsen och den sättningen vart mycket bättre.

Jag fick en fin bild på Spitfiren och det kommer att komma mer fina bilder på kärran bara jag får bilderna av Tommy som han tog tror att det vart över 100 bilder.


Tommys Bretling flög bra efter lite skruvande på motorn.


Sam fög min Midi Hoj och jag flög min Edge och den flög ungefär 3 min. innan motorn stanndade och den sjönk som en sten. Naturligtvis så gick den sönder igen.


Jag kommer nu att lägga Edgen på hyllan och sätta igång någo annan kärra:-)

Fly away in the sky whit Fenix./Richard

2007-05-22 21:34:43  
Efter att ha lovat att läga ut bilder så har jag äntligen fått ut dom bilderna ifrån städdagen m.m. Har även lite nya bilder.
http://picasaweb.google.se/r.hammarlund/BilderIfrN27April2Maj
http://picasaweb.google.se/r.hammarlund/Diversebilder

Vi har en del warbirds på gång och här är en bild på Olas P38 och Daniels P40. Ursäkta den dåliga bilden men jag tyckte den skulle vara med.


Vi arrangerar varje år en Cykelbytardag och i år så fick vi inte så många cyklar att sälja men det kom i lite pengar till klubben.


Daniel har byggt en liten seglare av depron med förebilden Sophisticated Lady.
Han har seglat den men vinden har inte varit det rätta.



Man kan tro att Fenix har blivit en MC-klubb när det nu har blivit trend att skaffa MC. Här ser vi Mats fina cykel.

Och Bentgts STORA och tunga MC.


Fly away in the sky whit Fenix.

2007-05-02 22:54:51  
28 april så var Daniel klar med reperationen av sin Cub som han störtade på Drags den 25. Snabbt lagat. Depron Olles plan är också på lagning och kommer snart att vara klar för flygning.


Vi hadde städdag söndagen den 29 och det kom fram en del gammla plan. Två st. P38 finns det och en var på väg att eldas upp då den har hängt i taket c:a 10 år. Som tur var så tog Ola på sig det projeket. Det är en P38 ifrån Marutaka så det är ganska så mycket att hyvla och slipa innan det är klart.
Olas P 38 Lightning

Nils P 38 Lightning Aerotech


Det vart gott om plats på golvet i vårat flygplans föråd.

Nu har vi städat så mycket att vi behöver lite korv.


Vi hade även årsmöte den 28 och jag vart åter vald till ordförnade för Fenix.

Sista April och det är dags att ta kort på brasan innan tändningen. Lägg märke till Quicki 500 på toppen av brasan.

Lågorna börjar att nå kärran och detta är det sista kortet innan elden tar den.

Och här är Rättvikens största brasa.

Vi sköt även iväg en massa fyrverkeri.


Idag onsdagen den 2 maj när jag kom ut till klubben så tänkte jag att jag skall nog ta och flyga på stranden och jag var lite osäker på hur det skulle gå men det hela gick fint.


Kommer att länka till mer bilder under slutet av veckan.

Fly away in the sky whit Fenix. /Richard.

2007-04-25 21:53:00  
25 april. Idag så var det bestämt att vi skulle åka till Dragsängarna och flyga och vi samlades vid klubblokalen kl.16. Lite fundering på vädret och om det skulle börja regna men efter några telefon samtal så drog vi iväg. Dom som hadde plan med sig var Ola/Sonic 500, Claes/Cessna, Depron Olle/Dubbeldäckare, Daniel/Cub och jag/Edge. Som publik var Olas 2 grabbar, Janne, Tommy och Jonas H som var där för att ställa iordning sin husvagn

Först ut var Daniel som var snabbt uppe med sin Cub och härjade runt.
Derpon Olle var näste man på tur ut. Han börjar att få kläm på det här med bränsleflyg och att det inte är som att flyga derponplan. Vart ett par starter och landningar innan det hände.


Näste man ut var Ola och hans trotjänare Sonic som han tog idag då han igår störtade sin combat Spitfire.


Claes provtaxade sin fina Cessna men motorn vill inte vara med och han ängnar c:a 1 timme för att få iordning på det men han ger upp och plockar ihop.


När publiken började att dra sig hemåt så såg det ut som att vi skulle klara oss ifrån krasch men när man minst annar det så händer det.
Daniel spinner ner mot marken och tar ur den för sent vilket resulterar i en krach på fältet.



Då Daniel gick ner så tittade Olle på hans plan och tappar då sitt plan och han slår ner alldeles i närheten av Daniel.


Jag själv stod i depån och jag trodde att dom slog ihop i luften men så var det inte utan inom 5 sec så slog 2 plan ner inom 5 meters radie.

Båda plan är reparerbara.

Några till bilder finns här. http://picasaweb.google.se/r.hammarlund/DragsNgarna25april

Fly away in the wind whit Fenix. /Richard

2007-04-22 22:24:55  
22 april. Då var det dags för att skriva ner vad som har hänt i helgen på klubben.
eftersom det blåste mycket i helgen så vart det ingen flygning ute. Vi hadde istället PRO-Kväll på klubben och vi var ett gäng som hadde samlats för att bygga nåja mest för att omgås och snacka. Det vart inte så mycket snack om modellflyg utan nu var det snack om MC då vi har fått några återfallare som har skaffat MC. Innan vi började bygga så njöt vi lite av solen och vinden som nu hade nästan försvunnit och det gjorde att vi flög lite combat i solnegången med våra depronisar.


Vi var dock några som byggde och depron Olle var klar med sin version av jubileums Draken. Ser fin ut och det är bara provflygning kvar.


Olas Spitfire är ju i det närmaste klar men han var inte nöjd med flaps linkaget utan har gjor om det.

Här ser vi han kolla utslagen och han har ökat ifrån 15 mm till 25mm.


Jag och min P51 går lite långsamt men jag tror att jag har fått till skevlinkaget. Jag vill att det inte skall synas så mycket och gick därför med ett piano linkage och ett servo mitt i vingen. Då kan jag bygga in det mesta och inga håll behövs tas för servon i vinghalvorna. Håller även på med luckorna till ställen och jag gör mallar i depron.


Vi höll på länge och Ola och jag som var sist iväg ifrån våran klubb åkte hem 02.00. Jag var igen på klubben vid halv tolv tiden på söndagne och satt på kaffet och det brukar alltid dyka upp någon som är sugen att ta en kopp.

Fly away in the sky whit Fenix

2007-04-19 21:32:38  
Torsdag 19 april. Helgen som gick så var det flyg både utomhus, inomhus och på datorn. Vi flög depron combat ute och inne i klubbstugan så körde vi IL2 Sturmovik där vi har en sqadron "MFK FENIX" där vi flyger BF 109 G2
Här är en bild på min kärrs "Bubi Bie"


Hur man tar sig till Datapartyt är ju naturligtvis med moped.

Här ser vi Jonas ställa iordning min dator för spel. Det är lika bra att dom yngre som kan det gör det så att man inte gör en massa fel.


Vi han även med att flyga lite combar ute när det nu var så fina dagar.


Lördag kväll så var vi några ner till gymnastikhallen och flög inomhus flyg och här ser vi Sam laga nosen för ......


Vi flög till tidig morgon och det vart många faighter över Stallingrad.

Mer bilder finns på denna sida. http://picasaweb.google.se/r.hammarlund/Helgen1314April

Idag torsdag så var det jag som öppnade klubben för "Öppet hus" dagen och vi var ungefär 10 som kom dit och mest snackade. En del har skaffat MC och det pratades en hel del om det. Depron Olle håller på med en Draken i 6 mm. depron som han snart är klar med. Jag själv håller på med min P51 och skall ta lite kort under lördagen då vi har PRO-kväll i klubbstugan. Då sammlas vi på lördag och bygger och snackar eller kollar på någon film.

Fly away in the sky whit

2007-04-12 21:45:05  
12 april: Idag var det ett härligt vårväder och klubbhuset badade i sol och värme. Vi flög utanför klubbhuset idag med våra depronkärror och GWS modeller. Vi körde också årets första combat faight med Polikarpov Nils, J22 jag och en hembyggd depron kärra som Depron Olle flög. Den ända som lyckdes var jag som fick ett klipp på streamern. Tyvärr så tog jag inga biler utav denna fina dag men det kommer mer fina dagar och då skall jag ta kort. Vi har även börjat att planera för Datapartyt som börjar imorgon och slutar på söndag. Det skall bli skoj och jag återkommer efter helgen med en blogg rapport.

Fly away in the sky whit Fenix/ Richard

2007-04-11 22:04:14  
Då har det gått ett tag sedan jag skrev om vad som händer på Fenix. För två veckor sedan så var Tommy, Claes och Olle iväg och flög på Siljansnäs flygfält och det resulterade i lite bilder på Claes fina Lanciär.
En fin förbiflygning


Dags för landning.



Tommys Breatling gjorde en hård nedkommst efter motorbortfall och Olle flög sin dubbeldäckare för första gången själv och det gick så där med flygningen men kärran är hel.

I helgen som gick så var det inomhusflygning och efter som det var Påsk så var det inte så många som var där. Olle, Sam och Bengt flög så länge dom hade kärror och ackar kvar.

På Påskadagen körde klubben sin årliga Påskmiddag där vi samlade ungefär 20 st både unga och gammla. Vi äter god mat och målar ägg samt snackar mycket. Jag själv håller på med min P51 mustang och försöker få till det med infällbara ställen och då framför allt luckorna men det skall väl gå på något sätt.


Vi kommer som vanligt köra på med "Öppet Hus" på torsdagar kl. 18-21 och vi kör även på med inomhus flygningen varanan lördag så nu till helgen så kör vi.
Vi kör även Dataparty där vi flyger IL2 Sturmovik där vi har en Fenix sqadron. Med början på Fredag den 13 till söndag så flyger vi nästan hela tiden.

Fly away whit Fenix/ Richard

2007-03-25 22:51:15  
Då ännu en vecka gått och under denna vecka så var det "öppet hus" på klubben på torsdagen. Som vanligt så var det en del ungdomar där och en del äldre som snackade mest och flög simulator.

Under helgen så skulle vi flyga och söndagen vart det flygning vid 13.00 tiden. Då hade den dimman försvunnit och solen tittade fram. Varmt och vindstilla precis som det skall var en fin dag på Siljans is.
Vi var 7 piloter på plats. Derpon Olle flög med 3 st. olika depron plan. Jag flög min Edge tills den gjorde en hård nedkomst efter motorbortfall. Sam E lånade min Midi-hoj och flög mycket. Bengt S tog ut sin SE5:a för vädring. Claes W flög sin finna Lanciär och Tommy flög sin Cap.
Tyvärr så var inte min mobil på bra humör utan verkar ha drabbats utav dimman som låg under förmidagen.

Här håller Tommy på att start sitt plan


Här ser vi Ola, Sam och Claes kolla på Tommys flygning.


Bengt och Claes gör idordning planen.


Bengt, Claes och Ola flyger och Tommy fixar med sin kärra.


En bild när Ola kastar sin Spitfire. Fin teknik där.



Och efter åt den obligatoriska fikat och efter snacket.


Vi tror att det är slut fluget på isen då det kommer att vara varmt ett tag framöver så vi kommer att ta det lungt med flygningen tills det har torkat upp på Dragsängarna.

Fly away whit Fenix/ Richard

2007-03-19 22:45:49  
Då var våran flygdag över och vi summerar så vart det helt okej. Vädret var inte mer oss och det var nordlig HÅRD vind hela dagen men det skrämde inte bort alla piloter utan det kom folk ifrån närligande klubbar samt en ifrån Strängnes Kim Mortensen. Här ser vi hans fina SK16 som faktiskt flög här på Rättviksviken när Armén hade sina vinterflygningar intervjuad av Falukurirens reporter.


Eftersom vinden låg som den låg så fick vi starta rakt ut och komma in och landa inifrån land. Tufft för en del men det vart inga krascher under dagen. Här ser vi några piloter i depån.



Klubbens Warbirds fick stå inomhus då vi inte ville utsätta dom för den hårda vinden.


Min svenska silver Mustang fick senare på kvällen stå ut med att bli avkläd då jag har bestämt mig för att göra lite med skala detaljer. Det kommer mer bilder under bygget gång. Jag kommer dock inte att mäta mig med Jonas H bygge av 1/4 skala P-51D Mustangen som ser ut att bli ett kanon bygge.


Senare på kvällen så var vi ut och flög Depron Olles nattflyg.


Måste även läga ut en bild på Daniels Cub. Här handlar det om modell weathering.


Eftersom det blåste så mycket och vi har bokat inomhushallen så åkte några ner för att flyga lite på kvällen, vi andra stanade kvar och käkade och drack lite och byggde lite.

Fly away in the sky whit Fenix. /Richard

2007-03-14 21:42:33  
Idag onsdagen den 14 mars så var det 20 år seden klubbens föra klubbstuga brann ner. "Kaptens villan" var namnet på våran klubbstuga och den låg i Rättviks Båthamn inte så långt ifrån nuvarande klubbstuga. Där på nedre botten höll MFK Fenix till och på övre plan så var båtklubben. Jag var inte med i Fenix då men var in där några gånger på besök. Det fanns ett fikarum, en byggavdelning och maskinavdelning samt ett föråd för modellerna.



Skickade ut em mail om detta till klubbmedlemmar och Ola svarade följande.

"Ja, jag var med på den tiden, dvs -> kvällen innan det brann!
Jag och Tommy gick omkring i lokalen och sniffade efter brandrök, eftersom det luktade i lokalen. Det gick dock inte att se något eller likn. Så vi var lite osäkra.

Tyvärr (så här i efterhand) så stannade vi inte kvar utöver natten.
Dagen efter hade hela huset brunnit upp, elden hade startat i en gammal ledning i väggen.

- Nå, det var lite att tänka på i dessa dagar av LIPO-ack-laddning utan skydd etc… Kom ihåg vad som kan hända."


Jag har även lovat er bilder på Tommys KMP Thunderbolt och här kommer det några.

Dags för första starten.


Efter c:a 1 timme och borttagning av motorkåpan så börjar motorn fungera.


Äntligen luft under vingarna.


En fin förbiflygning.


Och en snygg landning dock så stanade motorn.



Inför vårat meeting så har vi idag kollat in isen och det smälter fort. Vi kommer under fredagen se hur isen ser ut och vi tror att vi kommer behöva att jämna till den samt fylla igen en hel del hål så att vi får en fin is att flyga på. Siljan har dom sänkt så mycket att där vi flyger så ligger det på botten. Under dom närmaste dagarna kommer dom att höja vattennivån i Siljan och hur det påverkar oss får vi se.

Fly away in to the sky whit Fenix / Richard

2007-03-11 19:38:07  
Denna vecka så har vi haft "öppet hus" på torsdag och jag var inte närvarande men enligt dom som var så fanns det en del snackare på plats och pratade bort en kväll.

På fredag så tog Tommy och jag våra kärror ner på isen för att flyga. Vädret var helt ok ej men det började att blåsa lite. Jag hade lite strul med min motor men fick till det så att den gick fint. Ola kom också ned med sin Sonic 500 för att flyga. När Ola och jag flög så hörde vi att Tommy fick någonting i sin propeller och det var hans långfinger som slog i ordentligt och det blöde kraftigt. Han var dock snabb att få på papper och han sa att det hela gick bra. Upp på klubben för att plåstra om. Nu är Tommy en erfaren flygare då han har hållit på med den här hobbyn över 33 år och han sa att det händer då och då men att det var länge sedan han råkade ut för det. Man måste tänka på säkerheten när man håller på men en olycka kan hända så lätt.

På söndag så flög vi igen och då var vädret mycket bättre. Vindstilla och varmt.
Vi som var på plats för flygning var jag Edge 540, Sam helikopter Raptor, Bengt SE5:a och Tommy P47 Thunderbolt.




Tommy som har återhämtat sig från finger olyckan skulle premiär sin Thunderbolt. Han hade dock strul med motorn och han höll på över en timme innan han fick till det. När motorn sitter upp och ner och tanken är ovanför förgasaren så blir det för högt tryck in i motorn. Genom att koppla ur tryckmatningen och så började motorn att fungera som den skulle och sms hade gott ut till klubb medlemmar för att närvara när han startar sin KMP P47 thunderbolt.

På starten så var jag fotograf och fick se starten genom kameran men den startade så fint. Väl i luften så flög den stort och mäktigt och han sa efteråt att den var lika stabil som en trainer. Inte en enda trimning gjorde han och det fick räcka med denna flygning och P47 får villa till nästa helg.

Jag lär väl nämna att jag lyckades även denna gång göra en nedkomst med min Edge och stället vek sig bakåt. Men det lagar jag fort så att jag kan flyga om vädret  är bra någon kväll.


Nästa helg så har vi FLYGMEETING och jag hoppas att ni vill komma till oss.
Jag hoppas att Tommy kan skicka mig lite bilder på sin P47 som jag tog så kommer dom att komma ut här i Fenix blogg.

Fly away in to the sky whit Fenix / Richard

2007-03-07 23:04:58  
Hejsan. Nu har jag varit på klubben i dagarna tre och fixat till några av mina plan. Den första som jag började med var Edgen som jag efter pilot error då jag flög den för sakta då motorn hade stannat ner i isen.

Det vart liten limningar och en del förstärkningar innan jag fick ihop den. Nu stitter den ihop och det är bara att invänta rätt väder.
Eftersom den nu har fått några skador så behöver man ju inte vara lika rädd om den så nu hoppas jag att det skall bli några häftiga flygningar.
Den andra plan som jag har gjort klart är min P51 Mustang. Byte av propeller och inställning av motor.

Depron Olle har gjort en egen design på sin F3A.
Han håller även på med en dubbeldäckare med mittmotor som han hoppas skall vara klar till nästa inomhus flygning i april.

För Tommys KMP P47 Thunderbolt så har han gjort klar den och motorn är nu inkörd i bänk och han hoppas att den skall fungera bra i planet.
Så det närmaste flygning den har nu kommit är att den vart upphängd i taket tills vädret och att han är ledig samt att någon är med och tar kort.


Till helgen så skulle vi vara med på Rättviks flygklubbs Fly-Inn men dom har ställt in det p.g. utav vädret. Det skall vara varmt och med mycket vatten på isen har dom bestämt att dom inte kan genomföra det. Vi hoppas att vi kan flyga och då framför allt på söndag för min det då jag inte kommer att vara hemma på lördag.

Vi hoppas nu att vädret kommer att vara med oss till vårat flygmeeting lördagen den 17 mars som jag hoppas att det kommer några flygare utifrån.

Fly away in to the sky whit Fenix / Richard

2007-03-04 22:48:18  
I torsdags så var klubben öppen som vanligt för allmänheten och jag får säga att vi inte var så många där. Det beror nog på sportlovet. Tog en bild när vi får oss ett gott skratt.


På Fredags eftermiddag så var åter fältet plogat och Tommy och jag gick ut med våra kärror för att ta oss en eftermiddags flygning. Vart två vändor innan vi gick in i klubben för att värma oss.
Tommys Breitling och min mustang.


På fredags kväll så var det samling för mat och bowling i Rättviks bowlinghall. Vi var 20 st. som hade en trevlig kväll där vi spelade och roade oss.

Lördag så var det inte så många som var så sugen att flyga men jag och Sam tog oss ut på eftermiddagen för en flygning. Sam hade problem med sin helikopter då han inte fick glödströmen att fungera som den skulle.
Sam startar sin Raptor helikopter med sin borrmaskin. Fungera bra.


Lördag kväll så var det även dags för inomhusflygning i gymnastikhalle. Även här så var det mindre ungdomar än vanligt men det gjorde inget då vi fick mer tid att flyga dom större planen.
Mina JASar flög fint och jag försökte att få dom att loppa men det går inte måste nog flyta tyngpunkten ännu mer bakåt.


Vi hade även fått besök ifrån Dala-Järna  som hade tagit med sig några egna kärror. Här är några bilder.



Söndag och åter på klubben vid 11 tiden då sätts det på kaffe och TV slogs på för att kolla vilken som vinner årets Vasalopp. Efter målgång så är det åter dags för flygning och Sam, depron Olle och jag är först ut. Senare kommer även Ola, Olle och en junior ut för att flyga. Sam hade löst problemet med glöden och flög fint. Jag satt igång min Midi Hoj då min Edge inte har påbörjats med reparationen efter förra veckans nedkomst. Derpon Olle flög sin lilla el Mustangen men tyvärr så blåste det för myckte och det vart skaddor. Olas Sonic 500 hade efter flygning i höstas limmats ihop lite för mycket då inte trotteln fungerade och efter ett besök i klubblokalen så var det fixat.

Ja nu var tre dagar med flygning till ända och vi ser fram emot nästa helg då vi kommer att uppvisningsflyga på Rättviks Flygklubb Fly-Inn och föra året kom det c:a 70 plan till den träffen.
http://www.rattviksflygklubb.com/


Over and out /Richard /Fenix

2007-02-27 21:54:02  
Har varit ut på klubben idag och Tommy var där och donade med sin Thunderbolt. Han  har kommit så långt nu att han bara går och väntar på väder och snöfritt fält. Han hade även varit ute och flugit med sin "Tanta" Cap 232 Kyosho vid 16.00 tiden. Det är nu man kan börja att flyga efter jobbet för det gick att flyga till 17.30 och ljusare blir det.
En bild på Tommys P 47 och man kan se min P 51.


Själv så började jag med mina JASar och hoppas dom skall bli klara till helgens flygningar i Rättviks gymnastikhall. Mina föra JASar flög bra men jag har lite ändringar som jag tror att dom kommer att flyga bättre. En liten bild tog jag på dom men inte på alla kärrorna. Kommer mer bilder efter helgen.



Det finns även andra projekt på klubben och ett utav dom större är Nisses Dover. Kommer att bli kanon fin men han har hållt på ett tag nu och sådana projekt brukar inte gå fort i våran klubb :-)


Ja lite om vad som händer på våran klubbstuga en tisdags kväll den 27 februari 2007.

Richard /MFK Fenix

2007-02-26 13:36:40  
Då har jag tänkt att skriva lite om vad som händer i våran klubb MFK Fenix.

Denna vecka så har vi som vanligt Torsdag "Öppet Hus" 18 - 21 och det är Ola N som har hand om kvällen. Kommande torsdagar så är det följande som har hand om kvällen. Öppet hus är precis som det låter dom som vill får komma dit och bygga på sitt plan, båt eller bil. Man kan bara komma dit för att ta en fika och träffas och kanske kolla på någon DVD eller video.

Till helgen så har vi inomhusflygning i gymnastikhallen. Lördagen den 3 kl. 18.30 -21.

I helgen som gick så plogade Per H upp fältet igen och vi flög på söndagen i snö och blåst. Jag var först ut med min Edge men motorn ville inte starta. In i klubblokalen för att få igång den igen. Bengt S kom då till klubben och var bra sugen på att flyga och tog ner sin Tiger Moth. Han gick ut och flög en gång men tyckte att vädret inte var det bästa. Tommy tog kort så vi får se om det kommer några bilder så att jag kan lägga ut dom på nätet.

Efter att ha kollat lite så fick jag igång Edgen igen och gick ut även Massa tog ut sin Mustang. Nils E tyckte att han skulle prova sin lilla el Foker D VII och den gick fint även fast det blåste. Mats tog upp sin Mustang och han flög fint i luften och han fällde in ställen denna gång. Min Edge kom upp i luften men motorn la av och jag landade alldeles vid fältet. Stället gick sönder.

Vi gick alla upp till klubben igen. Jag limmade ihop min kärra och väntade på att det skulle torka. Naturligtvis så tog vi en kaffe och snackade lite skit snack. Tommy provkörde sin P 47 ThunderBolt motor och den gick som den skulle. Jag ställde in min motor och den gick som den skullde igen. Jag gick åter ut på isen för att flyga och åter igen gick motorn fint på marken. Uppe i luften igen så gick den inte som den ska utan stannade igen. Jag fick in den över fältet men bromsade upp den för mycket och den vek sig över höger vinge och gick ner i marken med nosen först. Skador: Reparerbart :-(

Det är bra konstigt att motorn inte går men det är väl någon vibration som gör att det blir skum i tanken. Bara att kolla vidare.
Mvh Richard / MFK Fenix