Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Flygäventyr och annat skoj

Blogg skapad av:
Adrian Henkel
Skicka mail

2012-02-11 11:15:50  
Hejsan!

Har under tre års tid i ett ganska måttligt tempo försökt mig på att ta mitt flygcert, och i Januari i år blev det äntligen klart! Tänkte dela med mig av lite visdommar från vägen och försöka klargöra hur men egentligen går tillväga...

Det var en vacker Junidag, året var 2008 och jag och min yngsta bror hängde som så många gånger förr på Jordfräsarnas modellflygfält i Köping. Modellfältet ligger bredvid "stora klubbens" fält så det startar en hel del fullskalaflyg där under fina modellflygdagar.
Jag och brorsan bestämde oss för att gå upp till stora klubben och ta oss en titt (fattar inte att vi inte kommit på det tidigare), och vips så blev vi upplurade på en varsin flygtur. Sen var jag hopplöst fast i fullskalaflyget, det är som ett gift!

Valet och kvalet...
I just Köpings flygklubb hade man utbildning för tre flygplanstyper:

Ultralätt (UL-B):
Certifikat för små, smidiga och snabba flygplan som dessutom är relativt billiga att flyga runt i.

TMG (Touring Motor Glider?)
Ska i stort vara ett segelflygplan med motor på, men i verkligheten använder man den som ett motorflygplan. Motorseglare brukar vara lite tyngre och stadigare än ultralättar, men också långsammare. Tyvärr försvinner troligen möjligheten att ta certifikat för enbart motorseglare i år. Från och med nu kommer det krävas ett vanligt segelflygcertifikat som man sedan får bygga vidare på.

Segelflygcertifikat
Flygning i dess renaste form.....

Valet föll så småning om på TMG av flera anledningar:
1. Krävs i princip bara pappersexersis och några flygtimmar för att få UL-certifikat.

2. Krävs bara några starter för segelflygcertifikat.

3.Något enklare teori än för UL (trodde jag)

Köpings motorseglare Sheibe SF-25...


Hur börjar det?
Flygläkaren
Jo jag började med att besöka en flygläkare som kikade, och klämde lite på mig. För detta ville han ha 1200:- av(normalt pris ca 1500). Han skickade in papper till Transprtstyrelsen där han sa att det inte var några fel på mig.

Elevtillstånd
På Transportstyrelsens hemsida hittade jag blanketten jag behövde, som jag fyllde i och stoppade i ett kuvert tillsammans med ett personbevis och ett utdrag ur brottsregistret (tror jag??). Någon vecka senare damp en fjäderlätt avi ner i brevlådan varpå jag kunde plocka ut ett inte fullt så lätt kuvert från närmsta ombud. Detta gick på nästan 1700:- har jag för mig.

Bara att börja flyga
Och det gjorde jag eftersom det inte krävs att man klarat några teoriprov alls förän det är dags för EK (att man flyger utan instruktör). Men efter detta stod det nästan stilla med flygandet. Under 2008, 2009 och 2010 flög jag inte mer än knappt 8 timmar totalt. Anledningen till det var att jag under hösten 2008 började plugga i Södertälje, vilket naturligtvis ställde till det med transporterna till och från fältet. Jag försökte i stället rikta in mig på teorin, det var ju trots allt bara tre böcker att ögna igenom. Men tyvärr fick jag inte ärslet ur vagnen med det heller.

Jävlarannamma!
Men så under våren 2011 tröttnade tjejjen på att se mig gå och dagdrömma.

-Skärp dej fiffan och se till att ta det där jävla certet nu i stället!!....
-Jaja.. jaha? Sa jag och gick genast och förnyade elevtillståndet (tjång -600:-)
Nu var dom inte lika pigga på att köra teorikurser i köping längre utan sjasade mig till västerås segelflygklubb, där jag mottogs med öppna armar. Jag kunde inte heller flyga i Köping vid denna tidpunkt, för deras motorseglare hade taxats in i ett banljus varpå hela motorapparaturen måste synas av nån på Limbach-fabriken. Den kom för övrigt aldrig upp i luften under hela sommaren....

Snart skulle det visa sig att västeråsklubben valt att slopa segelflygteorin för att i stället låta alla läsa UL-teoripaketet. Jag fick hämta ut en trave böcker och punga ut med 3600:-. Sen körde teorikursen igång i maklig takt och jag började beta av de 7 olika proven. Radioteorin var nog den roligaste kursen och inkluderade ett studiebesök i västerås flygtorn. Just det kursmomentet kostade 1000:- med språktest. I slutet av juli började jag även skolflyga i västerås med ny flyglärare och nytt flygplan, båda helt suveräna och till stor del skyldiga till att ens blev klar med certet.

Västeråsklubbens Grob 109


EK
Jag gjorde min första EK-flygning på Johannisbergsdagen i västerås och jag svär att det var det häftigaste jag gjort! Det fullkomligt myllrade av flygplan, fallskärmshoppare och folk både på marken och i luften denna dag. På radion avlöste meddelandena varandra nästan helt utan mellanrum.
Jag taxade ut på bana 23, gjorde motorchecken ropade på radion och drog på. Groben är lite knepig på marken då det saknas direktstyrning på sporren, men jusst denna dag rullade den spikrakt, vid 40 km/h släppte jag lite på höjdrodret och några sekunder senare var jag i luften!!
Allting var märkligt tyst inne i cockpit, det enda som hördes var motorsurret och några sporadiska sprakanden på radion. I mitt huvud hände absolut ingenting under några minuter. Passerade ut ur kontrollzonen via Dingtuna och gjorde ett par varv över hemstaden Köping, försökte se efter om mormor stod på verandan och vinkade :)
Så småningom styrde jag tillbaka mot Johannisberg och tre perfekta landningar, som om jag inte kunde annat! Lätt en av de bästa dagarna i mitt liv :D

Bitarna föll på plats...
Tror det var November 2011 när jag skrev sista teoriprovet som också var det svåraste, navigering är inte riktigt min grejj helt enkelt....
Under en helg i början av januari i år betade jag av mina sista 5 EK flygtimmar, då åter i Köpingsklubbens gamla motorseglare. Tog en sväng till Örebros flygklubb och gjorde sedan den sista övningen "Flygning med passagerare". SF-25 är ett fantastiskt mysigt flygplan att puttra runt i, och billig att flyga eftersom den lätt håller sig uppe på halvgas. Men den saknar nästan allt vad kabinvärme heter så det blev rätt kallt att flyga i -10C.

 

Efter passagerarflygningen (som görs med flyglärare eller instruktör)puttrade jag hem igen och passade då på att ta denna bild.


Underbart märklig känsla att äntligen ha certet, efter alla dessa år!!

Får bli allt för denna gång, men jag tänkte lägga upp lite utförligare info om priser och procedurer snart.

//Adde