Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

JET MOTORCYKLEN

Blogg skapad av:
viggen
timmy.tesla.coil@Gmail.com

2012-01-25 11:01:42  
Jag ska bygga en jet driven motorcykel som projektarbete 2011-08-31

Här är turbon jag tänker använda till jet motorn som tyvärr sog större ut en den va men det gör inget jag lär nog komma upp i ca 30kmh endå.




2011-09-01 Jag va på STENA idag å letade efter en kona till utblåset på EBK jag leta tillslut hittade jag det parfäkta utblåset som jag tog med mig till verkstan.


Efter en behandling men vinkel slipen passade den perfekt.

sedan va det dags att svetsa fast konan på ebk jag valde en ESAB tig svets det va inte det lättaste att svetsa 1mm mot 3mm stål så jag råkade bräna hål en gång men det gick lätt att laga här är resultatet.




2011-09-05 Idag har jag byggt flänsen som ska sitta på turbon och efterbränkammaren.
Först fick jag skära ut flänsen gasverket.

Sen sen svarvade jag upp flänsen i svarven.

sen borrade jag hålen som bultarna på turbon ska gå i och så tig svetsade
jag fast flänsen i röret som ska sitta på EBK.



2011-09-06 Idag svetsade jag det sista på EBK och så installerade jag dieselspridaren med.


HÄr är spridararen som har 4st 1mm hål som sprutar bränslet ut mot vägarna i EBK

Jag satte bränsleröret så nära turbinen som möjligt för att förvärma bränslet så
flampunkten på bränslet sjunker.




2011-09-07 Idag har jag börjat på förbränningskammaren till turbon.
Alla dessa rördelar ska bli en förbränningskammare.

Jag börja med att svarva flänsen till förbränningskammaren som insprutningen och flammröret ska sitta i.




2011-09-14 Här är bygget på förbränningskammaren och flammröret.
Här har jag svetsat fast flänsen på förbränningskammaren som ska hålla insprutnings plattan.



Och så va det daggs bygga flammröret.
Först gjorde jag en pappersmall till syre hålen som jag märkte ut med ett don.

sen va det dags att borra alla dessa hål.

fter fyra timmars borrande blev det resultatet så här. Anledningen
till att jag borrade stora hål där uppe är att turbon inte ska bli
överhettad för när luften kommer in hålen då trycker luften ihop flamman  
både på längden och diametern så den stannar i bränkammaren för om den
når in turbon då smälter den ner turbin bladen i turbon.




2011-09-16 Idag har jag fräst flänsen som ska fästa turbon på förbräningskammaren.
Jag använde mig utav 18mm pinnfräs när jag fräste ut hålet till turbon.

Bilden visar fel hålet är exakt lika stort som hålet på turbon.

Sen borrade jag fyra hål som jag MMA svetsade fast fyra st M8 gängstavar i
som jag ska bulta fas turbon med.
Efter det så MIG svetsade jag fast flänsen i förbräningskammaren.



2011-09-27 Idag har jag svetsat fast kompressor röret på förbränningskammaren som leder den komprimerade luften från kompressor turbinen på turbon in i förbränningskammaren.
För satt jag fast turbon så röret hamnade rätt innan jag svetsade fast det.

Efter det skruvade jag loss turbon å svetsade fast röret permanent.




2011-09-28 Idag byggt diesel gasol insprutningen som ska antända dieselen när den kommer ur spridaren.
Först TIG svetsade jag fast en platta på röret som gasolen ska komma ur senn
borrade jag ett hål i mitten för spridaren.



Efter det svetsade jag fast botten plattan på insprutningen som jag svarvade
rent men svarven så den skulle passa i hållet på insprutninsplattan.

senn svetsade jag fast insprutningen på insprutninsplattan.




2011-10-09 Här kommer en uppdatering på bygget av throttle ventilen.
Först svetsade jag ihop tre stycken vinkeljärn som jag ska sätta throttle  ventilen i.

Sen skruvade jag ihop throttle systemet som är ett tillbaka flöde system.

Här är resultatet skruven som sitter mot throttel armen är tomgångs skruven.

Jag har även varit på Biltema å köpt mätare och 2st bränslepumpar
en ska gå till jetmotorn och den andra ska gå till EBK.

Avgastemp mätaren kan mäta upp till 1200*C så den passade utmärkt
för jobbet.



2011-11-14 Här kommer en uppdatering på bygget av jet motorcyklen
Här är donator motorcykeln som jag ska använda.

Först monterade jag bort svinget så jag kunde kapa bort sving fästet med vinkel kapen.

Sen kapade jag sving fästet å la ut allt på golvet så jag kunde mäta hur mycket
matreal jag skulle använda.
Efter det kapade jag till 4st 20x20 järn som jag svetsade fast mellan sving fästet och ramen.
Och så blev resultatet.



2011-11-17 Idag har jag satt fast motorn i ramen men jag var tvungen att bredda ramen för att motorn skulle få plats.
Det ska sitta ett stag till efterbrännkammaren med.



2011-11-22 Idag har jag börjat med oljesystemet som ska smörja glid lagren i turbon.
Jag använde mig utav en oljepanna drevbränslepump som oljepump för den ger ut
ca 4kg oljetryck så det blir perfekt till turbon och för å driva oljepumpen så
använder jag mig utav en 12v el sparcykel motor.

Den guld färgade cylindern som sitter på T kopplingen är oljetryck givaren så jag kan se oljetrycket på instrumentpanelen.
Jag fick även lött fast tillbaka flöde röret på turbon med.



2011-11-24 Idag svetsade jag fast dom sista förstärkningarna i ramen som även agerar som fäste till oljetanken.

Jag använde en gammal servo oljetank från en Hyundai.

Och så lackade jag förbränningkammaren med värme lack som tål 650c
så den blev perfekt för jobbet.


Så fick jag även byggt klart ECU som underlättar starten av motorn
jag lämnade plats på mönsterkortet för jag ska nog bygga till auto start på motorn.

Och så fick jag byggt instrument panelen med.




2011-12-09 Här kommer lite uppdatering på bygget av bränsletanken.
Bränsle tanken byggde jag av ett rostfritt stålrör som jag TIG svetsade fast
två gavlar på men när man svetsar rostfria kärl så måste man använda skyddsgas
för annars oxiderar det på insidan av tanken.

Sen svarvade jag till en rörmuff som jag ska sätta tanklocket i.

Sen lödde jag fast rörmuffen med mässing lod för rörmuffen va av olegerat stål.

Sen svetsade jag ditt en fläns där jag kunde stoppa ner bränslepumparna
som jag satt ett aluminium lock på som jag ska dra slangarna igenom.
Jag har även lackat ramen med hammarlack så den inte rostar.



2011-12-13 Idag har jag tätat förbränningskammaren med avgaspasta dragit bränsleledningar och el.
Här är trottel ventilen med tillbaka flöde ventilen till tanken

Här är tändspolarna en till motorn och en till EBKn.



2011-12-15 Idag drog jag dom sista kablarna och fixade lite små fel.
Jag fick byta plats på slangarna på oljepumpen för jag hade satt dom fel så nu är det bara bränsle som fattas så är det bara att starta å hoppas att jag har byggt förbränningskammaren rätt.