Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix 2012/1

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2012-01-30 22:14:11  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Lite vinterbilder...
Emedan vår fältplogare...
I helgen flögs det...
Tommy på väg in...
David och Erik...
Nästan befriande...
Den här bilden...
Jovisst hänger servot...
Allt lossnar...
En del byggen fort...
____________________________________________________
Lite vinterbilder! Så här kan det se ut när man jobbar från hemmakontoret, inte alltid av godo då flygsuget (och arbetslusten) påverkas starkt av sol, vindstilla förhållanden och vinteris! :-)


Emedan vår fältplogare ånyo har begett sig till varmare stråk, Caribien, Sydostasiens varma pärla, Vietnam, Thailand eller annan calypsodrink-framkallande trevlig plats, har vi tvingats göra skidor till våra plan, hmpff. Här sitter ett par Clas-Ohlson miniskidor på plats. 119kr


I helgen flögs det med stora plan. Närmast Sam's YAK med tvåcylindrig ROTO 4-takt 70-kubikare, därefter Tommy's YAK med DL 50-kubikare och Erik står och varvar upp klubbens största plan. Pawnee 1/4-skala med MT57 motor och 2,85 meter spännvdd.


Tommy på väg in med låga uttjänta ställ och propeller nära isen.


David och Erik stod för elflygandet.


Nästan befriande behagligt är det att se dessa mindre kärror. Här är Olle's Twister som flyger fantastiskt bra med den tjocka vingen (störst är inte alltid lika med bäst).


Den här bilden tog jag med bara för att visa den konstinspirerande bläckfiskpropellern. MEN, är det inte ngt som hänger därunder vingen?


Jovisst hänger servot till flapsen löst under vingen......! Den betedde sig ganska underligt i luften med ett flaps hängande ned på höger sida.


Allt lossnar. På de totalt 6 dgr som jag flugit denna kärra har följande lossnat;
Huven 2ggr
Motorlucka
Hjul
Överstag till stabben
Vingfastsättning
positionsljus
Landställ
Understag till stabben
Skruvar till cowling
Servo till flaps
OBEGRIPLIGT! Som tur är ramlar bara en sak åt gången!
Om det beror på vibrationer eller på bristfälligt bygge av tidigare ägare är vi alltför modesta, blygsamma och återhållsamma att berätta på denna blogg! :-)

En del byggen fortskrider på klubben, här ett DVIII bygge från ritning.


Inga kraschbilder denna gång då Richard valde att åka isjakt istället!
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2012-01-22 21:44:37  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är

MFK FENIX VINTERFLYG MEETING LÖRDAGEN DEN 3 MARS!!!

DAGENS RUBRIKER:
Boka in lördagen den 3 mars.....
Så tog han hjälp utav sin mekaniker......
Så att den åter slog runt på rygg.....
Bengt var inte på plats som jag sa men en låd.....
På lördagen fick vi besök.....
Söndag och nu var det KANON väder.....
För lite över ett år sedan så kraschade jag min YAK 55.....
Tills ljuddämparen gick sönder.....
En annan som har hittat ett flygplan han trivs med är Roger.....
Vi fick även se en fin Skyraider för första gången över Rättviken.....
Tacka dom andra som bloggar här på Svenskt Modellflyg.....
___________________________________________________

Då har vi bestämt när vårat VINTERFLYG meeting skall var. Boka in lördagen den 3 mars kör vi på Siljan Lake Airport i Rättvik. Alla är välkomna till oss!
___________________________________________________

Fredag den 20 så var det dags för Ola att säsongs premiära sin stora Piper Pawnee. Efter lite motor strul då det inte kom fram någon soppa till förgasaren så tog han hjälp utav sin mekaniker Huvmannen som fick igång planet. Sedan taxade han ner planet ifrån klubben en sträcka på 200 m till isen. Där flög han fint och majestätiske i den fina luften. Det var lite kallt men det gick bra att flyga men det vart bara en flygning. Efter landning så var det bara att taxa planet upp till klubblokalen igen. Då råkade han köra ner planet i diket när han väjde för en bil. Det gick dock bra.





___________________________________________________

Flög även min Cessan. Gick bra att starta men landningen vart inte bra då snön bromsade upp planet så att den åter slog runt på rygg. Inga skador. Funderar skarp på att sätta på skidor.


___________________________________________________

Vi flög även några vändor med dom små warbirds elplanen där Sam reagerar med sin Zero.
___________________________________________________

Fredags kväll och vi får besök utav KG-Hållhans. Han hade med sig en kärra till Bengt S ifrån Kaiser. Bengt var inte på plats men det stoppade inte oss från att ha ett
LÅDÖPPNING 3. Bengt var inte på plats som jag sa men en lådöppning kan inte vänta på sig. Nä den skall öppnas så fort den kommer innanför klubbens dörr.
Jag tog fram kameran och dom andra med Sam i spetsen började öppna. Vi visste redan att det bar en SE5:a men vi vart väldigt förvånade över vilken fin kärra som möte oss. Sömn på kroppen, kulsprutor, fina detaljer på vingar m.m. Detta är den finaste frigo kärra jag har sett. Hoppas Bengt blir nöjd med den.





På lördags morgon var Bengt på plats och han var glad över att få ha en lådöppning. Vi höll tyst. Vi hade packat in planet så att han trodde att ingen hade varit in i den. Inne i planet låg det en fin lapp. Han bara skrattade när han förstod att vi hade haft lådöppningen innan han var på plats.

___________________________________________________

På lördagen fick vi besök ifrån en kille med familj ifrån Stockholm. Han hade med sig en stor Sbach 342 2700 mm i spännvid. Flög kanon fint och hade ett härligt högt ljud ifrån motorn när den varvade ur på full gas. Vi snackade med han och bjöd in han till vårat flygmeetin den 3 mars.


Man skall ha respekt för stora propellrar. Använd hockey handske.

___________________________________________________

Söndag och nu var det KANON väder. Sol, vindstilla och ett helt underbart flygväder.
Sam hade snickrat i ordning ett par skidor till sin Yak 55:a. Nu gick det mycket bättre att komma upp och framför allt att landa bra.


___________________________________________________

KRASCH 1: För lite över ett år sedan så kraschade jag min YAK 55 och var då först med att krascha för 2011. Så här såg det ut då.

Idag söndagen den 22 januari så hände det igen. Skulle flyga min YAK 55:a. Som ordförande för MFK Fenix så måste jag vara först med statuera ett exempel på vad en bra krasch är.
Nu var det helt och hållet mitt fel då jag helt enkelt inte såg att skeven gick åt fel håll. Direkt efter start svänger planet vänster och jag stötar emot åt höger tror jag och planet rollar runt och går ner hårt i isen. Det blir även en fin hjulning. Slarv utav mig ja jag vet. Detta plan har bara varit strul med sen jag fick igång det så jag vart inte ledsen över det. Finns ju alltid nya plan att skaffa.


Det ända det dög till sedan var att lägga kameror flygplan och radio apparater på.

___________________________________________________

Tommy som hade laddat på sin Yak 54:a var lite tveksam till flygning först då det gick tungt i snön för han hjul. Gick dock kanon att komma upp men i landningen så gick propellern sönder. Flög som vanligt bra ända till kröken tills ljuddämparen gick sönder.



___________________________________________________

En annan som har hittat ett flygplan han trivs med är Roger. En Multiplex fun cub  har han skaffat som flyger väldigt fint. Mycket motor kraft i den lilla kärran och inga problem att starta och landa på snön.



___________________________________________________

Vi fick även se en fin Skyraider för första gången över Rättviken. Det var Nisse som tog sig en tur med sin lilla kärra. Flög underbart fint idag och vi kunde bara njuta utav kärrans fina flyg egenskaper.



___________________________________________________



___________________________________________________

Nu vill jag även passa på att tacka dom andra som bloggar här på Svenskt Modellflyg. Såna som Jonas No4, Mikael jonka5 m.m. Tycker det alltid är kul när man ser att ni har uppdaterat och läser då så fort jag kan. Fortsätt så så läser vi så fort ni har uppdaterat.
___________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix./ Richard.

2012-01-15 22:28:10  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är

DAGENS RUBRIKER:
God fortsättning på det nya året.....
Ola har startat upp sin STORA......
Erik och David håller på att bygga Tunnor.....
LÅDÖPPNING 1.....
Lådöppning 2…..
I våran klubb har det aldrig funnits en stjärnmotor…..
Vi flyger ju jämna veckor inomhus i Rättviks Sporthall…..
ÄNTLIGEN. Idag söndagen den 15 januari…..
Claes hade gjort klart sin Roto bestyckade Pilatus…..
___________________________________________________

God fortsättning på det nya året får vi väl hälsa er alla.  Som brukligt så försöker vi att flyga så fort det går på Siljans is men i år frös Siljan dåligt.

Vi har istället byggt och flugit små elplan utanför klubbstugan.
Ola har startat upp sin STORA Piper Pawnee och det var lite att fixa i ordning. Men nu är allt klart och bara att vänta på att isen blir tillräckligt bra.



___________________________________________________

Erik och David håller på att bygga Tunnor i depron och dom har kommit en bit på väg. Dom satsar på lätta byggen och hoppas få ännu bättre flyg prestanda.

___________________________________________________

Några utav dom unga killarna skär ut några handlunsar i depron. Kommer nog att flyga bra bara balansen blir okej.

___________________________________________________

Claes håller på att måla sin Beaver och kroppen får här sin slutliga målning. Blir en kanon fin kärra det här och ni följer väl hans bygg blogg.


___________________________________________________

Även Sam har byggt klar sin Spitfire och är i målartagen och den blir grön och ljusblå. Färgen är inte så grön som på bilden.

___________________________________________________

LÅDÖPPNING 1. Dags äntligen för en lådöppning. Var bra länge sedan vi fick en riktig öppning visst några små modeller har det varit men dom räknar vi inte. Nu till hans modell. Den är inköpt hos KB-RCHOBBY i Falun (ops!!smygreklam). Planet kostade under 1000:- och det är ju ett kanon pris för en sådan här fin kärra och då är det infällbara stället installerat och klart. Modellen är en Kyosho P-40. Ser väldans fin ut och kommer säkert att flyga kanon.





___________________________________________________

Lådöppning 2. Det är Olle som även han köpte en kärra hos KB-RCHOBBY i Falun. En liten Messersmith för ynka 300 :-. Borstad motor som skall bytas ut mot borstlöst system. Även denna kärra ser helt okej ut och kommer säkert att flyga bra. Han skall starta upp den när hans Formosa har gjort sin sista flygning.


___________________________________________________

Nisse! I våran klubb har det aldrig funnits en stjärnmotor och nu har Nisse två skönheter. Den lilla 70 kubikarn som sitter i Boeing har nu startas upp. Vilket gott ljud det är i den och vad tyst den gick. Ser verkligen fram emot att få se denna kärra i luften och höra ljudet ifrån stjärnan.

___________________________________________________

Vi flyger ju jämna veckor inomhus i Rättviks Sporthall. Lördagar kl 18.00 kör vi. Mycket flyg vart det då det var en månad sedan sist vi var inomhus och flög. En mycket spektakulär farkost var min fisk som simmade omkring i lokalen. Väldigt uppskattad. Sedan fick vi se Erik med sitt VPP system som flippade, vände, bromsade, och gjorde alla möjliga konster. Kul att se på Erik.





___________________________________________________

ÄNTLIGEN. Idag söndagen den 15 januari fick vi äntligen premiära på Siljan Lake Airport. Inget fält är ännu inte plogat då vi inte har bestämt vart det skall liga. Siljan har ju inte frusit riktigt ännu. Men långt in mot Rättvik i viken kunde vi starta, flyga och landa. Jag fick äran att bli först upp i år med min Roto bestyckade Cessna. Sam följde strax efter med sin Roto bestyckade Yak 55:a. Gick bra men lite tungt i den hårda skar snön. Ljuset var inte det bästa men vi fick flyga utav oss. Dock så misslyckades vi i landningarna. Jag satte ner planet lite för hårt och det vart en studs och sedan så slog kärran runt. Inga skador.
Sam flög slut på bensin och fick göra en hård nedkomst. Propeller och en hjul gick sönder.









___________________________________________________

Sedan gick vi upp och tog en kaffe. Efter kaffet så var det dags för nästa premiärer för i år. Claes hade gjort klart sin Roto bestyckade Pilatus. Ja vi har många ROTO:s i våran klubb och det verkar vara väldigt bra motorer det.
Claes var den som lyckades att landa kontrollerat.



Här ser man hur mycket snön bromsade.

___________________________________________________

Nu är jag lite sur på mig själv när jag ser att jag inte tog några kort på Olle. För Olle flög med sin lilla kärra. Han fick leta efter ett ställe där det var mindre snö på för att komma upp. Han lyckades även att landa fint.
I samband med det här så var det en svärma el warbirds uppe och flög med och vi hoppas snart att vi har ett bra flygfält att flyga ifrån.
___________________________________________________

Fly away in the sky with Division Fenix/Richard.