Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Palmens Linflygarblogg

Blogg skapad av:
wreckbender
Skicka mail

2014-03-09 22:47:33  
Äntligen lite vår! Jag och sonen Emil flög i lördags.  Själv orkade jag inte plocka fram någon av mina stora stuntare, fast jag borde det, jag har ju blivit uttagen till VM i Polen denna sommaren. Men det blir hårdträning snart. Ett gäng flygplan är på g i byggkulan, vi får se om någon blir konkurrenskraftig. Jag har ju tjeckhäcken, men en egenbyggd är ju mycket roligare att tävla med. Emil kommer stort nu, det blir semistunttävling denna säsongen för honom. Hoppas han har lust att fortsätta sen bara. Lite bilder på hans trainers:

Lite för nära backen i bunten :) Men det gör inget det går att reparera och så finns det ju mer att flyga med.

Motorerna vi använder nu:

Veco 19 en klassiker!

Ännu en klassiker. Enya 15

En nyare sak. AP 15 Hornet, RC förgasaren är kvar, funkar fint. Jag har en riktig venturi till den också, men det är görstort hål i den och det kräver tryck, det lilla från djuddämparen räcker inte. Det blir annat flygplan sen med bladder. När det blir dags förklarar jag vad det är.

OS 15 FP-S. Börjar väl bli en klassiker.
Det var allt för denna gången, det blir väl mer snart hoppas jag.
Hälsn TjockePalmen

2013-09-15 18:59:31  
Då har det återigen varit dags för nordens största stunttävling. Västkustträffen i Kungsbacka. Som vanligt helnordisk uppslutning med flygare från Sverige, Norge, Danmark och Finland. I år hade vi vädretsmakter på vår sida. Varmt, soligt mestadels av tiden och lugna jämna vindar. När det gäller resultat går jag från klarhet till klarhet Tjeckhäcken är sååå go att flyga, första gången jag fick poäng över 1900.


Junioren Gustav Strömberg flyger inverterat


Allihopa


Norsk och svensk (faktiskt)

Som vanligt finns det mer bilder på https://picasaweb.google.com/109011789963687543289

2013-08-23 17:16:08  
SM i Karlskoga 17-18 augusti, jag är fjärde bästa stuntaren i sverige igen  . Det var som vanligt en riktigt trevlig tillställning. Norrmännen var med som vanligt i stunten, de är så välkomna. Fast i år segrade en norrman, det kan ju inte tillåtas fler gånger. Fast han blir ju inte Svensk mästare, det stod ju som vanligt mellan Staffan Ekström och Ove Andersson om den saken. I år blev det Staffan som blev mästare igen, det kan ju inte heller fortgå, jag skall träna hårt till nästa gång. Nu vet jag ju hur flygplanet skall flyga, Stiletton var ett steg i riktningen när jag fick i OS LA 46 an. Nästa steg blir Tjeckhäcken, med MVVS 49 och pipa, skall bli intressant om jag kan komma överens med den motorn. Annars finns det grejjer på g i byggkulan. Resten på SM då? Ja, tjejsporten combaten missade jag helt, det var bara 3 deltagare, väldigt mystiskt! Men Marie Olson blev mästare! Stort grattis till henne, första kvinnliga mästaren i någon lingren genom tiderna (som sagt, tjejsport).  Speeden gick fort, Per Stjärnesund är på hugget, han slog ju svensk och nordiskt rekord i VM veckan innan på 297 komma nåt. På SM vann han med 295,5. I Team Racingen var det de gamla rävarnas uppgörelse. Jan Guffy Gustafsson och Per Stjärnesund vann där.


Lennart Nords Impact, motorkåpan är faktiskt karvad ur balsa.


Niklas Lövroths Impact


Lelle släpper min Stiletto

Nästa tävling är Västkustträffen i Kungsbacka 17 september tror jag det var,
Som vanligt finns det mer bilder på min Picasa sida:  https://plus.google.com/photos/109011789963687543289/albums?banner=pwa

2013-07-21 17:45:47  
Nu är det fullt ös i Stunt City. Det flygs för nöjes skull och det tränas för SM i Karlskoga.
Alf Eskilsson flyger sin PM2000 med Stalker 76 i nosen. Flygplanet är byggt och konstruerat av Lars Roos.



Tomas Johnsson flyger Vector 40 med Stalker 40. Min Stiletto bakom med OS LA 46


Ingolf Johnsson flyger Super Chipmunk med Fox 35 Hemi, bakom denna står Ingolfs kära Gieseke Nobler även den med Fox 35 fast utan hemi




Och som jag lovat, bilder på mitt Tjeckiska flygplan. MVVS 49 med pipa.



Det var allt från Kungsbacka MFK för denna gång. Ha det gott i solen alla!

2013-07-07 20:29:42  
Nu börjar det lossna ordentligt med flygningen. Jag bytte ut Double Star 40.an mot en OS LA 46:a i Stiletton. DS:en gick ju gudomligt men var lite för klen för det flygplanet. Det gjorde att jag kunde gå upp i linlängd till 19,5 istället för 18 m, då blir det lite lugnare flygning.
Och nu i helgen gjorde jag en uppvisningsflygning på Skala SM i Halmstad, det tror jag var uppskattat för jag fick ju applåder :)
https://picasaweb.google.com/109011789963687543289?noredirect=1 Här är lite bilder därifrån.
Ja just det, bilder på det Tjeckiska flygplanet har jag ju lovat, men ni får vänta lite till :)

2013-06-16 16:46:59  
Helgen 8-9 juni var det World Cup tävling i klasserna F2A, F2B och F2D i Sebnitz, Tyskland, alldeles vid den Tjeckiska gränsen. Tyska mästerskapen i ovanstående klasser och Mini Team Racing ingick i tävlingen.

Jag och Jerker (Vinnå, från MFK Red Baron) hade pratat om det i vintras, men jag var lite si å så, kände mig inte redo. Äh, skit samma, jag tar det som en läroresa tänkte jag så vi åkte.

Det ångrar jag inte även om det inte gick så bra för mig (igen). Sharken med Evolution 45 an satte jag i konstgräset på fredagens träning så det bara var flisor kvar. Orutin och skumma vindar gav linslack i vingovern.
Det var bara att ta fram gamle SvartNoblern. Det gick inte heller så bra, linslack i fyrkantsbunten gjorde så att det blev en rygglandning. Fenan blev 2 cm kortare och proppellern i flisor. Det gick att laga så andra flygningen blev av. Då glömde jag i nervositeten att göra trekantsloopingarna och timglaset. Tredje flygningen la motorn av i tredje loopingen med en ny rygglandning som följd. Flyger man på detta vis blir det inga höga poäng.

Jerker var nog också lite nervös, han kopplade linorna fel i första flygningen, när han skulle korrigera stigningen i starten med lite dykroder blev det tvärtemot, mer dyk mer upproder, så flygplanet gjorde några loopingar, till slut åkte det i backen så noshjulet rök. Men Jerker var inte så lessen för det. Han fick hjälp av VM tvåan Alex Shreck att laga nosställ och kåpa. De hann färdigt till omgång 2, men då gick motorn lite för länge så det blev inga landningspoäng, även så i tredje flygningen.

Det var en lärorik resa. Nu vet jag vad som gäller. Träning, träning, träning och riktiga grejjer att flyga med. Det är riktigt trevliga människor på dessa tävlingar också, så nästa år åker jag dit igen.


Tjocke Palmen med saligen avlidna Shark 45an


Alexander Schrek lagar Jerkers flygplan

P.S. Tills jag fått ordning på mitt byggande och mina motorer så var jag tvungen att köpa ett Tjeckiskt tävlingsflygplan med motor när jag var där. Bilder på detta kommer senare.
https://plus.google.com/photos/109011789963687543289/albums/5888323416092600273?banner=pwa

2013-05-21 23:29:59  
Limfjordstävlingen. Aalborg. Danmark. En blåsig men varm historia.


Good Year racer


Mini speed


Tjejsporten combat


Tjocke Palmen

Mer bilder: https://plus.google.com/photos/109011789963687543289/albums/5880525346047312913?banner=pwa

2013-05-16 00:29:01  
Några dagar sent, men i fredags 9/5 var det Vårtävlingen i Karlskoga, F2B alltså, den mest krävande formen av tävlingsinriktat modellflyg. För undertecknad gick det väl inte så bra, näst sist. Vad det beror på vet jag själv. Det skall åtgärdas! :) Bilder finns https://plus.google.com/photos/109011789963687543289/albums/5877573468894418433?banner=pwa

2013-04-30 15:33:56  
Trodde ni att ni blivit av med mig Ja ja ibland sinar inspirationen att skriva, men nu är det dags igen. Ny säsong, nya flygplan, nya tävlingar.
Stiletton är äntligen färdig och provflugen. Vändbar som attan blev den, alla manövrer blev så små så små. Det blev nåt mysko med utväxlingen på bellkranken. Jag fick grejja till handtaget så jag har 50 mm mellan linorna, rena teamracing handtaget. Får se om jag kan träna in programmet med det.



Här är en bild. Motorn är en Double Star 40. Den går helt underbart. 5/20/75 soppa, oljan är Klotz Tecniplate med 80% synt o 20% ricin.

Jerker Vinnås gamla Shark 45 har hittat vägen in till mitt skjul också. Det blir lite redesign på den. En Evolution 45 skall jag sätta in i den. Jag provflög den med den motorn innan jag strippade flygplanet och det lovade gott.





Hemmagjord venturi av kolfiberrör, vi får se hur länge det håller :)

2012-12-28 04:10:28  
Onsdag 26 December.
Eftersom jag har blivit lite motornörd också, så har jag skaffat en Ervine 46 MKII. Den fick byta plats med LA46 an i Profil Stiletton. Ner till fältet för provflygning. Ställde in nålen så den fyrtaktade lagom. Drog i snöret till självstartern och iväg. Fin gång de första 6 varven planflykt, lagom fyrtaktning. Dags för wingover, japp den går över i tvåtakt, ner till halvvarvet inverterat, tvåtakt fortfarande, hmm, upp i nästa wingover, tvåtakt. Planflykt igen, tvåtakt. HMMMMM. Resten av programmet blev speedstunt, Irvine bara ökade i varv. Det var ju inte bra. Jag har ju läst lite här å där vad man kan göra åt det. Mindre venturi, skimsa toppen, tungljuddämpare, sänka fodret. Mindre venturi och skimsa toppen har jag ju möjlighet till, men sänka fodret kräver ju lite mer. Tungljudämpare finns ju att köpa, men det tar ju lite tid att få hem. Så jag tänkte( jag är bra på det ibland) att på LA 46 ans ljudämpare sitter det ju en baffel inne i, och jag har läst (igen) att ibland kan en ren ljuddämpare funka som en minipipa. Så jag tryckte in en baffel med lite småhål i Irvines ljuddämpare (ja jag delade den innan).
Det har hunnit bli Torsdag 27 December och jag åker ner till fältet för att testa Irvine igen. Oj vad tyst å fint Irvine går nu. Lagom fyrtakt, å så iväg. Fin gång första 6 varven, dags för wingover, liten varvtalsökning, tvåtaktar lite lagom, ojojoj, fin gång hela vägen. Men dåligt linsträck! Blev den så klen av baffeln? Knappt man vågar göra några manövrer. Soppan tog slut och landning. Gick fram för att hämta flygplanet, ser att linorna ser tjocka ut, och framkanten på vingen är isig. Inte konstigt det blev dåligt linsträck när linorna är dubbelt så tjocka. -1 grad och dimma är inte bra flygväder har jag lärt mig nu.









Även nålen fick en isdroppe

2012-12-02 15:31:24  
Kungsbacka. Lördag 1 december, -3 grader, 1 m/s nordlig vind.
Kallt som attan när man inte är van än, men flögs gjordes det, stuntflygandet måste underhållas.


Min profil Stiletto och TJ:s Vector 40 med trimmad Fox 35


Min profil Stiletto är utrustad med OS LA 46, tryck från dämpare till tank


Ingolf flög sin gamla Gieseke modifikation från 1981 tror jag det är. Han byggde två identiska till EM et på en vecka, original Fox 35

2012-09-17 11:25:44  
Nu har jag tävlat i Västkustträffen igen, den internationella stunttävlingen som min hemmaklubb Kungsbacka MFK anordnar. Det blev den blåsigaste träffen i mannaminne. Träningen på Ripa MFK:s blåsiga fält har hjälpt och Evert Anderssons gamla flygplan som han skänkte till mig klarade vinden riktigt bra, jag har satt in en gammal ryss i den, Raduga 7 cc, med Zinger 10 X 6 EW propeller drog den fint genom alla manövrar.  Fast i tredje flygningen gjorde G-krafterna sitt, i andra trekantsloopingens urtagning med 225 graders vändning så ville underdelen med motor fortsätta i flygriktningen och och överdel med vingen ville dit jag styrde med resultat att kroppen separerade. Tyvärr inte lika många anmälda som förra året pga danskarna flög sitt mästerskap samma helg. Av 8 anmälda i F2B kom 6 st, två norrmän saknades.  Semistunten hade 4 anmälda, vilka alla kom. Jag vet att det finns mer folk där ute som kan flyga så kom igen nästa år så inte semistunten dör ut. Det behövs inget märkvärdigt och man behöver inte kunna alla manövrar. F2B behöver inte vara så märkvärdigt heller , kolla bara på min ”Ugly Betty” jag flög med. Jag kom 4:a med den och hade inte så många poäng upp till 3:an.  Bilder finns här:


https://picasaweb.google.com/109011789963687543289/Vastkusttraffen15September2012#

Hälsn Micke P

2012-08-23 01:44:01  
Då har man varit i Ripa igen, där är det kul:  http://www.youtube.com/watch?v=NXg1UNDPO8s&list=UUgKDtta9uTjFjtqvnK6WUYA&index=1&feature=plcp  Jag måste se till så nån filmar när jag är hemma i Kungsbacka också, där är det också kul!

2012-08-10 00:54:38  
20 maj 1954
Greve Hamilton hade äntligen klarat utbildningen till marinens flygavdelning. Första uppdraget väntade. Han skulle ut över havet till andra sidan på nattspaning. Marinens spaningsflygplan var väl lite föråldrat med sin lilla kolvmotor, lite långsamt också, men väldigt manövrerbart. Greven satte sig i den trånga cockpiten på det ensitsiga flygplanet, det var fotospaning långt ut mot den främmande kusten som väntade. Något nervös startade han motorn, den lät riktigt förtroendeingivande, rullade ut för take off. Justerade bränsle/luftblandningen något tills han fick den kraftfulla motorgången han ville ha. Så bar det iväg, ett antal meter på backen , sen lyfte hjulen, en mjuk fin stigning, men inte för högt, det skulle ju smygas in på den främmande kusten. Efter ett tag, lågt fluget, var han framme och skulle just börja fotografera kusten, då kom det främmande flygplanet upp bakom honom. Ajaj, nu gällde det att flyga med tungan rätt i mun för att inte bli nedskjuten. Hans eget flygplan var ju obeväpnat så det var till att flyga så avancerat det bara gick för att undkomma. En vertikal stigning och sen dykning, över på ryggläge, och vertikalt upp igen med påföljande dykning. Det hjälpte inte, det främmande flygplanet var fortfarande efter. Nu gällde det verkligan att flyga avancerat. Loopingar, buntar i alla former och sekvenser, till slut efter en looping  på lite högre höjd följd av en bunt ner på nästan marknivå, sedan rätt upp och en bunt till efterföljd av en looping ner mot nästan marknivå igen och så rätt upp vertikalt, så lyckades han skaka av sig det främmande flygplanet. Låg flygning igen till hemmafältet. Framme vid fältet tog soppan slut precis vid landningsbanan, så det var bara att glidflyga ner för en fin mjuk landning. Greven var nöjd, hans flygplan och han själv hade uppfört sig precis som han ville.

En liten hyllning till SvartNoblern. Som blev fjärde bäst i Sverige :D







P.S. Den är otroligt ful, men säg det inte till greven.

2012-08-10 00:07:01  
En vanlig dag i Wreckbenders liv (när han har semester). Jag går upp när solen passerat äppleträt, sätter på kaffe, och dricker upp det när det är färdigt. Sedan blir det bygge:
Nya stuntarn, slipning, målning,slipning osv i all oändlighet.
När jag tröttnat på det så tar jag sonen och hans kompis till fältet för lite träning.

Sonens nya trainer, superstabil men ändå vändbar, gammal OS MAX 20 sen min gröna tid på 70 talet men fortfarande bra krut i den.

Ooops, så kan det gå, sonens kompis tränade för nära backen :)
När vi har flygit så vi är nöjda går vi ner till discoflygarna och kollar lite


Där var det också träning med dubbelkommando.

TJ till vänster: Den går det inte att flyga stunt med. Svar från höger: Nä men när det är varmt är det bra att ha en fläkt.

Discotrainer görs i ordning

Den här skulle jag kunna tänka mig att konvertera till en stuntare.

Vacker i kvällsolen.

2012-08-07 01:58:24  
Då har jag klarat av första SM:et på ca 30 år. Det var Karlskoga MFK som anordnade detta. Jag blev 4:a i stunten (norrmännen räknas inte) Det blåste nåt makalöst på lördagen, några gick i backen och några flög ej. Men det gäller ju att vara i luften när det är tävling och den gamle lagade SvartNoblern med TJ trimmade Fox 35:an klarade det, men jag fick avbryta några manövrer när den blev lite för friflygande. Söndagen var det lugnare vind och därmed lite högre poäng för alla. Vann gjorde Staffan Ekström med knapp marginal före Ove Andersson. Lennart Nord kom 3:a. Det är förbannat kul att titta på de andra klasserna också. Speeden går ju nåt makalöst fort, fast de lyckades väl inte riktigt, snabbast gick det 270 nåt km/t. Team racing är det action i med tankningar och knuffande piloter. Och så givetvis combaten, där är det verkligen action, makalösa manövrer, ihopflygningar så det bara smäller lång väg och frigolitbitar som siglar ner och springande mekaniker för att få upp reservkärran. Har ni möjlighet någon gång så gå och titta på detta.










Och mer bilder finns https://picasaweb.google.com/109011789963687543289/SMLinflyg458IKarlskoga

2012-07-17 23:31:45  
Ok, nu är jag tillbaks igen. Efter mycket jobb och utgång med kamraterna på kvällstid så är alla på semester utom jag, fortfarande kvar i Kristianstad. Så på måndag kväll åkte jag ut till Ripas fält igen, dock utan egna flygetyg, men det gjorde inget. De har ju Ripaveckan där, och måndagkväll var ju dedikerad till en snurrig afton, dvs, linflyg. Kul att se alla smil när de snurrar runt i ringen. Eftersom jag är gammal och dopeskadad så glömde jag ju kameran hemma på framsidan. Men Ripas medlemmar är ju desto mer fotobenägna som tur är. Här kan ni kolla på mer http://ripamfk.se/bilder/V292012/ripaveckan2012.htm
Hälsn Micke

2012-06-10 14:02:27  
Tjena. I går, lördag, Hade SMOS linflygavdelning oldtimerträff på Kungsbacka MFK:s fält. Många nostalgiska modeller och motorer var där.




Mer bilder finns här https://picasaweb.google.com/109011789963687543289

2012-06-07 20:20:24  
Nationaldagen stannade jag kvar i Kristianstad, det kändes inte relevant att åka 25 mil hem tisdagkväll och sen 25 mil tillbaka onsdagkväll. Så onsdagen blev det lite flyg hos Ripa MFK.

pgrts här på forumets fina Kiel Kraft Gazelle

Jag fick honom till att flyga några rundor med sin Gazelle variant :)

Och den flög attans fint!



Några av Ripas medlemmars fina R/C kärror

2012-06-02 01:27:18  
Halloy, längesen igen :) Jobb gör att jag inte är så aktiv på bloggandet, men det har hänt en del sen sist. Som jag skrev sist så får jag träna på Ripas fält, tack! Men Nordic Mathilda fick sätta livet till där, jag ville ha lite mer dykroder kontra flapsen, så jag skruvade ut kviklinken lite för mycket. Det blev bara någon gänga kvar, det missade jag, så i fyrkantsåttan släppte den och N M gick rakt ner i den skånska ljungen. Nåväl det fick bli den gamla lånade Miss Kell på Karlskogas Vårtävling. Jag har satt in Superfoxen jag köpt av Thomas Johnsson som drar så gött, men jag har för lite flygtid med den kärran, så jag kom näst sist :) lite bilder därifrån:



Segraren Staffan Ekström siktar

Norske Clamer Meltzers el stuntare

Clamer Meltzer flyger i hagelstormen

Niklas Lövroth bänder

Sedan var det dags för Limfjordstävlingen, danska arrangörsklubben Aviator hade 75 års jubileum i år. En mycket trevlig tävling i danskt gemyt, jag kan rekommendera alla som har lite linflyg i ådrorna att komma dit nästa år. Men för tjocke Palmen gick det åt skogen igen :D Jag hade äntligen fått Nöblern att gå så gött, satte in K&B 40 an och tanken från  N M i den. Meeeen lördag morgon,lite bakis osv fick jag hjärnsläpp när jag skulle gå ur dubbelvingovern och satte den i den danska havreåkern. Det blev till att ta gamle Miss Kell igen, och tanken som sitter i den hade jag löst upp skiten i så här dags så den ville inte va med, det blev till att byta ut till plast med klunk i sista flygningen, och då gick den fint men för länge, men superfoxen gristrynefyrtaktade så gött så jag var glad ändå :D

Jag kom tredjen sist så ett steg upp iallafall :)

Stuntarnas linje

Jerker Vinnå mekar Good Year

Combat
Mer bilder om någon är intresserad: https://picasaweb.google.com/109011789963687543289

2012-05-09 23:00:33  
No pictures today. Men jag har flugit idag. Stunträning på Ripa MFK:s fält. Tog kontakt med pgrts här på forumet för att höra om jag kunde träna på deras fält inför kommande tävlingar, det fick jag :) Iom att jag jobbar i Kristianstad på veckorna så är ju Ripas fält nära o bra. Ett mycket fint fält med klubbstuga måste jag säga, och supertrevliga skåningar också! Tack Patrik o Mats och ni andra i Ripa MFK att jag får utnyttja ert fält.
Hälsningar Micke P

2012-05-01 22:27:39  
Tisdagkväll i Stunt City, och för en gångs skull kunde jag vara med. Årets första sommardag, underbart väder fast luriga vindar från alla håll. Kungsbacka MFK:s stuntare hade en trevlig kväll, men vi saknade Ingvar.


Alf Eskilssons med sin moddade Patternmaster, Stalker 61


Alf och undertecknad, någon har sagt något roligt


Alf flyger inverterat


Far o son Jonsson med Ingolfs Avanti II, Fox 60


Undertecknads Nöbler, Merco 35

Hälsningar Micke P

2012-04-23 21:33:39  
I söndags flögs det i Stunt City igen. Jag satte i ett SIG GP003, ett glödstift med idle bar, i K&B 40:an som sitter i Nordic Mathilda. Det gjorde susen, nu går motorn fint i de inverterade manövrarna också. Min teori var rätt :) Och en bild på henne som utlovat.

Och en bild på Thomas Jonssons mycket fina och välflygande Vector 40 också, i nosen har den en Fox 35 med massa konstiga saker i, hemi head och vev från Larry Foster, bla, det gör den lika stark som en 40:a.

2012-04-16 18:46:12  
I söndags fick Nordic Mathilda sin jungfrufärd, överraskande god stuntförmåga på henne. Stabil men ändå vändbar. Det är första gången jag använder klunktank, det är väl inte optimal motorgång på henne än, efter 3 loopingar är det ju dags för inverterat i sex varv, då går K&B 40:an med samma varv som i vanlig planflykt, men när jag skall göra buntarna så bluddrar den och nästan dör så fort jag höjer nosen, men eftersom jag har is i ådrorna fortsätter jag runt och motorn hämtar sig och det går att göra alla tre buntarna. Är det tanken eller är det stiftet? Eftersom motorn står upp så blir ju toppen utåt i buntar då kastas oförbränd soppa upp i toppen,(tror jag)så jag är inne på stiftet, skall testa med ett varmare och med "blurp bar" på så får vi se nästa helg. Esset jag nämnde förra gången var med också, det är Thomas Jonssons farsa Ingolf. Han flög en Avanti II från 79-80 nångång med en Fox 60 i nosen, vilket maffigt ljud i den motorn! Tyvärr så glömde jag kameran så det blir inga bilder.

Hälsningar från Stunt City :)

2012-04-09 01:09:44  
Rapport från Stunt City = Kungsbacka :)
Påskens väder har ju inte varit optimalt för flygning men idag, söndag, var det fint på förmiddagen, då passade Thomas och jag på.


Thomas flög sin Twister och jag en lånad Miss Kell, eftersom jag varit lite lat med byggandet och inte förfärdigat något efter SvartNoblerns bortgång (fast helt borta är den inte, den kommer återuppstå)




Det är inte mycket kvar förren Nordic Mathilda är i luften, och mer är på gång. Karlskogas vårtävling är det ju inte långt kvar till, då skall jag ha minst två fungerande tävlingskärror.
Annars flygs det som i forna dar på Kungsbackas fält på tisdagkvällar. En kändis från 70-80 talet till är på g! :)Tyvärr kan jag inte själv vara med där iom att jag är ute på jobb på veckorna.
Hälsn Micke P

2012-03-30 21:10:09  
Nu var det ett tag sen jag skrev här och det har hänt grejjer.
Jonsson har pensionerat Enok Enben och flyger nu Twister, givetvis med Fox 35 i nosen :)

Och han gör det med bravur!



Själv så har jag demolerat SvartNoblern, linorna tog i nån torva när jag startade och den blev friflygande ett tag och dök sen rakt ner i mossan, hela nosen försvann ner till vingen, när jag drog upp den satt motor med bockar kvar i myllan.
Det där jag skrev om att jag skulle köra med de gamla motorerna kunde jag inte hålla dock, en ny är inhandlad.

2012-03-03 18:18:49  
I förmiddags flög vi på Kungsbackafältet igen, Jag och Thomas Jonsson.
Här släpper Jerker iväg Enok Enben.
Sedan stack vi till Kungälvs Modellflygklubbs helikopterträff där jag flög en uppskattad uppvisningsflygning med SvartNoblern. Och jag måste säga att jag är imponerad av hur de flänger omkring helikoptrarna i luften.


Skillnaden på pojkar och män är storleken på deras leksaker :)

2012-02-26 18:04:54  
Idag flögs det på Kungsbacka fältet igen. Jag, sonen Emil och Tomas Jonsson tränade hårt. Emil flög sin Akromaster med Enya 15 i nosen. Tomas som vanligt med sin Enok Enben. Till årets tävlingssäsong får alla semistuntare se upp, Tomas blir farlig! Här en stilstudie.







I R/C depån var det full aktivitet också.


2012-02-19 14:38:10  
Frusen mark är hård.

Sonen Emil och jag var på Kungsbacka MFK:sfält för lite flygning, och nu är hans Peacemaker lite ur gängorna. Det blir till att bygga en ny vinge till den, om jag lagar den kommer den nog att bli för tung för att flyga bra. Kroppen är glasfiberklädd så den är hel, och roderoket sitter i den, så det är bara att byta ut vingen. Det är nog vägen att gå för juniorernas flygplan. En stabil kropp med länkaget i kroppen i stället för i vingen. Jag kall skära ett antal vingar i frigolit till sommarens flygningar, krachar de så är det bara att byta vinge, smart va :)

2012-02-12 19:04:12  
En sån skön dag idag, då suger det efter att få hålla i handtaget, höra Foxen blurra och känna lukten av Klotzoljan. Omkring nollan och 2-3 m/s. Men foxen blurrade ovanligt mycket idag, kan det bero på att jag bara hade 3% nitro i soppan? Så blir det när man skall blanda soppa och tror att nitron skall räcka. Nåväl, det blir till att köpa mer och hälla i till nästa gång. SvartNoblern flög bra nu efter lite mer bly i tippen och i stjärten.



Kompisen Thomas Jonsson flög idag också med sin Enok Enben.



Även R/C folket vågade sig ut :)



Vår ordförande Anders Johansson filmade lite också: http://www.youtube.com/watch?v=7ZX17AGeyBA&feature=youtu.be

Allas vår Bosse Jansson dök också upp för lite distanstester av mottagaren till sitt Gladan projekt.Men han vart lite missnöjd med räckvidden tror jag.


Hälsn Micke P

2012-01-27 19:58:24  
Eftersom det är så s-t-ns kallt och jag är för bekväm för att stå ute och frysa med ett handtag i näven så kan jag ju inte skriva om något flygpass. Då tänkte jag skriva lite om varför jag flyger linflyg och min filosofi om stuntandet istället.
Linflyg är så mycket mer än att bara flyga runt runt som en del  tycks tro. Min grej är ju Stunt, konstflygning, eller Precision Aerobatics som det heter på andra sidan stora havet. Direktkontakten med flygplanet genom linor och handtag är det som ger mig förnöjelsen med linflyg. Adrenalinkicken när man får upp flygplanet några centimeter från att gå i backen. Att få flygplanet att flyga som jag vill. Det är jag som styr, och jag känner hur jag styr.  Jag känner om det är för framtungt eller baktungt,  jag känner om det sträcker linorna dåligt, jag känner om det flyger olika i invändiga och utvändiga manövrer, motorn går inte som jag vill mm.  Sådant måste trimmas in, lite vikt i baken eller i yttervingen, justera roderutslag eller utledarnas position, höja eller sänka tanken eller motorn, justera handtag, ändra linlängd, mm, mm.  När jag känner att flygplanet börjar flyga bra vill jag få precision i manövrarna, då gäller det att nöta,  när man fått till det så får man solen i ögonen och ser inte ett dyft, planet går i backen och man får börja om 
Känslan för intrimningen som jag sagt ovan kommer inte efter första årets flygande, utan efter några års flygande och ett antal olika flygplan som fått sätta livet till.
Inför min nysatsning på F2B så kommer jag till att börja med använda mina gamla motorer  som jag hade på 70-talet, 35:or och 40:or, jag har en OS 50 FSR-S som jag köpte omkring 79-80 men aldrig startade, den skall det väl byggas ett flygplan till också. Jag skall erkänna att jag köpt en modern motor också, OS 46 LA, en begagnad  r/c motor vars förgasare jag slängt och monterat venturi och nålrör på, den har inte provats ännu. Nya moderna stora stunt motorer får det bli senare när jag känner att jag inte kommer vidare med det jag har.
När det gäller flygplan så blir det säkra kort till att börja med, Nobler , Stilletto, Genesis  mm och varianter av dessa, fast de nya är ju likadana, bara lite modernare linjer  Och så har jag mitt wild card: Nordic Mathilda som jag konstruerade och började bygga i somras innan jag återfick kontakten med Kungsbacka MFK.
Jag har läst på lite olika ställen där folk tycker att man inte kan flyga F2B med mindre än 60 storlek på motorer och stora moderna flygplan. Det bryr jag mig inte om.  Är man inte uppe i världselitklass kan man gott nöta på med mindre modeller tills känslan sitter där.
Hälsn Micke P

2012-01-23 21:40:08  
Igår (söndag) blev det ingen stuntträning för mig, istället så flög vi, jag och sonen, Peacemaker. Den är också rolig och vändbar. Det intressanta här är att jag satte på en 8X6 prop på OS 20 an först. Bra fart och fina varv på motorn, men ack så känslig den var på roderutslag, inget för sonen än. Men så monterade jag på en 9,5x6. Lägre varv på motorn, men ej överbelastad, nästan samma fart och vändbarhet på flygplanet men så mycket stabilare i planflykt. Där ser man vad ett propellerbyte kan göra Å så en bild på sonen och hans Peacemaker.


2012-01-20 15:32:41  
Vilken tur att man jobbar in fredagen! +1 grad, 1-2 m/sek, ypperligt flygväder!
Ner på fältet och träna. Ensam igen till att börja med, Alf E kom ner senare. Nu är jag nästan där med intrimmningen av SvartNoblern. 15 gr i baken gjorde att buntarna gick att göra kantigare. Men nu upptäckte jag att yttervingen slängde upp vid varje inverterad kantning, skumt, ingen tendens vid rättvänd kantning. Skall prova med 10 gr till i yttervingen, tror jag sätter på 10 gr till i baken också.


2012-01-14 16:37:02  
I veckan har jag byggt en del. Nordic Mathilda (fd Göthe) börjar ta sig, snart dags för bilder i byggtråden. Sonens Peacemaker är snart färdig också, hoppas det blir premiär nästa helg. I förmiddags var jag nere på fältet igen. Ensam. 4 flygningar blev det. Foxen går hyfsat på SvartNoblern nu, men jag tycker inte dykrodreutslaget räcker till. Fyrkantsbuntarna blir inte speciellt fyrkantiga, mera som vanliga runda, och stående åttan får jag inte till i översta bunten, den blir för stor och jag kommer för långt ner så jag får lägga över den i inverterad planflykt istället. Skall limma på lite vikt i baken på kärran ikväll, kanske det hjälper att den blir lite känsligare. I morrn förmiddag skall det bli bra väder igen så då blir det nya flygningar. När jag packat ihop kom Thomas ner, så jag fick snällt stanna kvar och släppa hans Enok Enben några ggr också.

Hälsn Micke P

2012-01-08 16:52:04  
Jag tänkte jag skulle blogga lite här, det kanske kan inspirera någon annan.

Jag har flygit förr, och lagt av. Fisket var den stora passionen i många år, men plötsligt i somras fick jag lust igen. Sonen blev 10 år och jag tänkte att han kanske  tycker det är kul också, och det tycker han.

Så vi började i Kungsbacka MFK, fick låna kärror och flög. Jag deltog i två Semistunttävlingar och vann den sista, så nu är det dags för F2B satsning.

Jag har just nu en gammal Nobler som jag fått övertaga, (kallar jag för SvartNoblern, bild finns i tråden Stunttrainer) den skall det tränas hårt med. Men det finns fler flygplan på gång.

Över till flygandet.
I fredags 6/1 flög jag första flygningen för året. Kompisen Thomas Jonsson kom ner också. Även Alf Eskilsson, det är bra att vara kompis med honom, bättre moraliskt stöd finns inte. Det var första flygningen med SvartNoblern. Fox 35 an startade fint, och iväg bar det. Positiv känsla, bra sträck i linorna och den hänger fint i både planflykt och inverterat,  men för rik gång i inverterat läge, blir till att skimsa under motorn för att få förgasarröret i samma nivå som tankröret. Det blev bara en flygning med den, flapsen höll på att lossna, dålig ide att använda Solartex till gångjärn. Thomas flög sin Enok Enben (bild på den kommer senare kanske)
Sonens trainer flög jag också (Burken kallad,finns också bild i Stunttrainertråden) , den har varit extremt känslig, så jag lättade den bak, fick bort 15 gr. Nu gick det att flyga ”plan” planflykt med den, fortfarande kvick som attan på roderutslag, men så får det vara, den är sketarolig att flyga. Fast sonen får vänta med den tills han är mera van. Han har ju klarat looping med den lånade Akromastern men ”Burken” är för krävande än så länge.  En Peacemaker är så gott som färdig för honom, så den får han träna med först.

Idag, söndag var det dags för SvartNoblerflygning efter justering av motorns läge och gångjärnsförstärkning på flapsen, nylonband med stagkant skall det ju vara, borde jag begripit med en gång. Ensam på fältet så det blev till att ta fram självstartsanordningen.  Testade lite olika handtag, det blev det stora, 130 mm, som jag hade bäst känsla med. Foxen går fortfarande lite för rikt i inverterat så det får bli nåt skims till under motorn. Men sista flygningen körde jag hela F2B programmet så jag är nöjd med dagens session.

Hälsn Micke P