Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

GWS Nakajima Rufe

Blogg skapad av:
No4
Skicka mail

2013-12-26 12:46:25  
God Jul och gott nytt år på er.

bifogar lite filmande från sommaren 2013 på Dragsängarna,

http://www.youtube.com/watch?v=93wj-lORiSU&feature=youtu.be

2013-05-23 07:27:48  
Återigen har Rufen sjösatts. Har gjort nya yttre flottörer, då dom första blev på tok för små och hade för lite flytkapacitet bla. Har även ökat anfallsvinkeln på dom.

Lite mera bly längst fram på flottören har också tillkommit, då den var lite baktung.

Försökte sälja den förra året, men lyckades inte.

Lite svår att starta och landa men flyger som en dröm.

http://www.youtube.com/watch?v=lNEAXkg13h0

En kväll med solnedgång i Dalarna, stenig och iskall sjö och "lite" äkta svenska mygg, bättre kan det nog inte bli.

Mickes Hansa är också en mycket trevlig upplevelse. Fränt med kameran på flottören. 

http://www.youtube.com/watch?v=cCFhd6MOOME

Bra filmning och redigering av Micke. Tackar.


2012-02-27 15:29:50  
I väntan på isfria sjöar så att jag kan provflyga min Rufe på vatten så kan jag inte låta bli att tänka på hur det kan ha varit i verklighetens Japanska Rufe förband.

En av kompisarna skickade över denna underbara bild från tiden då det begav sig. Tuvärr så saknar jag mer information kring bilden. Jobbar ihärdigt på att få fram lite mer fakta och historier.



Olika målning på kärrorna och täcken på operativ aktivitet.  Det ser ganska mysigt ut med palmer och varmt vatten. Man ska kanske vara försiktig med att romantisera för mycket kring kriget. Men lite stolthet och uppmärksamhet måste man väl kunna få unna dom som spakade ett jaktplan som kunde starta och landa på vatten.....

I lördags hade vi årets första pylonträning i Sverige. Ja ni läste rätt.....



I en kall snålblåst på flygfältet i Arboga som var så gott som snöfritt samlades ett gäng flygsugna pylonflygare.

Micke från Pålsboda flög sin nya Super Q-500(Shotgun). Helt i composit och snabb, stadig och lätt som tusan.



Killarna från Pålsboda flög nog mest under dagen. Kanske behövde dom slipa in sina kolvar i Nelson motorerna lite extra......



Körde ett par flygningar med min röda Viper från Great planes som nu varit med ett tag.

Min JET motor som nyligen återvända från servicen i Texas/Houston har till årets tävlingar fått ny lättviktskolv, turbo och efterbrännkammare för att kunna hänga med i racen. Nelsons försök med att köra "långslagiga" race motorer har helt klart gett lite fart men nu är det slut på det övertaget.....Allt från Texas är störst och bäst ......  



3 graders temperatur och en kall nordlig vind  kunde inte hindra oss från att flyga lite med våra F3D pylonkärror också.



Själv så testade jag också jag vara ute hela dagen utan långkalsonger och fick ligga i sängen resten av helgen med feber och dålig hällsa.... Inte ens Whisky hjälpte.....

Kanske ska hålla mig till flyghistoria och Rufe flygning i Stilla havsmiljö i fortsättningen.....

2012-01-30 19:39:56  
Idag har Kung Bore äntligen återvänt till Sverige och min morgonpromenaden till jobbet bjöd på -12 grader. Långkalsongerna och vinterkängorna kom äntligen till användning.

Dessvärre så frös nu alla vattendrag runt Arboga och mina sjöflyg ambitioner får nog vänta tills våren .....  



Efter en stund i hobbyrummet så sitter nu ett vattenroder på flottören. Jag använde ett sådant där vitt gångjärn från Kavan och lite 1mm Plywood. Har tidigare nämnt hur viktigt det är med denna styrning på sjön. Att sjöflyga med bara sidroder fungerar bara (halvdåligt)om det är vindstilla. Minsta blåst och det är kört( precis som för Ljuvholt) och du hamnar där du inte vill vara ....



Lite silverfärg är också där nu så att det ser ut som en äkta Japansk Rufe.



Kommer att återkomma till Rufens provflygning på vatten senare i vår när det är badtemperatur och min Japanska testpilot åter kan ställa upp.  

Sedan ett par veckor är nästa byggprojekt beställt. Det är lite annorlunda och ligger fn delvis i tullen (motorsetuppen) och planet är i sk backorder med leveranslöfte nu denna månad. Får erkänna att jag "Torskat" på ännu en eldriven ARF skalamaskin som kan flygas på vatten. Prisbilden är dock lite tuffare denna gång och en hel del annat är annorlunda. Erkänner att jag har svårt att motstå sådan här skönheter........ Men jag tror inte jag är ensam om det.....

 

Återkommer när det är dags för lådöppningen .......

2012-01-29 19:40:16  
Idag Söndag var vädret riktigt underbart. Ytterst svag vind (nästan vindstilla) -2 grader och solsken. Tänk att vintern kan vara så fin. Dessutom hade vi nu äntligen fått lite snö här. Passade på och åkte ut till flygfältet på eftermiddagen.



Målet var att få Rufen testflygen. Sjöflyg i alla ära, men snöflyg är också himla kul. Faktiskt mycket enklare då man inte behöver båt...... eller badbyxor.



Lite "ditslarvad" brun pakettejp fick bidra till glidskydd på snön som faktiskt kan nöta ganska hårt på färgen annars. Brukar faktiskt tejpa på liknande tejp under skidorna till planen.

Till min lycka så fanns det ett par stora frysna vattenpölar på flygfältet där ett ljuvligt 2-3cm snötäcke lagt sig uppe på isen. Ingen fara att gå ut och gå på den här isen då det här är en ganska grund sjö.

En viktig detalj vid vinterflygning är att varmköra motorn ett tag efter motorstarten när det är kallt så att oljetemperaturen får stiga innan man drar på gas...



Efter 5st korta flygningar och lite höjdtrimmning och snack med "Rufens"  Japanska testpilot som för dagen var hitrest för att genomföra testflygandet.

Betydligt mera stabil och lite trögare i rollplanet, men fortfarande en zero fighter enligt rapporten.

Motoreffekten räcker mer en väl till då man kan flyga på 1/3 gasläge i planflykt. Han startade på 2/3 gasläge. Självklart kommer det att vara lite annorlunda på vatten säger han, men dagens flygningar gör att vi tror att vattendopet kommer att gå ganska bra även om det kommer att ske i sötvatten och inte i Stilla Havet.

Landnings och start egenskaperna kändes jättebra då sättningsfarten är låg och roderresponsen i det läget är bra.



Passade på att balansera den 850mAH 3cells acken när jag kom hem. Var hög tid märkte jag , då en cell avvek ganska mycket.... 

Projektet "Rufe" närmar sig sitt slut, men det återstår dock en del kul arbetet. Ett vattenroder ska nu göras bla och kanske ska jag bygga en ångkattapult likt dom som Japanska flottan använde när Rufen kattapult startades från fartyg .... Mer om detta upptåg senare.....

2012-01-27 18:40:34  


Målandet är nu så gott som klart. Fuskar lite och använder lite rödtejp för varningslinjerna på den. Zeron är lite sliten i övrigt efter flera års flygande. Vikten flygklar i nuläget är på 435g. Ca 120 g extra pga flottören mm.



Motorn är ganska liten med ett lågt KV värde. Den svingar en 8x6 propeller fint. Ett farteglage på 10 Ampere har hittills räckt till bra. Eftersom en "warbird" alltid tenderar att bli för tung och baktung så har jag valt att placera batteriet inne i motorkåpan. Jag har hitills klarat mig med en 850mAh 3 cells Lipo.



Flottörens främre fäste i tunn plywood kopplas fast mellan det främre vingfästet och fästet i flygkroppen.



Det bakre fästet är också av tunn plywood och sitter fastskruvat genom vingen med en liten träskruv. Servots som sitter inne i flottören för vattenrodret har nu fått en förlängd elsladd som går upp på det bakre staget. EN Y-kabel i mottagaren gör att jag kan använda olika servon för sidrodret och vattenrodret. Servon är gratis numera. När jag började radioflyga på 70 talet kostade dom 100-200 kr styck och fungerade inget vidare.



En liten förstärkning för att träskruven som håller det bakre fästet ska palla sjögången och säkerställa att det inte slutar som för Arado 196 .....






2012-01-27 08:45:29  


Jag är gräsänkling sedan 2 veckor, så fritiden kan nu planeras på ett lite annat sätt en det brukar. Ett par timmar i hobbyrummet varje kväll är nu tillåtet..... 

Jag har nu avslutat den värsta slip och putsningsfasen och har börjat med lackning, klädsel och målning.

Efter en del fundering så valde jag att testa en för mig lite ny lackmetod. Blandade Casco vitlim med vatten till en koncistens som röd mjölk och penslade ett allt trä med denna blandning. Samtidigt passade jag på att klä undersidan på mittflottörens undersida med tunt silkespapper (japanpapper). Metoden är enkel, då man penslar/lackar dit det med det utspädda vitlimmet och klipper/skär bort överskottet medans man fäster det. När det torkat så är sitter pappret sträckt med bra vidhäftning på plats, vilket ger ytterligare styrka åt balsan. Det hela tillför väldigt lite extra vikt.

När det torkat så slipar jag allt med mycket fint slippapper. Jag lackar ett lager till dagen efter och slipar en gång till med fint papper. Sedan tvättar jag rent alla ytor noga med T-sprit eller aceton så att allt damm försvinner innan målningen. Detta moment är noga och ska inte slarvas med.....

Metoden med lätt papper och utspätt vitlim fungerar skitbra på sådana här små plan och är oerhört enkel, lätt och billig. Skönt att lippa allt lösningsmedel också.




Lite fler detaljer måste man ha så att det ser roligt ut. En antenn måste ju varje skalaplan ha.

En extra fena måste man också alltid ha när man konverterar landflygplan till sjöflygare. Annars flyger dom inte så bra (tycker jag), finns undantag men är bara korkat att försöka lura naturlagarna....

Om ni tror att jag "dillar" föreslår jag att ni gogglar lite på bilder typiska sjöflygkärror som Cub, Beaver, Otter mm och kikar noga så kommer ni att upptäcka att det oftast monterats dit en extra fena då dom har flottörer, tom Spitfire som sjöflygkärra hade extra fena..... Dom flesta Amfibie plan som gjorts har en väl tilltagen fena/sidroder från början tex Catalina som på slutet hade en rejält stor.



Jag valde ett måla den med Tamiaya färger. Tuvärr dyra och svåra att få tag på, finns inte på ICA, men finns i alla dessa läckra kulörer med exotiska namn.
Dom är inte bränsle tåliga, och luktar fan, men nu är det ju en elkärra och en del av "glorian" är ju redan nersotad.... Upplever att denna färgen tillför väldigt lite vikt. Brukar måla ett tunt lager först och måla nästa lager när det torkat dagen efter. Krigsflygplan ska inte vara för fina.....





Så här i vintermörkret kan jag inte låta bli att drömma mig tillbaka till förra sommarens sjöflygträff på Dragsängarna.  Många olika sorters gubbar och plan deltog som vanligt.  Vädret och stämningen var så där jättebra.



Denna flottörlösning var lite udda och roade oss väldigt. Jag lyfter på hatten åt dom som vågar testa det lite annorlunda och inte bara följa strömmen jämt ... Maximala showpoäng gav detta... Ser framemot att få se den igen...



En del väljer att flyga flermotorigt och tanka miljövänligt.



En del passade också på och solbada med planen. Vattentemperaturen var mycket varm och badvänlig denna sommar och det är långgrunt kring Siljan och Dalälven så man behöver inte träna i Vansbrosimmet eller införskaffa våtdräkt för att vara med och sjöflyga på Drags.... Kanske kunde SMFF ställa upp med ett par bättre badbyxor åt honom till i sommar, dom vill ju gärna hjälpa oss i klubbarna numera och efterlyser ideer ...




Hur illa det kan gå med sjöflyg och olika lösningar på flottörer och bristande omdömme belyser denna film (se länk nedan). Kolla "YouTube" filmen med Arado ar 196 en bit ner till höger på sidan (inte den vänstra).

Lägg märke till att den saknar extra fenan och hamnar i blåsväder.....(precis som Ljuvholt)....

http://www.wwiivehicles.com/germany/aircraft/floatplane/arado-ar-196.asp

Vill med detta inte skrämma er från att testa sjöflyg....

Vill passa på och hälsa till dom andra bloggarna här på Svenskt Modellflyg och tacka för mycket trevlig läsning i vintermörkret. 





2012-01-21 15:49:35  
Mitt nya F3J segelflygprojekt är nu så pass klart att det är dags att invänta vårvädret (om jag kan hålla mig) för flygtester. Tror att det blir en hel del justeringar i sändaren beträffande trimmningar. Lade i nästan 550g bly i nosen vilket gjorde att den hamnade på 2,9kg i flygvikt. Tyngdpunkten ligger då på ca 29% av vingkordan. Kanske kan den flygas lite mera baktung men jag börjar på den säkra sidan. 



Gjorde transport och förvaringsskydd på ett billigt relativt enkelt sätt i bubbelplast med hjälp av lite bred genomskinlig pakettejp. Rekomenderar att använda skydd vid förvaring och transport, då det oftast är då som många småskador uppstår. Planet hålls även rent och fräsht från damm och övrig smuts bra då.



Mitt ursprungliga byggprojekt kom åter igång.



Nu gäller det att tillverka de små flottörerna som sitter ute mot vingspetsarna. Efter en del funderande så valde jag att göra dom i homogen lätt balsa.



Jag skar till och limmade ihop ett par lager 10mm balsa.



Man får vara lite som Emil i Lönneberga när det gäller sådant här....



Efter en del täljande (ungeför som att göra barkbåtar) och putsande var dom klara. Kanske inte exakt som orginalets men får duga. Zeron är ju också en semiskala modell.



Lite mera limmande och pillande så är dom på plats. Som jag nämnt tidigare så tänker jag göra finjusteringarna av vinklar mm efter att jag provkört den i vattnet.



Nu är det dags att försöka hitta ett ställe där man kan köpa cellulosa lack. När jag började modellflyga fanns det på varenda färgaffär. Namnen var många spännlack, polerlack, dope mm. Idag vet dom inte vad jag menar på normala färgaffärer. Jag tänker uppsöka den lokala möbelrenoveringsfirman. Dom om någon borde ha polerlack, då det användes på alla finare gamla trämöbler. 

2012-01-17 10:54:30  


I söndags var vi återigen ute på flygfältet här i Arboga och flög. Vi är en tapper liten skara som flyger även på vintern. Årets vinterväder har varit konstigt med lite snö och relativt varmt väder för årstiden.



Anders passade på att flyga med sin elektriska Jetkärra. Tycker att det är en del av RC flyghobbyn som verkligen utvecklats de senaste åren. Prestandan är numera oerhört bra och flygegenskaperna har också förbättrats mycket från svårflygna klippbenägna tunga fanskap. Denna kärran är även gjord i en sådan där seg och slitstark lättviktsplast. Anders säger att det är som att flyga en trainer....



Vi passade även på och bogsera lite skalasegel KA7. Tuvärr var gräset fryset och hård så att styrningen på noshjulet slutade fungera på bogserkärran. KA7an skakade också sönder lite efter ett tag.... Men då hade ett ymnigt snöfall ändå gjort molnhöjden och sikten allt för dålig för att bogsera i.


Som jag tidigare berättat så har våran klubb drabbats av segelflygsjuka sedan ett par år. F3J och F3K seglare är mycket poppis numera. Pylonflygandet som förr var klubbens bästa drog och missbruk är nu nästan helt borta. 

Själv har jag lyckats stå emot de stora termik drakarna länge och håller desperat kvar mina sista pylonplan ...

En klubbkompis ringde dock nyligen och tipsade om ett superfynd som fanns till salu... Rena rånet...



I Fredags åkte jag ner och gjorde affär. Det är en ca 12 år gammal F3J tävlingskärra som heter Nordic. En svensktillverkad "stordrake" med en spännvidd på 3,5m.

Helgen har tillbringats i hobbyrummet med tvättning,rubbning, polering och vaxning. Montering av servon mm har också gjorts.

Valde en lite annorlunda dekor med ett äkta Q-500 pylonnummer så att jag känner igen mig när den är i luften...





Håller just nu på och ställer in alla mixerfunktioner till alla roder. Mycket skoj att äntligen få använda computerradions möjligheter på ett nytt sätt. Men det är ganska klurigt när man inte är van vid alla dessa olika klafflägen och roderbromsar. Var tvungen att leta fram manualen till min JR radio och börja läsa iden för första gången......


2012-01-16 13:46:32  
Hittade lite kul bilder från inomhusflygningen den 6 Jan på Mc Gregors formidabla hemsida.

Jag och en klubbkompis passade på att inviga det nya året med lite segelflygbogsering inomhus. Det går utmärkt om man håller nere farten på bogserkärran och inte gör en massa snabba svängar. 



Kul att göra något annorlunda ibland. Urkopplingen i segelkärran (Grunau Baby) är höjdservot då man ger full höjd. Fungerar finfint då man alltid ligger och trycker en hel del dyk under bogseringen. Babyn stiger som en kork....



Som bogserkärra använder vi min gamla slitna Bucker Jungmeister från Robbe. Den har bara sida och höjdroder. En liten 100Watts lågvarvig borstlös stjärnmotor som går på vatten eller vindkraft med en 600mah 3 cells Lipo ack.





Vi lyckades inte hitta någon termik denna dag och Babyn var nere och startklar innan bogserkärran han landa. Kanske kan man ha ett gäng brödrostar ute och skapa termik med nästa gång?

2012-01-13 09:55:19  
Ännu en häktiska vecka är snart slut och helgen är snart här och man kan återigen njuta av sin hobby. Dennna vecka har jag hunnit med ett bygga lite till. Om man kan undvika att fastna framför TVn och Datorn så finns en del tid att vinna till att vara i hobbyrummet eller det som min fru kallar pojkrummet.... Jag tror många människor sitter mer framför TVn en dom vill erkänna. En viss avkoppling är det förstås men nog matas vi med en djävla massa skit också via detta medium...... Det måste väl vara bättre att lägga ett par timmar då o då på att slipa balsa och fundera över olika tekniska problem och hur dessa ska lösas och finansieras inom våran hobby...



Den centrala flottören är nu på plats. Lite hård tyngre 10mm balsa har använts. Även lite 1,5 mm plywood av den gamla fina kvaliten letades fram i mina gömmor.



Det är noga med hur flottörer sitter i förhållande till flygplanets tyngdpunkt om det ska fungera optimalt vid start och landning på vatten. Under flygning funkar nästan allt....

Det sk steget under flottören ska sitta vid planets tyngdpunkt. Flygplanet ska stå på flottören med lite positiv anfallsvinkel (ca 3 grader). Detta är omöjligt att från början få detta helt perfekt på byggstadiet utan jag rekomenderar att man gör fastsättningen så att den kan finjusteras/ändras lite beträffande stegets placering och anfallsvinkeln genom praktiska prov på vattnet.... så mycket skojigare så.... Man blir alltid lika förvånad över hur mycket som får ändras. Vid de praktiska proverna bör det vara vindstilla.

2012-01-10 10:55:26  




Flottör bygget fortskrider med själva plankningen. Lite pill och mycket klistrande.



lite 10mm lätta balsaflaksbitar i fören och aktern (det är ju nästan en båt) limmas också dit. Djuvligt kul att slipa, balsa överallt. Ingenting är väl så mysigt som att slipa balsa och nysa. En hel del slipning blir det. Men nu börjar det likna något.

Var tvungen att tjuvväga den. 50g än så länge, men mycket återstår. Nu har vintern kommit till oss också. Isen har lagt sig på alla sjöar och ån genom stan börjar också göra det svårt att sjöflyga på.



Kanske kan man provflyga den på snön som borde komma när som helst.

I söndags var vi ute och flög jag och ett par klubbkompisar, trots att det är vinter. Vädret var underbart. Nästan helt vindstilla, soligt och ett helt flygfält (nästan flygplats) för oss själva. Sedan något år tillbaka har våran lilla klubb drabbats av "segelflygsfeber". Det spelar ingen roll om det regnar eller stormar, så ska det seglas..... Någon form av uppvindar finns det alltid.....



Björn hade med sin sk AVA. En supermodern "värstingdrake" . Den väger nästan ingenting och har enorm vingyta. Den är konstruerad av någon expert som älskar moderna material. Kanske heter den AVA bara för att bakkroppen ser ut att kunna gå av väldigt lätt. Är det ett sådant där metspö som dom säljer på Jula som används?  Nåja, jag erkänner att jag är lite avundsjuk på denna skapelse.......



Hur som helst så funkade den perfekt i vintervädrets svaga termik. Björn skickade upp den med hjälp av ett gummirep. Sid och höjd roder räcker till. Den har även en rejält tilltagen luftbroms mitt på vingen som kan hjälpa till att få ner den vilket annars kan bli ett problem då den har ett mycket bra högt glidtal och förmåga att stiga på minsta lilla uppvind. 



Vi andra passade på att flyga med propellerplan av olika sorter. Tricoptern är en mystik ny uppfinning som mest liknar en sådan där  tidig helikopter som man kan få se på svartvita filmer med den där gubben som flög med hatt, tror han hette Igor Sikorsky och överlevde dom mest häftiga smällarna. Gillar folk som inte backar för att göra sina egna stunts.....



Jag tror att det kan vara klokt att hålla ett visst avstånd till sådana här nymodigheter om man är rädd om livet. Själv vill jag gärna ha lite balsa i konstruktionen och konventionella roderytor. Med hjälp av helikoptergyron och annan modern elektronik så flyger dom här riktigt bra ibland. Verkar dock vara kluriga att justera in (trimflyga).

2012-01-07 12:57:38  


Bygget fortsätter så sakteligen. Passade på att limma in ett litet plaströr för stötstången till vattenrodret. Ett litet servo ska få sitta inne i flottören. Har ibland testat att sjöflyga utan vattenroder och styra på vattnet med bara sidroder. Det går skapligt om det är vindstilla. Minsta blåst och det är hoplöst då planet hela tiden strävar efter att flöjla upp mot vinden och det oftast slutar med att ut och ro med en båt eller att simma och det kan vara djäkla kallt i vattnet på våren när jag premiärar sjöflygningen.... 



Plankningen gör jag med 2,0 och 1,5 mm balsa. Var lite fundersam över hur man ska ha fiberriktningen på klokast sätt då man vill ha bra vridstyvhet. En så länge är jag på 30g. 

Igår så var man ledig från jobbet. Passade på att åka till Norberg och flyga inomhus i den stora hallen som finns där. Mycket kul tillställning med många och pratat med. Hallen rymmer en fotbollsplan och räcker till för flygning med lite större inomhus/pakflyers. Cubben från HobbyKing som igentligen är en typsik parkflygare flögs där inne (modigt), den har en vingbelastning som medför fin flygning även i lite vind. Den är så fin.   



Många andra fina små elskala kärror fanns där också. När får vi se den första inomhusskala tävlingen i F4C? Varför inte en UT tävling i Norberg nästa år? Blir inte så kallt och blåsigt för dommarna som på skala väst. Västmanland har ju redan världsmästare i snart alla klasser ..... Planen kan ju tas som handbagage till VM.....  



Hoppas ni inte nu tror att dom hackat min profil eller vad det nu heter. Nej jag menar nog lite allvar med ideen. Är det inte dags att skalaflyget moderniseras så att antalet tävlande och tävlingar blir vad det borde vara....



2012-01-04 14:45:46  
Gårdagens kväll avnjöts med lite äkta byggstämmning. Inget ARF trams här.



Ritningen från Pär Lundqvist är så smart gjord att man med hjälp av kopiatorn på jobbet kan ställa in storleken vid kopieringen och på så sätt få lämplig storlek på flottörerna. 

Jag valde 75% storlek och får då en flottör som är ca 60cm lång.
Min Rufe (Zeron) har en kroppslängd på 71cm och väger knappt 400g.(Hoppas det blir bra)



Efter lite klippning så är spantmallarna klara. Uppbyggnaden är traditionell.



Det här är vad jag kallar "LÅDÖPPNING" bara balsa och fina plywoodflak. Inget färdigt solarfilmsklätt skräp i den här lådan..... Allt av högsta kvalitet från sågen i Haglinds såg i Hofors.



Laserskuret är ännu inte uppfunnet utan här gäller rakblad och vass kniv.

Efter någon timmes arbete kan man konstatera att det här inte är snabbygge utan att tiden kommer att stå stilla. Min lycka är att min fru ska resa bort en månad så nu finns det möjligheter att bygga mycket i lugn och ro. Snabbmat och sena nätter kan ju också hjälpa till så att tiden i hobbyrummet kan bli maximal.



2012-01-03 14:57:47  
Var ett tag sedan jag skrev något här. Allt för mycket jobb kan ibland vara ett hot mot hobbyn.





Jag har sedan många år haft en stor kärlek till GWS frigolit kärror. Krigskärrorna från andra världskriget varit särskilt uppskattade. Kompisarna har ibland smittats och vi har haft mycket skoj genom åren med dom.





Billiga, skapligt skalenliga, välflygande och lagom mycket arbete, men ändå lite eget hantverk har fångat mig. Målning och skala detaljer går ju alltid att roa sig med.






ME-109an flyger grymt bra och var egentligen min sons.





Dom är också ganska enkla att reparera utan att få en massa extravikt efter krasher. Elflyget är ju också bra som vinterflyg då allt är så mycket enklare.



I somras nåddes jag av den hemska nyheten att dom skulle utgå i frigolit vilket förstörde min nattsömn under en tid....

Jag passade genast på att ringa och köpa upp ett par extra byggsatser som nu ligger säkert hemma under min säng.
Under semestern så passade jag på mellan husrenoveringskaosets långa dagar att bygga en P-38 Lightning. Den är så mysig att flyga med.



I brist på att kunna hitta ett lämpligt byggobjekt så bestämde jag mig nyligen för att bygga om Zeron till en Rufe.....





Nakajima byggde ca 320st Rufe under kriget. Den skilljer sig lite från en vanlig Zero som byggdes av en annan stor japansk koncern. Flottörer och extra hjälpfena under bakre bakkroppen är tydliga skillnader. Den fick ca 20% sämre fartprestanda, men användes inte som Zeron.



Kikade på Youtube och upptäckte att fler gjort samma grej, och lyckats väl.
Letade i mitt gamla ritningsarkiv och hittade en ritning från Pär Lundkvist på balsa flottörer.



Nu återstår bara att leta fram lådan med balsalagret och börja bygga centralflottören.