Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix på CEMA

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2011-10-20 22:06:40  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är

DAGENS RUBRIKER:
Blodet sprutade .....
Vi besökte vingården för en visning ......
Häftigaste att se dom riktiga piloterna dåna in .....
Nä nu har jag hållit er länge på halster så nu tar vi .....
Fan tänkte jag som tänkte lägga ut den till försäljning .....
Vi landade i Sverige och nu var det väl slut på eländet men nädå .....
____________________________________________________

Då är det dags för del 2!
Efter golfrundan på tisdag så vart det lite flygning och på kvällen avslutade vi åter vid biljard bordet innan middagen.
Här spelades det så hårt att blodet sprutade. Ola såg nästan ut som att han hade fått fingret i en propeller men det hela gick bra.


____________________________________________________

Månen är en favorit för mig och jag tog en hel del kort på den.

____________________________________________________

Under andra världskriget så var det hårda strider i Provance och en minnestavla satt uppsatt efter vägen.

____________________________________________________

Vi drak en hel del vin nåja det var väl mest jag och vinet som vi drack var gott. Vi besökte vingården för en visning och det var intressant att se. Här fanns det gott om flaskor som skulle ha räck länge om man nu tycker om vin.
Om ni är på CEMA och inte har varit på en vingård så tycker jag att ni skall besöka denna. Bra och informativ var den samt att man fick smaka på lite olika viner.




Här har Kimmen sina flaskor



____________________________________________________

Tillbaks på Planeten så vart det mer flygning.
VI njöt i fulla drag även om alla plan inte var flygdugliga.




____________________________________________________

Två kvällar i rad så kom det PUMA helikoptrar som landade och vi fick titta på dessa vackra helikoptrar. Dom skulle träna mörker landning och dom satt ut lampor och sedan drog dom iväg. Gjorde en hel del inflygningar och det var spektakulärt att kolla på. Dock så var det häftigaste att se dom riktiga piloterna dåna in. Mäktigt.


[IMimgimgG]http://img197.imageshack.us/img197/5764/dsc031000461457.jpg[/img]

____________________________________________________

På Planeten så fanns det frigående höns, gäs och en svan.

____________________________________________________

Torsdag och dags för golf för mig och Ola. Varför vi spelar golf kanske ni tänker. Jo våra plan har ju kraschat och då var det skönt med lite golf.
Frukost vart det efter vägen.




____________________________________________________

Nä nu har jag hållit er länge på halster så nu tar vi KRASCHERNA!!!!!
Vi hade 6 plan med oss ner utav dom vart det 5 krascher. Fantastisk va! Nä det var det inte. Med oss hem kom dock 3 plan.
Först till att krascha var jag själv!
Min H9 Cub lossnade acken och planet dyker rakt ner rejält hårt i marken. Detta skedde redan på måndag. Planet vart rejält trasigt och jag fick rådet från ALLA att slänga det!! Det gjorde jag inte!!
KRASCH nr.18.


Bara att ta fram snabblim, kicker och det viktigaste av allt. Pilsner.



Och till klädsel så valde jag silvertejp svart och silver.

Efter ett par timmar i solen så var planet flygdugligt igen till.


____________________________________________________

Nästa att krascha var Bengt. Han flög Magnatildan och även här tappade han kontakten med planet. Misstänker även här att acken lossnat.
Stora skador vart det och Bengt tänker inte laga upp planet.
KRASCH nr. 19!!



Kimmen sa att han skulle laga planet och två dagar senare flög Tildan igen lika fint som förut. Bra jobbat Kimmen.

____________________________________________________

På onsdagen var det dags för nästa Krasch tidigt på morgonen.
Här var det Ola som flög över sin förmåga och styrde ner sin F3A kärra rejält i marken. Han trodde att jag inte såg när dom hämtade kärran men som en paparatzi kom jag gående.
Ett rent pilot error alltså.
KRASCH nr. 20!!!



____________________________________________________

Nu tänkte vi att det var slut på krascher men tyvärr inte.
KRASCH mr. 21
Claes flyger sin Cessan och det fungerar bra ända till det är dags för landning.
Då flyger han alldeles för långt bort och tappar bort hur planet ligger och går ner  hårt långt bort ifrån flygfältet. Jag är inte på plats så det finns inga kort. Planet låg så eländigt och så var det bara skrot kvar att Claes lämnade planet där ute i skogen. Han tog ur motor och mottagare.
____________________________________________________

Som tur var så hade Claes med sig sin fina Ryan. Sam fick dock ta upp och landa planet men vilken fin kärra. Här vart man riktigt avundsjuk vill ha vill ha!!!






____________________________________________________

Fredag och sista dagen innan hemresan så flyger vi lite på morgonen. Vi skall även idag åka till Medelhavet och Cassis och bada och kolla in stället.



Vi sökte snabbt upp en ställe för en pilsner.





Så äntligen dags för BAD.





____________________________________________________

Tillbaks på Planeten så flögs det en sista gång och sedan var det dags att packa ihop. Det blåste hårt och min Cub gjorde en fin landning. Men när jag slog av motorn så blåste planet runt och gick rejält sönder.
KRASCH nr. 22
Fan tänkte jag som tänkte lägga ut den till försäljning här på forumet. Nåja nu fick den dock äran att tillsammans med Ola´s F3A och en hel del andra plan en fin plats i skrot förrådet.


____________________________________________________

Beng, Claes och Sam är dom som får med sig plan hem. Ola och jag kunde slappa och kolla på när dom packade in planen.


____________________________________________________

Lördag och dags för hemresa. Kimmen har redan åkte iväg med Anders till Nice och vi fick skjuts till Marseille.

Där var det bara att vänta in flyget som skulle gå om någon timme. En hel del räddnings plan fanns det. Canadier minst tio st. samt några små kärror som jag inte vet namnet på.


På CDG så var det mycket folk som alltid.


Och äntligen så har vi flugit in i Sverige.

____________________________________________________

Vi landade i Sverige och nu var det väl slut på eländet men nädå. Min Ford startade fint men efter bara någon km. så hände det konstiga saker. Min generator har lagt av och därför tar all ström slut 2 km kvar till Uppsala på motorvägen. Blir att kalla på bärgare och jag får tag på en kompis som lånar ut sin bil en Lexus. När vi nästan är hemma i Rättvik så råkar vi ut för blixthalka och vi märker det då polisen, räddningskåren är på plats att ta hand om en bil som har åkt av.
Hua 30 grader varmt hade i på Planeten och här hemma - 3 grader! Skönt ändå att vara hemma.

Söndagen så var jag ner och hämtade hem bilen.

____________________________________________________

Sammanfattning utav resan var att vi alla var riktigt nöjda med resan. Du får mycket fina flygförhållanden och ett kanon fint boende. Mycket mat får man räkna med. Kan bara rekommendera en resa till CEMA eller Planeten och tag då kontakt med Kimmen så fixar han det mesta. 
http://www.modellflygresor.se/
Vi kommer att besöka CEMA fler gånger.
____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard.

2011-10-18 18:23:54  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är

DAGENS RUBRIKER:
Resan till CEMA .....
Han skulle ha premiärat sin BF 110 ......
Snabbast var Bengt med sin Magnatillda .....
Så här startar man den här jet planet .....
Den här grenen slog Ola av med sittA .....
____________________________________________________

CEMA!
Vi har nu haft våran semester resa till CEMA eller som det också heter Domani de planet. Resan dit gick bra och flyget höll tidschemat till punkt och pricka.
Väl i Marseille så möte Kimmen upp oss och vi fick skjuts med hans buss.
Tog ungefär 1 timme att åka ut till Planeten och sista biten på grusväg.

Väl på plats så mötes vi utav ett blåsigt väder och lite kylslaget. Anders och Kenneth var dom andra svenskarna på plats.

På Arlanda.

Ola kollar in lite flyghistoria.

Och vad gör man på flyg jo man sover visst.


Väntar på planet till Marseille på CDG

och så var vi framme och Kimmen hämtar oss.
]

Bara glada miner än så lännge

och så var vi framme på Planeten.

Rummen var kanon och härligt stora och minst 5 m takhöjd.



Sedan var det dags att kolla in stället.
Daniel N var där veckan före oss och han skulle ha premiärat sin BF 110 men med för mycket blåst satt stop för det. Fin är den dock. Vi funderade på att test flyga den åt honom men vi lätt bli.



Kimmens garage.

Och sedan vart det en pilsner och lite snack och efter det biljard.



Sedan kom söndag och det var dags för flygning. Planen skruvades ihop och snabbast var Bengt med sin Magnatillda och han var även först ut att flyga.
Det blåste mycket men det stoppade inte oss.



Denna golf bil stod till vårat förfogande och vi tackar Autopartner för det!



Några andra piloter var där och vi fick se denna mycket fina P 47 flyga fint.






Lunchen var tre rätters och smakade gott.



Sam fick till sist flyga sin P6 då vädret på måndagen var mycket bättre.





Även Claes som hade med sig två premiärer tog först ut Cessnan. Lite ostadigt på startbanan men väl i luften gick det bra.





Lite Jet fick vi uppleva där. Och så här startar man den här jet planet





En del skall du vissa upp sig men vad gör man inte när det är 25 g varmt.

T-Shirt och keeps tryckte vi upp inför resan.



Och även lite bad dock var det kallt i vattnet men ett dop vart det.



Ola och jag hade ju med oss golfklubborna och vi bestämde oss för att spela en runda på tisdagen. Kanon att man kan kombinera två hobbys på detta sättet.
Banan blev Sainte Victoire Golf Club. Här mötes vi utav en härlig golfbana. Först så såg den inte så kupperad ut men efter ett par hål så märker vi att den är rejält backigt. Banna har en vidunderlig utsickt över berget Saint Victoire och man häpnades över banas utforming.
Hål 1 jag slår ut en kanon drive rakt naturligtvis.

Ola står och njuter utav utsikten på hål 2.
[img]http://img191.imageshack.us/img191/8554/dsc028520249002.jpg[/IMG]


Två nöjda golfspelare.

Den här grenen slog Ola av med sitt utslag på hål 10.





Nu räcker det för denna gång kommer dock mer och naturligtvis så kommer det en hel del krasch bilder.
Fly away in the sky whit Division Fenix/Richard.