Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Mälaröarnas modellflygklubb, noteringar

Blogg skapad av:
Joan
Skicka mail

2011-10-01 21:59:45  
Toppenväder, lagom blåsigt och sol! givetvis blir det en runda till fältet. Tre helikoptrar och ett flygplan skall rastas. Daggen har ännu inte lämnat grästopparna på landningsbanan och solen står fortfarande retsamt i vägen om man vill landa från höger. Men om någon timme eller så är problemen borta. Börjar dagen med ett par flygningar med Raptor 50n den har inte gått på ett tag. Men den spinner som en katt och är en otroligt driftsäker maskin, inte behöver man oroasig för trötta accar heller!
Dagens nya grej är att jag har lämnat 12v blyaccet hemma på inrådan av Martin. "Kliv framåt i utvecklingen ditt acc är blytungt!" Dess utom orkar det inte dra runt endel motorer bland annat den till Raptorn. ok efter lite funderingar tog jag vad som fanns hemma. Parallellkopplade två st 3s 2200mah accar som eg. är till min Trex 450.
Nu gick det toppen att starta helin :-)


Mmmm... allt redo!


Även trotjänaren Tojeron startade villigt med de nya lipocellerna till startmotorn.
Lite blåsigt var det, en aningens skakigt för att träna konstflyg. Men denna modell går som på räls.

Ooops! soppatorsk i kombination med vind gjorde att det inte gick att nå fältet... Sånt här kan innebära skador på ställ och propeller, återstår att se.

Ibland sker mirakel, allt är helt!!


Flygningen med 450:n gick inte alls lika bra. Efter 3 minuter fluttrade det till på ca 5m höjd. "oj där hände det nått" efter X antal varv damp den ner i höga gräset. Tur att lätta helikoptrar inte går sönder så våldsamt.  Dags att inspektera skadorna.

Remmen är av samt att stjärtrotorbladen och ena hållaren är väck. Ok vad var nu hönan resp ägget? Efter lite funderande tror jag att axeln till stjärtrotorbladshållaren gick av först. Sanorlikt på grund av utmattning. Det då uppkomna kraftiga vibrationerna åstakomm en hastig varvtalssänkning på stjärtrotorn. Då uppstod antagligen ett ryck i remmen och den brast. Ser ut som den är avklippt!

Dags att se vad reservdelslådan hemma har att erbjuda :-)

//Joan

2011-09-12 16:34:19  
Helgens flygningar gick bra. Fortsatte att träna IMAC programmet samt flitigt övande på start och landning. Tveksamt om det går att träna för mycke på det?! Lördagen var helt vindstilla och söndagen hyffsat blåsig.
Mätte även varvtalet på OS32:an som sitter i Super Sportstern, med APC 9x7 blir det 12300rpm på backen. Känns bra i luften med den propellern, inte för högvarvig och ettrig.
Martin passade på att utföra testet "ladda lipo på nmhi inställningen" Ett 3s 4000mah laddades med 20A,i skydd av betongplattor så klart. Det tog ca 15min sen brann det till ordentligt.
Freddans kärra, han är grymt nöjd med foami plan!

Andreas tränar stenhårt med sin Sonic, de går bra på tävlingarna i Q500 nu :-)

Här kommer en bild på min gamla trotjänare som nu har fyllt 10år inte ett enda haveri! En Kyosho CAP 232 i 60storl. med Saito 91. Funkar utmärkt som övningskärra för IMAC men skall sanningen fram är den i minsta laget kanske.

Även jag hann med en träningsrunda med Grand Chelemen (turkosa kärran) samt En sväng med den på bilden nedmonterade Klemm 25:an.

2011-09-02 10:53:00  
Propellertester på Super Sportster

Efter mycket pyssel blev sportstern klar. Färgschemat var pyssligt. En OS32:a hamnade i nosen, med den motorn blir det bra prtstanda. Detta är med dagens mått mätt är en "tung" modell. Ingen lättad och urfräst ARF! Å andra sidan är den stark och lättlagad, faller inte ihop som en säck om olyckan skulle vara framme.
Provade först med en Graupner 9x6 cam prop. Motorn varvade ur ordentligt. Nästan lite för mycket, missade tyvärr att mäta.  Efter byte till en APC 9x7 kändes modellen mer harmonisk.


Passade även på att proflyga Tojeron, Extran och Pitsen efter sommarens uppehåll. Allt fungerade bra.


Dock blev det en för låg inflygning med Extran, tog i högagräset och blev av med stället. De sitter bara med 4st M4 som inte är genomgående, lättlagat.