Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Segelflygning i StAuban

Blogg skapad av:
Gee_Bee
Skicka mail

2011-04-10 20:07:03  
Jag börjar med att be om ursäkt för att det inte uppdaterats på några dagar, det finns en förklaring.

Det började i Torsdags. Jag och Staffan flög var sin Discus 2 och Micke åkte med instruktör i en gamla Janus. Då vädret upplevdes som väldigt bra drog jag och Staffan norrut, vi tog samma spår som vi gjort tidigare dagar. När vi åkt en bra stund så vek vi av på ett västligare spår och det var då problemen började. Ganska omgående hade vi tappat ca 1000m av de 3000 som vi hade, i ett desperat försök att komma upp skavde vi en stund på ett hang. Det blev inte bättre än att vi tappade ännu mera höjd och beslut om att åka hemåt togs. Vi låg en bit under finalhöjd men hade förhoppningar om att kunna få lite stig eller åtminstone lite reducerat sjunk på vägen. Det blev tvärtom vi fick förstärkt sjunk med ca 5m/s när vi kom på baksidan av ett berg. Det slutade med att vi ganska hastigt fick landa ute på var sitt fält.
Men allt som händer kan vändas till sin fördel, jag åtminstone fick en trevlig stund på Franska landsbyggden och gjorde en kort bekantskap med två jordbrukare, den ena pratade självklart bara Franska och den andra knagglig Engelska. Men det gick att konversera och det var bra för det tog riktigt lång tid innan laget kom med bil och vagn. Solen gick ned när vi började demontera och det var svart när vi var klara.
För att göra det hela lite mera spännande så skulle vi därefter hämta Staffan, men ingen visste riktigt var han var och hans telefon var död...
Hittad blev han dock och demonteringen skedde i riktigt mörker. Fransk natt är inte riktigt som svensk vår natt. När solen går ned så blir det lika mörkt som i en Svensk Novembernatt utan snö!
Vi kom väll i säng runt 01:00 den natten.

Lördag var dock ännu mera spännande, 6:e och sista flygdagen. Vi var alla lite trötta efter en lång veckan och lite möra efter nattens övningar. Men när vi kom upp i luften var allt detta glömt. Redan på andra berget började man ana att dagens väder var annorlunda, stiget var starkare och vi kommer ca 500m högre än vad vi brukade. Det poppade snart upp lite Cumulus (som sedan blev många stora Cumulus), då arbetshöjden var mera än vanligt kunde jag hoppa över näste bergskam och sikta direkt på Cumuluset, gissa om jag blev förvånad när höjdmätaren stannade på 3700m och jag gick vidare norr ut mot moln som såg ut att ligga ännu högre. Nu kunde man verkligen skifta taktik ifrån bergsflygning till termikflygning över plattlandet i bergslagen, med en arbetshöjd på 1000-1500m över mark vart det bara att ta kortaste vägen och följa konvergenslinjerna (som visserligen följde terrängen). Högsta höjd för dagen var 4432m vilket är ett personligt rekord med ca 1000m för termikflygning. I ca 1h låg jag över 3500m som är gränsen för flygande utan syrgas och då jag saknade detta så avbröt jag flygningen och började glida hemåt. Men 4000m räcker lång, i den Janusen jag satt i så blev ett snabbt överslag att höjden räcker till ca 160km. och det vara bara 80km hem. Så det blev ett långt glid med några omvägar för att studera terrängen som jag tidigare inte flygit över. Det är också häftigt att kunna glida i över en timme utan att behöva stig!

Slutet gått allting gått, lördagskvällen slutade med en bar middag och så började resan hem. Det har varit en rolig vecka och till StAuban åker jag gärna igen, måste bara spara ihop till en ny resekassa och samla lite plusspoäng i familjen innan jag åker igen.
Men det var också skönt att komma hem och barnen var överväldigade av att se sin pappa. Nu skall jag nog ta det lugnt en liten stund och flyga på hemma fältet i Arboga.

2011-04-07 23:50:22  
Lång flygning!

Idag blev det en riktigt lång flygning. Tyvärr så tar det lite väl mycket på krafterna att flyga så långe i berg så dagens bloggande blir lidande. Men flygningen går att summera till:
- LS4 med dåliga instrument
- Flög solo för första gången
- Mötte våran instruktör i lite oväntat i luften
- Det blev en spännande resa strax bakom instruktörens sidoroder upp i de höga bergen (jag anslöt på berget norr om stora sjön på bilden nedan)
- Fasen vad kul det här är !

Ni som tittat på OLC länken nedan har säkert sett dagens rutt, där finns även ett barrogram som visar vilka höjder som gavs, både över havet (+3200) och marken (0 -> +300). Det är verkligen mäktigt att stryka förbi toppar som ligger på +3000m och ändå bara vara 10-15m över (eller ibland strax under och då 15-20m brevid)
Jag klistrar in en bild som ger en lite tydligare bild av hur terrängen är. StAuban ligger på 460m över havet. Topparna som jag passerat till öster ligger på ca 3000m.

2011-04-07 19:59:11  
Ett litet tvitter innan midagen
Flygning i Online Contest

2011-04-07 08:06:10  
Nu har lag lyckats med youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=YtiT_M_CIXc

Filmen får passande nog heta "Chasing the Shadow", vi är på St de Cheval Blanc vilket kan översttas till den vita hästen. Den gröna pilen på Google Maps


2011-04-06 21:51:08  
[disclaminer] Jag inlägget är inte klart, men youtube strular så förbenat så jag orkar inte göra detta klart i kväll.[/disclaminer]

Sämre kan man ha det!

Idag var det återigen ett högtryck som medför att vinden är ganska svag, solen skiner och det finns enstaka cirrus på himelen, tyvärr så muttrade meteorologen något om att det fanns en inversion mellan 2500-3500m, men vi fattar ju inte Franska så bra utan går på devisen, ser det bra ut är det bra.

Så efter lunchen var det dags för flygningm vi griddare redan innan lunch för att säkra tidiga platser i bogserkön, erfarenheten ifrån tidigare dagar är att fransoserna inte är de bästa på att optimera bogseringen.

Mickael som tifigare flugit i StAuban fick sig en Ventus 2bxR tilldelar, just R:t är lite spännande, det står för Rescue system. Det innebär att det finns en liten krutladdning som kan trycka ut en fallskärm i den händelse av att man inte kan manövrera flygplanet, kruxet är att laddningen är stark nog att knock en person om den utlöses vid fel tillfälle.

Jag och Staffan som är lite mera novis på detta med bergsflygning delade återigen på en DD XL med instruktör i baksits. Staffan var först ut och flög mellan 14:00 och 16:45, så jag var minst sagt nervös att en start 17:00 skulle var för sent för att kunna få anslutning till termiken. Tur nog hade jag fel termiken bar redan på första lilla hur toppen och även på de intilligande, snart var vi uppe på ca 1800m och kunde börja röra oss framåt, när man väl fått anslutning på de riktiga bergskedjorna så behöver man inte kurva så mycket utan det gäller bara att ligga så nära berget som man vågar och låta den varma luften dra med dig uppåt. Försökte återigen filma lite hur det kan gå till på hanget. Denna gång flög instruktören och jag kunde hålla kamera med två händer:

2011-04-05 22:29:31  
Mera flygning (och franskt lantvin kan också drickas)

Idag blev det äntligen lite riktigt flygning. En Duo Discus Xl och en 18m Discus 2c kvitterades ut till våran lilla 3-manna grupp.
Det är helt otroligt det här med flygplan i St Auban, vi har på ett eller annat sätt betalat en lite summa pengar och för den får vi flyga alla disponibla flygplan som de har i sina hangarer inklusive instruktörstid om så önskas.

Jag har idag således åkt runt i en DD XL med våran instruktör Aurélien (försök uttala det om ni kan) flygningen begav sig först lite norrut för att sedan vika av mot ett känd bergskam i ost som tog oss ytterligare norr ut. När vi sedan nått den nordligare delen så sniffade vi lite på den höga bergen (+3500m) och vände sedan norr ut och fick till en lång glidning på flera bergskammar utan att behöva kurva termik. Hela flygningen tog ca 2h30min vilket kanske kan var kort, men med den intensitet som man flyger med här så orkar man inte så mycket längre per pass om man utgår ifrån våran erfarenhet av bergsflygning. 

Jag har försökt filma lite med min kompaktkamera, ni får ursäkta att det skakar lite men det är inte enkelt att filma med vänstertassen samtidigt som man ligger i 150km/h på ett skumpigt hang. Men roligt är det!
http://www.youtube.com/watch?v=vzmKNwoRYMM

Jag har inte lyckats länka in youtube taggarna tidigare, så denna gång försöker jag inte ens.

Jag försökte även knäppa lite bilder, blev kanske inte så bra men håll till godo med det som finns.




Hur var det nu med vinet? Jo vi tänkte att det kanske skulle vara gott med vin till middagen, så vi försökte köpa en pava i den lokala baren för att bära med oss till middagen. Kruxet var bara att baren inte hade några pavor. Men med lite kreativitet kom vi på att vi kanske skulle kunna tanka upp en vattenflaska med vin ifrån barens Bag in Box. Sagt och gjort, ca 75cl hälldes upp i en PET-flaska till det facila priset av 3€. Drickbart var det också så upplägget fick helt klart OK även fast vi inte har en aning om vad vi drack.

2011-04-04 22:49:17  
PILSNER ÄR GOTT!

Ja, vi återkommer till det påståendet lite senare och det är faktiskt sant.

Idag har vi äntligen flugit, men eftersom vi är i Frankrike så måste man först beta av sin tilldelade kvot av administration och byråkrati. Det är nämligen så att man måste ha ett Franskt certifikat för att få flyga i Frankrike, set spelar ingen roll att mitt certifikat har en stor fel text "Personnel EASA certificate" på framsidan. Även om Frankrike är de som driver EASA hårdast så tycker de att EASA certifikatet inte duger i deras land (men i övriga EU går det ju bra)

Jaja, efter att papperna A,B & C blivit ifyllt och några rejäla stämplar bankats så var det klart, kvar är en briefing om fältet och den kort genomgång i den grupp som vi tillhör. Gruppen är ganska enkel vi är tre svenskar dvs jag, Staffan & Mikael.
Briefingen var dock mera underhållande, på plats är vi minst 5 nationaliteter. Fransoser, Tyskar, Flammländare, Svenskar och Tjekier har vi identifierat. På brifingen så språkades det fritt i alla språk, att någon fattade något är för mig ett mirakel.

Men till slut var allt klart och vi blev tilldelade ett flygplan, en ASK21.

Kanske inte det vi väntat oss men idag skulle vi bara göra check och regionsinflygnningar och då får väll en ASK 21 duga.

Men innan dess så vart det dags för lunch, den bjöd som tur var på inga överraskningar utan maten slevades in i rask takt och medans jag och Staffan knatade mot hangaren så skickade vi Micke på att köpa solskydds kräm, det var j ingen som kunnat föreställa sig att solen skulle vara så stark...

Ut på gridden. Micke fick vara våran försökskanin, som första start på året är det alltid lite pirigt, att sedan flyga på ny flygplats gör det inte lättare och så adderar vi den franska flygengelskan så r vi nästan på topp. Men för att göra saken ännu enklare så bestämde våran instruktör att vi dessutom skall Vincha som startmetod. Micke har visserligen vinchbehörighet (vilket jag och Staffan saknar) men inte tillämpat metoden på ca 10 år.

Men upp kom vi:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XdR8eRGyZ-c[/youtube]

Dagen blev lång, Staffan som startade sist landade också sist, sist av alla på hela fältet damp han ned runt 19:45. Han hade lyckan att få lite våg och faktist avbrutit sin flygning när han passerade 3500m trots att det steg med 5m/s. Men ingen syrgas och ett luftrum som inte tillät mera dödade det roliga.

När alla äntligen var nere och alla flygplan instuvade i hangaren så var det äntligen mat, och det var verkligen inte för tidigt. Maten slukades utan något onödigat prat, baren hägrade.

Och nu sluter vi kappsäcken. Oavsett vad Godtemplarna säger så finns det inget bättre än en (eller flera) kalla öl efter en lång dag på fältet.


2011-04-03 20:10:10  
Hallå Grabbar (och de få flickor som finns här)

Nu är det dags att göra ett nytt försök på att blogga. Denna gång lite intensivare och med ett mera definierat slutdatum. Bloggen blir en reseblogg för V14 2011, platsen är StAuban i Frankrike, aktiviteten är segelflyg i Alperna. Jag vet att det inte är modellflyg men jag kan tänka mig ett det något som intresserar er.

Dagens övning har bara varit resa och lite enkelt turistande. Avgången var ifrån Linköping 06:15 i morse, så det var en gris tidig morgon. Mellan landning på Amsterdam och sedan nedslag på Marseille och sedan hyrbil vidare mot StAuban som ligger ca 100km norr om Marseille. Men eftersom vi hade gott om tid så tog vi en detour till franska franska Rivieran(Cassis) för att äta lunch.
Här insåg vi att den något kalla, blöta och blåsiga våren i sverige inte riktigt var på plats här nere. 25grader i Solen, nästan vindstilla och blå/mjölkvit himmel mötte vi när vi klev ur bilen.


I morgon är det introduktion med allt vad det innebär, men vi hoppas på flygning. I veckan som var har de flugit ganska mycket och idag har de rapporterat 30mil och ca 5000m, så förväntningarna är stora.