Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix 2011/2

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2011-02-27 22:04:16  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:
!!!KOM IHÅG VÅRAT FLYGMEETING DEN 5 mars!!!

Hoppas att vi ses på Siljan Lake Airport.......
Han har den där känslan att han skall flyga när det blåser......
Det blir en utelandning .....
Gick kanono och motorn låter HÖGT.....
Vädret skulle vara kanon enligt "säkra" prognoser!!.....
Men glider in i snödriva.....
Ont gjorde det och bloden flödade.....
"The grand finale".....
_________________________________________________________________________

Med bara några dagar kvar till vårat Flygmeeting den 5 mars så håller vi på att förberedelserna. Fältet är plogat men vi skall göra lite mer depå område samt parkerings platser. Vi hoppas naturligtvis på bra väder och vi har ju kunnat flyga varje helg detta år så varför inte denna helg.
Hoppas att vi ses på Siljan Lake Airport hos MFK Fenix.
Vi har även passerat 50 000 st. tittare på våra bloggar och det tackar vi er för.
_________________________________________________________________________
Naturligtvis så vart det flygning i dagarna tre. Fredag inte så bra väder. Snålblåst och lite kallt. Till start denna dag kom Bengt!!! Han har den där känslan att han skall flyga när det blåser och i dag skulle han lufta Storken.  Motorn gick igång och då fanns ingen återvändo. Bara att starta och i vinden blir startsträckan kort. Efter lite trimningar så flyger den bra. Ner för landning och stannar på marken så fort gasen dras av. Lyckad flygning för Bengt.





_________________________________________________________________________

Den andra flygaren denna dag var jag själv med min nya Yak 55. Bara ett knäpp på skevtrimmen behövdes och den flög helt okej i vinden. På söndag så vart det en utelandning och ställen slogs lös på kärran men det  är lättlagat.



_________________________________________________________________________

Lördag och vädret var sämmre! Idag så flög Sam med sin Yak 55 en vända och sedan fick det vara nog.

_________________________________________________________________________

Daniel flög en vända med sin Tunnan och den har tappat i fart och han hittar inte vad det är för fel. Men farten räcker mer än väl till för att flyga.


_________________________________________________________________________

Nils som inte har flugit på ett tag har skaffat en ny motor till sin Cap. Gick hur tungt som helst och när vi efteråt kollar vilken propeller det är på så sitter det helt fel snurra på. Ett snabbt byte och nu gick det bättre. Dock så stannade motorn och det blir en utelandning och ställen slås av.

_________________________________________________________________________

Jag själv hade ny premiär på min Cessna. I den nu sitter det en ROTO 35 FS som skulle flygas in. Efter lite tunning på nålarna så vart det en flygning idag. Gick kanono och motorn låter HÖGT. Me like it!. Nu får planet vila tills flygmeetinget.


_________________________________________________________________________

Jämn vecka är lika med inomhusflygning i Rättviks Gymnstikhall. Idag praktiserade Erik med konsten att hovra en kärra efter en väg utan att hålla i radion. c:a 40 sec. vart det. Vi andra ville också prova men vi höll dock i radion.




_________________________________________________________________________

Söndag och det var idag vädret skulle vara kanon enligt "säkra" prognoser!! Det finns dock inga säkra prognoser!!!
Men vi flög många kärror idag och skulle ha flugit ännu mer om inte några utav planen strulade.
Ett utav dom plan som strulade var Sam med Zeron. Startade gick kanon men efter ett tag så stannade motorn och han tog sig tillbaks till fältet och buklandar men glider in i snödriva och propellern går sönder. Så det var bara att ställa undan den.


_________________________________________________________________________

Sam hämtade då ner sin KI-84 och skulle premiära den. Han startade upp motorn i klubblokalen och en klubbkompis skulle knuffa på propellern då startmotorn inte orkade. Motorn tände till och en knäpp hördes när propellern skar upp lillfingret. Ont gjorde det och bloden flödade men efter lite kylning och vård så gick det bra för Nils.
Nu nere på isen så startade motorn fint men på väg ut så började den att misstända. Han beslutar sig för att ställa in premiären och tur var väl det. Man vill inte ha en dålig motor som skall krångla till det i starten. Saito!!
Fin är hans kärra i varje fall och den kommer ni att få se om ni kommer på vårat flygmeeting.




_________________________________________________________________________

Olle gjorde även han en utelandning idag. Han Posion dog i starten och han landade mjukt men ställen låg bakom modellen.


_________________________________________________________________________

Nils efter att ha blivit slagen blodig av Sam´s KI-84 så flög han med sin Corsair. Han ha bestyckat sin Laser 100 med en tändmodul och motorn gick kanon.
Skall bara tjunas lite till sen så!!

_________________________________________________________________________

"The grand finale" denna dag har jag sparat Olas Jas. En cellplast kärra som han har flugit förut han har bestyckat den med ny elmotor setup. Han han dock aldrig riktigt få till flygningen då han sa "den flyger riktigt dåligt" och det resulterade i en nedkomst. Synd på en så fin kärra men han har sagt att den skall lagas upp för han har gjort en sådan här lagning tidigare på denna kärra.







_________________________________________________________________________

Så där jag nu var denna blogg uppdatering över och har du orkat att läsa eller kollat in bilderna hit ner så vill jag åter påminna om vårat meeting den 5 mars.
Nu stänger jag denna blogg och kör igång en ny till nästa uppdatering.
_________________________________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard.

2011-02-20 22:21:57  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:
!!!KOM IHÅG VÅRAT FLYGMEETING DEN 5 mars!!!

Roto har kanona service.......
Krasch nr 9......
Vi provstartar alltid motorerna inomhus.....
Berättelsen om planet som försvann.....
Fina starter och dykningar.....
I klubblokalen så byggs det några märkliga skapelser.....
_________________________________________________________________________

Roto motor är tillbaks efter servicen. Måste säga att Roto har kanona service. Köpte motorn av Jesper och prov startade den. Gick i 3 sec. innan den gav upp. Vilket var tråkigt. Kamaxel dreven hade gått sönder. Skickade den tillbaks till Roto och dom skickar tillbaks en uppdaterad och hel motor. Och utan kostnad. Det kallar jag service. Motorn  är nu startad och skall snart upp i luften. Visa retar sig på att den låter lite högt. Vi får väl se hur den låter i luften.



Vi har nu flugit på Siljan Lake Airport 8 helger i rad. Denna helg var inget undantag och vi flög fredag, lördag och söndag. Söndag var helt klart finast men vi har ju haft det rätt så kallt. Över -25 på morgon men sedan upp till -15.
Fredagen så flög Sam 3 st. fina flygningar med sin fina Zero.
Även Ola han ut med sin Funtana och han håller på att trimma med lite vikter för att få balans på den.
_________________________________________________________________________

Lördagen och jag skulle ta upp min lagade el Yak 55. Gick kanon fint som vanligt och den flyger riktigt rent och snyggt. Dock så gjorde jag ett misstag och satt i fel mottagare. Tog en billig mottagare som jag körde i mina depronare och satt i. När jag hade flugit ett tag så la den av. Misstänker att det har att göra med kylan då det var över -14 grader. Planet gick ner inverterat och skadorna vart inte så stora men noskåpan och Canopyn vart rejält trasiga. Vi får väl se hur jag skall göra i framtiden.
Krasch nr 9.




_________________________________________________________________________

Söndag och fortfarande rejält kallt. Vi provstartar alltid motorerna inomhus så att vi vet att dom går. Sedan är det "bara" att starta upp dom ner på isen.
Ibland så går det inte vilket Erik fick med fara idag. Han fick inte igång sin motor så ingen flygning för honom. Han flög dock några elplan senare.


Sam flyger flitigt med sin Yak 55 som faktiskt startar rätt så hyggligt numera.
Idag var det en helt underbar luft att flyga i. Det bar helt underbart och det var en fröjd att flyga.
_________________________________________________________________________

Många har väl inte undgått att läsa Berättelsen om planet som försvann!
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=246327&page=2&CurrentMainTopic=1&replypage=99
Idag så skulle Claes flyga planet igen. Motorn gick fint och en sista roderkoll ser han att ett skevservo inte fungerar som det skall. Så han bestämmer sig för att vänta med starten till någon annan gång.


_________________________________________________________________________

Tommy har startat upp sin Pilatus Porter. Han har bytt motor och nu sitter det en OS 120 i den som ger bra prestanda. Fina starter och dykningar med denna maskin. Här har vi en fullskala kärra som gör häftiga dykningar.
http://www.youtube.com/watch?v=_YLoCNCFJLE




_________________________________________________________________________

Visst var vi många som flög denna underbara dag. Sam flög åter med sin Yak 55 och Ola kämpar på med intrimmningarna på sin Funtana  och ja han är ännu inte riktigt nöjd. Men han kämpar på.





_________________________________________________________________________

I klubblokalen så byggs det några märkliga skapelser. Denna flygande kaross såg lovande ut men flög riktigt dåligt. Den provades senare med ducted fan men ingen hit då heller. Tycker det är kanon kul när ungdomarna hittar på sådan här skapelser. Dom har även provat att sätta i ducted fanen i en derpon kärra och där flög planet helt okej men den var rätt så tung.



Vi har även i veckan fått stifta bekantskap med Claes stora Piper Pawnee. Har har ställt in sin MT 57 motor som gick riktigt fint. Blir premiär snart.

_________________________________________________________________________

Nu hoppas jag att ni inte glömmer bort vårat flygmeeting den 5 mars. Det är ju snart så fixa iordning något flygbart och kom till oss och flyg.
_________________________________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2011-02-08 09:23:20  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

NYHET - Gästmedlemsskap...
____________________________________________________
Vi har en nyhet på FENIX. Gästmedlemsskap i flygklubben!
Till summan av etthundrafemtiosvenskakronorsriksdaler!
Bankgiro: 201-9750
Gästmedlemskap: 150:-
Namn:
E-mail:

Som gästmedlem får man möjlighet att stödja klubbens verksamhet, komma och flyga med oss på inomhus och vinterflygning, få råd och tips i bygglokalen samt fika och snacka skit på likvärdig nivå som övriga medlemmar. (ooooohh!)

Dessutom får man som Gästmedlem kontinerlig uppdatering om verksamheten på www.svensktmodellflyg.se "Blogg".  
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2011-02-07 22:36:38  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:
!!!KOM IHÅG VÅRAT FLYGMEETING DEN 5 mars!!!

Stor paket öppning......
Det tackar vi Claes för.....
Detta är 6 helgen i rad.....
Isbildning på propellern.....
Plan är till för att flygas med.....
Vi tackar Köppler för uppvisningen.....
Men det är inte så lätt när han.....
ASP 120 går som en klocka.....
_________________________________________________________________________

Vi börjar med en stor paket öppning.
Claes har haft det körigt med sina modeller ett tag och nu har han skaffat sig en till kärra för att kunna flyga ännu mer. Denna gång är det en stor  Pilatus Porter som han har införskaffat. Ser riktigt fin ut och lite smarta lösningar samt en hel del dörrar som går att öppna. Ser fram emot att få se den i luften.






_________________________________________________________________________

Vi har ju åter kunnat flyga på Siljan Lake Airport och detta är 6 helgen i rad som vi har kunnat flyga. Detta beror dels på att vädret har varit bra på helgerna men även att fältet har varit plogat. Det tackar vi Claes för som har tagit bort snön när det har blivit för mycket.
_________________________________________________________________________

Visst var väl vädret inte helt perfekt på lördagen men det gick att flyga någon timme. Dimma gjorde att vi hade lite lågt i tak höjd att flyga på men det gick bra.
Sam var som vanligt på plats och flög sin Yak 55. Flyger riktigt bra och även motorproblemet har blivit mindre.


_________________________________________________________________________

Tommy tog ut sin Yak 54 och här skulle han skruva lite på nålarna men tji fick han. Motorn vart svårstartad och det tog ett tag innan han hade hittat rätt.




_________________________________________________________________________

Jag skulle flyga Tysk Cuben men motorn gick sönder. Suck Nåja finns ju fler att flyga med.

_________________________________________________________________________

Vi råkade ut för isbildning på propellern och planet och ett par mm sitter på denna propeller.

_________________________________________________________________________

Isen skrämde dock inte Ola som tog ut sin Yak 54 och flög ett par vändor för kameran kanske flyger han för sin egen skull med. Nåja den föra ägaren flög med planet 4 gånger medans Ola är uppe i 20. Lite skillnad skulle jag säga. Plan är till för att flygas med!!! som Ola har visat.





_________________________________________________________________________

Söndag och vi hörde ett stort flygplan ut och vi gick ut och såg en Decathlon som började göra konster för oss. Ja det var för oss! Det var stellan Köppler som var in och hälsade på oss på lördags e.f. och han sa att han kanske skulle åka förbi på söndagen. Vi tackar Köppler för uppvisningen och vart så sugna på flygning att vi gick in och hämtade planet.



_________________________________________________________________________

Vädret var soligt men lite kallt. Som tur är så har vi våra radio väskor så vi håller oss varma i.
Idag så gjorde Ola års premiär med sin Kawasaki Hien. Gick hur fint som helst trots att planet har hängt över ett halvår. Dock så råkade jag få ett kort på planet när den stod på nosen.



_________________________________________________________________________

Broder eller huvmannen flög med sin Tunnan. Passade på att ta några kort på planet men det är inte så lätt när han kör för fullt.



_________________________________________________________________________

Våran plogar Claes flög några vändor med sin Dacathlon. Dock så fick vi inte se dom manövrar som Köppler gjorde för oss men denna kärra flyger mycket bra och motorn som förövrigt är en ASP 120 går som en klocka. Det är en bra motor det.



_________________________________________________________________________

Olle flög med sin Posion och han är riktigt nöjd med det köpet. Han köpte den ifrån ett dödsbo i Orsa för ett tag sedan.



_________________________________________________________________________

Såja det var väl allt för denna gång. Nu blir det lite vila och sedan så skall vi se vad som händer denna vecka.
_________________________________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard.

2011-01-30 21:55:26  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:
!!!KOM IHÅG VÅRAT FLYGMEETING DEN 5 mars!!!

Fantastiskt flyghelg här på Siljan Lake Airport......
En solskens historia.....
Lördagen gav oss strålande solsken.....
Tog en dans med sin Tango.....
Så började det att blåsa rejält.....
Nu har vi flugit hela dagen så borde vi vara trötta.....
Mitt plan väger 100g.....
Här ser vi Claes Pilatus Porter.....
Vi flög med över 12 plan.....
Årets första flygning för honom.....
_________________________________________________________________________

Då har vi haft en fantastiskt flyghelg här på Siljan Lake Airport. Med början i fredags så hade fältet plogats utav Claes tack!
Ola tog en vända med sin Funtana ett par vändor och han är riktigt nöjd med den nu. Jag själv skulle flyga en FW 190 men den vart inte laddad. Då valde jag Cubben men även den var det dåligt med ström i och det vart till sist den svenska mustangen.



_________________________________________________________________________

Här kommer det en solskens historia som är en vecka gammal.
Planet är borta!
Efter några flygningar med landning och intrimning så la sig planet i en svag vänstersväng och kontakten bröts. Planet cirklade in över Rättvik. Claes ringde Richard som gick ut från jobbet och kollade på planet högt ovanför.

Claes ringer112 och blir efter lite diskuterande kopplad till flygräddningen! Ridå och retur..

Planet flyger bort mot slalombacken, får turbulens och stiger. Fortfarande i cirklar åker det herrelösa planet mot vidablick. Efter ca 15-20 minuter försvinner det 2,4 meter stora kvartskala planet med 35kubiks gående motor i riktning mot söderås.

Sista fotot på planet tar Richard stående på sitt jobb i Rättvik.


Ja, herrejösses, detta kunde gått illa. Tänk själva om ni haft ett bensinplan som herrelöst åker in mot Borlänge centrum.

Claes var rejält skärrad och hade en jobbig dag.

Så till frågan. Ska detta registreras i kraschbloggen? Vad vi vet, så kan ju planet möjligen landat perfekt! :-)

Säga vad man vill, men i Rättvik är det alltid ngt på gång...
/Ola

Nu har planet hittats och vi kunde aldrig tro på historien. KG var på besök hos oss i torsdags och vi skojade då om att planet hade flugit ner till Drags och vi skrattade åt det.
På fredag eftermiddag får Claes ett telefon samtal ifrån Lars H ifrån Insjön. Ni förstår vart det börjar att luta åt?

En skidåkare som stannar för att pusta lite kollar upp i skyn och ser ett plan i ett träd. Han ringer då till Lars och berättar om hans upptäckt. Lars ringer i sin tur till Tommy och får Claes nr. och sedan får Claes reda på att han plan befinner sig på andra sidan älven alltså mitt emot Dragsängarna och när Claes i sin tur berättade historien för oss så var det svårt att tro på honom.

Planet har alltså startat i Rättvik på Siljan Lake Airport och flugit kontrollerat en kvart för att sedan tappa kontakten och cirkla runt. Vi trodde att planet befann sig i närheten men istället har det flugit i cirklar till Insjön 2 mil fågelvägen. Planet är nu tillbaks i Rättvik och det är ännu mer otroligt nästan helt inga skador. Framrutan och noskåpan är det som är trasigt.

Nåja planet är tillbaka och så är även mottagaren som har skickats tillbaks med radio anläggningarna han har haft sådan problem med. Grattis Claes och tack till den som hittade det och tack till den som tog ner det ifrån trädet.




_________________________________________________________________________

Lördagen gav oss strålande solsken nästan hela tiden förutom någon usling till moln som tittade förbi.
Claes som har haft mycket strul med radio (läs Hitec) har skaffat sig en Futaba 2,4 anläggning och nu fick han äntligen flyga. Han har skaffat sig en Decatlon som han flög en vända med. Var dock för stora utslag på höjden så den var lite het. Gick dock bra.

_________________________________________________________________________

Sam startade upp sin lite mindre trilskande Yak 55 och jag flög FW 190 som hade fått i sig ström över natten. Tommy skulle flyga sin Helcat men här visade det sig senare att en cell i acken hade lagt av. Han flög inte med den utan tog en dans med sin Tango.
Olle passade på att testa två nya plan en STOR Poison och hans Arrow.
På Posion så gick inte motorn tillförlitligt men det vart en test flygning. Arrowen som jag fick test flyga startade fint och när jag började svänga så stannade motorn. Bara att försöka få tillbaks planet till fältet men den gled alldeles för bra och det vart en ute landning. Inga större skador.
_________________________________________________________________________

Tommy hade fått igång sin Hellcat och Erik flög med Piper Pawnee.
Många fina flygningar vart det i nästan helt strålande solsken vilket kanske framgår utav bilderna.













_________________________________________________________________________

Senare på sen eftermiddag så började det att blåsa rejält och Erik fixade i ordning sin seglare och gick ner till pirarna för att testa om det gick att flyga på hanget. Gick så där och det vart några vändor innan han kom in till värmen igen.


_________________________________________________________________________

Nu har vi flugit hela dagen så borde vi vara trötta på flygning men inte då. Lördags kväll och det är dags för inomhus flygning.
Det är så härligt att få flyga inomhus när man har varit ute en hel dag. Man lär sig så mycket utav inomhusflygningen som man har nytta utav ute sedan.
Vi har ju en del lätta flygplan t.,ex. min kärra som är fräst och lättad elektronik. Mycket jobb som man kan känna 20-30 g på. Mitt plan väger 100g utan ack och flyger mycket långsamt.


_________________________________________________________________________

Finns ju även lite skala plan och Johnny hade med sig en fint plan.


_________________________________________________________________________

Även några mindre kärror ifrån KB flögs det med och här ser vi Claes Pilatus Porter.

Och några som var där och flög.

_________________________________________________________________________

Söndag och i dag var vi minst 10 piloter på plats och vi flög med över 12 plan.
Nils hade tänkt att flyga men hans Saito ville inte. Han hjälpte dock andra med deras motorer.
Sam hade plockat ner sin fina Zero som han tog några vändor med. Dock så började ett av ställen glappa lite mycket så han ville kolla över det inför nästa gång han flyger den.
Claes hade två fina vändor med Dacathlon
En av dom stora överraskningarna var Bengt med sin Stick som även här har haft en krånglande motor men efter en hel del mekande så fick han igång den och det vart årets första flygning för honom.
_________________________________________________________________________

Olle flög sin Posion en vända och denna gång gick motorn som den skulle.
Nä nu orkar jag inte skriva längre utan nu får ni nöja er med bilder.


















_________________________________________________________________________
Efter denna uppdatering så blir det nog lite lugnt framöver men man vet aldrig.
_________________________________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix./Richard