Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK FENIX 2011 / 1

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2011-01-24 22:09:25  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:
!!!KOM IHÅG VÅRAT FLYGMEETING DEN 5 mars!!!

PRO-kväll i klubbstugan.....
Den här kraschen var det.....
Glödstiftklämman på 7,2 volt.....
Många sköna tryckare.....
Dock så slutade det dagen med en rejäl krasch.....
Eags för metanol premiär.....
_________________________________________________________________________

På fredags kvällen så körde vi PRO-kväll i klubbstugan. Sam tog ner sin KI-84 för att fixa lite detaljer på hans fina kärra. Mer förslitning har det kommit på och det gör det hela ännu mer realistiskt. Snyggt blir det och snart så kommer vi att få se den i luften med.


_________________________________________________________________________

David har plockat fram en gammal trotjänare som det var dags att start upp igen. Planet såg rätt så slitet ut men det är fullt flygbart enligt David.

_________________________________________________________________________

Olle har varit med om en tung helg som ni kanske har läst om. Vi kommer från och med i år ta med elflygplan men bara dom som är gjorda i balsa i krasch bloggen. Foamisar och depron kommer jag inte att ta med. Tillbaks till Olle. Här ser vi min gamla Extra som Olle fick utav mig och nu är den rejält trasig. Den här kraschen var det Olle som inte lyckades klara av den manöver och han slog ner rätt så hårt.
Planet håller dock på att lagas upp vilket börjades på PRO-kvällen.


_________________________________________________________________________

Erik ville ha en paket öppning och det var utav det mindre slaget.
Han har länge använt våra start utrustningar när han skulle flyga vilket har varit jobbigt. Nu har han äntligen skaffat sig en ny startmotor så att han kan få igång sina motorer. Får att få stiftet att glöda så hade han skaffat sig en fin glödstiftklämma som han ville testa. Han tog ur stiftet ur sin motor och satt den i glödstiftklämman. Han kopplade på acken och stiftet glöder kanon mycket och sedan slocknar stiftet. Erik har kopplat på glödstiftklämman på 7,2 volt!!! inte så undra på då att stiftet gick och vi fick oss ett gott skratt.


_________________________________________________________________________

Nu till lördagens flygningar som vi inte trodde skulle bli av då ett snöfall störde oss. Vårat fält Siljan Lake Airport var oplogat och vi trodde att det var för mycket snö för att flyga men det gick över förväntan att starta och landa. Det vart warbids time. Tommy med sin BF 109, Sam med sin Spitfire och jag med min Mustang. Lite senare kom Ola med sin lilla el BF 109. Vi flög två flygningar och många sköna tryckare och fina flygningar vart det. Vi var mycket nöjda med dagen.








_________________________________________________________________________

Dock så slutade det dagen med en rejäl krasch för Sam´s del. Lite långt bort tar inte höjde på låg höjd. Kan ha varit för låg fart eller om mottagaren har lagt av. Men hans Spitfire går i backen rätt så hårt. Kroppen såg ut att ha klarat sig men den har slagit i så hårt att stötstängerna inuti kroppen har gått av. Även vingen har fått sig en rejäl skada och jag tror inte Sam fixar ihop det här planet. Synd på en sån fin kärra.



_________________________________________________________________________

Sen eftermiddag så fick vi klar Erik R plan. Här ser vi en kille som har lärt sig att flyga med simulator och därifrån börjat med depron plan. Nu var det alltså dags för metanol premiär. Han har fått ett trainer plan som han har satt i gång med hjälp utav klubb medlemmar. Motorn en trotjänare som Depron Erik lärde sig flyga med ställdes in och sedan fick jag äran att ta upp och trimma in planet. Inga större trim behövdes några klick på skev och höjd sedan lämnade jag över planet till Erik. På en gång så såg man att han kunde flyga. Lugnt och behärskat styrde han runt planet och efter några förbi flygningar på lägre höjd så talar jag om för honom att landa planet. Även här inga konstigheter utan han gör precis som jag säger åt han och planet landar hur fint som helst. Grattis Erik och nu skulle jag skriva att hoppas du får många flygningar men när jag läser vad Ola har skrivit så tyckte jag att det var lite tråkigt. Bara att bita ihop och komma igen.




_________________________________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2011-01-24 21:04:48  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Ymnigt snöfall gjorde...
En vanlig syn...
Å vad vi var stolta...
Tommy hade köpt en ny...
Mycket aktivitet och flygare...
Så till dom mindre trevliga...
Det har varit en del...
Krasch #6...
Om ni undrar över...
Stay Tuned...
____________________________________________________
Ymnigt snöfall gjorde att plan utan landställ såg ut så här vid landning på fältet. Söndagen bjöd på många piloter, halvtaskigt väder och mycket dramatik.
____________________________________________________
En vanlig syn, tyvärr. Sam har en del problem att starta sin DLE55 motor, den trilskas för att sedan gå som en klocka. 2 flygningar tror jag det blev.

____________________________________________________
Å vad vi var stolta, en ny junior som har premiärat glödstiftsmaskin! Erik, som har fått hjälp av Daniel, Richard och(Depron)Erik med bygget hade premiärflugit och landat på lördagen, strongt. Nu var det dags för fler flygningar, både start och fina landningar, 4 st flygningar tror jag det blev totalt. Planet är skänkt av Siljansbygdens RFK, ack hittade vi hos "Massa", motor var någon gammal Irving, mottagare hade Daniel, servon, soppa etc.. skrapades ihop. :-)

____________________________________________________
Tommy hade köpt en ny propeller hos KB. I bakgrunden Erik's "Pony".


____________________________________________________
Mycket aktivitet och flygare som sagt. Claes senaste plan (Bellanca?) i bild. Premiärflög fint, men med lite stora höjdroderutslag. Lite expo så kommer den säkert flyga jättebra. ASP i nosen för att glädja ordföranden.

____________________________________________________
Så till dom mindre trevliga delarna... Olle som hade en tung helg, råkade ut för ytterligare en hård nedkomst. Ingen radio-förbindelse och planet gjorde en grop i isen. Tyvär fick sig motor en hård smäll och förgasaren hittades inte.
En otrevlig trippel, eller Hattrick skulle man kunna säga om Olle, som efter denna fadäs, också vinglade ned en liten formosa så nosen gick av.

____________________________________________________
Det har varit en del grymtande om att EL-plan klarar sig undan registrering i Kraschbloggen (läs Claes ;-) Så vi räknar väl Olles Fredagsfadäs också då!
____________________________________________________
Krasch #6. Erik plockar bedrövad ihop sitt plan efter att ha mistat riktningen i luften. Kom igen Erik, du flög ju jättefint fram till detta. Det finns massa gamla plan / motorer på klubben. Och ivriga hjälpare.

____________________________________________________
Om ni undrar över numreringen på kraschbloggen så har Richard lite bilder från Lördagens aktiviteter att fylla på med.
Men 5 krascher på 4 dagar är MYCKET. Börjar bli svårt att ens försvara med att det flygs en hel del. Richard, Claes, Olle, Sam, Olle (igen) och Erik är de otursförföljda.
Vår ordförande hade ju en förhoppning om att detta år skulle bjuda på lite mindre krascher, men så långt på 3 veckor har vi alltså dubbel skörd. :-( 
Stay Tuned...
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2011-01-22 17:31:38  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Händelserika dagar på FENIX...
Olle gjorde någon krumelur...
Tommy, jag, Olle och Erik...
3 flygningar med YAK...
Broder Daniel...
____________________________________________________
Händelserika dagar på FENIX. Sannerligen. Vi har nu en "incident" som vi inte riktigt vet hur den skall behandlas på bloggen. Planet i fråga har startat helt OK, men landningen är vi fortfarande lite fundersamma kring.
____________________________________________________
Olle gjorde någon krumelur som han mirakulöst tog sig ur. Sedan försökte han samma krumelur på låg höjd. På grund av att vi inte räknar EL-plan till de kraschade kommer han undan en registrering med minsta möjliga marginal. ;-)

____________________________________________________
Tommy, jag, Olle och Erik (på bild) flög denna fredag eftermiddag. Fick inte med mig något foto på Tommys Kyosho ME-109, men 3 st flygningar gjorde han.

____________________________________________________
3 flygningar med YAK blev det för mig och nu har jag flugit den mer än den ursprungliga ägaren. Planet flyger guld, men det är lite pressande att veta att det nu är pilotens begränsningar som sätter stopp för luftakrobatiken. Lite av en julgran är det inne i cockpit, 3 oranga dioder (2,4 satellitmottagare) och 2 st ack-varnare som "borde" lysa grönt. 1 till mottagare och 1 till tänd-ack. Så fullt med lysen alltså, 5 stycken...

____________________________________________________
Broder Daniel och Richard som också var lediga på fredagseftermiddagen åkte istället ut på RC-safari i Rättviks-nejden!? Vår ordförande som alltid innerst inne velat ha en SAITO motor, tänkte han oförhappandes skulle finna en...
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2011-01-18 22:45:12  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:
!!!KOM IHÅG VÅRAT FLYGMEETING DEN 5 mars!!!

Det märktes vilken skillnad det var.....
Motorn är en Saito.....
Flög fort och nästan säkert.....
Han börjar bli trött på sin Yak 54.....
Fick sig en rejäl smäll.....
Den ända som lyckades landa.....
_________________________________________________________________________

Dåligt väder på fredagen gjorde att det inte vart någon eftermiddags flygning.
På lördagen var det betydligt bättre väder och det var dags för Tommy att premiära sin Yak 54. Han har införskaffat en canister dämpare till planet för att få ner ljudnivån och det märktes vilken skillnad det var.
Inga problem att få igång Yaken utan motorn startade lätt och sedan var det dags för start. Även här gick det bra och lite småtrim fick han göra.



_________________________________________________________________________

Någon som absolut ville flyga var Erik med sin Piper pawnee. Motorn startade fint i klubblokalen men väl här nere på isen så gick den inte. Trots allas försök att få igång motorn så ville den inte starta. Tråkigt för Erik som verkligen ville flyga. Motorn är en Saito!

_________________________________________________________________________

Här kommer några bilder till ifrån lördagens flygningar.



_________________________________________________________________________

På lördags kvällen var det dags för inomhusflygningen i sporthallen. Denna gång så var vi inte så många där men då blir det mer flygning för oss andra. David hade med sig en ny fin Mini Malibu som han flög fort och nästan säkert med.

_________________________________________________________________________

Tommy och Ola flög mycket med sina plan. Dock så fick Ola lite pauser då han frekvens krockar med Erik R. Kan ni fatta att dom ännu inte har lyckats lösa frekvens problemet trots att det har gått flera månader. Nåja dom var ju där och flög i varje fall och Ola flög lite extra efter 21 så han vart nog nöjd. Tror faktiskt han börjar bli trött på sin Yak 54 då han härjade runt bra i lokalen bakom högtalare och ribbstolar.


_________________________________________________________________________

Christoffer ifrån grann klubben flög med lite olika skapelser. En lite fin kärra som hade motor effekt så det räckte och en gammal sliten depronare.


_________________________________________________________________________

Peter var hemma på besök och servade bil killarna. Dom körd lite drifting race på rundbana och det var kul att kolla på. Peter hade även med sig en liten fin helikopter som han demonstrerade för oss. Den flög riktigt fint.


_________________________________________________________________________

Söndag och idag så trodde vi inte på flygning då det regnade. Men sen eftermiddag så slutade det att regna och vi tog ut våra plan.
Erik har fått igång sin Saito och fick äntligen flyga sitt plan. Dock så gjorde han en missbedömning och touchade i en snö vall och stället fick sig en rejäl smäll. Gick dock snabbt att laga och är redan flygklart

_________________________________________________________________________

Några mer som flög var Tommy som flög sin Yak men gjorde en hård sättning och dom mjuka aluminium ställen vek ut sig. Dock bara att vika tillbaks.
Även Sam hade svårt att bemästra fältet. Det rullade rätt så tungt och i landningen så står han på nos så att propellern gick sönder.
_________________________________________________________________________

Den ända som lyckades landa godkänt idag var jag med min Tyska Cub. Kan ju bero på att det sitter skidor på den och den gled fint i snön.


_________________________________________________________________________
Fly away in the sky With Division Fenix/Rihcard

2011-01-14 22:28:14  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:
!!!KOM IHÅG VÅRAT FLYGMEETING DEN 5 mars!!!

Tagit av all klädsel på.....
Kanske kraschade Tomten.....
Även till mig hittade Tomten.....
Detta paket vet jag att Tomten har haft.....
_________________________________________________________________________

För ett tag sedan så fick Sam hem en KI-84

Denna har han nu tagit av all klädsel på och dukat om alá Fenix Style.
Han tog ner den till Fenix för att visa upp den och ja den ser kanon fin ut redan nu och hur skall den då inte se ut när den är klar. Kroppen är målad i aluminium färg vilket ser mycket bra ut. Vingen kommer också att målas i aluminium och således kommer planet att bli ett helaluminium plan. Vilken slut målning det blir har Sam ännu inte bestämt men det blir ett snyggt plan.
(Tänk om jag någon gång kunde få på färg på min Zero.) Lite bilder!




_________________________________________________________________________

Julen kom sent till Fenix.
Paket öppning 1:
Som sagt var så kom Tomten sent till oss. Kanske kraschade Tomten på väg till oss och han han inte fram vad vet jag. Hoppas dock att Tommy håller den här i luften länge.
Tommy fick i varje fall ett paket levererat ifrån Tomten. Detta är klubben 3 stora Yak och denna gång en Yak 54 med en DL 50 cc i nosen. Visst har planet lite smårynkligt men det är ju charmigt med lite rynkor, det ger lite personligthet. Han kommer dock att sätta i en canister dämmpare för att få ner ljudnivån. Har sett förra ägaren flyga med planet och planet flyger jätte bra.
Lite bilder:



_________________________________________________________________________

Paket öppning 2:
Även till mig hittade Tomten. Denna lilla paket hade han med sig. I den låg det en HK 450 som var nästan komplett. Saknades bara reglage, ack och mottagare vilket låg och väntade på att få arbeta. Gick snabbt att sätta ihop och ställa in och kommer att flyga lördagen den 15 jan. på inomnhus flygningen  i Rättvik.



_________________________________________________________________________

Paket öppning 3:
Detta paket vet jag att Tomten har haft ute på vift för denna gick att spåra hela vägen ifrån Tomte verkstaden till mig. I söndags så kraschade jag min lilla el Yak 55 och nu kom det en ny. Denna är lite större. En 26 cc motorn skall i och inbyggd canister samt förhoppningsvis en lätt setup skall ge mig en bra flygplan. Byggsatsen ser mycket fin ut och jag skall snart börja att sätta ihop den.
Bilder.





Radion blir en gammal trotjänare. Multiplex Commander som har några år och plan på sitt samvetet.

_________________________________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard.

2011-01-09 20:46:08  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:
!Kom ihåg vårat flygmeeting den 5 mars!

Då har ännu en långhelg gått.....
Tvingades att göra en ute landning.....
Lördag och ännu mera snö.....
Dagens mesta flygare med 4 st. flygningar .....
Vingen på andra sidan LOSSNAR.....
Medvinds landning utanför fältet.....
Motor strul hela helgen.....
_________________________________________________________________________

Då har ännu en långhelg gått och vi fick lov att ploga igen efter mycket snöande. Denna gång hade vi tur och lyckades få en större maskin att ploga utav fältet. Claes var där med och plogade upp riktlinjerna samt fixade depon. Detta skedde på fredag. Vi tackar Claes och den andra plogaren för deras arbete.



_________________________________________________________________________

Eftesom det gick så fort att få i ordning på fältet här det bara att hämta ut flygplanen för flygning. Sam skulle flyga med sin nya YAK 55, Ola tog ut sin YAK 54 och jag själv min lilla YAK 55 samt Olle med sin Formosa.
Fältet vart kanon och vi flög ett par vändor fast det var rätt så kallt.
Sam fick dock problem med motorn och tvingades att göra en ute landning dock utan några skador på planet. Ola hade lite motor strul när han skulle starta andra gången och det visade sig senare att det var en sur motor. Gick bra när det vart åtgärdat.
Här kommer det lite bilder.






_________________________________________________________________________

Lördag och ännu mera snö. Det började att snöa igen och vi tänkte först inte flyga men det var rätt så varmt -7 och vindstilla så vi gick ut och flög några vändor för oss. Var dock en stor fördel att ha ett färgglatt plan att flyga med.
Min Yak fick sig några vändor och det fick även Sam´s Spitfire. Den lätt väldigt konstigt på tomgång och det visade sig att propellern satt lös.
Claes tog ut sin fina Cub men fick radio problem så han vågade inte flyga vilket var förståndigt. Ola hade tagit ut sin Funtana och vart dagens mesta flygare med 4 st. flygningar.
En radioväska sparar på din radio samt håller värmen åt dina händer.




_________________________________________________________________________

Söndag och nu kom den första KRASCHEN!
Åter igen så var vädret helt okej dock lite vind men inget som vi brydde oss om. Snön som hade kommit över natten hade sjunkit ihop och det var äntligen plusgrader. Gick dock tungt att starta men inte för min Yak 55. Startade fint och flög ett par manövrer innan det hände. i en kvick roll lossnar ett skevroder detta medför att vingen på andra sidan LOSSNAR!! Hinner att tänka på vad jag skall göra och försöker att styra ner planet på bästa sätt. Går ner i snön och Yaken klarar sig rätt så bra utav den nedkomsten. Vingarna är dock rätt så rejält skadade. Nåja eftersom detta är en el kärra så skulle inte detta räknas som krasch men idag så tycker jag att detta var en rejäl krasch och klubben första krasch 2011. KRASCH nr 1.




Någon som har vingar till en GB-models YAK 55 hör av er till mig!!
_________________________________________________________________________

Nåja vi flög med mer kärror idag och Daniel hade startat upp sin Robin. I den tunga snön försökte han minst 12 gångar att starta men kom aldrig upp. På det 13 försöket så lossnade noshjulet och då fick han upp planet långsamt i luften. Sedan vart det någon minuts flygning innan motorn stannade och det vart en medvinds landning utanför fältet. Inga skador dock.





_________________________________________________________________________

Tommy tog ut sin Hellcat och flög en vända. Startade fint där Daniel hade mjukat upp snön och flög riktigt bra tills det var dags att landa då han bestämmer sig för att buklanda. Detta för att inte belasta infällbara ställen för mycket.







_________________________________________________________________________

Hans hade även laddat på sin Pink kärra och flög två fina vändor. Hans första flygning för i år.

_________________________________________________________________________

Och Olle flög med sin Extra 330 och han är jätte nöjd med denna kärra.

_________________________________________________________________________

En som har skruvat mycket under helgen på sin Yak 55 är Sam. Motor strul hela helgen gjorde att det var en billig DLE 55 till salu men idag söndag efter ännu ett förgasar byte så gick motorn kanon. Lättstartad och fint drag i luften. Nu hoppas jag att Sam slipper krångla något mer med denna motor och får många flygningar istället för mekning.




_________________________________________________________________________

Ja får lov att säga att det vart en bra flyghelg och att vi får många sådana framöver. Denna vecka så vet jag att det kommer att landa fler plan på klubben samt något mer kan ju säkert trilla in men det får ni läsa om i nästa blogg.
_________________________________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard.

2011-01-02 18:23:05  

Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:


GOD FORTSÄTTNING på det nya året.....
Bestämde sig för att inte flyga.....
Lägg märke till hans dioder i utblåset.....
Har haft totalt 12 st flygingar .....
Planflykt och kom upp i 125 km/h.....
Vi fick några fina flygningar idag.....
Det var stiftet det var fel på.....
Välkomna att flyga med oss.....
_________________________________________________________________________

MFK Fenix önskar alla en GOD FORTSÄTTNING på det nya året. Vi börjar som vanligt med flygning på nyårsdagen och rapporter sa att Sam flög sin YAK 55 och Erik flög sin Piper Pawnee någon vända när fältet vart plogat på eftermiddagen utav våran eminenta plogare Claes Wahlund. Tack Claes!!
Några bilder vart det dock inte tagna denna dag tyvärr.
_________________________________________________________________________

Istället så vart det mycket mer flygning idag söndag och både jag, Erik och Sam var tidigt på plats för att hinna med en förmiddags flygning och väl nere på isen så trilskades Sam´s motor igen och han bestämde sig för att inte flyga med Yak´en utan bar upp den till klubbstugan för översyn.


_________________________________________________________________________

Erik skulle flyga med sin draken och hade laddat för att få flyga. Direkt efter start blev det en looping rakt ner i snön. Inga skador utan men efter nästa start så gör planet samma sak. En looping denna gång rakt ner i isen och planet vart rejält skadat i nosen. Tråkigt för Erik då han hade tänkt att få flyga lite men han skulle nog laga upp planet. Lägg märke till hans dioder i utblåset!



_________________________________________________________________________

Jag fick flyga med min Yak 55 som har flugit nästan varje dag sedan vi fick fält i början på veckan. Vart 2 flygningar med den. Nöjd med hur den flyger och presterar är jag. Har haft totalt 12 st flygingar denna vecka a 7 min./gång.

_________________________________________________________________________

Efter en fika på klubben så vart det lite warbirds på eftermiddagen. Sam tog ut sin fina Spitfire och jag tog ut Mustangen och Daniel flög sin Tunnan.
Tunnan som ett hastighets rekord på 159 km/h men det var i dykning flög nu istället planflykt och kom upp i 125 km/h. Vi får väl se hur snabbt han får upp den i innan något går sönder.


_________________________________________________________________________
Sam Spitfire flög jag rote med och han har lite mer speed i sin kärra. Men det är så härligt när två st. warbirds flyger och jagar varandra och vi fick några fina flygningar idag.






_________________________________________________________________________

Olle var också ute och flög ett par vändor med sin lilla elplan och han och också nöjd med detta balsa bygge.


_________________________________________________________________________

Även Bengt hade tänkt att flyga idag och det skulle bli en premiär med hans stora stick men tyvärr så ville planet annorlunda och det vart till att bära tillbaks planet till klubben. Väl där så fick vi ordning på hans motor och det visade sig att det var stiftet det var fel på. Dock så han det mörkna så det vart ingen flygning.

_________________________________________________________________________

Nu ser vi fram emot den kommande helgen då vi kommer om väder och vind tillåter det att flyga mycket. Ni som vill är välkomna att flyga med oss som gillar att flyga på vintern.
_________________________________________________________________________
Fly away in the sky with Divison Fenix./Richard

2011-01-01 21:49:47  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

2 tunga profiler...
David flög sin...
Dagens yngsta hovrare...
____________________________________________________
Emedan vår käre ordförande är hemma och baddar hjärnan med vademecum efter nyårsfirande tar jag tillfälligt över rapportansvaret.
____________________________________________________
2 tunga profiler på inomhusflyget mötte upp till årets första happening.

David flög sin snabba depronare, men til slut stannade motorn.

Dagens yngsta hovrare var Erik som hade byggt en "Autopartner" YAK. Både Erik och flygplan flög mycket fint. Kul!
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola