Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Sting....är det den optimala pylonklassen.....

Blogg skapad av:
Thomas
Skicka mail

2011-01-16 14:37:01  
En dag på sjön med trevligt sällskap och en drös med Stingare.






2010-12-31 13:56:52  
Fick en inspirationsbild från gänget i Pålsboda:



Visst blir man sugen......men nog ser dom allt frusna ut eller......???

2010-12-26 12:17:36  
På "allmän begäran"....(oj, det lät väl stort va...?) kommer här ett par bilder till på installation och tips på vilka prylar som funkar bra till det här.

Som syntes på tidigare bilder så har jag valt HS-82 servon till skev och höjd på mina Stingare.
Det går lika bra med selleri.....jag menar, det funkar med i princip vad som helst i 20 grams-storlek. Det går givetvis med standardservon också, det var väl vanligast på 80-talet att servona vägde runt 50 gram eller så, men det kräver lite planering och mätande för att det inte ska krocka med stötstänger då.
För att slippa krångel med att stänger och servoarmar slår emot varandra så monterade jag som sagt höjdservot liggande. Det blev kanon. Skevservot med stänger behövde jag inte krångla med alls, det blev gott om plats ändå:





Tankutrymmet är lite begränsat och bör ha en tank som är i storlek 2oz (50-60 cc) Antingen en sån som jag hittade hos KB´s i Falun, http://www.wale.se/023/kb/h/index.php, med rörutgångarna rakt fram eller typ Sullivans variant med 45 graders gavel, då får man ta ut slangarna uppåt genom locket istället.



Vitsen med att snedvrida motorn några grader är förmodligen för att slippa få allt oljesprut rakt på vingen. Kanske också för att få ner nivån på förgasaren närmare tankens centrum. Dämparna på ASP-motorerna är konstruerade så att det går att vrida den bakre delen, så för den delen hade jag inte behövt vrida motorn.



Luckan bakom vingen har jag skrytit om tidigare. Det var ett bra tips som jag fick som gjorde att det blev riktigt bra med plats under vingen. Samtidigt hamnade TP helt perfekt ,(55-60 mm) från framkant med acken och regulatorn under locket. Jag har valt en 2-cells Lipo med en liten lätt regulator, givetvis så funkar en vanlig 4-cells acke lika bra. Strömbrytare har jag rationaliserat bort. Kommer bara att dra ur acken under luckan.

Som trottelservo sitter nu ett lätt och billigt Turnigy-servo, får väl se om det funkar i längden.
Slutvikten hamnade på ganska prick 600 gram. Det är nog 100, kanske 200 gram lättare än dom vägde "förr i tiden" med större servon och en, för den tiden, normal NiCh-acke.

En troligen väldigt skojig kärra att flyga. Till förhållandevis små pengar.
ASP-motorerna går att köpa i Sverige för väldigt bra priser, t.e.x. hos aircpro: http://www.aircpro.com/

Det finns också säkert en och annan OS10:a liggande ute i stugorna. Eller en klassisk Enya, Webra, eller varför inte bygga en Sting och sätta en diesel i nosen?
Kom igen och snickra! Kanske kan vi köra ett Sting-race i framtiden?

Vill passa på att tacka "The Butcher Team" i Pålsboda för hjälp med ritning, tips om motorval och andra lösningar under byggets gång.

 


2010-12-22 19:28:07  
Snart dags att testa om Stingarna flyger men det känns inte så aktuellt just nu när det är -30 ute....

Får se hur länge dom är hela men ska man möta "slaktarna från Pålsboda" så lär väl deras dagar vara räknade.



Efter tips från en av slaktarna så blev det en lucka bakom vingen:



Under den hamnade acke och regulator. Observera magnetlåset på locket.....
Alltid retar det "nå´n".....



Rapport om huruvida dom flyger eller inte kommer sen. En "butcher" i P-boda har redan premiärat sin Sting med framgång men "dom där" är inte lika bekväma och köldkänsliga som en annan.....

Projekten avlöser varandra.
Nu planeras det att bygga något litet och gulligt till den här söta:



Undrar bara vad...??? Någon som har ett tips på en lämplig kärra till en Cox 020?




2010-12-17 21:39:35  
Lägger höjdservot för att ge mer plats till skevlinkaget.




2010-12-11 19:12:16  



Vilken pärla va?
Även motorn är söt. Inte Nelson kvalite´ förstås, (även om vissa andra kommer att hävda det....) men vad får man annars för dessa kaffepengar...??? 


2010-12-08 23:39:23  
En lagom stor lekmaskin till vinterns bravader.
Har inte fått hem servona än men annars börjar det bli klart.





2010-12-05 11:37:45  
Äntligen har jag "hittat hem" (((((-;  och upptäckt vad som måste vara den bästa klassen om man vill flyga runt pinnar.....Sting så klart.
Att jag inte har fattat det efter så många år.

Att jag är lättpåverkad av likasinnade gör ju saken bara mera självklar, vi är för tillfället fyra stycken som snickrar Sting.

Framför allt så får man bygga lite med traditionella material som balsa och plywood. Bara det...
Sen blir materialåtgången liten till en liten skit på bara 800 mm spännvidd. Med andra ord så blir det billigt och snabbyggt.

När det begav sej i Stockholmstrakten på 80-talet tror jag att man körde med max .10 motorer men vi har sträckt oss till .12 motorer, mest för att http://www.justengines.unseen.org/index.html hade bra priser på ASP-0.12. Köpte man en motor så fick man motor nr.2 för £12!! Bra pris för en kullagrad ABC-motor.....vet inte om dom fortfarande har det erbjudandet.

Men vi är inte så noga vad vi monterar för motorer på dom, hörde t.e.x. att en förmogligen kommer att få en diesel i nosen. Huvudsaken är att vi får skoj.