Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

1/4 Skala Mustang fantast del 5

Blogg skapad av:
No4
Skicka mail

2012-07-17 12:12:32  


Var ett tag sedan jag skrev nu, men tänkte passa på och berätta lite om läget på Mustang och modellflygfronten fn. 

Tänkte även passa på och berätta om en pylonresa till Tjeckien och ett midsommarfirande och sjöflygsträff i Dalarna på Dragsängarna. Jag vill varna för hemska bilder som kan störa den känslige.....

Vid förra årets storskala träff här i Arboga så testade jag att byta bränsle till motorn i Mustangen. Den nya soppan är till för racing. Resultatet var initiellt mycket lyckat. Klart mer effekt....men en mycket hetare motor vilket slutligen resulterade i att den skalenliga kylningen vart för liten ochh den bakre cylinder nöp. En dråplig nödlandning med småskador kostade lektionen.





Oj oj ska den aldrig bli klar..... En begagnad likadan motor med nästan nya cylindrar har nu köpts och en annan lösning på kyling av motorn ska testas.
Mer om  detta senare... Racing soppan ska testas igen.





I Början av Juni åkte jag med ett gäng glada svenska pylonflygare till Tjeckien för att delta i Melnik Grand Prix. Det är en av världens största öppna internationella F3D tävlingar.



Vi var 18st svenskar som deltog, vilket är rekord. Tjeckerna undrade om vi är på väg att in smyginvadera dom igen... efter flera hundra år så saknar dom fortfarande inte den svenska stormakten. Jag försökte vänligt förklara att vi däremot saknar dom och vi bara ska återuppleva gamla minnen och förhoppningsvis få njuta av en sommarvärme och annat gott vilket vi saknat hela vintern.



Smålands stoltheter Ingvar och Börje har varit med i tävlingen sedan 1985 och hittar numera dit utan GPS.

Det är kul och se att modellflyget föryngras. Emil från Pålsboda klubben var yngst i gänget men körde skjortan av många av gubbarna ändå.



En ovanlig syn inom pylonflyget var den här tjejen som kom från södra Spanien. Flög mycket bra och jämt, men det räcker inte till att vara söt, säker och Spansk när dom riktigt fräcka, fräna och supersnabba pylonflygarna slutligen gör upp om segern i Melnik GP. Hennes steg och även en del svenska steg blev segare och tröttare allt efter att tävlingen gick. 
 






Vi bor på en camping ganska nära flygfältet i små enkla stugor. 





4 bäddar i varje stuga och en himla massa skruvande med motorer och andra nöjen får kvällarna att gå fort.

Bästa semestern jag vet, men kanske lite annorlunda mot det som resebranchen erbjuder....





Mat äter vi på fältet eller på restauranger som är mycket bra och har låga vänliga priser fortfarande. Käket är sådär lagom annorlunda men ändå som något vi känner igen.... "Klobasan"  (tjock grillad korv) innehåller så mycket späck och vitlök att man bara måste testa den och äta det tjeckiska korvbrödet som är en skiva rågbröd, man får självklart också en bit innlagd gurka till om man ber snällt. För den som jagar kalorierna är det här en klar milstolpe i den internationella kaloriguiden.
Tjeckerna har fortfarande egen valuta och är inte lättlurade som en del andra europeer har varit. Under dom snart 20 år som jag besökt landet så kan man ändå tydligt se en fin tillväxt ske där.





En sådan här tävling och resa tar nästan en vecka och det blir mycket trevliga möten och kontakter som knyts. Johan har fått tråkiga mystiska problem med servon och Engelsmännen hjäper till och berättar om sina erfarenheter. Det är inte kul att flyga en kärra som går över 300 km/h när servona hittar på nya mittlägen när dom har lust.



En bankett ska det alltid vara när det är en internationell tävling. Tjeckerna kan det här betydligt bätttre en oss svenskar..... Inget skräp från Lidel här minsann.... Rikiga servitörer och inget färgat vatten från Bergslagen serveras på dessa tillställningar.





Micke från Pålsboda racing team (Nelsson ligan) tyckte dock att den Tjeckiska inlagda gurkan inte var lika bra som den från Pålsboda.... och Kumla korv är allt bättre.




I samband med lunch uppehållet på Lördagen var det flyguppvisning på Tjeckiskt vis med fullskala kärror som gjorde tryckare framför oss.



Tuvärr var det ingen av oss svenskar som denna gång fick stå på pallen. Italien (Sardinien) segrade denna gång. Men vi kommer tillbaka nästa år....




Tänkte avsluta med att berätta lite om midsommarfirande och sjöflygsträff i Dalarna på Dragsängarna.



Jag har min husvagn stående på sommaren i Dragsängarna som ligger mellan Leksand och Insjön i Dalarna. Det brukar bli en del besök där varje sommar.



Numera när barnen nått tonåren så är det oftast jag själv och min fru som myser där. Det blir ett lugnt och skönt modellflyg varvat med mycket umgänge med vännerna där. Ungarna är hemma och sitter antagligen på Facebook eller något annat digitalt socialt upptåg som gör att man slipper träffa folk i verkligheten.



Årets midsommar var så där typiskt svensk med lite regn, mygg och dans kring midsommarstången.



2 veckor senare var det dags för den årliga sjöflygsträffen där. Återigen var det regnvarning som störde allt. Väderprognoserna på internett är snart ett samhällsproblem av stora mått, vem fan törs ordna något när alla webb siter ständigt varnar för regn och rusk och folk då hotar med att dom ska komma om vädret ser bra ut på nätet..... är det resebranchen som äger vädersiterna?






Micke hade fått ärva Mats Rufe (Zero på flottörer) och monterat i en äkta gammal Enya X 2 takts tiokubikare. Rena rysaren i starten men sedan en en sådan där fantastiskt bra flygshow som bara Micke kan fixa. 





Tuvärr fick vi inte se denna skapelse flyga trots flera försök.



Våfflorna som klubbens damer gräddade var så bra så att dom nästan störde flygandet. Kanske var det dom som fick folk att komma trots allt.



Far och son Berggren från Västmanland kom och flög och såg ut att ha en trevlig
dag.







Många fina kärror av olika typer flögs under dagen. Vill rekomendera er som gillar sjöflyg att åka på denna träff. Kika inte på vädret utan åk dit och ta med ett paraply och ett par stövlar istället för flygs gör det garanterat på Dragsängarna oavsätt vilket väder det blir.

2012-02-15 20:52:42  
Tiden går fort när man har roligt och är tvungen att arbeta för sitt leverbröd. Förra veckan försvann genom en delresande i jobbet.

I söndags var vädret vårlikt och självklart så var vi ute och flög på flygfälteti Arboga.



Som jag tidigare berättat så har vi drabbats av en "segelflygsjuka" i klubben. Anders dök upp glad som tusan med både ny radio och ny begagnad F3J seglare som heter Pike. Mycket vacker och välflygande maskin som Anders köpt begagnad till ett mycket bra pris.



Den nya radion var en Hitec Aurora. Den verkade jätte trevlig med telemetri, dvs kommunicerar mellan mottagaren och sändaren när man flyger. Spänningen i mottagar acken i planet kunde följas under flygning. Ganska bra ide.

Till min förvåning så var det termik. Tror att han flög ett tiotal flygningar. För varje flygning så ökade flygtiden varje gång. Mycket jobb att trimma in roderutslag och mixrar....

Start med hjälp av gummirep gick fint då det blåste lite.



Ett efterlängtat paket kom hem idag med posten från HongKong.







Ett för mig helt nytt projekt startade direkt. En elmotor i nosen på min Nordic F3J seglare. Ca 900W motoreffekt ska dra upp henne när jag har lust. Kanske inte en raket men får duga om allt blir som planerat. Vet att jag riskerar att få skäll av några bokstavstrogna vinchälskare nu, men kan inte låta bli att göra detta helgerån.......







Tanken är att kunna ta bort spinner och snurran och ack mm och skruva dit en blybit och vinchstarta när jag känner för det.





En 3 cells 1800mah ack ska sitta under kåpan tillsammans med ett 60Ah fartreglage.


2012-02-05 10:55:17  


Min Mustang är nu inne för den årliga översynen. I år blir det dock lite mer en bara en översyn .....

Hon är har nu flygit ca 50 flygningar och är inne på sin femte säsong.



Tänkte även passa på och berätta om förra veckans besök hos en modellflygkompis som har en skaplig samling med riktiga kärror......

Sommaren 2011 blev det ytterligare ett tiotal flygningar med Mustangen. Norbergsträffen och storskalan i Arboga blev en del av begivenheterna. En husrenovering tog en hel del tid och minskade flygandet denna sommar. Nytt för 2011 var fällbara dropptankar, 2.4 radio och 2 kg lättning ( nu väger hon 23kg). Radion, servon mm sitter nu längre fram och Lipo ackar med spänningsregulator fått ersätta Nicad ackarna. Lite baktung blev hon, så lite mera nostung ska hon få bli till denna säsong. Det märks väldigt väl i landningarna när en musse är baktung. Knepig och uppstudsig i finalen och sättningen, nästan som om höjdroderservot är felaktigt...

Testade även att köra på Shells V-power bränsle. Inte riktigt vad tillverkaren rekomenderar, men vad gör man inte för lite mera motor effekt. Till och början var det hela mycket lyckat, omjustering av bränslenålarna (rikare) och mer effekt, ca 300-350 varv ökning, och en klart "hetare" cylindertemperatur på motorn. Till att börja med körde jag därför lite på den rika sidan vilket i säg kyler en del. Senare nålade jag dock in lite, vilket jag fick ångra.



Kylningen i en Mustang är knepigt då luftintaget där fram är litet. Problem med överhettade motorer är inte ovanligt.



När det var som roligast så tappade motorn plötsligt orken och innan jag han landa nöp/skar bakre cylindern och det var färdigflyget med den cylindern och kolven. Landningen blev ganska hård och ställen fick sig också en omgång vilket nu kräver en del arbete.



Efter en del ringande och svärande införskaffades ytterligare en begagnad nyrenoverad motor. Den gamla motorn får nu fungera som reservdelslager...



Nästa projekt blir att tillverka en fläktkyling för motoreffekten som erhölls med det nya bränslet var perfekt. Flera har redan gjort fläktkylningar i plan med hjälp av en elfläkt med lyckat resultat. Inget fara med lite extra vikt i nosen då det bara är att ta ur lite bly istället.



En fläkt från min gamla Draken frigolitkärra ska få ställa upp som fläkt i kylsystemet. Kylkåpan och kanaler/rör blir till att gjuta i epoxi och glasfiber. Temperatur givare vid varje cylinder och telemetri i radion ska också innstaleras nu under våren. Får se om jag hinner vara något på jobbet ..... Det här är viktiga saker....

I slutet på förra veckan passade jag på och hällsa på en flygarkompis och riktigt god vän som verkligen gillar att bygga riktiga plan. Det var ett tag sedan jag var där och nu hade det hänt en massa kul grejjer hos honom. Hemma hos honom finns det inga ARF kärror......









Hans senaste byggprojekt var svårt att avgöra då det var mycket som hänt sedan sist, och många kul projekt på gång och mycket som skulle flygprovas.

En ny byggd läckerhet var denna Ryan från byggsats tillverkaren SIG. Egentligen är det model som byggdes av en amerikansk skala gury på 70 talet och tävlades med på bla VM. SIG som jag rekomenderar för er som gillar balsadamm och vitlim har gjort många fina byggsattser från olika kända skala flygare.





Detaljerna är så läckra och solarfilmen lyser med sin frånvaro....





En av mina favoriter är denna gamla svenska störtbombare från 40 talet (B17). Av dammet att dömma är den inte byggd i år. Hasse har ritat och gjort allt själv....



Landstället är infällbart precis som på orginalet. Inget Indiskt innfällbart fuskluft system här.... äkta svenskt hemkört ska det vara.....





En rysk LA-5 i 1/4 skala står också klar för provflygning. Den är byggd ifrån en ritning från USA i lösvirke. Detaljerna är mycket bra tycker jag.





Ett infällbart sporrhjul och skalenliga avgasrör....







En av mina favoriter (det är många) är J32 Lansen. Ett mycket vackert flygplan med ett djäkla bra drag i motorn i sista versionen RM6C (sport). En gång i tiden skruvade jag med denna motor i mitt arbete.

Vi får sällan se den som modell. Hasse har en som han byggt för länge sedan ??? och flygit med fläkt med förbränningsmotor i. Nu ska det bytas till en fläkt med elmotor i. Kanske kan man få bidrag för sådana modifieringar...





Lite förvirrad blev jag när jag upptäckte att det var en gasturbin på gång här också... Hasse tillverkar egna tankar mm och höll precis på med en testbänk för motor och bränsle systemet.... Jag passade på och varnade honom för att testa Shells W-power. Bättre och köra på T-GUL tändvätska eller eller olivolja.... luktar fint....









En nybyggd och flygutprovad P-47 Thunderbolt "Razorback" (ryggversionen) i 1/4 skala fanns där också. Tror att det också är ett ritningsbygge. Hasse berättade att flygegenskaperna var otroligt bra och att han gillar P-47or. Har byggt flera tidigare....





Eftersom jag numera har fått sjöflyg sjuka så passade vi på och frossa i hans ritningförråd. En ritning på en Supermarin S6 i 1/4 skala rullades ut på köksgolvet för att reta våra sinnen ytterligare. Stor som fasen och så läcker.



Flottörerna är stora som ett par kanoter och kanske kräver ett kommunalt bygglov... .....





Åkte hem med en hel del intryck i tankarna. Våran hobby är vad vi gör den till och ingenting är omöjligt om man bara vill det...... Vill tacka Hasse för en fantastisk visning, middag och nöjet att få ha en sådan vän. 


2011-05-07 17:09:32  
Dags att skriva lite igen. Har haft fullt upp ett tag. Arbete, husreparationer, familj mm tar sin tid.....



Nu är i alla fall Mussen klar för lite flygande igen.

Lite modifieringar har skett under hösten och vintern. Ett 2.4Ghz system finns nu i den och fungerar bra. provflög den för 2 veckor sedan.

En ny större canister (ljuddämparburk) sitter nu i och effekten är påtagligt högre nu. Kompisarna gnäller när dom får hålla i henne på fullgas på backen.

Kompisarna Kent och Hasse gjorde förra sommaren en plugg och form till droptankar till Mustangen. Jag fick ett par i Juli.

Dom är fällbara som på orginalet.



Kanske ska undvika att släppa dom över folk och asfalt.







2011-03-07 10:45:19  
Ni får ursäkta att jag inte hunnit skriva på ett tag. För ett  tag sedan försökte jag visa min 15 åriga son och resten av min familj att farsan fortfarande håller måttet och är "bäst" genom att visa att jag visst klarar av att åka alla attraktioner på upplevelsebadet i Örebro baklänges. Upplevelsen slutade dock för min del på akuten med vänster arm ur led. Ont som tusan och med en stor del av fritiden och mitt ego förändrat, så får jag nog nu erkänna att min tid inom upplevelsebadens "rutchbanor" är slut. Min son skrattar fortfarande när han inte tror att jag hör honom....





I helgen var det pylon i Falun igen. Jag var där med ett 25tal äkta vikingar och pylonentusiaster, smärtstillande tabletter, broddar, varma kläder och körde racet.

Elflygarna som så ofta härjar på nätet och inomhus lyste denna dag som vanligt med sin frånvaro när det blåser lite.







Vi körde Q-500 och Super Q-500 i ett underbart kallt och blåsigt väder. Jag vill berömma Falu klubben som klarar av att arrangera en sådan här tävling.

Funktionärerna måste ha frusit mycket och måste ha pissat is i pauserna. Allt flöt i vanlig ordning perfekt och vi hade så himla kul som man bara kan ha i pylonflyg numera.  Det borde vara förbjudet att ha så här mysigt....







Glenn Reutenberg kämpade i vanlig ordning stenhårt i Super Q-500 klassen. För dagen hade han en nybyggd maskin. Roger hjälper till som caller . Glen körde med en amerikansk JETT motor.



Roger som kör en egenkonstruerad maskin i SQ-500 har även valt att använda T-stabbe på den. Han kör med en rysk Profi motor.





I Q-500 klassen var det en del nya ansikten och heaten var täta. Vad kul det är med nya ansikten. Ett helt gäng dök upp från Stockholm och kämpade tappert.



Under första halvan av dagen var det solsken, senare på eftermiddagen blev det gråmulet och betydligt mörkare.



Pålsboda klubben (Team Nelson) var som vanligt på plats och kämpade hårt i båda klasserna. Dagens rookie var nog Micke i teamet som slet stenhårt i alla heat och tog säg till finalerna där vi fick hejd på hans framfart. Ska bli spännande att se han växa inom pylonflyget.



En del maskiner gick åt i kollisioner.



Dagens tappraste team var Familjen Nyholm som även dom flög i alla klasserna.



Thomas testade en ny motor för Q-500 klassen, en äkta Enya. Tyvärr var det nog lite för lite effekt idag. Men fint gick den.



En nybyggd Dodger fick fungera som provflygningskärra.



Simon vann Q-500 klassen efter en mycket bra flygning. Thomas mekade trots att han skadade handen i början av dagen. Han tuggade Lidels chokladkakor som smärtstillande och grinade lite illa ibland när dom fick spö i SQ-500 heaten under dagen.

Personligen tycker jag att Thomas förkänar extra Cuppoäng för dagens bedrift. Nelson teamet slutar aldrig att imponera på mig....




Själv hade jag äntligen (ovanligt) en sådan där väldigt bra dag. Min nya långslagiga JETT motor har nu äntligen börjat gå så där bra som jag drömde om när jag gick mot strömmen och beställde den.  Nelson motorerna mm fick se sig besegrade denna gång då A-finalen vanns av en kärra med JETT motor i nosen..... Erkänner att det var ett tag sedan det gick så här bra....och man får väl njuta och skryta lite medans man kan (sonen skrattar ju där hemma) ..... Vill tacka Linus för ett mycket bra caller jobb.



Vill återigen tacka all som bidrog till en fantastiskt kul dag. För min del så var det den 21 gången som jag körde tävlingen.









2011-02-04 13:00:22  
Fick en del önskemål om att det var dags att skapa del 6 i bloggen.

- Nygammalt bygge har äntligen fått återtändning.
- Nya annorlunda projekt som ej flyger så högt men låter så rätt.

Efter att ha kikat lite på RCFFs formidabla hemsida här på nätet och halkat in på byggprojekten där så rusade jag upp på vinden där hemma. Långt inne där i mörkret och kylan hade jag gömt undan ett av mina äldsta byggprojekt.



En Krick byggsats av Bücker Bestman. I svenska flygvapnet hette den SK25. Min far flög den som ung rekryt till fältflygare på Ljungbyhed 1954. Många med ålderns visdom kommer säkert ihåg hur Tjolle tävlade och segrade på Barkarby under flera år på 70 talet med en sådan modell.



Modellen innebär mycket jobb att bygga. Jag köpte den av en kompis som tröttnat på bygget i slutet av 80 talet. Tror bygget ursprungligen påbörjades 1976.Men nu djäklar ska den bli klar. Har avlagt som nyårslöfte att inte sätta elmotor i något plan i år, så det får nog bli en fyrtaktare i nosen på den.



Ni som orkar läsa min blogg har säkert då lagt märke till att jag har en förkärlig till förbränningsmotorer och fordon av olika slag. En av mina ögonstenar är min gamla Monark Albin m42 på 500 kubik. En äkta svensk arme motorcykel från 1942. Den går på allt som brinner.

Albinen kom in i våran familj för ett par år sedan och är nu i säkert förvar.
Han är helt svensk med en historia som är alldeles för lång för att dras här. Historian kring hur dom togs fram mitt under ett brinnande krig är fantastisk.



Sedan i våras håller jag och sonen på med ett lite annorlunda motorprojekt. Sonen fyllde 15 nyligen och eftersom "moppefebern" fortfarande finns kvar hos farsan så blev det till att skaffa en riktig moppe. Inte en sådan där modern "plastkasse" eller bögpulka som min son säger, utan en som ser ut som en riktig och låter som en riktig och framförallt ryker riktigt mycket.

Efter en massa underbart letande och kontakter med riktiga "moppegurys" och rotande i diverse "skrotgömmor" så gjorde vi sluligen årets fynd i förre våren.





En Victoria "Vicky Super" från 1962. En heläkta tysk kvalitetsmoppe från tiden då den Tyska mopedindustrin fortfarande dominerade marknaden. Vist fanns det andra moppar men Tyskt var lika med kvalitet.....Sagan slutade ungefär på samma sätt som med Webra modellmotortillverkningen nyligen.

I familjen döptes vårat fynd snabbt av oss "killar" till projekt "Brudmagneten" Min fru och dotters flinar hjärtligt åt vårat projekt. Att tjejjerna på skolan kommer att köa för att åka med på "Vickyn" är det ingen tvekan om...... Vi ska bara hitta en pakethållare till henne .....





Mitt smarta argument att detta är en bra investering (antikvitet= sköna slantar)  har inte heller riktigt fått alla i vår familj att se nyttan med projektet.

Nåja ..... En äkta Hobby kan aldrig vara för dyr....

Efter en total demontering av nästan allt så är vi nu inne i monteringsfasen igen. Nya lager, packboxar mm kommer att göra susen.

En jackad kolv i den så underbara Victoria motorn kanske kan kompensera för "övervikten" och inte längre klassas som trimm. En tysk hästkraft är ju inte som en dagens trams. här handlar det inte om kilowatt och lindningar utan om drevning, jackning, pluggning, planing och effektare... ....





ha en kul helg nu ....

2011-02-02 08:10:23  
Dags och skriva lite om den senaste veckans upptåg och händelser...


- Funderingar kring "En solskenshistoria" i Dalarna.
- En helt segelfri dag på klubbfältet (för en gångs skull)
- Nytändning /inspiration behövs ibland.

En av de senaste stora händelserna i modellflygsverige har som vanligt hänt i Dalarna. Media har dock missat det hela då deras fokus numera mest verkar vara att hejja på oroligheterna ner i mellanöstern så att turismen där totalsabbas eller att mobba Mona.

Rättviksklubben Fenix har återigen förvånat oss med sin mångkunnighet och djärvhet.

Det senaste är att klubbens plan flyger till grannklubbarna av sig själv. En så länge är det hela bara i sin linda (enlig info från vissa i klubben) och behöver kanske finslipas lite beträffande landningen mm. Jag och flera andra är så nyfikna på hur detta kommer att utvecklas. Vi är ju många som länge tänkt på samma grejj men inte riktigt löst det ännu. Tänk var gott om plats det kommer att vara i bilen när man ska ut på meeting i framtiden. Kanske kan familjen få följa med snart eller kanske kan jag börja åka mc till träffar mm. Tänk vad kul om planen kommer fram först på olika träffar. En annan fantastisk möjlighet som då finns är ju att landslagen i SMFF då kunde spara en massa pengar då deras tävlingsplan kunde flyga själva till de olika tävlingsplatserna i samband med VM evenemangen, då kanske medlemsavgifterna äntligen kunde sänkas lite i förbundet.... Det här är inte ett tidigt aprilskämt om någon tror det....

Läs gärna Fenix fina blogg där det finns mera info om Rättviks klubbens flygäventyr mm.  

Senaste helgen bjöd återigen på fint flygväder på söndagen. Jag och en klubbkamrat passade på och flög lite "äkta" motorflyg. Segelflygarna lyste för ovanlighetens skull med sin frånvaro och smsade istället flitigt lite under dagen och undrade om vi hittat någon termik eller om det var solsken över fältet...



Själv passade jag på att flyga lite mer med min Kougar. 27Mhz radion fungerade återigen felfritt och Webran tjöt värre en någonsin. Jag har svårt att fatta varför folk köper elmotorer numera när det finns förbränningsmotorer som är så kul. Oljan,röken, lukten, kladdet med tankning och så mycket himla kul. 



Lite elflyg var vi bara tvugna att köra också. Min eldrivna J35 Draken låter i alla fall som ett plan ska. Mycket plan och oväsen för pengarna. Oerhört lätt att köra i backen med också om man vill det. Med de nya Nanotech ackarna från HK så går den som ett skollad raket....



Klubbkompisen hade med sin nya Extra med bensinare i. Fy tusan var kul med motorer med lite drag och dån i.



Motorn var ännu inte riktigt inkörd och hade inte gått på ett halvår. Det blev en del kul jobb innan vi fick liv i motorn.



En DL50 bensinmotor är nog bland de bästa och mest prisvärda bensinarna som gjorts. Aspens miljövänliga 2 takts bensin gällde här.

Själv går gärna mot strömmen (som vanligt) och föredrar att köra mina bensinare på 95oktanigt och med en osyntetisk olja som ska ryka mycket. På så vis slipper man allt för mycket publik i depån mm.

Efter att vi skruvat loss kåpan och snappsat direkt i insuget och Danne slagit på snurran så mycket att han trodde att han skulle få tennisarm resten av livet så dundrade hon plötsligt igång. Vilket underbart ljud och vilken lukt.

På fullgas åkte jag med bakom kärran då det var is under snön. Motorn går väldigt "rått" då den är ny. Trottlar bra, men behöver nog finjusteras något när den är inkörd.
Fick tuvärr inga bilder när han flög med den. Den flyger väldigt fint som sådan här maskiner numera nästan alltid gör. Moderna digitala högprestanda servon, ackar gör underverk.



Efter en mycket lyckad flygdag så kunde man konstatera att hobbyn utvecklats en del sedan min SIG Kougar kom till på 70 talet. Idag köper man elkärror i frigolit på 500g som går i 200 knyck för 1300 spänn och plockar ihop på 1 timme eller köper bensinmotordrivna aerobatik kärror med över 2,5 m spännvid i ARF utförande.

Man undrar hur hobbyn ser ut igen om 35 år? Kanske är Rättvikarna inne på rätt spår när dom flyger ferry flygningar mellan grannklubbarna .....



2011-01-24 11:04:49  
En helg med ett gansk blandat flygväder har nu passerat. Temperaturen har den sista tiden varit bra.

- Ny bogserkärra och bogserpiloter under flygutprovning i klubben
- Flygning i snöväder går också....
- Ka-7 bogsering (äntligen)... 

Som jag tidigare berättat så har vi i våran klubb beslutat att göra oss av med våra skolkärror. Vi har haft 2st kärror. En av dom är relativt ung och i ganska fint skick fortfarande. Efter en del funderingar bestämde vi oss för att konvertera den till bogserkärra istället för att avyttra den.



Modellen heter Swallow 40 och är från Tjeckiska Hacker model. Det är en klassisk trainer med halvsymetrisk vingprofil. Den flyger mycket bra i alla väder och är stadig, snäll och framförallt lugn och förutsägbar som en gammal Ardenner häst. Motorn är en Irvine 40Q som går oerhört fint och tyst.

En bogserkoppling tillverkades av lite balsa och plywood. Den monterades bakom vingen på planets rygg. Ett servo och en pianotråd med ett parsmå rörbitar gör att linan även kan släppas från planet i ett sådant nödläge som när seglarens koppling hänger sig eller att radion lägger av i seglarn. Man kan även släppa linan innan landningen som fullskala flygarna gör. Vi upptäcke dock ganska snart att det går finfint att landa med linan hängande efter. Nu får vi väl IGG på oss med diverse stryktips......



I lördags provflög vi den i ett underbart snöväder. Vi kunde inte låta bli att även testa att bogsera min Oselott hangseglare i snöyran. Tur att dn är orangegul.



Molntäcket med snö gjorde att vi inte kunde bogsera upp till några högre höjder. Hur som helst verkar det hela gå ganska bra och vi hade väldigt skoj och var helnöjda med övningen.





Klubbkompisen passade även på att flyga med sin Hawker Tomtit igen.





Äntligen satte han på sommardäcken och en äkta skalariktig träpropeller på den och nu flög den ännu bättre.







Söndagen bjöd på ett bättre väder med -2-3 grader. Vi är nu 2st i klubben med KA-7or som flyger. Utbildningen av klubbens bogserpiloter är också i full gång. Själv föredrar jag rollen som mek och tankare av motorkärran och helst flyger segelkärran. Tusan vad kul det var det här...



Någon termik såg vi inte röken av utan bogserkärran drog upp oss för fullt hela tiden.

Vi funderar lite över vad som är ett lämpligt bogserpris i framtiden? just nu bjuder vi bogserpiloten på grillad korv och kaffe... 



Efter ett tiotal skapliga nybörjar bogseringar, utan några  krasher än så länge. Lite limning har det dock hunnit bli och en massa korvgrillning och kaffedrickning. Det var ett väldigt nöjt gäng som i söndags kunde avsluta ännu en lyckad flygdag 2011.







 

2011-01-17 10:50:33  
Ännu en vecka och en helg med skapligt bra flygväder har gått och det är dags att berätta lite

- En gammal trotjänare lämnar våran klubb efter lång och trogen tjänst.
- En gammal skala dubbeldäckare är aldrig fel.
- KA-7an nu premiär bogserad.
- Ett perfekt prisvärt vintertält för sändaren.

Efter många års trogen tjänst bestämde vi oss för att pensionera klubbens gamla skolkärra. Modellen är en Skyward 40 med rötterna i 90 talet. Ca 14 års tjänst han det bli. 2 motorbyten och 2 olika rc anläggningar han hon med. De sista åren har dock elflyget och PC simmulatorerna gjort att hon mest häckat under ett arbetsbord inne i hangaren. Nybörjarna har hittat nya sätt att lära sig flyga på. Gud vet hur många gånger landstället krökts och riktats tillbaka. Killarna som byggde den åt klubben har sedan länge lämnat klubben.  



Nu i helgen startade jag upp henne en sista gång för att sedan plocka ur mottagaren mm och lämna över henne till nästa ägare.



I lördags kom en av klubbkompisarna ut på fältet med en trevlig söt sak.





En Hawker Tomtit. Ett äkta balsa bygge klätt med siden med rötterna i 70 talet. En byggsats från det engelska företaget Veron som säkert många av oss som var med på den tiden kommer ihåg.






Provflygningen var så kul. Ni som känner mig vet att jag är extra förtjust i sådana här gamla godsaker.


     


Flygegenskaperna är som vanligt med sådana här klassiker mycket bra.



Vi lekte ett tag med iden att testa att premiär bogsera min KA-7 seglare med den, men avstog efter en del betänkande.



Det fick bli en elkärra att bogsera med denna gång istället.





Det här med segelflyg och bogsering är en ganska ny grej för oss. Som vanligt i den här hobbyn är allt som är nytt extra skoj och extra inspirerande. Jag förstår mig inte på dom som står och nöter på samma ruta i hobbyn år in och år ut. Nej ombyte förnöjer alltid. Kosta vad det kosta vill. Livet är ju ganska kort trots allt.





Trots att vi höll på och frös fingrarna och fötter av oss så gav vi inte upp. 



Det hela gick väldigt fint och vi han med 5 flygningar och en massa glada skratt och tillrop. Tusan var bra det gik att bogsera på det här viset. KA-7an är en fin flygupplevelse. Den är så fint att se en riktig skalaseglare i luften. Även om det blev lite modifieringar av modellen så är jag mycket nöjd nu. Ett klart prisvärt köp. Nu kan jag bara se framemot en massa kul flygning med den. Prestandan är hyffsad och jag är säker på att det ska gå och fånga en massa termik med henne.





I lördags hade Danne hade med något nytt från HobbyKing i Hong Kong. Ett "sändartält". Ja tycker att detta också är en  mycket prisvärd och bra pryl. Kanske kan man skaffa/tillverka någon sorts varmluftfläkt och koppla till tältet.



Det var skönt att ha en bastu att krypa in i när man kom hem.


2011-01-10 13:48:21  
- Inomhusflyg i Skinnskatteberg.
- Projekt KA-7 "Lätta stjärtpartiet"
- Inkörning av Webran i Kougarn och provflygning på hal is


Ett nytt år är nu i full gång och ännu ett fantastiskt hobbyår ska nu genomlevas.



2011 års hobbysäsong invigdes med en resa tillsammans med klubbkamraterna till inomhusflygträff i Skinnskatteberg. Ett riktigt snöoväder gjorde att resan med bil vart spännande.





Jag är igentligen inte någon inomhusflygare. Jag provade en 3D kärra en gång och slängde den ganska omgående då jag inte gillade flygegenskaperna.



Därför fick det bli till att flyga med min Jungmeister (Kavan model) och min Grunau Baby seglare. Att bogsera inomhus var ju något nytt. Någon termik blev det inte för seglaren, men kul var det för mig och mina klubbkompis som styrde seglaren.



Det är kul att se så många juniorer modellflyga inomhus. Jag tror inte dt är många andra delar av våran hobby som har så många ungdomar.





Under ledigheten har jag gått och grumlat på att lätta min KA-7 seglare i stjärtpartiet så att jag kan ta bort en del bly i nosen. Sidrodret vägde väldigt lite och fick vara ifred.



Jag fick dock en mindre chock när jag vägde stabben. 82g är inte illa. Rena rama rånet. inte undra på att jag har myckt bly i nosen och att kärran glidflyger som ett piano......





Utredningen startade och 25g plastklädsel revs av. Slutligen byttes diverse plywood och tung balsa (furu kvalitet) ut. En ny riktig solarfilm sattes på.



Totalt lyckades jag spara 55g i stjärtpartiet. Efter detta kunden en massa bly i nosen tas bort och kärran väger nu 1,4 kg vilket borde vara bättre.



Igår söndag var det +4 grader och efter kaffet bar det ut till flygfältet. Där ute var det som en skridsko is. Kougarn sattes ihop och tankades med 80/20 (metanol och ricinolja) bränsle. Webra 40an gick igång direkt. Jag lät den gå 3 tankar med lite lagom rik inställning.



Med lagom menar jag att den ska varva så mycket det går men samtidigt ryka så mycket som möjligt. Olje kladdet får inte vara svart... utan lite gråbrunt eller helt rent. Smaka gärna på lite av oljan och njut av äkta vara för en gångs skull.....



Hörselkåporna ska lämnas hemma vid inkörning av sådana här rariteter, för här handlar det om ljuv Webra musik...För den om aldrig hört en sådan här motor kan jag bara ha medkänsla.... Vilket grymt vackert ljud. Den går helt vibrationsfritt och lukten är ju suverän.



Efter att inkörningens glädjerus lagt sig och jag sakta lyckades återvända till verkligheten igen, så var det dag för nästa höjdare denna dagen.

En svag vind drog längs med banan och ett i övrigt perfekt provflygarväder hade infunnit sig. Första flygning var så kul, den följdes av tre flygningar till.
Den gamla JR radion fungerar felfritt och kärran är underbar att flyga. Inte som dagens flygplan alls, men väldigt kul och lättflygen. Stadig och harmonisk.  Servona går inte lika fort som våra moderna men konstigt nog märker man inte mycket av det när man flyger. 

Nu kanske ni förstår varför jag flaggade på halvstång när nyheten om att Webra gått konkurs nådde mig. Numera förvarar jag mina väloljade Webramotorer i bankfacket.  





2010-12-28 15:52:42  
Dags att skriva lite igen. Julhelgen mm har tagit mycket tid och hobbyn har fått vila lite. Har nu tröttnatt på att vänta på varmväder mm så att jag kan få chansen till bogserhjälp så att min KA-7a kan provflygas. Därför monterade jag en elmotor med proppeler på den i går kväll. Elmotorn är i minsta laget och med en 1750 mAh Lipo ack i nosen så är det ingen risk att den är baktung.



Det finns hur mycket plats för acken som helst.


Motorn brukar sitta på min eldrivna sjöflygkärra och passade direkt. (Lite tur ska man ju ha)



I förmiddags lyckades jag smita ut en stund. Och kunde äntligen provflyga. Vädret var fint men ganska kallt (-10 grader och en mycket svag vind).

[
Flygfältet i Arboga är plogat i vinter så jag hade en enormt fin start och landningsbana. Efter ca 100m krypfart så lättade hon med hjälp av fullt höjdroder. Allt tyder på att hon nu är rejält nostung. Kändes som en gammal bombare, stadig och lugn. Efter ett par minuters flygande var mina fingrarna stelfrysna och det fick räcka för denna gång.

En lyckad premier med hel kärra och stelfrysna fingrar hem i bilen. 

KA7an är en klart kul och annorlunda maskin som verkligen ser ut som ett segelflygplan ska se ut i luften. Nu återstår lite ändringar/modifieringar. Ska bla prova att minska på blyet i nosen nu. Tänker även försöka lätta maskinen en del då jag upplever att den skulle må bra av lite lägre vingbelastning.

Förhoppningsvis  kan det bli lite bogsering snart.....

2010-12-19 16:28:27  
- Finfint segelflygbogseringsväder som slutade illa...
- SIG Kougar "Rollout".
- Inomhusflyg
- Vinterunderhåll av stampen.

Förra söndagen bjöd på ett underbart flygväder. Solsken och -5 grader. Jag hade laddat upp för provflygning av min nya KA-7 skalaseglare. Jag var så sugen på att se denna läckerhet i luften. Den ser verkligen ut som en skolsegelkärra. Lite Bergfalken över det hela. Framåtsvepta vingar och en stor flygkropp. Lite glasfiber i noskåpan i övrigt dukklädd (plastfilm). Mycket flygplan för det priset.



Planen var att bogsera med min Stampe dubbeldäckare som är ca 2m i spännvidd. I nosen sitter en ASP 20 kubiks 4taktare vilket borde räcka till med råge.

Men ibland blir det inte som man tänkt, utan istället började eländet härja. Batteriet till min elstarter visade sig först vara oladdat och mycket irriterad beslöt jag mig för att slå igång motorn för hand. Jag inbillade mig att min handske i getskin borde skydda fingrarna tillräckligt bra. Det var ju hundra år sedan jag slog med fingrarna på en motor sist....

Rätt som det var så fick jag ett sådant där äkta bakslag som gjorde så där riktigt djäkla ont. Minnet från min ungdom med små diesel motorer och linflyg kom tillbaka väldigt fort... Snön var plötsligt full med röda fläckar... Efter en närmare undersökning så var det bara att konstatera att det var dags att åka till vårdcentralen istället för att bogsera segelplan denna dag. Som tur var så fick jag hjälp med att skruva isär planen och lasta bilen. Jag glömde fullständigt bort att jag hade Kronans första förband i handskfacket i bilen för sådana här situationer.    



Tog av bandaget idag en vecka senare och är glad att fingret verkar bli ok. Tur att man är tumflygare. Vet inte hur det hade gått om jag inte haft handsken som blev helt uppskuren. Min kinesiska fru har penslat såret varje dag med någon konstig örtsalva som luktar fan men skyndar på läkandet mycket.

Kanske skullle man hålla sig till elflyg trots allt....

Efter detta eländet så satt jag och surad hemma vid TVn med en verkande hand resten av den dan.



Min sig Kougar är nu klar. Webra Speed 1034an ska nu köras in. Kommer att använda el starten from nu.  80/20 bränsle med äkte ricinolja ska införskaffas från KBs RC Hobby i Falun. Tur att det finns äkta hobbyhandlare kvar. Han är en av dom få som fortfarande säljer det bränslet. Jag räknar med att det går åt 5L till inkörning då motorn har stålfoder och kolvring av den där gamla hederliga sorten.



I Tisdags kväll åkte jag och en kompis över till Eskilstuna och inomhusflög.





Flygandet var trevligt och det slog mig hur skickliga många har blivit tack vare inomhusflyget. 





Prylarna och priserna har utvecklats enormt de senaste 5 åren.



Personligen har jag ännu inte fastnat för inomhusflyget, utan är nog mest med för att jag tycker det är trevligt att träffa folk.



Helgen som varit nu har inte direkt inbjudit till att flyga. Snön yr ner och temperaturen har hållit sig kring -7grader med blåst.



Jag passad på och gjorde en 50timmars översyn på Stampen. Motorspantet hade börjat svikta och en liten spricka var där. Lite epoxi lim och ett extra spant kanske kan hjälpa.



Tog isär bränsle filtret och tömde ut en hel del skräp. Är lika snopen varje gång att det kan bli så mycket skit. Tycker att jag är så himla noga med renheten.



Öppnade ventilkåpan och kollade ventilspelet. Passade även på att kolla kamaxeln. Brukar vara lite si och så med smörjningen till kammen och kullagret där på fyrtaktars modellmotorer.





Jag kör mina 4 taktare på 10% nitro och syntetolja med 2% risinolja för luktens skull. Motorn har nu fler års trogen tjänst och går mycket bra. Propellern är en Robbe 14x6 plastpropp.



En del tycker att det är en för liten snurra, men det går finfint . Motorn går svalt och är inte så himla kritisk på nålningen istället. Har med åren lärt mig att fyrtaktarna inte ska ha för stora snurror.

Nej nu måste jag kila vidare i alla Julbestyren.

Ha det bra....





2010-12-09 20:33:17  
Dags att skriva lite igen. Ännu en vecka närmre jul. Har varit ute och rest denna vecka och när jag kom hem kunde när jag med glädje konstatera att ännu ett paket med hobbysaker från Hongkong låg och väntade på mig.

- Paketöppning innan Jul.
- 2.4 GHz FRSky modul till min JR radio under utprovning.
- SIG Kougar motor, radio och tank monteringen.
- ARF monteringen av KA7 skalaseglarn nu klar för provflygning.



Prylarna i paketet var från Hobbycity. Sladdar, lim, plastskruvar mm. Äckligt vad prisvärt det blivit att handla sådant här.



Denna bogserkoppling till seglare hittade jag också på HC hemsida. Kunde jag bara inte motstå den då priset var löjligt. Vet ännu inte vad den ska sitta i, men det är inte jul ännu och mycket finns på önskelistan....

5 minuters epoxin dom säljer är mycket bra. "Made in USA" står det tom på förpackningen. Visste inte att USA låg i Kina numera. Trevligt med en innehållsdeklaration. Cya snabblimmet har inte mycket av den varan, men fungerar också utmärkt. Tror att dom på sikt måste bli lite bättre på det där med märkning av kem mm då lagstiftningarna i snart hela världen kräver detta. Kan inte vara så svårt och dyrt att fixa detta. Kan ju skriva den på engelska så har det hela hamnat i en helt annan juridisk dimension.





Nyligen skaffade jag en 2.4 GHz FRSky "DJ combo" kit till min JR sändare. Anledning var att jag haft svårt att bestämma mig för vad man ska sattsa på och att jag var så himla nöjd med min JR radio. När jag läste lite tester på nätet av seriösa testare så bestämde jag mig slutligen efter lite hjälp för att skaffa en sådan...





Jag tycker att FRsky erbjuder mycket för pengarna. Listan på bra egenskaper är lång, CE märkning, telemetri, möjlighet att köra med 1 eller 2 Lipo ackar, bra support mm och löjligt låga priser på mottagare mm. Telemetri som är ganska nytt innebär att man kan få ner information från planet under flygning. Tex kan man få larm om mottagarackens ström börjar ta slut. En hel del annat kul går att ordna, och mycket mer roligt är på väg. Nackdelen med telemetridelen  är kanske att det är ganska klurigt att få igång och ställa in. Radion fungerar dock som vanligt även om man väljer att inte utnyttja telemetrin. Jag har tänkt starta upp telemetri delen lite senare. För den tekniskt lagda så är det nog inte något problem att få igång den.  Självklart så finns det andra alternativa fabrikat med samma finesser. Men prisskillnaderna är fn väldigt stora.... Visst blir man lite tveksam för hur kvaliten då kan vara, när det är så här billigt. Dom har lite olika mottagare i sitt sortiment. En del har telemetri och andra inte. En del mottagare har begränsad räckvidd och en del har utomhusflygräckvidd vilket jag föredrar, då jag inte är mycket för inomhusflyg. Jag sitter inne och jobbar hela dagarna......





Den har en mycket vettigt placerad antenn som är fällbar och placerad skyddat så att bla sändaren fortfarande kan få plats i min transport väska.
 




Det enda jag hitills är lite gnällig över är att man måste slå om en pytte liten switch på baksidan av sändarmodulen när man behöver växla mellan plan med olika mottagare som är med eller utan telemetri. Detta borde systemet själv fixa tycker jag. Djäkla pillande, inte kul när fingrarna svullnat av kylan eller då jag glömt mina läsglasögon hemma (börjar bli gammal).... Undrar hur denna switch funkar efter ett par års fumlande.... Det är väl mening att man ska köpa nya prylar oftare kanske eller bara ha mottagare med eller utan telemetri, men min morsa är smålänning och sådant här oroar mig lite.. Känner jag killarna på FRsky rätt så kommer nästa generation av sändarmodulen att fixa detta byte själv.



Just nu så sitter den lilla fullräckvidds mottagaren utan telemetri i min lilla Grunay baby för vintertest (köld och fuktprovet) Hitills har det gått kalasbra och testerna ska nu övergå till större maskiner. Efter en timme i frysen fungerade systemet i hemmiljö. Har inte gjort bastutestet ännu men i morgon kväll blir det nog gjort. Badtestet blir till sommaren i samband med sjöflygandet. 





Vi bogserade lite i förra helgens fina vinterflygväder. Någon termik lyckades vi inte hitta, men kul var det ändå. Babyn väger 100g så Jungmeistern som väger 350g klarar sig bra med en 3cells 650mah ack.





Arbetet med min SIG kougar är nu inne i slutfasen. En 1,8dl MK tank monterades. Kul att ingenting förändrats sedan 70 talet beträffande tankar.



Brukar alltid markera med tuchpenna vad som ska vara uppåt. Retsamt att upptäcka på fältet att man måste ha kärran upponer när man tankar....



Radion monterade jag så långt fram det bara går för att senare slippa lägga in bly i kärrans nos för att få till TPn. Sådana här maskiner riskerar alltid att bli baktunga. Strömbrytaren från 70 talet är så gedigen så att man kan tro att den var avsedd för Apollo programmet. Alla radio grejjorna är JR orginal från tidigt 80tal. Dom har en "kvalitetsfinish" som påminner om en annan tid. Dom väger därefter. Kärran verkar hamna på ca 2,7kg flygfärdig. Blir intressant att provflyga. Servona har bara 1,5 kg dragkraft och är underbart långsamma och faktiskt glappfria..





En sulivan stötstång till sidrodret måste det bara vara i en sådan här apparat.

En rak stötstång av balsa till höjdrodret ska det också bara vara. Kolfibret var inte uppfunnit när den har kärran designades. Björntråd får man däremot använda...







En riktig pipa som väger nästan 200g måste man bara ha på en sådan här maskin. Ljudet är så man kan få gåshud. Varför finns det inte pipor till elmotorer idag ?



Uppfästningen av pipan bak löste jag med hjälp av mässingstråd och ett undre stödspant i plywood.



Min KA7 skalaseglare är nu klar för den kommande helgens upptåg. Även i den har jag monterat radion så långt fram som möjligt för att slippa blya för mycket. 220g bly blev det ändå.



Sladdarna från servona till skevrodren kom hem med paketet (60cm långa) och kunde nu monteras. En ackvarnare var också med och sattes i kroppen.  





En fiffig liten lucka på kroppens rygg gör att det är enkelt att skruva fast vingarna och att ansluta skevservokontakterna.



Nästa projekt är nu under uppackning. En liten eldriven P-51D Mustang ska det bli. En present som legat till sig och nu ska iordningsställas.



Trevlig helg på er..... Fly från julhetsen och ut och flyg istället. Tina kan man alltid göra i en bastu med en kall julöl....

2010-12-01 13:03:34  
Efter ännu en veckas arbete är det nu dags och skriva lite igen om hobby aktiviterna. Den sista tidens väder har inte varit något vidare flygväder. Hård vind med snö och kyla ersattes med ännu mera kyla utan snöande och blåst här. Har hört att det varit värre på en del ställen. 2 veckor utan flygande känns hemskt och katten (som inte vill gå ut) och jag längtar efter ett väder som gör att vi återigen kan roa oss ute...

- Snöskidorna på plats på Stampen from första December.

- Bogserings segelkärran snart klar.

- Dekorationsavslutning och motorinstallation i SIG Kougar.




I Fredags så plockade jag fram Stampen och monterade på skidorna för den här vinterns flygande. Ett glas rött vin hjälpte mig med att återfå normal kropstemperatur och känsel i fingrarna igen efter ett spännande arbete på taket i full snöstorm med att rikta tillbaka parabolen som blåst snett. Vad gör man inte för husfriden.

Jag har gummiband fram och persiensnören bak. Under skidorna har jag vallat med vanlig tejpplast som jag köper på färgaffären. Brun pakettejp går också fint, men kan ibland vara lite knepigt att få att sitta på träytan under skidan. Jag har provat och köra med bara trä och upptäckte att plasten som glider lätt i snön gör att det funkar oerhört mycket bättre. Nästan precis som i Wasa loppet...



Eftersom jag är lite av en skalafantast så är jag noga med att även ha en skida på sporren. Detta är inte bara trams utan gör att kärran funkar mycket bättre i tex pudersnö då den annars lätt kan gräva ner sig. Nu planar den direkt vid gaspådrag och går fint att styra mm.
  



  
Min KA7 skala seglare börjar nu bli klar. Det går aldeles för fort att sätta ihop ARF kärror tycker jag, CYA limmet har också förvärrat situtionen. Allt detta kan faktiskt på bli ett problem när man till slut får så många kärror hemma att hobbybudgetten riskerar att granskas. Jag är säker på att många redan har detta problem.....

Får erkänna att jag inte vart så glad när jag vägde in den på TPn och fick stoppa in 220g bly i nosen på den för att få rätt TP. Och då har jag flyttat fram servon, ack, mottagare mm så långt att jag blev tvungen och såga sönder instrumentpanelen, som ändå var fasansfullt slarvigt gjord. Nåja när snålheten bedrar visheten så får man skylla sig själv. Totalt blev denna "blykälke" att väga 1,4kg. Troligen har den väl nu flygegenskaper som medför att jag landar med den innan bogserkärran är nere. För min del så är det ok för jag vill inte bli klassad som segelflygsnörd utan kommer att hävda att detta bara är en "skalaglidare".  Kanske har jag fördommar och allt blir som en "termikdröm"...  Ska i varje fall bli kul att bogsera skalenligt... När får vi in det i certet....  





Kougarns dekoration är nu äntligen klar. Vad som är förebilden är ganska klart.



När jag rotade i kartongen som följde med. Så hittade jag bland all underbar balsa och plywood som blivit över så hittade jag en påse Suliwan plaststötstänger. Det var tider det när dom kostade 12.50. En orginal Kvan Guld stång fanns där också.





Skevrodren är nu på plats och landställen i 4,5mm pianotråd. Vill man kröka  dom när man landar så får man ligga i.





Precis som på orginalet så gjorde jag landställsluckor för att få till det där lilla extra som kan reta en del.



Äntligen kunde en första provmontering göras och hon kunde får stå på egna ben för första gången.




Tänk vilken underbar tid 70 talet var. Alla riktiga aerobat kärror hade noshjul. Gud förbjude tanken på sporrhjul bortsett från oldtimers och Cubbar.



Webran med Dynamix slidförgasare och pipa börjar nu komma på plats. var en del pill med att få ett lagom spel mellan spinner och motorkåpa.



En äkta propeller fanns också i lådan.


Nu är det bara och hålla tummarna för att det blir flygväder till helgen.


2010-11-23 13:55:05  
Dags och skriva lite igen. Efter att mitt nya hobbyrummet blivit klart har min inspiration på hobby fronten ökat. Nyligen riggade jag upp min favorit stereo igen och husfriden var slut igen skrek min tonårsdotter. Den har världens genom tidernas bästa högtalare tillverkade på tidigt 80tal i Sverige. Nästa steg är att inom kort återigen kunna få njuta av min samling med vinylskivor. ELO, Nazaret, Allan Parsson project, Deep Purple och en massa andra bortglömda genier som försvann när Skara Bert sabbade hela musikbranchen med hjälp av Lena. Mina vinylare ligger nu varsamt nerpackade i garaget.

Pga att min gamla skivspelare lämnat in i mband med flytten i våras, så jobbar nu killarna på återvinningen i hela närområdet stenhårt. Jag har delat ut listor på olika skivspelare som jag betalar mycket bra för (Cash is King). Drömmen är en Dansk apparat av ett märke som ni antagligen aldrig hört talas om..... BO

Nåja nu till veckans upptåg.

- Bogserkoppling på en Stampe.
- En Kougar blir till i Thunderbird klädsel.



Det är en klar fördel att även kunna släppa linan från bogserkärran när man bogserar segelkärror. I lördags offrade jag ett par timmar på att tillverka en sådan. Såg en del fina lösningar på nätet och lät mig inspireras.



Ett servo drar ur en pianotråd så att öglan i änden på bogserlinan frigöres.



Vid mina tidigare bogser försök på 80 talet så fäste vi linan i baken på motorplanet vilket medförde att det var ganska svårstyrt och vinglade mycket. På nätet tipsade dom om att linan skulle fästas längre mot planets TP. Ska bli kul ochse hur det här fungerar.



Kougar projektet har fortsatt med ännu mera maskerings och målningsarbete.



Börjar nu likna lite mera "färdigt" och byggprojektet och blir bara roligare och roligare och mina övriga åtagande på hemmafronten har fått stå tillbaka den sista tiden.





För ett tag sedan beställde jag dekaler från en firma i USA som "självklart" hade SIG Kougar dekalerna hemma på hyllan. Dom var så billiga så jag passade på att köpa 2st ifall någon dekal skulle hamna "upponer igen" vid monteringen..... En sak kan jänkarna fortfarande verkligen skryta med, gamla amerikanska produkter finns länge på marknaden och resevdelar finns alltid.  Ger mig tusan på att det fortfarande finns orginaldelar till T-fordar att köpa från Detroit.... 



Dekalerna har mycket bra kvalitet och är bränsletåliga. Lite jobb bara med alla stjärnorna på fenan och stabben blir det, men tusan var kul det här var.....

     


2010-11-19 11:50:32  
Dags och skriva lite igen.

- Målning av SIG Kougar i amerika målning.
- Lådöppning av nästa "projekt".


Målningen av min Kougar är nu i full gång. Jag får erkänna att detta oldtimer projekt ger mig en och annan "flashback". Vad tid det går åt att bygga på detta sättet. Enligt bygganvisningen från tidigt 70tal så är det ett snabbygge. Man förstår att dom inte hade internet, mail, kabel TV mm på den tiden. Folk fick nöjja sig med att kolla på månlandningen i en svartvit TV. Tänk om man landat på månen idag. Det hade illustrerats på ett lite annat sätt idag.   



Målar med pensel och högblank lackfärg. Tusan var dyr sådan färg har blivit hos vanliga färghandlare. Biltema är förstås billiga men jag villl ha servalack eller motsvarande alkyd och det fixar inte Biltema....



Fick ett tips om att jag ska använda eltejp när jag maskerar. Var ändå inte riktigt nöjd mmed resultatet , då det smet in en del färg under tejpen i kurvorna, och får en del extra jobb med att fixa till detta.





Kabinen på Kougar ska likna en Jetkärra. Så det är bara att använda fantasin och biltemas penslar för konstnärer så gott man kan. Penslarna är klart prisvärda. Jag använder Humbrols plastmodellfärger till sådana här nöjen.





En pilot från Williams fick jag med. Kul att få måla gubbarna själv. Visst är det en del jobb och pill , men himla kul när det är klart.





Långt från färdigt men himla skoj hitills. Har inte räknat hur många gånger jag öppnat färgburkarna eller gjort rent penslarna, men det har redan går åt 1/2 liter penselrengöring och en del i familjen har passat på klag på att det luktar lackfärg i hela huset (djäkla gnäll). Har man haft sådan tur i livet att man fått möjligheten av att få leva i en familj med en modellflygare så får man stå ut med en del upptåg och upplevelser. Ett konstnärsskap måste få ta utrymme om det ska utvecklas......





Häromdagen hörde en klubbkompis av sig och tipsade om ett bra köp. Jag får erkännna att jag inte var svårövertalad. Jag är ju ganska svag för skalaseglare som ser ut som ett segelplan ska göra, så idag var det locköppning precis som i Rättviks klubben. Det var dock bara jag och huskatten som deltog denna gången.





En byggsats av en KA-7 skolseglare. 999kr med frakt för 2.5m spännvidd och ARF.  Erkänner att det är lite annorlunda mot Kougarn.



Har bara lyft på locket på min när jag skriver detta men tycker det ser fint ut. Min klubbkompis som också köpte en har hunnit längre och är väldigt nöjd med allt hitills.





Nu är det bara att montera bogserfäste på min Stampe och börja fyndera på vem av kompisarna som ska få bli bogserpilot.

Är det någon som testat och bogserat med en P-51D Mustang?

2010-11-11 13:57:51  
Mitt nästa projekt är ett gammalt projekt som inte jag själv startat.

Jag började radioflyga på slutet av 70-talet. Som nybörjare kikade jag ofta avundsjukt på proffsen när dom flög med sina sk multikärror (lågvingade aerobatmaskiner).

Själv fick jag som nybörjare nöjja sig med att flyga högvingade trainers med trötta tvärspolade gamla glödsiftsmotorer, då mina ekonomiska möjligheter som skolpojk på den tiden var mycket begränsade och radioflyg var svindyrt på den tiden.

Med åren har saker förändrats.

För några år sedan fick jag ärva ett helt hobbyrum från en äldre man som under 70 talet varit aktiv radioflygare.







Till min glädje fanns där bla en SIG Kougar som nästan var färdigbyggd. Min ungdoms favoritkärra var äntligen min. Bygget är mycket bra gjort men har legat i ca 35 år.



En pilot från Williams och en äkta Carl Goldberg spinner och mycket annat underbart "made in USA" fanns där som bla Tru Turn propellrar i trä och mycket mer.



Efter en del funderingar bestämde jag mig för att jag skulle göra ett äkta "retro" bygge, då det fanns ännu mera kul äkta 70 tals prylar i de ärvda lådorna som jag med stor glädje fraktade hem.





En helt ny Webra 40 (1034a) med Dynamix slidförgasare och tillhörande pipa. Orginalkartong med garantipappret fanns kvar. Det är så man får gåshud. Äntligen slipper man plågas av "elmotorallergin" en stund.




En helt ny 27 MHz radio från JR fanns där också.







Tänk vilka tider det var när vi flög med 500mAh ackar och mottagare nästan stora som "skokartonger"





Servo reversering var inte uppfunnit utan ettiketten på servot var silver/guld för servon som gick åt olika håll.



Antenn flaggorna hade olika färg beroende på vilken kanal man flög på.

Frågan är om man får flyga med sådana här gamla grejjer .....






2010-11-07 21:16:11  
Äntligen en liten lucka i vardagen (söndagkväll). Har nu haft invigningsparty i mitt nya hobbyrum.

Huset är ganska litet (ca 140 kvadrat) så man får kompromissa med familjen. En hel del jobb blev det också. För att få lite mer yta så rev jag en gammal svale/garderob. Jag utnyttjar även en korridor och utrymmet utanför bastun. En bastu använder man ju inte så ofta så kompromissen blir skaplig.





En värmepump från Jula hjälper till med värmen, då de gamla elelementen lagt av. Efter en del funderingar har jag kommit fram till att mycket utrymme kan sparas om man inte använder rummet som flygplans förråd. Planen ärju ganska skrymmande. Bara bygge, reparationer och arbete med andra riktiga leksaker för killar får förekomma där.



Den intilliggande bastu fungerar nu som flygplans hangar. Det år ju att flytta planen om man ska basta. Kan vara klokt att ta ut dom vid bastubad om man inte vill att vingarna ska se ut som propellrar efteråt. En hel del övrigt utrymme går dock även åt till alla halvfärdiga och framtida byggprojekt (har nog projekt för 3 liv). En del kul projekt finns även i garaget och en del vilar på vinden. Enligt min fru och dotter är halva huset ockuperat med mina leksaker. Tänk vad svårt de kan vara att förstå hur en en riktig hobby går till.



Efter sömnlösa nätter och en enorm beslutsvånda hur jag ska göra med beträffande 2.4Ghz, så har jag nu äntligen lyckats bestämma mig.
Min JR radio fick en extra modul, så att jag fortfarande kan köra 35an om jag vill. En 2.4 GHz FRsky modul med ett gäng mottagare införskaffades nyligen från Hobby city. Den har lovordats i tester, bra räckvidd mm och har även telemetri. Jag blev mycket förvånad hur billigt sådant här har blivit. Hitills har "investeringen" landat på 750kr. Ska bli kul att se om den är så bra som dom lovar.   

Första planet upp på det nya bordet i hobbyrummet blev en gammal favorit som legat till sig ganska länge. En mindre 2.4 GHz mottagare som drivs med en LiPo cell fick bli första testen av det nya systemet.

Det är en liten skalamodel av Grunau Baby. Vikten hamnade på ca 100g. Det är en riktig pärla då jag är barnsligt förtjust i gamla segelkärror som ser ut om riktiga flygplan och som väcker minnen från en tid då plasten ännu bara fanns i laboratorium. Trä, duk och lacker som luktade riktigt fick förgylla tillvaron. Datorer, internett och andra digitala droger fanns ännu bara i Blixt Gordons fantasi värld. 

 

Provflygningen bjöd på en överaskning då den flyger bättre en jag trodde. Det får dock inte blåsa mycket och prestandan är ganska måttlig men "ack" så söt en Baby är. Klubbkompisarnas entusiasm var total när vi bogserar med min lilla eldrivna Jungmeister.



Nu i lördags var det flygdag på klubben igen och vädret var underbart. Inga mygg så här års. Korvgrillen gick hela tiden. 



Vi flyger numera med det mesta i våran klubb. Segelflyget har de senaste året ökat. Tycker det är ganska kul när verksamheten utvecklas. Hobby erbjuder så många olika kul möjlighetr så det är ju bara dumt att fastna i något hörn.



Elhelikoptrarna blir bara bättre och billigare, tänk om allt kunde utvecklas på det sättet......







Elvinchen togs fram i vanlig ordning och segelkärrorna drogs upp till höjder som fick mig att fundera på att ringa flygledningen på Arlanda och varna dom.






2010-10-08 11:55:59  
Äntligen är sommaren slut och vinterns lugn närmar sig igen. Hösten är ganska ok också tycker jag. Dock är det ofta ganska blåsigt och det finns fortfarande en massa husjobb att tvingas göra, vilket vi modellflygare inte är allt förtjusta i, med hangflygare som det gyllene undantaget (menar blåsten).



Har inte hunnit skrivit i bloggen på länge pga flytt till nytt hus och förändringar i familjen. De nya huset och nya frun har fört med sig en massa mysigt jobb vilket begränsat mitt modellflygande och byggande denna sommar.

Har till min glädje fått en del mail med förfrågan om hur läget är och om jag inte snart ska skriva lite igen. Ska försöka komma igång igen.

Ibland kan dock en sådan paus vara bra för inspirationen och fungera som en fin återhämtning och suget efter nya byggprojekt och upptåg blir ännu större....



I början av juli tog jag och min fru en kort välförtjänt paus i husmålandet och packade husvagnen och besökte sjöflygträffen på dragsängarna. Träffen var som vanligt mycket trevlig och många kul plan och flygare var där.

Stampen fick flyga lite igen. Denna gång på pontoner.




Ett nytt plan har det också hunnit bli i sommar. En ARF JET modell i frigolit av J35 Draken. Modellen är nästan klar vid köpet och servon mm är med. Man behöver bara stoppa i en mottagare. 



KBs RC hobby i Falun säljer denna läckerheten. Jag kunde dock inte låta bli utan spray målade om den och märkte den som en svensk äkta J35a. Acken som följde med var dock inte någon höjdare, utan en ny inköptes från HC.





Efter att fläkten balanserats och tyngdpunkten flyttats lite bakåt genom att flytta acken bakåt ca 50mm så vart den ännu roligare. Man kan starta den genom att hålla i fenan och släppa iväg den i 45graders vinkel. Landningen är jätte enkel och man kan ha mycket hög alfa (anfallsvinkel) i sättningen och farten är då mycket låg.



Den är verkligen prisvärd och man får så mycket kul för slantarna. Den går även ganska bra när det blåser.

Nu väntar jag spänt på att få in min "JET" behörighet i mitt SMFF kort.



Lite flyga på hemma klubben har det också hunnit bli vid ett par tillfällen. fn är det mycket segelflyg i våran klubb. Det vinchas högt och lågt. Endast Gud vet hur stora och tunga "åbäken" som kan komma upp i luften med denna metod. Kanske kunde vi vincha upp skottkärror eller överviktiga Kanadagäss också. Ner kommer ju faktiskt allt....