Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Pylon i Tyskland.

Blogg skapad av:
Thomas
Skicka mail

2010-09-22 22:22:00  
Ja, som sagt, nu är vi hemma igen och vad har vi lärt oss då?

Ett stort intryck på mej är hur dom snabbaste killarna flyger så agressivt i banan. Att det ska flygas mjukt och eliptiskt, som en äggformad bana, för att bibehålla farten är struntsnack. Det resonemanget håller inte längre när man ser hur dom flyger där nere, och gör det på 56-57 sekunder. Nu beror det så klart på vissa omständigheter, framför allt så måste propellern vara lämpad och kunna greppa utan att tappa fart med en så hård flygning. Men helt klart så måste vi lägga om härhemma om vi ska ha någon som helst chans att hävda oss internationellt.
Det är i alla fall min åsikt. Och som tur är så lever vi i ett fritt land så jag får tycka och tro vad jag vill......

Tävlingen vanns av en italienare, Jones från Storbritanien blev tvåa och den unge Kaiser från Tyskland, (14 år?) som var outstanding hela tävlingen och även ledde finalen till en början blev trea efter ett motorstopp.

Robert Kaiser slappar inför finalen. Hans tredje plats i tävlingen kröntes av att bli tysk mästare i år och total Europa-cupvinnare-2010.


2010-09-22 22:06:42  
Det skruvas mycket inom F3D. Det hör liksom till och belöningen kommer när det fungerar och går riktigt fort.






2010-09-22 22:02:45  
Sen var det i alla fall tävlingsdags.

Tänk att det ska gå så fort med våra Nelson-motorer att vi tappar höjdrodret....mitt under ett heat hände det för Gunnar. Hans caller Kenneth är lika glad för det....
Mycket spektakulärt och spännande var det i alla fall innan "shejken" lyckades träffa det största stenröset inom synhåll....(det syns i bakgrunden på bilden)



"Räcersnigeln" Börje byter kolv på sin MB. Han fick riktigt bra sprutt på prylarna efter den operationen.


2010-09-22 21:56:28  
Verksamheten på flygfältet i Ballenstedt visade sej vara riktigt bra.
På det gamla gräsfältet vinchades segelkärror upp, både gammalt, (typ Bergfalke) och modernt.
Tyckte man att det går för fort med pylon så kunde man följa med på en tur med den här gamla ryska damen. Den hade inte bråttom.......man kunde nog f-n stiga av och ta bussen istället om man kände för det....








2010-09-22 21:50:24  
Extra skoj var att Johan följde med och flög Q500 som i stort sett motsvarar våran Super Q. Intressant att se vad skillnaden består i och nyttigt om vi ska försöka få till gemensamma regler i Europa. Det verkar som att dom flesta länder håller på att rätta sej efter Belgiens regelsystem.

Bland annat så kör man med FAI-soppan (80/20) i övriga Europa, härhemma tillåter vi synth-olja och 10% nitro.

Bilden visar Johan som håller på att hitta rätt shimsning för 80/20-bränslet.


En annan väsentlig skillnad är att våra regler kräver att motorn har en trotteltrumma medan man i övriga Europa kör med venturi och alltså stänger av motorn på F3D-manér, (slangstrypning).






2010-09-22 21:36:47  
Torsdagens träningsflygning, som dessutom pågick på två banor, gick riktigt bra för alla oss svenskar.
Fler o. fler team ansluter, Tyskland så klart,Ukraina-Storbritanien-Tjeckien-Holland- o.s.v.
Efter lunch på fredag var det dags för invigning och tävlingsstart. Spänningen stiger....

Bild på en del av svenskarnas maskiner:


2010-09-22 21:27:14  
Resan ner gick fint, vi var framme på det bokade pensionatet sent på onsdag kväll efter ca.16 timmars färd. Trippmätaren visade att vi hade rullat 100 mil+800 meter från Pålsboda. Men då har förstås bilen stått stilla på färjan...

Istället för planerad sömn inför torsdagens träningsflygning blev det kvälls-grillat käk med tillhörande öl på innegården. Det visade sej att vi hade hamnat i rena rama paradiset. Tänk att en kall öl kan vara så förb. god.....
Bilden är tagen från pensionatets trappa på morgonen efter ankomst.


2010-09-22 20:17:49  
Så har man "landat" igen efter en skitkul pylon-resa till Ballenstedt i Tyskland.

Gott om plats i Gunnar "the shejks" WW-buss. Fyra piloter med utrustning var inga problem.



Från Smålandstrakterna kom ytterligare en minibuss med fem glada gubbar och i bil två svenska piloter till. Totalt elva piloter i en europacuptävling, klart den största nationen vad gäller antalet.


2010-09-14 16:18:19  
Jaha, dags att packa bilen för den första delsträckan mot Ballenstedt i Tyskland och F3D-racing.

http://www.f3d-germany.de/

Vi slaggar hos Gunnar i Pålsboda ikväll så vi kommer iväg tidigt i morgon bitti, onsdag.

Får se om det blir lite bilder från tävlingen.....allt beror på om jag hinner fota något mellan heaten.