Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix 2010/9

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2010-09-19 22:39:34  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Om-målad och flugen...
Själv har jag faktiskt...
Tommy är snart klar...
Byggkväll på klubben...
Daniel bygger i alla fall...
Här är klubbens riktiga...
VA HAR NI GJORT?...
1,2 kilos dragkraft...
____________________________________________________
Om-målad och flugen, Daniels Tunnan fick en make-over och blev målad i annan FN-skepnad. Nu flugen med gott resultat. Dykroder mixat till gaspådrag.

Själv har jag faktiskt målat på denna klassiker. Kronmärken målat flera lager.

Tommy är snart klar med sin Typhoon. Det som är på tapeten nu är om det skall lödas fungerande avgasrör eller ej.

Byggkväll på klubben med tyvärr litet deltagande, här håller jag på och gör en ny nos till min JAS, Tommys Spit i bakgrunden.

Daniel bygger i alla fall på någon kraschad Claes maskin som han fått överta.

Här är klubbens riktiga entusiaster. Med mopeder och flygplan till fältet, inget stoppar Fenix "Angels". :-)

VA HAR NI GJORT?
Trodde vi att Tommy skulle säga när JAS-en blev målad i en "Kongo"-variant. Men han sa istället "coool". Gammgubben har nog blivit senil. ;-)

1,2 kilos dragkraft i en 64mm fläkt är beställt. - kul!

____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2010-09-12 22:14:24  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

FENIX go EDF...
Provflugen 4 gånger...
Ubercool målning...
____________________________________________________
FENIX go EDF. Ja så här ser det ut i bakluckan när vi hamnat i JET-åldern. Det är väl bara Tommys F-18 som saknas bland jets som flugits dom senaste dagarna. Gripen, F-15 och Draken.

Provflugen 4 gånger med dålig fart och sega roder, därefter byte till Out-runner och 7-bladig fläkt och test i hård vind. Lite för lågt fluget slutade den vingliga färden i gräset.
Bara för att vi gått över till EDF ska vi väl inte lämna kraschbloggen.

Ubercool målning på Daniels Tunnan. Balsabygge från svensk fabrikant på ca 550g.
Tyvärr så var den grymt baktung och gjorde en långsam fullgaslooping på ca 3,5 meters radie och ner i gräset. Ny nos på G och accen längre fram för bättre TP. Stay tuned...

____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2010-09-10 23:13:24  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Golf: Richard...
För oss övriga...
Här krälar parasite...
En annan flygare...
På klubben vart...
Cowlingen förstärkt...
Ny tur ut på trav...
Fyra lyckade flyg...
Kast med liten F-18...
Tung, lådöppning...
Bengan hade lyckats...
Övrigt o Notiser...
____________________________________________________
Golf: Richard är ju på golfbanan och idkar jordbruk. Vi som känt vår ordförande länge har ju alltid vetat att ngt handicap är det! Vi gratulerar till andraplatsen på måndagens tävling i Rättviksveckan. Men tydligen gick det enligt ryktet inte lika bra att följa upp detta på tisdagen efter att Richard hävt Jägermeister till kl 02:00 - konstigt...
____________________________________________________
För oss övriga med annan hobby, dvs högtflygande planer var det Onsdags-flygning på schemat. Tommy, Olle, jag och Erik letade oss ut till en fin kväll för flygning. Giles, Funtana och Cub samt diverse el-plan.

Här krälar parasite...jag menar junioren omkring och stjäl glöd och startmotor. Att köpa 30 grams depron-plan tills pengarna är slut går bra, men att skaffa starter verkar omöjligt. Olle premiärade sin CUB

En annan flygare än FENIX var på plats med en Tiger Moth - fin kväll och bild.

På klubben vart det ett nytt motorfäste (det sjätte) nu sitter det med loctite och alla ytor är behandlade med superlim och kicker.

Cowlingen förstärkt med glasfiberväv... nu ska det sitta! Skam den som ger sig.

Ny tur ut på travbanan, JET-flygarna är redan igång. Olle har också tagit med sig en radio till denna händelse - förnuftigt.

Fyra lyckade flygningar blev det nu. Det upptäcktes att axel på el-motor var böjd, men om det var detta som orsakade de tidigare olyckorna eller om det kom av olyckorna är svårt att säga. (hönan och ägget, typ)
Hursomhelst så satte jag på en lättare EL-propeller och testade, fortsatt bra vertikalprestanda (djävulskt överdrivet som det ska vara nuförtiden).
Planen stannar mycket fort i det höga gräset.

Kast med liten F-18. Mångmiljonskada om det hade varit fullstort, nu knappt 20 minuters lagning med epoxy, därav registrerar vi inte el-plan i krasch-bloggen.

Tung, lådöppning. Daniel rullade in på eftermiddagen med en låda svarv -kul!
Lite oklart för stunden om det är Daniels svarv eller flygklubbens?
Men det löser sig.

Bengan hade lyckats montera ställen framåt istället för nedåt på denna Pitts och förevisade oss 20 meters släpande av undervinge i gruset - mycket komiskt.

Övrigt o Notiser:
Tommy har plockat ur sin 1,8 meters Giles. Till salu; enligt rykten för 200:-
Daniel, har bränt sina reglage till den tvåhövdade F-15 EDF.
Olle har sålt sin CMP Cessna, 1 timme senare ringer Per Gjervaldsäter - försent.
Richard är fortfarande onykter -  nu är det Fredag...
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2010-09-07 21:44:21  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Helt vindstilla, så en liten...
Själv fick jag idag uppleva...
Väl tillbaka på klubben...
Erik med 3 av sina...
Ja, hmpfff. Konstaterat att...
Mest irriterande är ju att...
"Trainer" säger Bengan om...
____________________________________________________
Helt vindstilla, så en liten oplanerad miniflygdag drogs ihop på fältet intill travbanans område. Mer eller mindre flygning blev det på oss alla, Olle lämnade för säkerhets skull radion kvar på klubben men hade många plan med sig. Hans (närmast i bild) är den som kraschar minst. Tommy är i färd med att starta sin F-18. Ett tag så var det 3 st EDF plan i luften samtidigt. Troligen rekord för FENIX, Draken, F-18 och F15 samtidigt (utan att krocka ;-)

Själv fick jag idag uppleva 2 st flygningar med min mycket arbetskrävande ME-109. Jag skulle precis visa vertikalprestanda och såg en J-35 som jag jagade på friskt, det gick bra.
Då lät det "SCT-KCHUNK" - Vad var det sa Daniel?
Jag tänkte det var Draken, eftersom den vek av åt andra hållet, då såg jag till min förfäran att propellern var still.
5:emte gången gillt, grrrr
Motorspanten har nu lossnat pga, dålig limning (tog fel epoxytub och zappade sedan hela skiten), obalanserade spinners, dåligt material, cellplast som inte håller, kast med liten motor (finns film) och så idag. Nu åker skit-propellern in i bandsågen (men den drar bra... ;-)

Väl tillbaka på klubben så började Tommy justera sina flaps på ESM Typhoon.

Erik med 3 av sina FYRA!!!!! plan han flög med idag, strongt.

Ja, hmpfff. Konstaterat att det inte är några vibrationer i motor i alla fall, nytt aluminium-fäste och annan propeller blir det nu. Planet flög kanon, den korta stund det varade. Suck, -> som Richard säger:
"Det planet blir din grav!"

Mest irriterande är ju att det ligger en JAS hemma på golvet och väntar. Bara denna ME-109 blir färdig nån gång.

"Trainer" säger Bengan om denna maskin. Ja det vete tusan, vi får se imorgon!


____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2010-09-04 21:04:21  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

MODELLFLYEGTS DAG PÅ DRAGS!.....
____________________________________________________

Idag lördag så var det Modellflygetsdag hos Siljansbygdens Radioflygklubb i Dragsängarna. Det samlades c:a 70!! plan men dock så flög inte alla. Men minst 30-40 plan och helikoptrar var upp och flög och vi Fenixare fick ta det lite lugnare med flygning då det fanns så mycket andra plan som flög. Vid 12 så vart det uppvisnings flygning med bl.a. EDF Drakar, Stor Yak, parflygning med Cubar, helikopter uppvisning, segelflyg m.m.

Efteråt så var det åter fritt för att flyga igen och det flögs för fullt. Som mest räknade jag till 7 plan i luften samtidigt.
Nu vill jag passa på att tacka för en Kanon dag på Drags. Kanon väder, kanon mycket plan, kanon mycket folk, kanon trevligt, kanon personal i kiosken, kanon fritt ifrån stora krascher och nu har ni KANON myckte bilder att titta på.