Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix 2010/8

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2010-09-01 22:09:24  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:
Vill börja med att tala om att det är modellflygets dag på Dragsängarna Lördagen den 4 september alltså nu till helgen. Kom dit du med!!!

Det har köpts in mera Draken plan till klubben......
Fick vi se två premiärer......
Ett par meter upp stannar motorn.....
Nu till lite andra.....
Jaha vad skall jag säga till mitt försvar.....
____________________________________________________

Som ni redan har sett så har det köpts in mera Draken plan till klubben och det är KB Rchobby som vi har köpt planen ifrån. Erika har ni redan sett flyga och krascha med sitt plan och den sista flygningen för hans plan var igår med vektorstyrning och det resulterade i en slutlig krasch har jag fått info om. Har dock lite bilder ifrån klubben när planen anlände.

Daniel har införskaffat sig en gul Drake som skall pimpas med nytt fläkt aggregat.

____________________________________________________

Jag själv skall bygga ihop en röd Drake som även den skall utrustas med nytt fläkt aggregat och vektor styrning samt kanske lite lysdioder. Vi ser även en GWS A-10 som jag skall bygga ihop. Det kommer att sitta 2 st. fläkt aggregat i den med borstlöst istället samt lite bra lipo ackar.

____________________________________________________

Vi har även idag onsdag varit på Drags för att flyga ett par timmar och idag så fick vi se två premiärer. Först ut var Olle med en ?? ja jag vet inte vad det är för modell. Jag fick ta upp den och trimmade in den så att  Olle sedan kunde få flyga en lugn och fin modell. Den var lite het på höjden men det blir ju det med så kort kropp. Det vart ett par flygningar med den idag.


____________________________________________________

Den andra premiären var Claes med sin Piper Arrow. Han startade upp JBA motorn och taxade ut. Väl ute på fältet gav han gas och planet lättade fint efter tiotal meter. Ett par meter upp stannar motorn och planet kan inget annat göra än att återvända till moder jord i en brant vinkel mer på fältet. Nosstället får ta största smällen och slits ur sitt fäste. Claes suckar och hämtar in planet. Planet är fullt reparerbart och på några kvällar så borde det vara flygdugligt men planet är nu till Salu.
KRASCH nr. 29



____________________________________________________

Nu till lite andra bilder innan vi tar det sista.




____________________________________________________

KRASCH nr 30.
Jaha vad skall jag säga till mitt försvar om den här kraschen med den tyska Cuben. Skall jag skylla på radiostörningar = det kan jag inte för jag har inga sen jag började med 2,4. Skall jag skylla på vädret =  Det kan jag inte heller för det var sol och vindstilla. Skall jag skylla på att jag flög över min förmåga = Ja det brukar var så och kanske lite i detta fall men nä. Skall jag skylla på motorn i planet = ja tyvärr så gick den inte rent. Så här låg det till. Kommer in inverterat på c:a 2 m höjd över fältet. Lång fin förbiflygning och när jag sedan skall dra på så svarar inte motorn utan börjar bluddra. Då jag ligger så lågt så går det inte att rolla runt Cuben utan jag fortsätter inverterat och försöker stiga och svänger runt för att nödlanda. För mycket sidoroder i svängen gör så att planet nästan klipper men jag måste komma runt innan träden och jag är väldigt nära träden när motorn lägger helt utav. Bara att sätta ner den så mjukt det går i kohagen. Naturligtvis så blir det en hård nedkomst men jag är förvånad att den klarade sig så bra och i landningen så slog den runt och landade på stället. Planet kommer att repareras!


Saburo gjorde ett bra jobb och var kall i situationen.

____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Feinx/Richard

2010-08-22 21:38:35  

2010-08-30
Erik och Draken.
Glad Erik och ny drake.

Den flyger fint som snus


Men vad hände?

Man anar desperation.

Jo, låg fart på låg höjd, sen fullt pådrag och draken vrider sig ur greppet och går i backen.
Huvmannen dyker upp.


Erik repar snabbt och är igång igen.

Men går i gräset av samma anledning igen

Rykten säger att den är igång igen med moddade canardvingar och lättad 50gram.
-------------------------------------------------------
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Inhandlat 9 st. segel kärror......
Locklyft: Erik.....
Locklyften denna dag var Tommy.....
Propellern skar upp hans arm.....
Jag själv tog fram Zeron.....
Må han vila i frid!.....
____________________________________________________

När vi nu har kraschat en massa plan i år med så har det naturligtvis fyllts på en hel del plan. Det mesta är små elplan och jag tror vi har inhandlat 9 st. segel kärror. Nu har dock två nya plan landat i klubblokalen och först ut tar vi Erik.
Locklyft: Erik har äntligen köpt sig ett helt nytt plan efter att ha bara flugit beg. plan förut så vart det ett F3D plan. Mycket fint plan som han kommer att sätta i en Saito 70 i. Han har även köpt en lätt och fin mottagare till sin spektrum som han skall ha i sina kommande inomhus kärror. Här kommer lite bilder.






____________________________________________________

Det andra locklyften denna dag var Tommy som har införskaffat sig en till Warbird. Man kan aldrig få för mycket warbirds. Här har vi en Hawker Typhoon som ser kanon fin ut. Men det är ju klart att det finns alltid lite saker att förbättra. I detta plan skall han sätta i sin Saito 36 FG vilket blir mycket motor för planet. Kommer nog att få bra prestanda. Nu till bilderna.






____________________________________________________

Nu i helgen så har Ola hållit på att kämpa en gammal Messerschmitt 109 och skall sätta i en ny el motor i den. Det första försöket höll på att sluta riktigt illa då motorn slet sig ur sitt fäste och propellern skar upp hans arm.
Dock inte så allvarligt.
Det andra försöket vis av erfarenhet skede ute och även nu slet sig motorn ur sitt fäste och flög 7 m. vilket är nytt rekord för flygande elflygmotor i klubben.
Det tredje försöket skämtade vi om att vi skulle filma men det kan ju inte hända igen så ingen filmning. MEN DET HÄNDER IGEN!!! Även här drog sig motorn ur och flög nu dock bara 5 m
Nu skall han försöka en 4 gång att få fast en lite sketen elmotor i planet och då skall jag vara med och filma.

____________________________________________________

Sam var ute och flög med sin lilla Cub i blåsväder och den råkade tyvärr göra en hård nedkomst men inget som inte gick att laga med lite snabblim.

____________________________________________________

Erik bygger för fullt på sin F3A kärra och skall bara putsa upp sina aluminium ställ så att dom blir högblanka.

____________________________________________________

Jag själv tog fram Zeron och provade dom nya ställen jag har införskaffat. Blir dock ännu mera pyssel att få ditt dom. Kollade även över lite i cockpitten där instrument panelerna skall sitta. Mycket jobb ännu kvar men det finns gott om tid.


____________________________________________________

Vi i Fenix vill även passa på att hedra minnet utav Bertil Gerhardts som så tragisk förolyckade i en olycka som skede i Norge och vilken förlust för oss att tappa en sådan pilot som Bertil Gerhardts som förhöjde tillställningarna han visade upp sig på.
Må han vila i frid!

____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard
----------------------------------------------------

2010-08-16 22:57:54  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Skalameeting på Dragsängarna......
Idag hände det.....
Vill dock inte kalla det en krasch.....
Per Nilsson och sin SU 31.....
Bara ett sätt att svalka sig.....
Dagen absolut största krasch stod Olle för.....
Smaka på kräftor, sjunga sånger, smaka goda drycker.....
Mustangen vart i tre delar.....
____________________________________________________

I helgen  som gick så var det Skalameeting på Dragsängarna och Fenix tog med sin 20 plan och alla plan flög denna dag. En absolut helt magnifikt väder gjorde att det var högsommarvärme hela dagen och det var viktigt att håla en bra vätskenivå i kroppen. Jag räknade till c:a 40 tal plan och det flögs mycket hela dagen och även på kvällen. Fenix planen var ju dom som var mest aktiva och när man är så aktiva blir det lite krascher vilket ni kommer att få se lite längre ner. Börjar med att visa lite bilder ifrån dagen.
Min och Daniels depå.

Sam med sin Piper Pawnee.

Claes fina Cub (och Cubar skall inte vara gula. red.anm.)


____________________________________________________

Här ser vi KG strula med sin Edge och idag hände det vi fick se han flyga med Edgen och som vi har väntat på det. Fint gick det i varje fall.







____________________________________________________

Bengt fick göra en lite hård landning då en vingstötta har lossnat i luften och han snabbt ville landa och i landningen så går vingen rakt av. Inga stora skador och planet är redan på väg att lagas. Vill dock inte kalla det en krasch men har fått order att det räknas som en krasch
KRASCH nr 28.



____________________________________________________

Per Nilsson har ju skrivit här i byggforum om sin SU 31
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=234632&page=&CurrentMainTopic=11
Han var på besök i Drags och flög en vända med sin SU 31 dock så gav den bakre motorn upp då en magnet har lossnat men vi fick se planet flyga och det flög hur fint som helst. Här kommer lite bilder.





____________________________________________________

Det var ju rejält varmt denna dag och Ola tog av sig på överkroppen för att svalka utav sig lite. Han flög sin Hien flera gånger denna dag och utan några större problem.

Men denna dag så fanns det bara ett sätt att svalka sig och vi ser här Ola med sin Seawind som skulle ut och flyga bland badande vuxna och en massa barn som lekte i vattnet.



Ola och jag tog även ett välbehövligt svalkande dopp i älven.
____________________________________________________

Dagen absolut största krasch stod Olle för. Han kom flygandes i en rak förbiflygning när vingarna helt plötsligt vek ihop sig på hans stora fina CUB. Kraschen vart ju hård och brutal mot Cuben och den kommer inte att lagas upp.
KRASCH nr. 29. som drog en hel den åskådare till sig.


Vad sägs om Olle skuff pilsner, startmotor, kraschad cub m.m.

____________________________________________________

På kvällen vart det kräftskiva och det var många som ville vara med och smaka på kräftor, sjunga sånger, smaka goda drycker och prata om allt möjligt.



Och naturligtvis så skörda en kräftskiva sina offer och Olle var nog en utav dom som råkade ta lite för mycket utav dom goda dryckerna.

____________________________________________________

Som sig bör så blir det kvällsflygning och det var en hel del plan uppe och flög. Jag själv flög in i en cellplast mustang med min FW 190 som är i balsa. Mustangen vart i tre delar och min vart i två delar och dom borde inte vara så svåra att laga. Eftersom vi inte räknar små elplan i krasch loggen så blir den inte registrerad där.
När det vart riktigt mörkt så flögs det med Olles upplysta depron modell en hel del tills Ola såg till att sätta den i en flaggstång och så var det slut på det roliga.
____________________________________________________

Vill passa på att tacka SiljansBygdens Radioflygklubb för genomförande av Skala flygmeetinget som vi alla Fenixare tyckte var kanon ända fram tills söndags morgon då det var dags att åka hem till Rättvik. Vi ser nu fram emot Modellflygets dag den 4/9.
____________________________________________________
Fly away in the sky with Divison Fenix/Richard.

2010-08-10 22:47:18  
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Hoppas att ni orkar vänta in alla bilder som jag nu har lagt upp
Jag får tacka Ola och Olle......
Så här kommer lite bilder.....
Försöken slutade i stort vattenplask.....
Visar upp kraschade DC3:a.....
Jämtlands flyg och Lottamuseum.....
Mycket aktivitet på modellflygfältet.....
____________________________________________________

Då har man åter börjat att jobba igen och jag får tacka Ola och Olle som har uppdaterat bloggen. Själv har jag tagit mycket bilder och jag har även fått en hel del bilder ifrån Tommy. Tänkte börja med dom och dom är från sjöflyg träffen hos Drags. Så här kommer lite bilder.









____________________________________________________

Vi flög även på land med en hel del plan.











Vi tackar Tommy för bilderna.
____________________________________________________
Ola har hunnit med att färdigställa sin Seawind och det var dags att premiära den och. Det här skall vara en lätt kärra att start med ifrån vattnet men dom två första försöken slutade i stort vattenplask.

Bara att ta på sig badbyxorna och hämta in planet.


Det andra försöket var inget bättre men här fick Ola hjälp att hämta in planet.

Men skam den som ger sig det tredje försöket gav resultat och äntligen flög planet. Ola säger att han var mycket nöjd med planet och hur det betedde sig i luften och kan han bara lära sig att starta säkert så blir det nog mycket flygningar med den här kärran.



____________________________________________________

När jag är ute på Dragracing tävlingar så hinner jag med att besöka lite intressanta platser. I Mantorp regnade det en eftermiddag och då besökte vi Flygvapenmuseumet i på Malmen och dom har ju byggt om rätt så rejält då dom visar upp kraschade DC3:a och här tycker jag att alla skall göra ett besök.













____________________________________________________

I helgen så var jag upp till Östersunds och där fanns ju Jämtlands flyg och Lottamuseum där jag tog några bilder.




En mycket speciell Mustang fick vi se. Det är Kenneth Hoflin som har byggt en kopia utav en mustang och motorn är en Corvett motor.

____________________________________________________

Det är även mycket skärmflygning på flygfälten.



____________________________________________________

I Östersund var det även mycket aktivitet på modellflygfältet men det var alldeles för långt bort för att besöka så jag fick nöja mig med kameran.
En jetkärra som väckte uppmärksamhet hos dragracing folket.

Här monteras en stor cub ihop.

Och här ser vi den i luften.

____________________________________________________

Fly away in the sky with Divsion Fenix/Richard