Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Älmhult RC

Blogg skapad av:
jonk1
Skicka mail

2012-03-24 18:56:52  
En fantastisk flygdag idag! Den 24:e mars och folk gick i shorts och T-shirt. Helt vindstilla och strålade sol.
Kändes lite konstigt dock när jag på Fredagen hade gått på begravningen efter klubbens ålderman, som gick bort hastigt i en hjärtåkomma. Vila i frid Lage!

2011-08-15 06:46:31  

Söndagen ägnades bland annat åt att testa ut min egenhändigt till kolabombare konverterade lajban.
Tog med detta i planerna redan då jag byggde den, satte servon och mottagare utanför "kroppen"
men har inte fått tummen ur förrän en vecka före vårt meeting. Nåväl bättre sent än aldrig...
 
Assisterade även en klubbkompis med hans Funjet ultra, han har drabbats av viruset som går runt på forumet att det ska gå så fort som möjligt.. Efter att ha testat drivlinan som ska sitta i så tror jag att han inte blir besviken..

2011-07-06 22:19:12  
Så är den då premiärad! Efter att ha diskuterat med mina klubbkamrater om tyngdpunkt och vilket håll den skulle svänga så kastades den upp i luften, on a wing and a prayer som det så vackert heter. Naturligtvis hade vi alla fel så den första turen blev kort. Reversera "skeven" och sen upp igen. Den flög! Vad det gäller?
Denna:
Ingen skönhet, med det var till största delen ett experiment med lite gamla grejor som jag hade liggande i lådorna.
Det är dessutom min första tvåmotoriga modell...


Avslutningsvis: glöm inte vår meeting den 19-21 aug..

2011-07-04 23:24:52  
en liten lärdom blir dagens inlägg på bloggen: Den gamla klyschan att ner är upp och upp är dyrt är sann!
mitt favoritplan fick bokstavlig talat bita i gräset när jag försökte mej på inverterad flygning.
En multiplex fun cub kan göra en ganska bra grop i ett gräsfält konstaterade jag.
Motoraxeln gick av och accen såg ut som ett dragspel tillsammans med kroppens framdel.
Men med lite ca och aktivator  så hoppas jag ha den flygklar igen till vårt meeting den 19/8, alla välkomna!

2011-06-28 05:51:58  
Dags att damma av den gamle bloggen..
Mjukstartar med en liten visning av nästa vinters långtidsprojekt som jag tjuvstartat med i vår..

tanken är att den så småningom(förhoppningsvis innan nästa istid som enligt aftonbladet kommer inom 5år) ska bli en dylik tingest, en Nick Ziroli Turbinator..

2010-09-26 11:44:29  

Trots upprepade beslut att jag inte skulle skaffa fler flygplan så damp denna ner i brevlådan häromdan. Det är sekreterar´ns fel! Förra vintern flög han ihärdigt med en acromaster med LED belysning i beckmörker under pauser i vårt byggande ute på fältet, och det verkade så himla trevligt att jag blev tvungen att ansluta mej..Dock har nu acromastern gått till dom sälla jaktmarkerna

Jag blev bara tvungen att torrsimma lite, dom däcken ska bli trevliga på snön som förhoppningsvis kommer även denna vinter..

2010-09-13 19:42:28  


Så var det då dags för höstens jetträff i Laxå.Traditionsenligt åkte jag och min kamrat från den kungliga huvudstaden(numera boende i småland)upp för att betrakta spektaklet från sidolinjen samtidigt som ett och annat Oh och ah slank ur oss. Redan på torsdagen åkte en annan klubbmedlem upp med husbil fru, hund, barn och dom två ovanstående kärrorna för att försvara ÄRC:s färger.
Detta gjorde han med den äran! Frun såg dessutom till att kaffekopparna sällan var tomma..

Geir Fleshe från Norge var som vanligt på plats, dock ingen A10 denna gång.
Ryktet säger att det är en ännu större på gång..
Dom två kärrorna på bilden gick dock inte heller av för hackor.

Lasse Palm som anordnade träffen, hade med två av sina "små" helikoptrar
Tyvärr hade han mycket att stå i så bara dom flögs inte mycket under helgen, men vi fick se hueyn i luften vid ett par tillfällen. Mycket imponerande skalalik flygning med tyngd!
För övrigt en stor eloge till Lasse som alltid verkade ha tid med att provflyga och trimma andras kärror och svara på allas frågor.

2010-09-06 20:37:33  

så blev den då äntligen klar.. En tvättäkta BG! Nåt skönhetspris vinner den sannerligen inte, men är väldigt avkopplande att flyga. Nu ska jag göra lite olika tester på vad den orkar lyfta. Det blir endera en kamera eller oxå lite karamellbombning.

Vi har haft några fantastiska kvällar och helger dom senaste veckorna. På bilden vår käre ordförande som ämnar vädra sin elseglare.
Helgen som gick 4/5sept var helt otroligt fin men tyvärr flög jag så mycket så jag glömde fota.. Dumt,eftersom vi hade en synnerligen livlig trafik både på modellflygfronten men även "fullskala"flyget. Bla en väldigt vacker svart Pitts som flög ner från norrköping om jag inte har fel för mej. Två motorseglare kom nerdimpande från Tyskland med var sin äldre gentleman som var ute på flygluff genom södra Sverige.

2010-08-26 06:22:06  
Bloggandet har haft semester,men nu när höststormarna börjar gny är det dags igen. Jag var ute på klubben igår och reparerade en EDF som fick en hård ankomst före semestern. Dock bara ena vingspetsen som fick sej en kyss. Lite zap och ny klädsel så kan den åka med till Laxå. Mest bara för att kunna gå runt i depån och närskåda och skärskåda dom "riktiga" jetplanen..
Hade min son på besök i några veckor och försökte väcka hans intresse för modellflyget, men tyvärr, trots goda resultat i simulatorn så tyckte han att det var tråkigt! Dock dammade vi av en gammal radiostyrd bil som han körde med ganska frekvent.Så curlingpappan köpte en större variant i ren desperation. Dock under premissen att den återgår i faderns ägo om den inte används....

2010-07-09 07:33:13  

Inget modellflyg förra helgen,jag och min sambo åkte ner till Haväng utanför Kivik för att njuta av det vackra vädret. Lite flygrelaterat blev det ändå eftersom hängflygarna låg och tryckte på hanget bredvid stranden.
Söndagen blåste bort,men lite gräsröjning ute på fältet hanns det med.

Tisdagens träff resulterade i klubbkärrans färdigställande.
Kärran är en gåva av en klubbmedlem som gått vidare till större utmaningar.
Dock hade ricindjävulen trängt sig in i alla skrymslen och vrår så kroppen fick en ny kostym tack vare en klädselgåva och vår käre ordförandes frivilliga arbete.

Själv börjar jag närma mej färdigställandet av min Lajban, i bakgrunden skymtar kvarlevorna från min första som ska recyclas..
Tanken är att min son ska fösas bort från datorn och in i den rätta fållan,..

Ännu ett skojigt flygplan som passerar revy på fältet. Pittswannabeen Acroduster too.



2010-06-30 06:41:57  
carpe diem!
Med tanke på vårens väder får man försöka fånga dagen. När vi nu äntligen har ett högtryck värt namnet får det bli mycket tid på fältet. Vi var 6-7stycken som slöt upp denna afton och det flögs med allehanda flygetyg.
Dessutom fick vi besök av en Eurostar som flögs av en stolt pilot som precis blivit klar med sitt certifikat.

Under vintern har ett gäng entusiaster läst UL-teori och denne herre blev den förste att slutföra kursen.
Ordföranden hade med sin stora Klemm 35 som tyvärr hade lite problem med motorn efter ett års uppehåll, så den fick stå parkerad. Dock vädrades hans miles som jag kommenterat tidigare.
Vid solnedgången plockade sekreterar´n fram Extran som skimrade fint i kvällsljuset, tyvärr har jag inte kamera tillräckligt för att göra den rättvisa.

2010-06-28 20:01:41  

Superzoomen som fick luft under vingarna i söndags. Denna har fått utstå en del, tidigare i våras lossnade accen efter en kombination av häftiga manövrar och dålig fastsättning. Efter att ha dykt 30m rakt ner i en rotvälta visade haveriutredningen på en bruten vinge, en knäckt propeller och en demolerad acce. Lite epoxi och kolfiberstänger senare så flyger den igen!
Detta material måste vara framtaget enkom till mej

2010-06-28 07:28:34  
Midsommar!
Efter en rätt så blåsig midsommarafton och midsommardag, där det enda man kunde göra ute var att äta sill och dricka nubbe, så kom då söndagen med ett fantastiskt flygväder.
Termiken var sån att båda våra segelfantaster knäckte sina höjdroder vid höghastighetsdykningar för att ta sej ur blåsan innan planen gick i omloppsbana.

Jag hade med mej min Calmato, superzoom och Josefin ut på fältet.
Som jag skrivit tidigare så flyger Calmaton som ett strykjärn, jag har försökt hitta denna variant i 60 storlek hos någon svensk handlare men det verkar vara 40 storleken som prioriteras. Den flyger säkert lika fint, men denna storleken syns så bra på himlen..
Josefinen fick stå på sidolinjen denna dag, men superzoomen fick vädras lite.
Dock var det pga termiken ganska kyttigt och den hoppade rätt rejält, så den sista landningen skedde i slyn vid sidan av fältet. Inga skador mer än på mitt ego efter mina klubbkamraters glada tillrop..

Vår käre ordförande hade med ett stort urval modeller,bla denna gamla pilot ARF från det glada 80-talet som han elkonverterat. Även han har en Josefin som jag sett flyga många gånger,dock är det först nu jag ser att även denna groundloopar vid vissa tillfällen.

Klubbens sekreterare har ganska nyligen investerat i denna vackra extra MX från Precision aerobatics. Den flyger som den ser ut,dvs fantastiskt. När man tittar in i flygkroppen får man som tekniker lite ståpäls,kolfiber

2010-06-24 20:12:27  

Glömde kameran i onsdags när jag var ute på fältet. Tog en gammal bild på fältet bara för att lägga in nåt..
Fick min Josefin provflugen en andra gång efter att jag fått ett tips om hur jag skulle undvika groundloops. Tack Kimmen! Om man ger fanken i höjdrodret tills flygfarten uppnåtts så rullar den så rakt och fint! Flög även min Calmato 60 som flyger som på räls. Förutom min blygsamma insats så var det ganska tunnsått med folk trots det vackra vädret, men vi har bokat söndagen efter midsommardagen till flygning så vi får väl se hur många som sluter upp..

2010-06-20 09:08:43  
Klubbdag

för att fira kronprinsessans bröllop anordnade vi en klubbdag med cermoniella roteflygningar och allmän royalistisk yra..
(den egentliga anledningen till detta datum torde vara att fruarna kunde hållas nöjda med en ask bröllopskonfekt och en tv.)På bilden syns vår ordförande monterandes sin Miles som stått på hyllan i några år, -flög som vanligt helt prickfritt.
Vi hade diverse förlustelser, tipsrunda, luftgevärsskytte, ballongjakt och limboflygning. Tyvärr var avspärrningsbandet som vi använde som "ribba"
lite för segt för min Bonito att klippa så det blir lite reparationer. Reparationer blev det oxå för en av medlemmarna när han klippte av en av hörnstolparna(50x50 furu) med sin combatkärra..

En man och hans maskin.
Klubbens ålderman fick denna dag sitt vinterprojekt provfluget. En great planes slow poke som han byggt denna vinter.

2010-06-18 06:13:16  

Så sent som förra veckan sa jag till min sambo:
-nu är det slutbyggt!
Men det är klart att en klubbkärra i reserv det måste man ju ha....

2010-06-17 06:08:30  


Fler av vinterns projekt som kommit i luften i vår.

2010-06-16 06:03:41  

Resultatet efter klubbens byggkvällar blev bla denna Josefin som visade sej flyga fantastiskt, förutom en otrevlig benägenhet att groundloopa vid start..