Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

1/4 skala Mustang fantast  del 4

Blogg skapad av:
No4
Skicka mail

2010-05-12 11:30:41  
Mycket att göra med min flytt till det nya huset den sista tiden. Fy tusan vad mycket prylar man har. Var femton år sedan jag flyttade sist och jag har hunnit samla på mig mycket prylar. Tänker inte flytta igen på många år, så jag kan börja samla kul prylar igen....

¨



Nu är Mustangen ombaserad till ny hangar och det börjar bli dags att premierflyga den för årets olika uppdrag. Nu på Torsdag blir det att åka till Norbergsträffen med den och flyga lite där. Alltid trevligt där med fint fält och många vänner. Fint gräsfält och tillgång till asfaltsfält för dom som gillar det finns där.


Personligen föredrar jag dock numera ett välklippt jämnt gräsfält istället för asfalten. Hemma i Arboga har vi asfalt/betong och gräsfält. Dom första åren när jag flyttat hit så flög jag därför nästan alltid på asfalten, men efter att nyhetens behag lagt sig så har jag kommit till innsikten att ett bra gräsfält är bäst. Inga sönderskrapade vingspetsar, utslitna däck och trixiga sidvindslandningar där asfalten försvårar kurshållningen är att föredra på gräsfältet. Jag flyger dock bara sporrhjulskärror och kan inte komma ihåg när jag sist flög något med noshjul... bläää. En warbird ska ha sporrhjul det finns ev några undantag som jag ännu inte fattat tycke för .... 





Som om jag inte redan var fullbokad på ledig tid nu, så kom sonen och jag att torska på ännu ett projekt (första nya prylen efter flytten). Sonen är strax 15 och moppesuget finns äntligen där..... Pappa har ju fortfarande kvar sitt...



Efter mycket letande och och hårda förhandlingar så fick vi äntligen ta hem våran nya "förälskelse". Vicky Super heter hon och är inte årets modell men efter en del putsning och fixning så kommer hon att bli gatans drottning. Gud vet vad hon varit med om innan vi träffade henne, gaffeln är krökt efter en het träff. Hur som helst så är hon värd varenda krona och svettdroppe. Hon kommer garanterat att bli mycket dyrare en vi räknat med....och kommer kanske att gå mycket snabbare änn konkurrenterna och ha dom där så vackra linjerna.... precis som en Mustang ....





Sonen har inga problem med att nå ner till backen. Han undrar om det verkligen stämmer att detta är prototypen till dagens moderna crossmaskiner....... Kan farsan verkligen mena allvar..... Hon har ju pressad plåtram..... precis som under kriget.... Kanske är det kulhål i henne också.....



2010-04-26 13:46:08  


Har slarvat lite med skrivandet här på sista tiden, har varit fullt upp och den enda som i vanlig ordning mest vilar är min huskatt nisse. Han har en gåva som jag får erkänna att jag är lite avundsjuk på. Han kan nämligen sova överallt när som helst.

Den sista lediga tiden har mest handlat om flyttning. Efter flera års velande så beslutade jag och ungarna oss i vintras för att flytta in till stan. Husförsäljning, husköp och en massa andra tråkigheter har jag blivit tvungen att ta tag i och hobbyn har fått vila lite.     





Syftet med övningen är att bo mera centralt med närheten (gångavstånd) till skolor, järnvägsstation, arbete mm.

Hobbyn (som är det bland det viktigaste i mitt liv) kommer att påverkas en hel del. Nu är det nog slut på testkörningarna och inkörningar av pylonmotorer i trädgården mm. Många andra roliga upptåg som vi tidigare kunnat göra i det mer eller mindre laglösa Värhulta är också över för mig och min son. Ska inte gå in på allt som vi hunnit testa genom åren ute i friheten. Våran huskatt Nisse har redan fått halsband och koppel och är fn mycket irriterad över detta djäkla upptåg. Han kommer troligen att spöa upp hela villaområdets stackars civilicerade och välborstade raskatter då han är van vid att hävda sitt revir mot grävlingar, rävar, vildsvin och lösa jakthundar med berusade ägare. Men det kanske är som en av mina nya lyckigt ovetande grannar sa "dom löser nog sådant väldigt bra själva". Vi får se....

Det bästa med flytten är att jag fått närmare tll flygfältet och på sikt kanske kan flyga alla kvällar i veckan....  





Förra söndagen var det fint väder och vi passade på att segelflyga lite i klubben. Vi är ett par entusiaster som fastnat i segelträsket utan att själva förstå hur det gick till.





När vi var ute så spanade vi hela tiden efter sådana där sk "Termiker" som lär komma på våren när det blir varmt, men vi kunde inte se något annat än tranor, gäss och fullskala seglare. Några hangfåglar såg vi inte heller till, kanske kommer dom först i Maj...



Flygningarna blev långa och det var så där himla kul om det bara kan bli efter en lång kall vinter när våren väl visar sig när den är som bäst.


2010-04-08 10:38:53  


Fick en modell i present av kompisarna nyligen. Vid min första titt i kartongen så trodde jag att det var en GWS kopia, men vid lite nogrannare titt på allt så ser jag att det finns vissa skillnader.



Självklart så är det en Mustang som nu äntligen hamnat på mitt byggbord igen. Kanske är det lite fel att kalla det för bygge. Det mesta är klart och jag tror det bara handlar om ett par timmars arbete att få den klar. Lite limning blir det trots allt. Det blir säkert också en del ändringar.







Lådöppningen är ju alltid lika spännande, rena julaftonen. Allt är nästan med lim, skruvmejsel, hjul, propellrar mm.



Jag saknade dock en pilot. Som tur var så hade jag sparat undan en pilot från min gamla nu krashade GWS Mustang. Den var en trevlig upplevelse som jag flög mycket med under ett par år. Slutligen så missade min avståndsbedömning och jag körde fullfart i en tryckare rakt in i toppen på en elstolpe där hemma, så att det såg ut som poppcorn när frigoliten sprutade åt alla håll. Grannens ungar jublade av förtjusning åt den showen.





El Motorn är redan monterad. Denna är dock i mitt tycke omodern och bör bytas ut mot en borstlös lättare och effektivare elmotor. HobbyKing har en prisvärd jättebra motor med fäste fartreglage, batteri för småpengar.



Plywood skivan för radion har inte GWS i sin Mustang. Är dock lite tveksam till den då den inte enligt mitt tycke behövs. Jag vill också montera sid och höjdservot betydligt längre fram i kroppen för att slippa blya modellen i nosen när de är klar.



Lite gnäll måste man ju bara få framföra. Återigen denna djäkla felaktiga placering av sporren. Det är bara och ta bort och använda tråden till en råttfällan istället.



Numera kast startar jag alltid sådan här små Warbirds och buklandar i gräset.

Testade innfällbara landställ i den förra Mustangen men dom höll ej för landningar på grusväg eller gräsfält. Det fanns inte heller något innfällbart sporrhjul.

Min erfarenhet är också att det är oerhört viktigt att hålla vikten så låg som möjligt på en så här liten Warbird. 50g hit och dit när planet väger kring 400g gör väldigt stor skillnad på flygegenskaperna, speciellt stall egenskaperna kan bli mycket intressanta om den blir för tung.



2010-03-31 13:34:32  


Nu har vintern släppt greppet och snön börjat försvinna här. Tranorna, svanarna och flera andra flyttfåglar har nu börjat återvända ifrån södern.

I helgen som var samlades ett gäng kompisar hemma hos mig och vi hade en sådan där äkta hobbyhelg. Inga "höns" och inga störande ungar. Bara burkmat, lite whisky och hobbyn ....... 



För tillfället är flygfältet igensnöat, så det fick bli till att improvisera när vi skulle flyga. En del sjökärror flögs och elkärror startades på grusvägen som går igenom grannens fårhage. Det provflögs lite nya elkärror.



En del välanvända gamla Warbirds flögs också. GWS Zeron är något som flera av oss  gillar. Kabinhuven åkte av i vårvärmen. Det gäller att ha en riktig pilot i om man ska få vara med i vårat gäng .....



Grannens fårhage som vi flyger i är sådär lagom stor med en del träd runt. Ett par elledningar gör också flygandet sådär extra häftigt.





Det gäller att inte ta ut varven för mycket.





Personligen håller jag mig helst till olika typer av Mustanger. Det är tur att det finns så många olika Mustanger i olika storlekar från olika tillverkare att välja på (tror aldrig jag kan få nog).



Svårt att bestämma sig ibland. Parkzones nya helfärdiga P-51D Mustang är svår att motstå. Dock så är det en hel del ändringar som måste göras innan man kan visa sig bland fint folk med den (mina åsikter). En pilot måste det bara finnas i varje skala kärra. Landningstället måste bara bort då det förstör hela intrycket när den flyger, nästan så att man kan bli spyfärdig. Jag blir också djävla förbannad när dom monterar sporrhjulet längst bak vid sidrodret som om det vore en djäkla "gubb Cub".... Fy fan vad illa gjort..... Bort med det omedelbart. Det är bara och buklanda precis som man fick göra ibland under kriget.

I övrigt är den ganska ok och man får väldigt mycket för slantarna. Den flyger bra, men man bör tynga ner den lite mer i nosen (ett par gram). Den är nämligen enligt mitt tycke lite baktung i orginal...







En hel del bilkörning blev det också som vanligt när vi träffas. Kul som tusan var det.....







Bilarna som vi nu kört dom sista åren börjar nu bli väldigt slitna och karrosserna är lappade med silvertejp efter diverse krockar och prejningar.
Min kaross åkte bort fullständigt till slut.





Vill passa på och önska er en Glad Påsk.