Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix 2010/3

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2010-04-04 16:48:42  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Söndag och kalasväder igen...
Claes har fortfarande...
Fler motorer med tveksam...
Närbild på Sam's ZERO...
Japanese Beuties...
Lite "slush-puppie" på fältet...
Vi byter till lite aerobatic...
KRASCH nr. 14!...
Action med andra ord! Mycket man missar...
____________________________________________________
Söndag och kalasväder igen, vissa av oss ligger hemma och kurerar huvudvärk, men inte de verkligt intresserade! Vi får njutbart vackert flygväder och helt vindstilla. Olle är först ut och flyger fint med sin 'DragonLady'.
Men vad har du gjort med propellern???

____________________________________________________
Claes har fortfarande lite problem med sin motor, men planet flyger fint.

____________________________________________________
Fler motorer med tveksam gång. Tommy har fått ny tändbox, men motorn drar inte  fullt. Kanske inte riktigt inkörd än? 

____________________________________________________
Närbild på Sam's ZERO förberedd för provflygning. CMP, 2.3 m spännvidd och en SAITO 36 fyrtakts-bensinare i nosen. Flög utomordentligt fint och enkelt. Snygg split flaps vid landning och fjädrande luftställ. Tjusigt värre.

____________________________________________________
Japanese Beuties, 2 flygningar var blev det för dessa warbirds.

____________________________________________________
Lite "slush-puppie" på fältet resulterade i 2 st sådana här landningar.

____________________________________________________
Vi byter till lite aerobaticplan och flyger vidare.

____________________________________________________
KRASCH nr. 14!
Tredje gången gillt! Verkar vara svårt att hålla dessa Funtanas i luften? Denna krasch berodde iaf helt och hållet på mig själv. Lekte ner den på alltför låg höjd. Knivegg åt ena hållet med korrigering på skev, följt av knivegg åt andra hållet med FEL korrigering på skev, rätt ner mot backen och nästan upptagning därefter vikning. Stora skador.

____________________________________________________
Action med andra ord! Mycket man missar om man inte är på plats! ;-)
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2010-03-28 23:38:05  

____________________________________________________
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

KRASCH nr. 13!.....
Många fina och härliga flygningar......
Och i snön så slog planet runt.....
Den går lika fort upp som den går neråt.....
LÅDÖPPNING!.....
Han försöker att klä hela kroppen med ett stycke.....
Tyvärr så vill inte motorn starta som förövrigt är en Saito.....
Hans hade med sig två plan ner denna dag.....
Erik´s flygande skapelse skulle den fungera.....
SÖNDAG och Sam skulle prova sin nya Sukhoi.....
Råkade köra in ett finger i propellern.....
Kanske kom Ormvråken förbi för att kolla in min FW 190.....

____________________________________________________

Flygningen till helgen såg enligt väder gudarna inte så bra ut. Det bästa vädret skulle vara på fredag och vi passade då på att flyga på eftermiddagen.
Vi fick en krasch denna dag och det var Sam´s Kawasaki Hien som direkt efter start gick in i en snödriva och slog sönder vingen ordentligt. Innan den här KRASCH nr. 13! så fick han ett par fina flygningar tillsammans med min  FW 190. Härligt med dessa små fina Warbirds men tråkigt när dom kraschar!


____________________________________________________

Ola har fått bra ordning på sin Funtana och så här länge har han aldrig haft kvar en Funtana och vi får nog se han flyga många fina och härliga flygningar med denna kärra. Den flyger kanon bra och är väldigt stabil även fast piloten är lite ostabil ibland.



____________________________________________________

Claes tog ut sin Pawnee och är väldigt nöjd med hans nya 2,4 Link system och han skall snart provflyga sin Taylor Craft. I dag vart det dock en ute landning då motorn stannade och i snön så slog planet runt men det vart inga skador utan det var bara att starta upp igen.



____________________________________________________

Tommy har ju satt igång sin Piltus Porter och stoppat i en Saito 150 i den och motorn går kanon dock så låter den lite ansträngd och jag tror han skall testa en annan propeller. Men flyga långsamt det kan den här kärran den går lika fort upp som den går neråt i branta dykningar som är mycket spektakulära att se på.





____________________________________________________

Denna dag så flög även Olle med en ny lite skapelse och det var en el Katana. Flög riktigt bra och stabilt när Olle hade ställt in lite mer expo.

____________________________________________________

Själv så flög jag med Midi-Hojen där jag testar små 19g. servon som jag senare har tänkt att sätta i en ny kärra. Testet gick bra och dom små servona fungerade bra.

____________________________________________________

FREDAGS kväll och vi drog iväg till KB- RCHobby och gjorde lite inköp. Det vart mest lite småsaker men vi fick även med oss en lite plan hem.
LÅDÖPPNING!
Erik har varit till KB många gånger och han har sett detta plan många gånger men nu slog han till. En två motorig el jetkärra som han på en gång började att bygga ihop. Planet var en GW/BN2 som hade två små borstade edf motorer. Han har inte tänkt att byta motor utan han vill flyga med en lite under motoriserat plan.




____________________________________________________

Bengt har haft en litet bygglust med sin Stick och håller på att klä kroppen. Han försöker att klä hela kroppen med ett stycke vilket naturligtvis inte går så bra. Men han fick på klädseln till sist. Han har även under helgen börjat att klä vingarna.

____________________________________________________

LÖRDAG
Vädret denna dag skulle vara snö blandat regn men vi han med att flyga innan regnet kom. Idag så skulle Claes premiära sin fina Taylor Craft men tyvärr så vill inte motorn starta som förövrigt är en Saito. Efter en hel del försök så är det bara att ta upp planet till den varma klubblokalen och kolla vad felet är. Väl inne så har det börjat att regna ute och blivit blöt och tydligen så var det samma fel med motorn som hade blivit för sur. Efter lite torkning så gick den som den skulle men då satte vädret stop för vidare flygningar denna dag.



____________________________________________________

Hans hade med sig två plan ner denna dag och flög med båda två. Det skulle komma någon ifrån lokal tidningen och göra ett reportage om han men vädret var för dåligt då reporten dök upp. Istället så besökt reporten oss till inomhus flygningen på kvällen och fick några fina flygbilder.



____________________________________________________

Lördags kvällens inomhusflygning ville vi alla se hur Erik flygande skapelse skulle fungera. Naturligtvis så var det problem att få till planet eller vad det nu är men han fick runt det ett varv till sist men mest så vart det krasch landningar. Kul plan som han kommer att jobba vidare med.


____________________________________________________

Sedan så kördes det med små minium kärror samt en hel det depronisar samt lite bilar.



____________________________________________________

SÖNDAG och Sam skulle prova sin nya Sukhoi. Skadan som var har han lagat tog inte mer än 10 min. och han har stoppat i sin beprövade Saito 56. Dock så vart propellern lite för stor 13/6 och han skall byta till nästa flygning. Planet flög fint och han behövde bara trimma lite skev åt vänster. Vart en tre flygningar denna dag och Sam var nöjd. Han fick till en fin vikt på kärran som låg under 2,2 kg. Tror han kommer att bli mycket nöjd med detta plan.





____________________________________________________

Ja vi var en del som flög idag och Bengt var en utav dom. Men han råkade köra in ett finger i propellern och det gjorde ont!! Som tur är så hade han handskar på sig så det började inte att blöda. Att det gjorde ont kan vi se på den här bilden.

Men efter en halvtimme så flög han igen och då gjorde det bara lite mindre ont.

____________________________________________________

Kanske kom Ormvråken förbi för att kolla in min FW 190 men jag flög då lägst idag och dom andra funderade på varför jag inte hade fält ut ställen. Men vadå jag skulle bara göra en lågsniffare.

Ja som sagt så kom det en Ormvråk förbi och på hög höjd spanade han in våra flygningar. Efter ett par vändor så drog han vidare.

____________________________________________________
Fly away in the sky with Divison Fenix/Richard

2010-03-22 23:09:24  

____________________________________________________
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Tack igen Claes .....
Det var ju ett tag sedan den flög......
En propeller gick sönder samt att stället fläktes ut.....
Planet är lite baktungt och.....
Suck den var av på ett par ställen.....
____________________________________________________

Måndag och snön låg på fältet. Claes råde bot på det och plogade bort snön. Tack igen Claes. Sedan tog han ut sin Agwagon med sitt nya Multiplex Link 2.4 system i och det gick mycket bra och han var super nöjd med det nya systemet. Snart blir det start med hans fina Tylor Craft.
____________________________________________________

När jag kom ut efter jobbet så var Erik och Daniel där. Fältet var ju plogat och jag tänkte varför skall jag inte ta ut Midi Hojen. Det var ju ett tag sedan den flög och jag har ett litet nytt mini servo som jag vill testa. Sagt och gjort så gick Erik och jag ner till Siljan Lake Airport.
Först ut är jag med Hojen och efter lite trimning så gick den som den brukar. Dock så var det mer ork i motorn och den drog fint ur hovringar. Mycket nöjd vart jag och servot verkar fungera bra. Skall nu sätta servot på höjdrodret och testa lite till. Här kommer det några bilder.


____________________________________________________

Erik som har fått bra ordning på sin Cap började att leka lite för mycket och gjorde en hård tuch and go och landade en bit ut i snön. En propeller gick sönder samt att stället fläktes ut.





____________________________________________________

Eftersom det var så fint fält plogat så bestämde jag mig för att testa mitt nyinköpta FW 190 som jag byggde ihop på lördagen. Bäst att passa på för man vet aldrig när vädret är bra igen. Efter lite inställning på  motorn så varvade planet upp fint och det var dags för start. Direkt efter start så konstaterar jag är planet är lite baktungt och jag får trimma mycket dyk. Nu gick det att flyga planet bra ändå men jag kommer att försöka få fram tyngdpunkten till nästa flygning. Jag är mycket nöjd med planet och hur det uppförde sig.






____________________________________________________

Sam hade SMS ut att det vart lådöppning på kvällen och han kom med ett paket.
När han bar in paketet såg han att det var skadat.
Vi öppnade och kollade efter skador och tycket först att det såg helt ut men när vi lyfte upp kroppen så såg vi skadan. Suck den var av på ett par ställen. Så här vill man inte ha en ny kärra. Kolla in bilderna så ser ni skadorna och man ser även att lådan är skadad innan vi börjar att kolla in planet. Planet för övrig såg mycket fint ut och väldigt fint byggd. Sam har tänkt att sätta i en Saito 56 men nu lär han kolla upp med affären där han köpte planet hur dom skall göra.








____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2010-03-21 22:17:45  

____________________________________________________
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

"I'm a bad, bad, boy And I'm gonna steal your love.....
Jon som mekade med sina snökedjorr......
Vi har flugit hela veckan på klubben.....
För lite ström i radion.....
Tillförlitlig samt en väldigt fin och låg .....
KRASCH nr.12.....
Han skulle sätta igång den.....
FW 190 för en billig pening.....
"Med vem fan sa att det skulle vara fint väder på söndag!!!".....
____________________________________________________

Lådöppning!
"I'm a bad, bad, boy
And I'm gonna steal your love
Said I'm a bad, bad, boy
And I'm gonna steal your love "
Starta igång den här vidon medan du läser detta.!!
http://www.youtube.com/watch?v=wWiVb1zhme0

Ola tvingade oss kvar på klubben då han skulle ha en sen lådöppning. Ola är en riktig Bad bad boy!!

Det här skall vara en ganska så rolig aerobatic 3D kärra samt att lågfarten skall vara kanon. Ola har länge velat haft en långsam flygande aerobatic plan som han förhoppningsvis behärskar och som får överleva länge. Jag har naturligtvis tagit några bilder.

Till och med Ola tyckte att man kunde kosta på sig ett skratt till detta plan.

Och vingarna som är rejält tjocka!!

Och naturligtvis så vart det en ihop sättning.

____________________________________________________

Torsdagens öppet hus och några utav ungdomarna som var där var Jon som mekade med sina snökedjor till sin bil.


Erik satt framför flygsimulatorn och tränade på sina manövrar.

____________________________________________________

I lördags så var det kanon väder ja rätt så bra i varje fall. Vi har flugit hela veckan på klubben men nu till helgen så skulle vi flyga ännu mer. Sam har kommit över sin Yak och flög mycket fint med sin P 40. Ja jag vet att vi har mycket bilder på detta plan men det kan inte skada med några till.




____________________________________________________

Tommy som tog ut sin Hellcat fick några flygningar innan hans radio sa ifrån och han kollade på dom andra flygningarna. För lite ström i radion.



____________________________________________________

Erik flög med sin Cap och han var riktigt nöjd med sin Saito motor i planet. Tillförlitlig samt en väldigt fin och låg tomgång gjorde att han var väldigt nöjd med dagens flygningar.



(den där P 40 verkar vara överallt)
____________________________________________________

Dagens krasch stod åter Olle för. Han flög mycket fint med sin IRA plan och i en för allt för avancerad manöver så gick planet rakt ner i isen. Planet klarade sig rätt så bra och kommer inom en snar framtid att åter vara flygduglit.
KRASCH nr.12




____________________________________________________

Senare på kvällen så tog Tommy fram sin Pilatus Porter och vi vart förvånade. Han började att kolla på den och bestämde sig att han skulle sätta igång den. Motor och servon saknades i planet och innan kvällen slut så var allt på plats.
Sedan var det bara att vänta på söndagens flygningar.


____________________________________________________

Jag frågad Tommy om jag fick köpa hans kraschade FW 190 för en billig pening och han sa JA. Jag gjord snabbt klart vad som skulle behövas göra för att få den flygduglig igen och innan kvällen slut så var FW 190 åter klar för flygning. Härligt med dessa fina

____________________________________________________

Idag söndag så skulle vi ha haft en hel del ny premiärer samt en ny premiär "Med vem fan sa att det skulle vara fint väder på söndag!!!"
Vi fick över en decimeter snö och vinden gjorde att det var bra mycket snö på fältet och det vart inga flygningar alls under söndagen. Suck!! Och Tommy och jag som slet så mycket på lördags kvällen. Nåja nu får planen leva lite längre.
____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/ Richard

2010-03-16 21:00:15  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Tisdagsflygning kl 16:30...
Rollande cirkel i Björk...
Väl inne på klubben...
____________________________________________________
Slutar jobbet vid 4 och hinner ut till klubben för flygning till halv fem. 1 timmes flygning innebär 3 vändor var för mig och Erik. Absolut vindstilla och perfekta förhållanden - det börjar ljusna nu. Bilderna från mobilen ljuger, det var betydligt ljusare.

Jag håller på med intrimning på min Funtana som flyger fantastiskt. Testade Dual-Rate, skeven var kul - riktigt kul. Fullt utslag på höjden innebar tyvärr direkt stall/vikning. + Att jag tänker väga in planet i "tipp-planet". Den verkar dra i knivegg så att man måste hålla emot med skeven, en liten tyngd på en vingspets kanske grejar det hela.

____________________________________________________
Rollande cirkel i Björk! Richard försökte hinna ut för lite flygning men vart fast på jobbet lite för länge. Efter en snabb Kaffe och laddning av accar blev det en kort vända med rollande cirkel in i björk. Hela fronten är av plus landställen som är spräckta. Här ser vi en något sliten Richard hämta sitt nyligen kraschade plan.

____________________________________________________
Väl inne på klubben försöker han snabbt skyla över det hela genom att tejpa fast noskåpan så att haveriet inte skall synas. Men NJET!
KRASCH nr. 11 är registrerad

____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2010-03-14 22:04:06  

____________________________________________________
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Dags för flygning på Siljan Lake Airport.....
Hård landning och han slog sönder......
En hel arsenal med el kärror.....
Krasch nr. 10.....
Vi fick besök ifrån grann klubbarna .....
Funderar på att börja att flyga igen.....
En lyckad flyg helg men tyvärr så avslutades den .....
____________________________________________________
I helgen så var det åter dags för flygning på Siljan Lake Airport.
Det vart nästan ett lite meeting med mycket flygare utifrån och det var kul.
Vädret var helt okej och fältet med dock så fick vi stå ut med mycket blåst. Det var i och för sig rätt så halt men det avlöpte utan problem.
____________________________________________________

Ola flög med sin Hien och jag tog några kort på hans fina "Sam byggda Hien".



Tyvärr så gjorde han en hård landning och han slog sönder vingen på planet och KRASCH nr 9. är ett faktum


____________________________________________________

Anders, Jonas, och Claes hade med sig en hel arsenal med el kärror. Vi fick se några fina Parkzon modeller och dom små el planen blir finare och finare eller vad sägs om denna fina BF 109

Den flög fint med men det var väl piloten förkännst.





Dom flög även med Corsairer som jag fick stå ut med att bli attackerad utav.
Daniel ger här Anders välbehövliga tips till Anders innan start.

Och flyga det kunde Corsairen.


Efter att cockpiten lossnade i luften så lyckades Jonas få ner kärran till fältet hel.


Det märks att dom börjar att bli bekväma och verkar bara flyga med färdig byggda el plan numera.
____________________________________________________

Olle var ute med sin Formosa och flög som han brukade göra. Men efter ett tag så gick det fel i huvudet och Formosan gick spikrakt ner i marken.
Krasch nr. 10

____________________________________________________

Som jag skrev så fick vi besök ifrån grann klubbar och här kommer det lite bilder på dom som var där.








____________________________________________________

Robin var hemma ifrån Norge och flög med sin Partina (Ja jag vet att jag inte stavade rätt) och han flög den hela helgen och på söndag fick även Roger flyga planet och han var rätt så nöjd och funderar på att börja att flyga igen.

____________________________________________________

Ja det var en lyckad flyg helg men tyvärr så avslutades den med en krasch utav Sam´s fina Yak. Motorn stannade åter igen och det vart en hård nedkomst på fältet och kroppen och vingen gick sönder. Han kommer inte att laga det.
KRASCH nr. 11


____________________________________________________

Ja vi får väl avsluta med att tacka alla piloter som kom och hälsade på hos oss på Fenix. Vi kommer att flyga så länge vi har is att flyga på och ni är alltid välkomna till oss.
____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix./Richard.

2010-03-08 23:13:23  

____________________________________________________
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Tack alla piloter och publik som kom.....
Sam´s mycket vackra Zero......
Det här var första gången jag skulle bogsera.....
Uppvisnings flygning med Combat.....
Hjälp hur skall det här gå!!!.....
Krasch nr. 7.....
Krasch nr. 8.....
Lådöppning och först ut var Olle.....
KANON fin kärra ifrån Hangar 9.....
____________________________________________________

Vill börja med att tacka alla piloter och publik som kom och besökte vårat flygmeeting den 6 mars. Vädret kunde inte ha blivit mycket bättre då strålande sol besökte oss. Ja solen verkade lysa i hela landet denna härliga lördag. Vill även tacka Claes för plogningen av fältet och sedan så måste jag även tacka kiosk personalen som slet med hamburgare och korv. Tacka skall ni ha.
____________________________________________________

Ola skrev att det inte vart så mycket bilder men här kommer det en hel del.




Sam´s mycket vackra Zero.

Min Cessna som har gett mig namnet Mr 100%


____________________________________________________

Nu till lite flygbilder.
Kimmen var åter och hälsade på hos oss och i år hade han med sig en lite seglare som jag skulle bogsera upp med min Cessna 185 men efter som motorn inte gick som den skulle så vart det en back upp kärra. En Cessna 182 eller rättare sagt en kraftigt modifierad men vingen flyttad ner till mitten. Fin är den inte men den flyger bra och så gick motorn och det här var första gången jag skulle bogsera ett segel plan. Kimmen var erfaren och berättade för mig hur jag skulle göra. Vi gjorde två uppstigningar idag och jag lovar att det kommer att blir mer framöver. Detta var riktigt kul. Nu till bilderna.







____________________________________________________

Vi hade även uppvisnings flygning med Combat som vart uppskatta och vi tackar piloterna som ställde upp.


____________________________________________________

Även Västerdalarnas Flygklubb Bellanca Super Decathlon 1978 gjorde en fin flyguppvisning över fältet och det tackar vi dom för. 




____________________________________________________

Min Byron Pitts skulle inte flyga idag men efter strulet med Cessna 185 så hoppade Saburo i cockpiten och drog iväg efter banan. Precis när planet lättar så går huven sönder.

Chockad över det som händer försöker Saburo att lämna planet men fastnar i säkerhets bältet. Hjälp hur skall det här gå!!!

Efter ett tag så lyckas han häva sig in i cockpit och åter ta kontrollen och göra en skraltig men rätt så lyckad landning.

En svettig pilot som nyss har upplevt sin värsta minuter i sitt liv.

____________________________________________________

Ni som har läst Jonas blogg såg att han skrev att det inte vart några krascher. Nja det vart det och jag tror att det vart 3 st. varav 2 st ifrån våran klubb.
Först ut är Daniel som med sin Oldtimer kommer in för landning och går för nära fältets kant och slår i snödrivan. Vart rätt så stora skador på planet.
Krasch nr. 7


Planet kommer att lagas.
____________________________________________________

Sedan så var det Tommy. Tommy hade en störning vid starten och bestämmer sig för att inte landa ifrån start riktningen och han slår i lite hårt i snövallen innan fältet. Skador mest på cowlingen och vingen och lite i kroppen.
Krasch nr. 8

____________________________________________________

Sedan så var det en stor Mustang som också den gick ner i en snödriva innan fälet. Skadorna såg stora ut vid första anblicken men det var full reparerbart. Dock finns det inga bilder ifrån oss på detta.
____________________________________________________

Nä det här var en väldigt lyckad flyg meeting och med mycket flyg i luften. Det finns mer bilder i Jonas blogg och jag hoppas att vi i framtiden ses igen. Vi kommer nu att flyga så mycket vi hinner innan isen försvinner. Tack igen till alla som var där och alla som hjälpte till. Ja just det tidningen Falu-Kuriren var ju där och här är deras artikel. Linslusen Tommy är naturligtvis med på bild.
http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article599972.ece
____________________________________________________

Nu borde jag ha slutat men i torsdags så var det lådöppning och först ut var Olle som hade fått ett litet packet ifrån HC. Det är äntligen dags att gå över till 2.4 för honom och ett Assan system är ett dugligt system.



____________________________________________________

Den andra lådöppningen stod Claes plogarn Wahlund för. Här kommer han med en KANON fin kärra ifrån Hangar 9.


En Taylorcraft som var så fin och väl utrustad med fin instrument panel, fin inredning, hel skala pilot som var lätt och fin m.m. Alltså en mycket fin kärra som jag hoppas Claes skall ha mycket glädje utav.



____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard.