Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

MFK Fenix 2010/2

Blogg skapad av:
MFK Fenix
Skicka mail

2010-03-07 18:23:20  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Flygmeetinget genomfördes...
Söndagens Mr 100%...
Claes flög sin Piper...
Premiärflygingar, med rollar...
____________________________________________________
Flygmeetinget genomfördes i strålande väder med mycket flygplan
och åskådare. Tyvärr så var FENIX piloter fullt upptagna med att
arrangera, sköta kiosken och flyga så nästan ingen hann med att
ta några bilder. Vi vet att Jonas Hagberg fotade lite plan, så
vi får hänvisa till hans blogg för fotobevis. ;-)
____________________________________________________
Söndagens Mr 100% Richard justerar en av sina -FEM- bensinmotorer!
Smeknamnet har han fått efter att under en period komplett
misslyckats med att landa på fältet. 100% utelandingar alltså! Kinesiska 'NoName motorer hjälper ju till att skaffa kallenamnet.

____________________________________________________
Två koncentrerade piloter, Sam för en långsam förbiflygning och
Olle för motorbortfall och kort stund senare, resultat utelandning.

____________________________________________________
Claes flög sin Piper Pawnee efter lite initialt problem med glödstiftet.

____________________________________________________
Premiärflygingar, med rollar loopar och landingar på banan med motor igång. Direkt från datorn och simulatorflygningar går det utmärkt.
Jä¤%6la Juniorer.
____________________________________________________

För kraschbloggens räkning.
/Ola

2010-03-05 17:55:33  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Några av planen som flögs...
Något av planen som inte flögs...
Lördag 6 Mars. Det spås lika fint...
____________________________________________________
Några av planen som flögs idag, Tommys Hellcat och Sam's Hien.

____________________________________________________
Något av planen som inte flögs idag, Ola's Hien.
Problem med trottel-linkage, löst/fixat/åtgärdat flyger imorgon.

____________________________________________________
Lördag 6 Mars. Det spås lika fint väder imorgon Lördag (på flygdagen) som denna dag. Idag luftades flera plan, Bensin-Extra, Hien, Cessna, Hellcat, Rosa-Panter plan, Funtana formosa etc... Endast en liten incident, alla plan kvar tills imorgon. Välkomna till ett supert förberett fält, flygdag och finväder med andra ord.
____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2010-02-28 22:18:56  

MFK FENIX VINTERFLYGMEETING LÖRDAGEN DEN 6 MARS
____________________________________________________
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Vi tackar dig Claes W.....
tacka Ola N för artikeln.....
Grattis Erik.....
Inga större skador.....
stannade motorn ett par gånger.....
Han flög sin Piper Pawnee.....
Pratandes med vänner.....
Olle flög en hel del.....
Siljansbygdens Radioflygklubb fyller 50 år
____________________________________________________

Med mindre än en vecka kvar till vårat flygmeeting den 6 mars så var det stor aktivitet på isen under tre dagar. Många var det som ville finslipa formen på både sig själva och på planen. För att vi skulle kunna flyga så behövdes det plogas då det har snöat en hel del och vi har en stor hjälte som har gjort ett stort jobb så att vi kunde flyga varje dag under helgen. Det är Claes W som har slitit för det. Vi tackar dig Claes W



____________________________________________________

När jag ändå är inne på att tacka så passar jag på att tacka Ola N för artikeln i Modellflygnytt tidningen. Den var mycket bra och jag får hoppas att vi kan få in fler sådana artiklar i framtiden. Tack Ola.

____________________________________________________

Nu fortsätter vi med en massa bilder ifrån helgen.
Erik har äntligen fått ordning på sin Extra och i helgen var det premiär. Han passade även på att fylla år. Grattis Erik. Planet flög helt okej.

____________________________________________________

Jag premiärade även min ESM Cessna 185. Gick helt planenligt men tyvärr så vart det ett antal ute landningar då motorn stannade och jag tog mig inte till baks till fältet. På söndag fick jag namnet 75%. Inga större skador dock på planet.


____________________________________________________

Ola som äntligen har fått flyga utomhus passade på att flyga sin lilla Spitfire. Han hade dock glömt bort mobilen hemma där han har alla minnes anteckningar till radion så han visste inte vilket modell minne han skulle ha till Spiten. Det vart uteslutnings metoden. Jag tror dock att han skulle behöva ett annat sätt att komma ihåg sådan enkla saker. Ola skulle vara så tacksam för några tips hur man kommer ihåg sådana enkla saker så maila dom till mig så skall jag skicka det vidare till Ola.






____________________________________________________

Sam har lagat sin Yak 54 och den trilskande motorn har fått en ny förgasare. Gick faktiskt lite bättre och det vart en hel del flygningar men även här så stannade motorn ett par gånger under helgen. Börjar tro att det är vinter vädret och att våra bensin plan skall gå på sommaren.





____________________________________________________

Våran stora hjälte i helgen Claes W han även med att flyga emellan plogningarna. Han flög sin Piper Pawnee och planet flög mycket fint. Måste säga att den är riktigt fin att se på och Claes sa åt mig att ta några kort på kärran.



____________________________________________________

Bengt stod mest och snackade och sa att han skulle flyga på söndag och sen söndags eftermiddag dök han upp. Han skulle flyga sin Sopwhit och det såg lite oroväckande ut men efter lite intrimningar så gick det ganska så bra. Fick dock inga bilder på detta så men det är ju ändå så här man är van att se Bengt. Pratandes med vänner.

____________________________________________________

Olle flög en hel del med sin formossa i helgen och han är mycket nöjd med den. Idag söndag var det dags för Se-mla en elkonverterad skapelse. Han var dock lite nervös men efter trimning och inställningar så flög planet som det skulle.



____________________________________________________

Och så kommer det lite random bilder.
Tommys Hellcat


Inomhusflygning med triplan



____________________________________________________

Helgen Krasch stod Tommy för. Man tror ju inte att en sådan erfaren pilot inte skulle ha något problem med att ha antennen på sin radio framför sig men efter start med sin Focke 190 så kom den i ett läge där antennen var ivägen. Planet hade precis fått in stället när det hela hände. Planet flög för sakta och klippte och gick i snön. Det vart rätt så stora skador på motor spant och han vill inte laga ihop det. Antagligen så hamnar detta plan snart i någons annans ägor.



____________________________________________________

Nu är det dags att avsluta denna blogg och skapa en ny en. Jag hoppas att ni vill komma på vårat flygmeeting lördagen den 6 mars hos oss på siljans is.
____________________________________________________
Med anledning av att Siljansbygdens Radioflygklubb fyller 50 år i år så ordnar dom ett vintermeeting på sjön Molnbyggen i Leksand. Det var där man började flyga.
Lördagen den 13:e mars är det som gäller.
Mer info så ta kontakt med dom.
____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard 

2010-02-27 22:22:56  
Bulletin till Kraschbloggen:
DAGENS RUBRIKER:

Äntligen! Men lite skandal...
Den rollade korkskruv...
Richards Tumme upp...
(J%@vla Juniorer)...
____________________________________________________
Fredag; Jag var ledig, Richard slutade tidigt, Sam jobbar skift, Tommy jobbar ännu längre skift, Erik kom från skolan och Claes fixade fältet (tack). Så- ordnas en liten miniflygdag. :-)
____________________________________________________
Äntligen! Men lite skandal att det vart premiärflygning på is helgen före flygträffen (det som brukar vara avslutningen på säsongen). Men men, dåligt med tid, möjlighet och väder har ställt till det. Hursomhelst, kul att lufta planet.

____________________________________________________
Den rollade korkskruv-aktigt. Men vid isborr stoppade möjligheterna för denna J-35 Draken. Ganska djup snö således.

____________________________________________________
Richards Tumme upp motsvarar det faktum att EL-Plan knappast hamnar i krasch-bloggen, inte ens en incident kallas detta tydligen. ;-)
(Undrar vad Flygvapnet på 60-talet hade kallat händelsen, om en J35-Draken hade trillat ned i Arvidsjaur begravet i snö till fenans sidroder? Smärre tillbud?)

____________________________________________________
Erik premiärar sin nya (Sam's gamla) bensinkärra. Testflygningen innehöll loopar, knivegg, inverterat och rollande cirklar. (J%@vla Juniorer)
Senare står han och drömmer om att spöa alla Sveriges IMAC piloter och vinna en massa pokaler, ära, odödlighet etc... SÅ medan han står och drömmer glömmer han att landa planet som trillar ned i snön strax före fältet!?...
(J%@vla Juniorer)

____________________________________________________
För kraschbloggens räkning.
/Ola

2010-02-16 22:20:32  

MFK FENIX VINTERFLYGMEETING LÖRDAGEN DEN 6 MARS
____________________________________________________
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Söndagens flygningar på Siljan Lake Airpark.....
Körde fast i vallen.....
Dags för Nils att premiär.....
Besök ifrån Falu klubben.....
Hans hade en hektisk dag.....
J 35 Draken i formations.....
Och så några avslutnings bilder.....
____________________________________________________

Vill först påminna om vårat Vinter flygmeeting hos MFK Fenix den 6 mars. Dit är ni alla välkomna till.
____________________________________________________

Söndagens flygningar på Siljan Lake Airpark var till en början lite mulen och grå men efter ett tag kom SOLEN och det vart en riktig varm och härlig vår dag. Mycket flygningar och väldigt få flygplans skador vart dagens facit.
____________________________________________________

Sam som hade laddat på sin P 40 och tänkte ta ett par flygningar med den men det vart bara en. Han kom lite för nära en snövall och körde fast i vallen. Inga skador vart det men när han startade motorn så vibrerade den mycket och han skulle kolla över vad det kunde vara.




____________________________________________________

Det var även dags för Nils att premiär flyga sin Hangar 9 Corsair men en hel del motor strul gjorde att det inte vart någon flygning idag. Det vart istället att titta på när dom andra flög.

____________________________________________________

Idag när solen kom så fick vi även besök ifrån Falu klubben där några piloter hade irrat hit. Dom kunde inte ha fått ett mycket bättre flygväder och jag tror att dom var mycket nöjda.


____________________________________________________

Hans hade en hektisk dag och flög med både sin trainer och sin Acro Wot som inte startade i lördags. Nu med riktiga start saker så gick motorn igång galant.
Det vart några flygningar innan en lite studsig landning så lossnade ställen.
Men då hämtade snälle Tommy ner Hans Sky Raider och flög ett par vändor med den med.






____________________________________________________

Idag var dagen då Sam och jag fick flyga våra J 35 Draken i formations flygning. För Sam så var det premiär och med mina tips så gick det utan problem. Det vart två vändor denna dag och vi är båda mycket nöjda med vårat impuls köp.








____________________________________________________

Och så några avslutnings bilder ifrån denna helt underbara dag och vi får hoppas att vi får många sådan dagar framöver.




____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard

2010-02-14 23:47:24  

MFK FENIX VINTERFLYGMEETING LÖRDAGEN DEN 6 MARS
____________________________________________________
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

paketen var till mig.....
Sam och jag två st. impuls köp.....
vi har flugit hela helgen på Siljan Lake Airpark.....
KRASCH nr. 5.....
Erik fick prova så att jag kunde ta lite kort.....
Erik fick även testa sin 3D Tri plan alá Ola.....
Förvånansvärt så råkade Olle landa i ribbstollarna.....
____________________________________________________

Föra veckan så var det lite små paket som kom till klubben och dom mesta utav paketen var till mig. I början av veckan så kom motorn ifrån Fullkontroll. Det var en RCGF 26 cc motor som jag har tänkt att sätta i min Zero men som nu skall testas i en Cessna 185. Skall testa lite med trebladiga propellrar.

____________________________________________________

Fick även hem ett paket ifrån HobbyKing och här var det lite smått och gott i.



____________________________________________________

Och som avlsutning på min paket öppning så var vi in till våran lokala hobbyhandlare KB-Rchobby och där gjorde Sam och jag två st. impuls köp.




En mycket fin J 35 Draken. Det ända man behöver göra är att limma dit vingarna och fenan stoppa i en mottagare och ställ in radion och flyg. Allt var klart. Fick till och med med en laddare till 3 cells acken.
____________________________________________________

Vi flög på fredags efter middagen och vi har flugit hela helgen på Siljan Lake Airpark. Min Draken var klar för start och vi var lite oroliga att vi inte skulle få upp den men efter lite trixande så gick den upp.



Väldigt nöjd med min Draken.

____________________________________________________

Hans skulle flyga med sin nya Acro Wot men dålig start utrustning gjorde att den inte ville igång. Det var fler som hade problem med start utrustningen och tyvärr så får man inte flyga om man inte får igång motorn på planet. Kan ju också nämna att det var rätt så kallt ute.

____________________________________________________

Broder Daniel har laddat på sin Cessna och flög några vändor med den.
____________________________________________________

Sam har även flugit en hel del med sin Yak 54 och han har vissa motor problem då den stannar i luften och det blir lite dumt med landningarna när motorn inte är på.

Idag var en sådan dag då Sam gjorde en nöd landning och tyvärr så gick det inte riktigt som det skulle. Han kom för nära en snödriva med ena vingen och slog sönder vingbalken.

Vi får väl kalla det KRASCH nr. 5 men planet är snart flygklart igen.
____________________________________________________

Lördags kväll och inomhus flygning. Det var dags att testa min lilla 4-site. Äntligen så fick jag testa den och jag vart mycket nöjd med planet. Erik fick prova så att jag kunde ta lite kort.


Flyger mycket bra och gör allt som dom större depron planen klarar av.
____________________________________________________

Erik fick även testa sin 3D Tri plan alá Ola. Åter igen ett fint bygge som flög mycket bra.

Hovring gick utan problem och Erik är riktigt nöjd med planet.

____________________________________________________

Förvånansvärt så råkade Olle landa i ribbstollarna och fick lov att klättra upp och hämta ner den.


____________________________________________________

Magnus har slängt i en borstlös flygplans motor i sin bil och han fick jobba rätt så mycket med den innan den vart som det skulle.

____________________________________________________

I början av veckan så kommer det mer bilder ifrån söndagens flygningar. Men det får räcka för idag för jag måste nog gå och sova.
____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix

2010-02-07 21:26:22  

MFK FENIX VINTERFLYGMEETING LÖRDAGEN DEN 6 MARS
____________________________________________________
Hej och välkomna till Division Fenix Blogg och här är
DAGENS RUBRIKER:

Torsdags på öppet hus kvällen.....
Det var för mörkt ute så han.....
Nils ställde upp med sin traktor.....
Några cross åkare.....
Tyvärr så vart det en hård krasch.....
Så ropar han om att det piper.....
Tillbaka till 80-talet.....
Dags att flyga lite riktiga plan.....
Slår hårt i isen.....
Sam luftade sin Kawasaki Hien.....
Tillbaka till 80-talet igen.....
Lite till innan presstopp.
Formosan tål snö
____________________________________________________

I torsdags på öppet hus kvällen så var det dags att försöka att få av konen på Nickos projekt. Han fick lov att hugga lite med mejsel då det satt fast lite hårt. Han fick dock till sist av den och nu skall den förstärkas upp.

____________________________________________________

Jon började med att laga klubbens mini-z bilar för att han skulle testa dom på banan.

Även Erik hjälpte till med mini-z bilarna.

____________________________________________________

I fredags så var det dags för Erik att flyga sitt elflygplan. Han tyckte dock att det var för mörkt ute så han stoppade i lite lyse i planet. Flygningen vart lite dramatiskt då det var alldeles för stora utslag men planet klarade sig bra.


____________________________________________________

Lördags förmiddag så var det dags att ta bort snön som kom i veckan. Vi rekade isen och såg att den ligger så gott som på botten. Bra då det innebär att isen håller bra för traktorn.

Nils ställde upp med sin traktor och skyfflade undan snön så gott det gick. Tog ungefär 1,5 timmar. Vi tackar Nils för det.


____________________________________________________

Några cross åkare har plogat en banan i våran närhet och körde där för fullt hela helgen. Tog några kort på dom.


____________________________________________________

Efter en kaffe fika i klubben så var det dags för flygning på det ny ploggade fältet. Vad härligt fint väder i helgen och nästan ingen vind alls och det vart många flygningar denna helg.
En av piloterna var Olle som flög sin gula plan ett par vändor.

Tyvärr så vart det en hård krasch i piren där motorn och kropp separerades.
KRASCH nr. 3




Stora skador vart det och vi får se om den flyger något mer gång.
____________________________________________________

Tommy tyckte att det var dags att testa hans Stora Saito bensinare och efter lite sedvanlig skruvning med motorn så tyckte han att det var dags för start.



Nu har Tommy velat flyga detta plan hela veckan men all snö har stoppat honom. Idag skulle det ske. Men efter starten så ropar han om att det piper och vi kan alla konstatera att han har glömt att lada radion så det är bara att landa. Tommy man ser till att vara förbered när man skall flyga.
____________________________________________________

Erik flög lite med sin elplan samt sin Breitling kärra och Sam flög med sin Yak 54 och jag själv med min Edge där jag testade en tre bladig propeller.

____________________________________________________

Söndag och det var dags för en hel dags flygning på Siljans Lake Airport. Idag skulle jag gå tillbaka till 80-talet och flyga min stora Byron Pitts. En stor och tung maskin och den flög även stort och tungt men mycket fint. Inga som helst problem med planet och det vart två vändor den härliga söndag.




____________________________________________________

Olle flög med sin Formosa och den flyger mycket bra.

____________________________________________________

Bengt tyckte att det var dags att flyga lite riktiga plan och tog ut sin Sopwhit med lite stukade ställ. Det var rätt så ointrimmat men det hela gick bra ända till landningen då han slog runt med den.



____________________________________________________

Sam flög med sin stora Yak och trots att motorn inte gick riktigt som den skulle då den kunde stanna i luften. Vart några sådan stopp idag och men det allting gick bra.

____________________________________________________

Idag söndag så får jag ta på mig en KRASCH.
KRASCH nr. 4
Denna krasch hade kunnat undvikas om jag hade gjort ett enkelt radio check. Kärran jag flög var en Folgore som strax efter start rollar åt höger. Jag drar spaken åt höger för att motverka men planet rollar ännu mer åt höger och slår hårt i isen.


Inga ursäkter från min sida jag hade helt enkelt inte kollat att skeven gick rätt och det gjorde den ju inte heller så det här tar jag på mig. Planet skrotas i varje fall.
____________________________________________________

Ungefär samtidigt så gör Olle en ute landning men inga skador på planet.


____________________________________________________

Tommy hade hoppats att få tampas med Bengt Sopwhit men hans ställ gick sönder så det vart inga flygningar för honom. För Tommy så vart det en hel del flygningar med sin Fokker DVII.

____________________________________________________

Sam luftade sin Kawasaki Hien och det här planet flyger mycket fint och med bra fart.



____________________________________________________

Tillbaka till 80-talet igen vart det och jag tog fram Arrowen. Denna kärra flög mycket fint och jag är riktigt nöjd med mina gamla reliker.



Jag kör ju fortfarande på ricinolja och då blir det härligt kladd ifrån motorn och det är så härligt att ta reda på det. Sådant här kladd får man inte från en elmotor och jag tycker att det är toppen.

____________________________________________________

Jon flög lite med sin depron skapelse och den flyger mycket fint. Vi får hoppas att han snart vill börja med metanol flyg.

_______________________________________________________


____________________________________________________
Fly away in the sky with Division Fenix/Richard