Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

1/4 skala Mustang fantast del 3

Blogg skapad av:
No4
Skicka mail

2010-03-23 15:32:53  

Foto: No4

I lördags gick jag upp halv sju och efter en snabb frukost med katten (ungarna sov)så bar det iväg med bilen vid sjutiden. 2 timmar senare var jag på plats i Säter där årets första pylontävling skulle köras.

Sedan 25 år tillbaka är det tradition att starta tävlingssäsongen i pylon i Mars med Q-500 pylonflyg. Vi brukar var på någon sjöis och bangar inte för lite vinterkyla eller lite snöfall. Oftast är vi på sjön Runn utanför Falun.
I år var dock isen så dålig på Runn så Säter klubben ställde upp och plogad sitt fält. Snövägen 2010 döptes racet till.


Foto: Magnus Östling

18 piloter var anmälda till tävlingen och ett par stycken nybörjare fanns med. Det är kul i pylon där det finns allt från "smågrabbar" till pensionärer i startfältet.


Foto: No4


Foto: No4

Pylonteamet "familjen Östling" tävlade med tre piloter i tävlingen. Jeppe flög ett svart ryggskott med Webra. Papppa Magnus mekade för kung och fosterland när han själv inte tävlade. Jeppes bror var ocså med i racet och tog hem en pallplats (3a). 


Foto: Magnus Östling

Team Nelsson som körde Webra motor för dagen var där med ett helt gäng piloter och medhjälpare. Team Nyholm kämpade tapprast i "lervällingen" men fick ge sig efter att en vingspetsen skurits av efter närkontakt med en pylon (orange tvättkorg, vass som tusan) i ett av heaten. Simon var bra djävlig när han lyckades landa den kvaddade kärran efter kollisionen då båda bakre vingbultarna var avslagna..... Vingen ramlade av i samband med att hjulen tog i backen..


Foto: No4



Själv hade jag en dålig start på tävlingen då motorn stannade i starten i de tre första heaten. Det blev 2 roliga heat på slutet av tävlingen, och ingen finalplats.....


Foto: Magnus Östling


Foto : No4

Roger Eriksson från Säter klubben flög en egendesignad maskin med Webra i nosen. Roger hade en höjdardag och vann tävlingen. Kenneth Johansson från Sala klubben blev tvåa och Joakim Hellström (Östling Junior) Säter klubben blev trea.


Foto: Magnus Östling

Ulf var starter och domare i tävlingen till allas glädje.


Foto: Magnus Östling

Vädret var sådär fantastiskt soligt och gott under dagen och lervällingen var nog ett ganska välkommen innslag trots allt, efter denna vinters köld.
Lunchen bjöd på varmt väder, vindstilla och nygrillade hamburgare. Kan livet bli bättre......


Foto: No4

Magnus andas ut i samband med lunch pausen och njuter av en hamburgare och får erkänna att pylonflyg är livet ....

Vill passa på och tacka alla i Säterklubben (Södra Dalarnas rfk) för en fin dag och tävling. Och tacka Magnus Östling för grymt fina bilder när pylonflyg är som skojjigast.....

Mer fina bilder från Magnus kamera finns på Face book se adress/länk nedan.

http://www.facebook.com/album.php?aid=2055746&id=1158993104&l=4001cbb22e

2010-03-19 11:57:35  


Äntligen har snön börjat smälta. Jag får erkänna att jag nu börjat få nog av denna vintern. Vårat flygfält i Arboga klubben är fortfarande helt igensnöat frånsett plogning vid hangarerna och en raksträcka/väg.



Sista 2 veckornas kvällar har nu gått åt till att fixa iordning en begagnad pylonkärra.



Det är ett sk "ryggskott" som vi använder i nybörjarklassen som heter Q-500 i pylonflyg. Kärran är ett klassiskt träbygge med en vinge av vit cellplast som är plankad med 1,5mm balsa. Klädseln är solarfilm.



Motorn i mitt ryggskott är en riktig klasiker en Webra 6.5 kubikare (40a). För en som aldrig provat på och flyga en pylonkärra så är detta en mycket snabb och vändbar maskin på fullgas. På halvgas är det dock som och flyga en trainer. Den flyger aerobatik mycket bra och är enkel att landa och starta.

Jag byggde mitt första ryggskott 1983 och har tävlat i Q-500 pylon sedan mitten av 80talet. Många tävlingar har det hunnit bli genom åren. Massor av roliga race och massor av kracher har det också blivit genom åren. 28st Rygskott har hitills gått åt och 19 st andra typer av Q-500 är också väck. Konstigt nog är de fortfarande lika kul ..... Kanske är man helknäpp...

I söndags provflög jag den senaste (No 29) på hemmafältet i Arboga och fick trixa ner den i landningen in mot hangaren och bilen. Q-500 kärror flyger väldigt bra och det ska bli kul att se hur den och jag funkar på en tävling.

Nu på lördag (i morgon) är det dags att tävla igen. Årets första pylontävling kör vi hos klubben i Säter. Sist jag körde Q-500 där smälde jag kärran i finalen efter ett halvt varv i banan.



För dig som undrar vad pylonflyg är så kan jag berätta att det är modellflygets "speedway". Vi kör också i vänstervarv med nästan samma bränsle och lukt som dom. Vi kör dock runt tre stolpar sk Pyloner. Snabbast 10 varv dvs 4000m vinner. Inom pylonflyget finns det många olika klasser med olika typer av plan, motorregler och flygfarter. Q-500 är en klass som kommer från USA i mitten av 70 talet. Tanken är att det ska vara en nybörjarklass med enkla plan och billigt att tävla i. Självklart så får det inte gå för fort, det går i ca 160 km/h.



På tävlingen kör alla på samma bränsle som tävlings arrangören tillhandahåller. Vi använder 80/20 (metanol och ricinolja).



Ute på startlinjen i ett heat innleder man med att identifierar sitt plan genom att hålla upp det i luften så att domarna/funktionärerna vet vilket plan som hör till vem vid ev geningar mm. 






Efter startsignal har man 90 sek på sig att starta motorn.





Alla startar samtidigt när domaren/startern sänker flaggan. I ett heat kan det vara 3 till 5 deltagare beroende på hur många som är med i tävlingen. Vanligtsvis numera är det 20 tävlande och det flygs 4 plans heat.





En pylon (ettan) står 180 m upp från triangelbanans bas som är 40 m. Man startar upp mot ettan för att sedan runda tvåan och trean där man står och fortsätter över mål/start linjen upp mot ettan igen. När planet passerar ettan pylon tänder en funktionär din lampa för din bana, så att min medhjälpare kan skrika sväng. Oftast har vi som "övat" ett tag redan då inlett svängen så att vi flyger så nära pylonen som möjligt för att flyga kortaste sträckan runt pylonerna.





Efter 10 varv och målgång så får man flyga ur banan och vänta i ett sk vänteläge för att sedan efter att startern/domaren ropat "landning" landa sin kärran på banan. I en tävling flyger man 4-6 heat i grundomgången. De bästa går sedan till semi och slutligen finalen.





Kom gärna och kika på en tävling om det här verkar intressant. Vill du prova på detta så hör gärna av dig till mig om du har frågor mm.






2010-03-08 13:59:57  
Lite om förra veckans händelser.

- Meeting på Siljans is i Rättvik hos Fenix
- Jag är inte värst, ett oförglömligt hembesök.
- Livsfarligt med elflyg..... Tacka vet jag metanolare....





I Fredags var vädret så där underbart igen. Varmt i solen (-2 grader) och vindstilla. Plötsligt efter jobbet fick jag ett ryck och lastade in Stampen och J22an i bilen och lurade med ungarna på en resa upp till Dalarna. Efter en övernattning hos mina föräldrar i Borlänge så anlände jag vid 10 tiden till Rättvik på Lördag morgon.





Inledningsvis var det ganska kallt om fingrarna och en del motorer var svårstartade. Senare under dagen blev det varmt och skönt.





Rättviksklubben hade skottat upp ett stort fint fält på isen. En stor depå fanns där också med en stor pilotruta. Säkerheten var mycket bra och publiken hade nog ganska trevligt.







Jag hade räknat med att få se lite krasher men fick besviket konstatera att Rättvikarna verkar ha krashat klart för detta året.










Många fina Warbirds var där och det flögs hela tiden. Piloter från många Dala klubbar var där. Även flygare fån mälardalen hade letat sig upp till Rättvik.



  

Vill passa på och tacka Fenix klubben för en trevlig tillställning och rekomendera er som inte åkte dit att göra det nästa år.





I Måndags förra veckan hade jag lite jobb i Stockholm och passade på att hälsa på hemma hos en "Mustang kompis" på vägen hem. Bokis som han populärt kallas är en Warbird profil inom våran hobby. Han har bara flygit RC i fyra år påstår han.... (ska kolla upp det där) och är i dag en man som numera förgyller många träffar i mellansverige med fina flygningar med sina warbirds. 





Själv gick jag och inbillade mig att jag hade många kärror i mina ägor, men fick ändra mig nu. Här fick jag se bla en hel lada med så mycket läckerheter att jag till slut tappade räkningen på allt.







Jag tror det här är svårslaget.  Det som imponerade på mig var att kärrorna faktiskt var flygna och de flesta i flygdugligt skick. Vad kul det är det här med modellflyg kan vara ibland. Det jag fortfarande inte kan förstå är hur ...... (ska fråga honom det nästa gång jag träffar honom)...







Väl hemma igen från storstan så fick jag ett ryck att göra skevroder på min amfibie kärra. Har tröttnat på att svänga med bara sidroder.





Efter ett tag så övergick det hela i att byta ut oxiderade/rostiga kablar, servon mm i flygkroppen , tusan var den tar in vatten...... Efter en stund så hade jag glömt att radion var påslagen och att acken var ansluten i planet och motorn då också var startklar..... djäkla elmotorer.....



Rätt som det var kom jag eller katten åt gasspaken på sändaren och sedan gick det hela snabbare än X2000 .....
Propellern sågade kvickt genom min tröja och snittade snyggt upp armen innan det blev stopp på misshandeln. Ont gjorde det som fasen .......

Vill med detta inte förbjuda allt elflyg men varna er.

Något sådant skulle aldrig ha hänt med en metanolare.... Tycker att dom ska skicka med plåster när man köper elmotorerna .....







2010-02-23 11:03:46  




Nu förstår jag varför det heter skottår. Senaste helgen som skulle bestå av ett besök hos Köpingsklubben som hade bjudit in till meeting blev istället ännu en hel helg med snöskottning och innesittande. Snöstormen med blåst och -14 grader var häftig. Jag har fått börja förstärka min uteplats då takbalkarna är oroväckande mycket böjda nu.





Istället började jag inventera mina olika byggprojekt som avstannat av olika skäl. Lathet, bristande innspiration, inga pengar, impulsiv internett shopping, okunskap, oförmåga att bestämma mig om vad jag vill och en massa andra bra ursäkter och svepskäl har bidraget till att mitt hobbyrum numera riskerar att medföra att jag blir upptaxerad som hobbyhandlare. Jag tror att det är fler som drabbats av denna åkomma.   





Hon dök bara upp av en slump min Smiths Mininplane från SIG. Helt oemotstånderlig med röd lack, sidenklädsel och så sköna former. Jag tog med henne hem direkt och sedan efter en kort romans så blev hon tuvärr bara ännu en hyllvärmare.





Funderar på att sälja henne till våren, men beslutet känns svårt.





En Gloster Gladiator som är under bygge finns också där väl undangömd. Det är ett ritningsbygge från Jeni Hobby på 80 talets början. CAP (complete a pac) kalldes det vilket innebar att det var ritning, motorkåpa, kabin och en skaladokumentation med. Det har dock inte hjälpt mig i processsen att bli klar innan min pension med henne.





Spännviden är 1.42m och den är avsedd för en 10 kubikare. På ritningen står det Merco 61 vilket är bland  världens värsta vibrerande motorer genom tiderna. Den välkända engelska skala gentlemannen HW Taylor ritade, konstruerade och tävlade med den mfl på 70 talet i skala.









När jag kikar på ritningen och bygget så slår det mig vilket arbete som man la ner på byggen förr jämfört med nu. ARF modeller och plastkroppar mm har nog sänkt byggtiden mycket. Plastklädsel är idag det vanligaste. Tror inte många av nybörjarna vet vad sidenklädsel är. Hur kommer modelflyget att se ut om 30 år igen? 

Ibland funderar jag på vad det är för faktorer som bidrar till att en del byggen blir klara och en del aldrig. Kanske är astronomiska samband som trots allt styr detta också ......

2010-02-15 10:45:16  


Hittade en kul bild på mig på facebook häromdagen (Tack Lars). Bilden är tagen i samband med en pylontävling i Säter 1992. Redan då flög jag Mustanger, denna gång en kraftigt modifierad mustang vars förebild hette "Tsunami". Kärran var ett träbygge klätt med 25 grams glasfiber. I nosen satt en Irwine 40 sport pylon motor. Det var tider det........



Igår söndag var vi ute och flög igen på fältet i Arboga. Vädret var mycket fint och vi kom fram till att det var årets hitills finaste dag.



Danne flög årets första flygningar med helikoptern, dock var det lite strul pga kyla och lite ström i start batterierna, men till slut så startade den.





Själv passade jag på att sjöflyga lite med min Donald. Det är en Tjeckisk amfibie modell som jag haft ett par år. Den flyger väldigt bra även på snö. Det visade sig att drivacken var helt slut i den så flygturerna blev inte långa. I vanligt fall brukar jag kunna flyga i ca 30 minuter 2500mAh.

   



Passade även på och flyga lite med min elmotoriserade J22a. Efter premiären för någon vecka sedan var jag mycket besviken pga att den flög uruselt med oerhörda missljud och vibrationer från propellern. Dålig toppfart var det också. Var nära att kasta in den i pannan. Efter att ha surat ett tag så fick jag den desperata iden att testa med den propeller (7x6) som jag använt på glödstiftsmotorn i den. Fungerade jättebra. Nu går den som en skållad vessla och flyger jättebra.





När solen värmde som mest i går så tog vi fram våra F3K seglare. Vi är ju ett par stycken i Arboga klubben som har börjat med denna snurriga sport. Det var premiär för året för oss och skratten var många. Det gäller att inte halka omkull när man kastar.



Björn hade ett hemligt vapen för dagen. Ett gammalt kassetband på antennen som hjälp med att se vart det blåser och om det är någon termik på gång. Han ville inte avslöja vad det var för någon artist eller låt på bandet....



Efter någon timmes ivrigt kastande och utan minsta tecken på termik så enades vi om att gå ut till asfaltsbanan som nu delvis lite plogad för att se om det var där som termiken gömde sig.



Väl ute så fortsatte vi våra desperata försök till nya höjdrekord. Danne kastade 41m och slutligen tog han i så att stabben åkte av kärran. Själv så fick jag kramp i armen och gav upp. Väl tillbaka vid bilarna och efter lite mera kaffe så var vi alla överens om att det var ett himla fint flygväder men att termiken ännu inte kommit ut ur sitt ide..... 

Vill avsluta denna veckas blogg med en kul historia....

En kväll tog en flicka med sin pojkvän hem. Precis när de ska pussa varandra god natt vid ytterdörren börjar killen känna sig lite småpilsk. Med en stor portion självförtroende lutar han sin hand mot ytterväggen och, leende, säger han till henne:

- Älskling, kan du ge mig en avsugning?
Skräckslagen svarar hon:
- Är du galen? Mina föräldrar skulle märka det.
Han:
- Äh, kom igen nu. Vem skulle komma på oss så här sent på kvällen?
Hon:
- Nej, snälla. Kan du föreställa dig om vi skulle åka dit?
Han:
- Lägg av. Det är ingen vaken nu, alla sover.
Hon:
- Inte en chans. Det är för riskabelt.
Han (kåt som ett djur):
- Åh snälla, snälla. Jag älskar dig så mycket!!!
Hon:
- Nej, nej och nej. Jag älskar dig också, men jag kan bara inte...
Han:
- Jo, det kan du. Snälla?
Hon:
- Nej, nej. Jag kan bara inte...
Han:
- Jag ber dig...

Helt plötsligt tänds lampan i trappan och flickans lillasyster öppnar ytterdörren iklädd pyjamas. Med en sömndrucken röst säger hon:

- Pappa säger att du ska ge med dig och ge honom en avsugning. Annars kan jag göra det. Eller om det blir nödvändigt, säger pappa, att han kan komma ner och göra det själv. Men för Guds skull säg till den jäveln att ta bort sin hand från porttelefonen.

2010-02-11 23:32:02  


Nu börjar man bli lite trött på allt skottande, tur att grannen har en gammal Bolinder/Munktel traktor från 50 talet som han älskar att köra med..... Fasen vad gott det låter och luktar när vi startar den. Sådant här "mys" missar ni som bor i den kungliga huvudstaden eller andra överbefolkade trakter.



Älgarna hänger fortfarande runt min kåk för jämnan. Det är ett bra märkligt beteende som jag inte varit med om förut. Funderar på om det är snödjupet och den globala växthuseffekten eller att det snart ska vara förbundsmöte och att vi nu ska försöka välja vilken kandidat våran klubb ska skicka. Dom har ju stora öron och kanske skulle kunna snappa upp någon form av information om vad som händer och sker ....



I söndags var vi ute och flög på flygfältet i Arboga. Ett tappert litet gäng njöt av solen och ett par minusgrader och helt vindstilla väder.





Vi flög bara el denna dag. Det är så kul att vi har fått med en junior nu. Han flyger och pappa hämtar plan som landar långt borta.







Nu förstår jag varför vi är med i riksidrottsförbundet. Vi kommer inom kort att höra med försvaret om vi kan få ut ett par skidor modell vita blixten åt hans pappa.





Vi har det väldigt väl förspänt i Arboga klubben med en varm stuga på fältet året runt där man kan köpa glass. Gissa om vi njuter när vi passar på att tina fingrarna mellan flygningarna och käka glass.






2010-02-05 12:00:03  
Så här mitt i snökaos och panik skottande av tak som håller på att ge vika så dyker det upp en del kul saker att se fram emot.



RCFF har gått ut med den glada nyheten att dom tänker arrangera "Shootout 2010"
Mer info får ni på http://www.rcflyg.se/shootout/.


Jag vill passa på och lyfta på hatten åt killarna i RCFF som inte tappat sugen trots förra årets motgång med vädret då det hela mest kom att likna vattenfestivalen och går till historien som sveriges tuffaste sjöflygträff geom tiderna. Jag är övertygad om att de här kommer att bli en succe nu i år.

Själv har jag självklar bokat in träffen i kalendern trots att jag är SMFF medlem och tävlingsflygare ..... Får se hur många pikar och avundsjuka gliringar man får i år från folk med "partiboken" och korset i högsta hugg... Men vi stolta Mustang och JET motor flygare är ju vana vid avundsjuka och kan värja oss i hårda tider .....



Förra året tröttnade jag på att slå på propellern på min 100 kubikare i Mustangen som är ganska svårstartad. Jag köpte en elstarter modell större. Den behöver dock 24 Volt. Blev trött på att släpa på 2 bilbatterier istället. Så nu införskaffade jag 2St 12V blyackar på 10 Ah styck. Nu får jag igång motorn på direkten vilket krävs när man är på uppvisningar och träffar då man behöver spara på krafterna till kvällsaktiviteterna.



Som jag berättat så tävlar jag i pylon. Vi har en minut på oss att starta motorn i heatet. De krävs bla då att man har en bra starter. Personligen har jag testat många typer genom åren men fastnat för Sullivan starten. Gammal som gatan men bäst i test fortfarande. Det finns även olika skräddarsydda "gummin" åt den så att greppet mot spinnern, proppelermuttern mm blir rätt. 



Ta nu fram kalendern och boka in "Shootouten 2010" den 12-13 Juni i Vallentuna.


  





2010-01-30 16:10:22  




Även den senaste veckan har årets fantastiska vinter fortsatt med att bjuda på äkta svensk vinter. Fick 2,5 dm snö denna veckan. Tur att grannen har en traktor som man kan ploga med. Idag Lördag när jag vaknade var det -16 grader kallt och Nisse ville inte gå ut. Han satt demonstrativt på köksbordet och kollade ut på termometern.



Förra helgen busflygande men Jungmeistern och älgjakt på låg höjd slutade med att jag landade ungefär som Ryan Air och landstället blev kvar på banan (grusvägen över grannens åker)....



Denna dag fick det bli lite flyga med Messeschmitten istället. Djäkla kul och buklanda på snön på vägen.



Efter lite mer kaffe och varmt vatten på fingrarna och diskussioner med Nisse om hur han kan ha mage till att bara ligga inne vid köksspisen hela dagarna denna veckan. Han får inga pensionspengar på detta sättet och snart blir väl även han utförsäkrad av högerregimen. Inte sedan Franco har en höger regim djävlats så bra med hederligt folk...(Säger Nisse surt som svar på mitt försök och få honom till att tänka på vårat folkhem)...

Själv är jag väldigt sugen på att vara ute i det fina solskenet och bättre på min förkylning lite. Det gäller ju också att hitta bra ursäkter för att få njuta av en värmande whisky till kvällen.



Jag sätter på mig ylle långkalsonger, raggsockar och annat som värmer bra. Det var ett tag sedan min Albin fick ut och röra på sig, så idag är det dags att jag får en ridtur på järnhästen. Hällde i 10L 95 Oktanig soppa i den. Den drar ca halvlitern.





Att starta en sådan här mockapär när det är kallt kräver att man har en bra sjukvårdsförsäkring eller erfarenhet. Han vill ha en rejäl snapps/flödning. Amal förgasaren har en knapp vid flottören som man håller ner tills soppan rinner. Att sedan kicka/trampa igång den kräver att man väger minst 85 kg. Tändningen ska stå i lågläge ,ca 10mm efter att kolven vänt. Glömmer man detta och har den i tidigt läge ca 14 mm för kolven vänder så får man ett backslag när man kickar så att man flyger över styret och inte dansar bugg på ett par dagar....



Reglagen är rejäla och hur många som helst. Gäller och vara någolunda nyckter när man ska åka med en sådan här sak. Han väger långt över 200kg så det är ingen risk att någon 15 åring snor den utanför ICA...





Det gäller att ha bra kläder när man åker, Gortex och sådan där moderna material är bara och låta hänga kvar bland sommar kläderna. Dom funkar inte alls under -15 grader

....



Många drar på munnen åt struten. Det gjorde jag själv också när jag låg i lumpen som ordonnans. Efter ordonnans provet då vi körde närmare 15 mil i -30 graders kyla så drog vi inte på munnen så mycket längre då vi insåg hur kall man kan bli... Struten blev vår bäste vän... Svårt att dricka kaffe med den på bara...



 

Vid min ålder blir det inte längre några långa turer. Dagens tur blev ner till hjälmaren och ut på isen lite.





Dom har plogat en väg ut till en ö där det ligger en del sommarhus. Isen var mycket tunn och man får vara försiktig då det inte är kul och åka igenom.





Det blåste som vanligt ute på sjön och jag stannade inte länge där.
Lite ororväckande när ingen är ute och fiskar på sjön....





Efter ett par kilometers tuffande med de vådsamt pigga 20 HK (Ardenner) så var det dags att avsluta dagens lillla utflykt.



Det är skönt att sitta i köksvärmen igen efter en sådan här utflykt och diskutera diverse världsproblemen med Nisse. Vad tyst det har blivit om svininfluensan och den globala uppvärmingen tex men det är ganska skönt och få tänka på annat.....
Nisse påstår också att han har hört rykten i byn om att den lilla elaka damen i höger regimen vill inför dödsstraffet igen om hon får vara med och vinna nästa val, det ska djäklar i mig vara någon ordning i samhället. Nisse säger att det är tur att man har nio liv och tycker synd om oss mäniskor som har så mycket vi måste göra......