Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Rubrik: Natt- och vinterflyg med The Wing
Artikel skapad av: DrClaes Skicka mail 2005-11-28
  
Utrustning av ny The Wing för natt- och vinterflyg

Material:
En The Wing + valfri motor + drivack + fartreglage. Oklädd eller "avklädd"
En extra ack, 450 mAh 3s1p, vikt ca 35g, till belysningen. Räcker för 4 timmars "lyse" med min setup, rätt bra!
En sladdstump från gammalt servo el dylikt med hane som passar till acken
Tunn koppartråd från järnaffären
30 st röda lysdioder "BURLC333W20BA12", 14.000mcd 20grader från Besthongkong.com. Kostar 0.37 USD, ca 3 kronor styck om man köper 100 st, OK pris för så starka lysdioder. Dessa lyser från 1.9V - 2.4V så det passar bra med 5 stycken till en 11.1V ack.  Om man väljer andra lysdioder, kanske kombinationer av olika färger, så får man titta på databladen så att summan av spänningsfallen över dem stämmer ungefär med ackens spänning.
Lödkolv och -tenn

Förberedelser:
Löd ihop 6 stycken "kedjor" med 5 lysdioder i vardera. För detta ändamålet har jag bockat ut benen på lysdioderna så att de står i "split". Var noga så att alla lysdioderna i varje kedja står vända åt "samma" håll--titta antingen på benlängd (svårt) eller på själva halvledarmaterialet uppe i plasthöljet.  Om någon av dioderna är vänd åt fel håll kommer det inte att bli något ljus ur någon av dioderna i den kedjan och det är tråkigt att löda två gånger. Testa kedjorna så att alla lyser när man kopplar på ett 3s-lipo på dem.

Mät hur långa LED-kedjorna blir och bestäm var på vingen de ska sitta. Min variant är helsymmetrisk, en rad framtill på vardera vingen och en nära skevrodret både på över- och undersidan av vingen.  De yttersta dioderna sitter ungefär 10 cm in från vingöronen, och jag tycker inte att vingen känns "för smal" ens när jag flyger mycket långt bort eller högt, men det går att bredda lite till. När du bestämt dig för var dioderna ska sitta, skär skåror i frigoliten med vass kniv (t.ex. brytbladskniv eller skalpell), bara 3-4 mm djupa, där dioderna ska sitta. Testa gärna att det går att peta ner diodernas ben någorlunda i frigoliten, t.ex. med hobbykniven.



Nästa steg är att göra motsvarande skåror för strömförsörjningen till dioderna. Jag gjorde så att alla dioder pekade med "plus"-änden mot "sitt" vingöra, och drog sedan strömsladdar så att jag fick en "list" med plus i vardera ytterkanten av vingen och en motsvarande list med minus närmare mitten på vingen. Ungefär så här gjorde jag mina skåror för strömsladdar (streckade linjer = på undersidan av vingen).




Därefter drog jag koppartråd i skårorna jag nyss gjort. Där koppartråden skulle anslutas till dioderna såg jag till att det fanns lite överskott (en ögla, 5-6 mm hög) av koppartråd som jag kunde vira runt lysdioderna vid lödningen. ändarna på koppartråden drog jag till två spår bredvid varandra nära vingroten på högervingen, ungefär som antyds i bilderna...På ett par ställen kommer plus- och minuskoppartrådarna att korsa varandra och där behöver man peta ner den undre noggrant och helst lägga något emellan så man inte riskerar kortis (kan nog bli ordentligt varmt om man har kort koppartråd som kortsluter en lipoack). Jag lade lite tejp mellan vid korsningarna.

Därefter lödde jag ihop lysdioderna med sina respektive strömförsörjningar, bra är att lägga t.ex. en liten plywoodbit eller dylikt under så man inte bränner hål i frigoliten med lödkolven. På samma sätt lödde jag ihop sladdstumpen med ändarna på plus- och minussladdarna. Jag petade ner sladdstumpen i sin skåra så att bara ca 1 cm sladd + kontakten stack upp.


Jag gjorde plats för ackarna jag använder och sändaren på följande sätt (karvade lite med brytbladskniven igen):


När alla koppartrådar och lysdiodben är nerpetade i sina skåror är det dags att klä skapelsen (testa först så alla lysdioder lyser såklart) och montera servon, motor m.m. enligt instruktionen eller med egen drivlina (i mitt fall en liten söt "SJ" borstlös motor som knuffar på flygplanet ordentligt med 3s-lipo). Jag märkte efter ett tag att det funkade riktigt bra att montera packtejpen "över" kedjorna med lysdioder och sen bränna små hål med lödkolven i den så att bara "huvudena" på lysdioderna stack fram--säkert går det att lösa på andra sätt, men detta gick ganska fort.

Slutresultatet: en nattförberedd flygande vinge, redo att skrämma grannar och bilister i midvinternatten!  Tuffast är att flyga lågt och lysa upp snön/marken under planet med dioderna, men t.ex. rollar när det är riktigt mörkt ser väldigt läckra ut...



Jag flög lite med acken "exponerad" på prototypen och märkte som många påpekat att LiPo ej mår bra av minusgrader--korta flygtider och behov av uppvärmning inför laddning... valde att göra en liten "plåt" av 3 mm grå depron (inringad på bilden med svart), nu blir acken varm i stället av flygningen. Pilen markerar var jag kopplar in belysningsacken, det är en röd och en svart kontakt som sitter ihop där.