Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Rubrik: T-Rex Tips
Artikel skapad av: Ludde Skicka mail 2005-11-01
  
Tjena,
Satte ihop en T-rex 450 XL CCPM (CDE) i helgen och jag har lite tips som kan vara bra att känna till, alla rexar är någorlunda lika så det finns tips för alla :-) dock är detta gjort med tanke på XL CDE versionen

Tänkte fylla på denna om jag upptacker nått oms kan vara gött å veta, maila mig om ni har några synpunkter lr tips. :-)

1. Släng den lilla flaska som heter R48, använder du detta får du inte loss prylen du applicerade R48 på... Jag använde T70 istället.. dock så används R48 på ställen som inte behöver nån locktite alls.

2. Limma/locktite,a inga lager alls, helt onödigt...tydligen så är det få(läs inga) som har fått problem med detta..

3. T70 flaskan.. innehållet är YTTERST effektivt och skall därför användas ytterst försiktigt.. jag duttade bara spettsen på skruvarna så att högst en gänga vart täckt, det får inte hänga en droppe T70 på skruvarna, bara lite alltså...

4. vid byggets start skall du skruva fast seesaw hållaren på rotorhuvudet, ta en nål och blöt den med lite T70, dutta nålen i skruvhålen på rotorhuvudet sedan drar du dit dom två skruvarna, kolla att dom går lätt i seesaw hållaren innan du skruvar fast dom, hållaren skall vicka väldigt lätt när du dragit åt, annars gör om...

5. alla linkage till rotorhuvudet skall gå lätt.. väldigt lätt, om dom kärvar så kläm med en tång på linken när den sitter på kulan, det brukar "lösa" upp dom....dessa linkage är extra viktigt att dom går lätt för att rotorn ska kunna ballansera sig perfekt... annars får du vibrationer och sämre funktion..

6. linkagen till rotorn monteras två och två.. se till att dom är exackt lika långa, det är inte riktigt lika viktigt att dom är exackt längd enligt byggbeskrivning, det är liksidigheten som är viktig...

7. plastlinkarna har två olika sidor, kolla så att du vänder dom rätt för att lättare kunna trycka fast dom över kulorna...finns ett litet A på utsidan av plastlinken

8. T-kontroll armarna som du monterar på servolådan har något för långa skruvar, kapa dom 1,5mm annars trycker dom ihop chassit lite..

9. om inte dreven inte "linar" upp mot remdriftdrevet har liten betydelse, har tydligen inte skapat några "stora" problem..

10. använd ett vanligt mottagarbatteri när du kollar servofunktioner mm, då slipper du använda fartreglaget för att få ström, det blir bara ivägen i början...

11. montera motorn tidigt, helst innan du sätter fast servolådan, sedan blir det trångt med skruvarna...

12. (Endast CCPM version) när du för "gas"spaken uppåt skall samtliga servon föra upp swashplattan, annars servoreversera den kanal som inte för plattan uppåt, om du då (som jag fick) får skeven åt fel håll så ändrar du det i radion under swashmix.. jag fick ändra aileron från +60% till -60%, klart :-)

13. För att få rexarna stabilare kan man tynga ner flybar axeln med vikter(den tunna axeln på rotorn med paddlar på), montera upp till 4gr på varje sida av axeln mot paddeln, använd stoppringar till hjulaxlar, 2mm passar på rexar.

14. Om du saknar en skruv eller nått i byggsasten, kolla i påsen Screw set" det är reservdelar och har det mesta i småplock väg.

15. Rotorbladen gjorda av plast har lättningshål som är täckta av färgglad tejp, tejpen skall vara på undersidan, alltså frestande att vända tejpsidan upp men då snurrar bladen baklänges och tjaa.. funkar inte riktigt som det var tänkt.

Nåra tips från Rickenback
16. Spindelaxeln har för grunda gängor. Kolla om båda skruvarna går hela vägen in innan du sätter på bladhållarna. Fixas genom att kapa skruvarna lite eller köpa ny spindelaxel.

17. Swashplattan separerar. Kolla genom att försöka trycka ur mittdelen. Går det inte är det lugnt, annars får den limmas om innan bygget

Tillägg...051228 Av Ludde

18. Dom gula övningsbladen är helt enkelt för kassa, för tunga, speciellt på vintern, vikten gör att du knäcker rotorhubben och bladhållarna vid en lite för hård landning, kör med dom vita istället, halva vikten och snabbare respons.. om man nu vill det förstoss :-)

19. rotorhubben och bladhållarna bör vara det första som går sönder... läs punkt 18, bra att ha på lager.. lr byt till alu varianter..

20. Aligns fartreglage är programmerade för flygplansläge från fabrik, alltså MÅSTE du ändra det till heliläge=softstart annars kommer huvuddrevet att pajja rätt fort.

21. 20c liposar är ett måste enligt mig, det går rätt fort att vilja ha mer änn 10-12c...

22. använd govenor funktionen på fartreglaget, enkelt att ställa in och funkar fint.. i regel.. förslag, trottle kurvan på första flyg läge skall gå från noll % throttle till 65-70% och sedan 70% hela vägen...den skall nå 70% när du har spaken i mittenläget, bör bli 5-6 grader pitch på bladen.. I läge 2 och 3 så skall throttle stå på 70% hela vägen, eventuellt mer på läge 3.
Gasa upp helin med läge 1, slå över till läge 2 el.3 och flyg. :-)

Pitch/trottlekurvorna i bruksansvisningen är lite gamla, dom utgår från att man inte använder govenor.. tydligen..


detta är några reflektioner som kan underlätta för ett trevligt bygge och förmodligen många roliga timmar flygning...