Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Rubrik: Mini-Kobra
Artikel skapad av: pettersson Skicka mail 2005-04-06
  
Vad gör man med alla inomhusprylar man har köpt nu när inomhussäsongen i princip är över? Bygger en modell som det går att flyga utomhus med såklart, en liten en.

För dem som inte redan vet det (Kobran har ju diskuterats rätt flitigt här den sista tiden, något som i hög grad bidrog till detta bygge) så är Kobran en modell som ritades i början av 80-talet av Lars Holmgren och den var med som ritning i Allt om Hobby nr 5 1981. Den är en liten jaktplansliknande modell som var avsedd för en Cox på 0.8 ccm och två servon för höjd och skev. Spännvidden är 73 cm och vikten hamnade på den tiden på ungefär 500 gram, då detta var långt innan nån ens hade hör talas om microservon. Det fanns även en större variant för .20 motor (om jag inte minns fel). Nåväl, så långt om orginalet, den Mini-Kobra som jag knåpade ihop en dag under påskhelgen är ca 70% så stor som 0.8 Kobran och har en spännvidd på 48cm och väger ca 135 gram.

Bygget
Jag tänker inte beskriva exakt hur bygget gick till utan snarare bara lite snabbt beskriva vad jag gjorde annorlunda emot orginalet.
Jag bestämde mig tidigt för att följa orginalkonstruktionen så mycket som möjligt och de enda avsteg jag egentligen gjorde var att bygga kroppen i 2mm balsa i stället för 3mm, använda 1.5mm balsa till stabbe och fena, använda balsa i stället för furulister i vinge och kropp, ta bort en sprygel i vingarna och göra ett mycket tunnare motorspant. Förutom detta så ändrade jag på ett par saker i konstruktionen. För det första så flyttade jag fram vingen ett par centimeter pga att Kobran ofta blir famtung och den andra ändringen var att göra kroppen ett par millimeter större än vad den egentligen skulle bli. Det tog ungefär 2 timmar att få den träfärdig, kanske beroende på att det nog var den femte Kobran jag byggt. Modellen är sen klädd med vanlig solarfilm, en liten spillbit som jag hittade i en kartong både räckte och vart över. Jag har egentligen inte ansträngt mig särskilt mycket för att hålla vikten nere utan mera försökt bygga en modell som skall tåla litegran trots att den är så liten.



Radioinstallation
Radioutrustingen är två 6 gram servon och en Penta 5 mottagare. Som stötstänger använde jag 1.5 mm kolfiberstav förutom till de delar av skevroderinstallationen som man måste bocka, där det fick bli pianotråd. Skarvarna mellan de olika delarna av skevroderlinkaget är gjorda av krympslang. Faktum är att det tog längre tid att installera radiogrejorna och få rodren att fungera än att få modellen träfärdig.

Drivpaket
Vitsen med hela bygget var ju att använda de grejor som jag köpt för att använda inomhus och de är en Axi 2204/54 och ett Jeti reglage som klarar 4A. Detta matas från en tvåcells 450mAh E-Tec acc. Detta är exakt samma grejor som jag har flugit inomhus med förutom att jag har bytt propp till en APC E 5x5.





Flygning
Efter ungefär 5 timmar ivrigt byggande och installerande så befann jag mig då på fältet för en provflygning. (Hur många ARF:er är flygklara på 5-timmar?) Jag var vid det här laget ganska skeptisk till att modellen överhuvudtaget skulle flyga, dels hade den blivit lite tyngre än jag hade hoppats på, dels så såg vingarna så löjligt små ut när jag satt och byggde dem (det vart liiite bättre när skevrodren kom dit) och sen så hade jag ju provkört motorn med 5x5 proppen och bättre drag än så har man ju upplevt. Den drog lite drygt 2A och det var inga enorma luftmassor som sattes i rörelse av den proppen.

Det tog ju bara en halv dag att bygga den och man får ju inte veta om det funkar om man inte provar, tänkte jag. Efter de vanliga kontrollerna, tyngdpunkten på rätt ställe, går alla roder åt rätt håll osv så knatade jag ut på fältet, kollade vindriktningen och kastade iväg den. Det som följde var nog en av de minst dramatiska provflygningar jag upplevt, Kobran pep iväg hur rakt och fint som helst i en lite lätt stigning och jag behövde inte trimma någonting, helt otrolig. Draget var inte alls så dåligt som jag befarade, i själva verket var det ganska likt hur en Kobra med en hyggligt vass 0.8 beter sig, kanske något bättre. Sällan har jag haft så kul under en provflygning och sällan har jag behövt svänga så mycket och ofta, en modell med 48 cm spännvidd blir snabbt liten i lufthavet.

Så har du en drivlina för inomhusflyg (en cd-motor skulle nog funka perfekt), ett par flak balsa, lite klädsel och en Kobra ritning är det bara att sätta igång.

/Fredde