Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Rubrik: Multiplex MicroJet med Mega 16/15/3
Artikel skapad av: pettersson Skicka mail 2005-03-29
  
MicroJet är en mindre variant av Multiplex vid det här laget välkända Twinjet. MicroJeten är precis som TwinJeten en deltamodell med skjutande propeller, den stora skillnaden förutom storleken är att den enbart har en motor i stället för två som TwinJeten.

I lådan
Vad får man då för pengarna? Jo, en ganska stor platt kartong full med en i princip färdig modell. MicroJeten består av fem olika delar i formgjuten cellplast av något slag. De fyra delarna är själva flygplanet, två fenor, kabinhuv och en del som sitter över mitten av kroppen. Förutom detta så finns det några delar av ABS-plast, ett ark klistermärken och en lite låda med ”Zuberhör”, som innehåller en del smågrejor som roderhorn och liknande och dessutom en Speed 400 motor med den välkända Günter propellern. I det stora hela allt man behöver alltså förutom lim, tejp, radioutrustning, fartreglage och acc alltså. 



Bygge
Det är inte särskilt mycket att orda om egentligen då modellen inte består av särskilt många delar. Så bygget betår till största delen av att montera roderhorn, radioutrustning och motor och det är inga större problem med något utav detta förutsatt att det servon man har valt passar i de färdiggjutna servobrunnarna. Motorfästet tyckte jag såg lite märklig ut, den består av en bit ABS-plast som limmas fast med CA-lim (jo, helt vanligt CA går bra då den här typen av cellplast tål detta). Motorn monteras ovanpå ABS-plastbiten och sedan spänns motorn fast med buntband runt ABS-plast biten som sitter fast i modellen. Såg lite klent ut tyckte jag och det skulle också visa sig att det var så. Hela monteringen av modellen tar inte mer än en par-tre timmar och borde inte bereda någon några större problem.





Drivpaket
Själv så använde jag inte den medföljande motorn eftersom jag hade en Mega 16/15/3 som låg hemma i en låda. På grund av detta så kan jag tyvärr inte ge någon information om hur modellen fungerar med en vanlig Speed 400. Drivpaketet i min MicroJet blev alltså till en början en Mega 16/15/3 som styrs av ett Hacker reglage. Detta matas från en två cells E-Tec 1200mAh HD acc. Med en APC 5x5 propeller så drar motorn ca 12.5 ampere statiskt. Lite på gränsen vad accen mår bra av egentligen men man behöver ju inte köra fullgas hela tiden, eller? Detta är ett drivpaket som enligt mina beräkningar borde ge en lätt modell med hyggliga prestanda och en flygtid på ca 5-6 minuter.



Flygning
Inför provflygningen var jag lite orolig för jag hade läst att MicroJeten skulle vara rätt lurig att starta men jag hade inte behövt vara orolig för den gick som på räls, mycket pga ett rakt och hårt kast av min medhjälpare. MicroJeten steg snabbt och lätt till en betryggande höjd och krävde bara ett par snäpp höjdroder för att flyga rakt och fint. Prestanda var ungefär som jag förväntat mig, hygglig fart och kraft nog för stora loopingar och rollprestanda var som de brukar vara på deltor, helt hysteriska. En kul modell att busa runt med helt enkelt, lätt att flyga och med mycket trevliga stall-egenskaper, även med motorn av och spaken i magen så sjunker den bara rakt fram, skoj. Efter 5-minuter så var det dags att landa, med så trevliga stallegenskaper bör ju en landning inte vara något problem och det var det inte heller. Tyvärr var accen lite varmare än vad jag hade hoppats men annars gick premiärturen över förväntan.

Tyvärr så visade den upp sina mindre trevliga sidor vid de två efterföljande startförsöken vilka slutade med en lossnad motor (jovisst, ABS-plastbiten gick sönder så fort den fick chansen) och en avbruten propeller, trots två ganska hårda sammanstötningar med moder jord så blev inte skadorna större än så. Jag kände igen problemet och efter ett byte av propeller till en 6x3 så försvann problemet med att propellern inte fick riktigt ”grepp” i luften och modellen blev mycket lättare att starta, tyvärr så försämrar ju den lägre propellerstigningen fartegenskaperna och accen blev ännu lite varmare. Men både prestanda och acctemperatur var fortfarande helt ok. Efter en del testande så har jag kommit fram till att den bästa proppen till tvåcells Li-Po accen är en APC 5.5x4.5. Den proppen ger en hyggligt snabb modell som är förhållandevis lätt att handstarta. Dess värre får man tänka på att inte fresta på accarna allt för hårt utan använda trotteln en del för att låta accen vila lite emellanåt.

Snabbare
Efter ett tag så kunde jag inte låta bli att testa med en trecells PolyQuest 1800mAh acc (som jag egentligen köpt till en helt annan modell) och en APC 4.7x4.7 propp, detta ger ett hiskligt varv på motorn och en lite högre ström än vad accen egentligen borde utsättas för men som sagt, det finns ju en trottel också. Med den här setupen så blir prestandan helt vansinnig, givetvis är det helkul och jag kommer nog aldrig att få användning av de där tvåcellspaketen i alla fall. Den är lite lurigare att starta med den lilla 4.7x4.7 proppen men så fort den får grepp i luften accelererar den iväg som en, ja jag vet inte vad, men fort går det.

Omdöme
En trevlig liten modell i det stora hela, det enda som jag har att anmärka på är motorfästet och de lite luriga startegenskaperna. Visserligen så kanske motorfästet fungerar så länge man använder den medföljande Günter-propellern, som ju är rätt mjuk, men jag tycker ändå det är i klenaste laget. (Det problemet har jag själv löst så att jag har dragit ett buntband ner genom kroppen för att få motorn att sitta ordentligt fast, i botten på kroppen sitter det nu en bit kolfiber-stav för att ta upp belastningen av buntbandet).
Vill man ha en liten ”bus-modell” som tar liten plats och är enkel att montera så är MicroJeten ett bra alternativ om man kan få tag i den för vettiga pengar.