Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Rubrik: Bygge: Quasar
Artikel skapad av: pettersson Skicka mail 2005-02-07
  
Quasar, 3D dubbeldäckare för inomhusflyg.

Under hösten så har jag hunnit knåpa ihop några olika modeller för inomhusbruk mest efter eget huvud men när jag hade lärt mig att undvika att flyga in i väggar, tak och golv så kändes det som att det var dags att köpa en byggsats för att utveckla mitt flygande en aning. Eftersom jag hade en lämplig motor och resten av det som behövdes så föll valet på en dubbeldäckare från Topmodel CZ som heter Quasar.

Byggsatsen
Byggsatsen till Quasar innehåller färdigutskurna och målade delar i Depron, förstärkningar, motorspant och roderhorn i CNC-fräst tunn plywood, kolfiberstavar och krympslang för stötstänger. Ett landningställ i pianotråd, som man själv får bocka till, och tre bitar balsa för att montera detta i kroppen. Förutom detta så ingår även tråd för stagning av vingarna, en kabinhuv i tunn plast och en byggbeskrivning på engelska och franska. Allt detta levereras på ett lite ovanligt sätt, det vanliga är ju att man får byggsatsen i en kartong men denna modell kommer i en plastpåse. Det som man behöver mer för att kunna bygga modellen (förutom radio, motor osv.) är tejp,  glasfibertejp och lim.



Byggbeskrivningen
Det finns ingen ritning i traditionell bemärkelse utan all information om hur bygget går till finns i byggbeskrivningen. Denna är 16 sidor lång och väldigt utförlig, den innehåller över trehundra bilder med tillhörande text på de båda språken. Enda nackdelen som jag ser med denna är att bilderna är lite väl små så ibland kan det vara svårt att se exakt vad man skall göra. Detta är dock inget stort problem eftersom alla moment i bygget beskrivs noggrant och oftast med flera bilder.

Bygget
Det är rätt annorlunda att bygga en modell i Depron i jämförelse med en traditionell träbyggsats. Dels för att materialet är annorlunda men framförallt därför att modellen består av väldigt få delar, på sätt och vis påminner det mer om att montera en ARF- byggsats. Jag tänker inte beskriva exakt hur bygget går till men i korthet så börjar bygget med kroppen och den är egentligen en traditionell lådkonstruktion förutom att de två kroppssidorna sitter ihop i den övre delen av bakkroppen. Stabbe och fena består av Depronbitar och dessa är bara att limma fast. Landningsstället får man själv bocka till efter en mall som finns med i byggbeskrivningen, detta limmas ihop med några delar i balsa och så limmas alltihopa fast i kroppen. Den del av bygget som jag tyckte var mest komplicerad och som var det enda jag hade lite problem med var fastsättningen av vingarna. Undervingen är enkel att montera då den limmas i kroppen, däremot så skall övervingen montera med tre bitar kolfiberstav som limmas i förstärkningar i kroppen och i vingen, dessutom så skall de yttre stagen av Depron limmas dit och så skall allting bli rakt också. Lyckligtvis så följer det med tre stycken mallar i Depron som gör det hela rätt enkelt egentligen. Läser man bara igenom alla stegen i denna del i byggbeskrivningen innan man börjar så är det inget problem bara allt ligger still medan limmet torkar. Vingarna stagas med den medföljande tråden och när detta är klart så har helt plötsligt de ganska fladdriga vingarna helt plötsligt blivit väldigt stabila.



Motorinstallation
Som motor valde jag en Axi 2208/34, med ett 10 ampers reglage, detta snurrar en APC 10x4,7 propeller och strömmen kommer från en 2 cells 700mAh E-Tec Li-Po acc. Motorn skruvas fast i motorspantet och fartreglaget sätts fast med dubbelhäftande tejp på insidan av kroppen. Accen, som monteras genom hålet i underkant på motorspantet, sitter givetvis fast med kardborrband.   



Radioinstallation
Det krävs fyra små servon till denna modell då det skall vara ett servo till varje skevroder på undervingen. De över skevrodren är kopplade till de undre via kolfiberstavar. Servona monteras i små fina servohållare av plywood som limmas på kroppens utsida. Stötstängerna består av kolfiberstavar som sätts fast på roderhorn och servo-ok med hjälp av krympslang, en lätt, enkel och glappfri lösning. Det gäller bara att vara försiktig vid värmandet av krympslangen så att inte modellen smälter, Depron tål inte värme särskilt bra som de flesta vet. I byggbeskrivningen så använder de ett värmeskydd för att skydda modellen. Jag gjorde så att jag mätte upp allting väldigt noga och värmde ihop de olika delarna på säkert avstånd från modellen. Sen limmade jag dit roderhorn och monterade servo-ok.


Klart
När man har byggt, monterat motor, acc och radio så skall man enligt byggbeskrivningen ha en modell som väger 200-270 gram, min vägde 275 gram, dvs lite i tyngsta laget, vilket kändes lite märkligt eftersom jag använde den rekommenderade motorn osv. Jag vart inte särskilt nervös över detta då denna modell har rätt rejält med vingarea, vingbelastningen blir ändå väldigt låg och kraften i motorn skulle nog räcka ändå.



Flygning
Då jag inte har fått tillfälle att riktigt se vad den går för så återkommer jag om flygegenskaperna i del två av denna artikel.