Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Rubrik: Xenon Vs Typhoon
Artikel skapad av: ssn radioflygarn@yahoo.se 2004-05-04
  
Hej

Har haft möjligheten att testa två borstlösa motorer med vad som syns på papperet liknande prestanda.. Nämligen Xenon A-28-15-4 och Typhoon 15/10… Som fartreglage användes Xenon 25/40 Funkade u.a men tänk på att inte ha för långa kablar..(gäller alla reglage…)
Det visade sig att den ena var en Vinthund och den andra var en Ardennerhäst….
Värderar inte vilken som var bäst.. Båda uppförde sig toppen, men man skall vara medveten om fördelar/nackdelar på den ena eller andra motorn…. Inga värmeproblem på ngn av motorerna...Lite drygt handvarma..

Vi startar med

Xenon A-28-15-4…
Vikt 86g


8xKan 1050
6X4 APC


Rpm: 15300
8.3Volt belastad
15.5 Amp
128Watt
2.5N statiskt


10X Kan 1050
6X4 APC


Rpm: 16700
9.2 Volt belastad
18 Amp
166Watt
3.0N statiskt


8X Kan 1050
8X4 APC


Rpm: 10000
6.6Volt belastad
22 Amp
145 Watt
3.7N statiskt


10X Kan 1050
8X4 APC


Rpm: 11200
8.2Volt belastad
32 Amp !!!!!!! Acc direkt från spisen!!!!!
262 Watt
5.0N Statiskt



Typhoon 15/10
Vikt 73g


8X Kan 1050
9X6APC


Rpm: 6800
8.0 Volt belastad
19Amp
152Watt
4.2N Statiskt


10Xkan 1050
9x6APC


Rpm: 7600
10.0 Volt belastad
25Amp
250Watt
6.1N statiskt


Nå? Vilken är nu Vinthunden och vilken är Ardennern?????

Om vi tar en modell som GWS Formosa så är Typhoonen det självklara valet för mej.. Mycket drag till relativt liten strömåtgång……(Ardennern)

Men i HET:s Tucano skulle jag mycket väl kunna tänka mej en Xenon…… Need for Speed….
(Vinthund)

Som jag sade i inledningsskedet..Tar inte ställning för den ena eller andra. Båda funkar kanon.. Om man bara väljer rätt användningsområde…

Felräkningar/skrivningar kan förekomma… men har dubbelkollat allt……

Har försökt att välja proppar som kan vara intressanta....... (Inom motor och reglagets område..)

SoSis
Lite kompletterande mätvärden på Xenon A-28-15-4 med 5x5 glasfiberförstärkt Gunterpropp

8X KAN 1050 gav:
8.5V
13.3A
113.5W
16000Rpm
1,9N...

10xKAN 1050 gav:
10.0V
17A
170W
18900 RPM
2,3N

12XKAN 1050 gav:
11.0V
19,3A
212W
21200 RPM
2,6N

Alla V-värden mätta under belastning...

Omdöme om de sista mätningarna...
Motorn blev inte mer än drygt handvarm...
Väldig snabb respons mellan inget och fullgas...(Schutze18/46K)

Rekommenderas!!! Om ni vill åka fort!!!

SoSen..