Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Rubrik: CENTRA - vem minns...?
Artikel skapad av: bosse_jansson Skicka mail 2013-09-09
  
Kommer någon ihåg Centra...?
Jag tror att få nu levande människor gör det, förutom de som intensivläste sina Clas Ohlsonkataloger på 40-talet.

”Maskinfabriken Centra”, som låg i Skanderåsen, Bergs Kommun i Jämtland, leddes av ingenjör Bengt O Glas (lokalt kallad ”Dr Glas”), och kanske kommer fler ihåg hans teknikhandböcker, som såldes av Clas Ohlson under ganska många år.

Den kanske mest kända Centra-produkten var den lilla svarven, som kunde köpas färdig, eller som gjutgodssats för hembygge. Många tillbehör fanns.

Ett annat av Herr Glas’ alster var den bensindrivna modellmotorn, också med namnet Centra.
Den var på 11,7 cc, och liksom svarven, kunde motorn köpas helt färdig, eller som gjutgodssats för den händige. Motorn kunde köpas som flygmotor, eller som båtmotor, med vattenkylning. Även här fanns många tillbehör.

Motorn var en ganska konventionell ”sidportare”, dock lätt igenkänd genom de radiella kylflänsarna på toppen, vilket inte är så vanligt.
Vad som däremot är riktigt udda, är smörjsystemet. Trots konventionell 2-taktsprincip, rekommenderas att Centra tankas med ren bensin (eller andra bränslen) utan oljeinblandning.
Det som vid första anblick ser ut som ett ”flottörhus” på förgasaren, är vad som bland ångmaskinsfolk kallas ”lubrikator”. En oljetank, från vilken olja sugs in förgasarens venturi, med hjälp av motorns eget undertryck.
Graden av smörjning reglerades via en vanlig nålventil. Man fick justera tills en lämplig grad av ”blårök” kunde ses i avgaserna…

En tveksam detalj är, i mina ögon, motorfästet, som sitter långt bak, på tanken, vilket känns som en svag punkt.  Innan några startförsök görs, bör man nog stötta motorns främre del med något slags ”tvärslå” eller liknande.

Dessa motorer dyker inte upp ofta. Då och då kan något ”fragment” dyka upp på Tradera, eller något swap meet, och vid ett tillfälle såg jag en ”uppskuren” Centra, målad, och monterad på ett träställ….antagligen från någon utbildningsverksamhet.
Det förefaller som om en hel del gjutgodssatser såldes till yrkesskolor och liknande.

Jag hade den ofattbara turen att få tag på detta, nästan kompletta exemplar, från Belgien (!) Denna motor verkar ha cirkulerat i Europa, bl.a. i England, under en okänd tidsrymd.
Den är mycket välbyggd, men jag lutar ändå åt att den har byggts av någon, från en gjutgodssats…helt säker är jag dock inte.

De två nålventilerna saknas. Dessa är lätta att tillverka.

Samma sak med spaken/stoppskruven för förtändningen. Även denna består av en ”gängad stång”.

Vevstaken är i mässing, vilket den inte borde vara. Kan den vara för tung?

Kolven saknar ringar, men som tur är, är kolven ett original gjutgods, med ”plats” på insidan för de 2 spåren. Eftersom borrningen är 24 mm, borde det gå att använda ett par ringar från en modernare motor (många 10-kubikare har just 24 mm cylinderdiameter).

Som synes finns här litet pyssel att göra, men egentligen ingenting som är omöjligt.

Den ”nostalgiska” biten:
Den Clas Ohlson-katalog från 1944, ur vilken jag scannat några sidor nedan, tillhörde min morfar. Det hade dock hunnit bli 50-tal, men morfar kastade ogärna bort något, så denna katalog har jag noga studerat sedan mycket unga år….och därmed fantiserat om Centra, som liksom ”följt” mig genom åren.

För ca 30 år sedan hade jag faktiskt ett trevligt telefonsamtal med Bengt O Glas, då han berättade litet om sin verksamhet på 40-50-talen. Han meddelade också att han inte hade sparat något från Centra-åren….inte ens någon ritning eller annat intressant. Verksamheten i Skanderåsen lades ner, såldes eller delades upp på något sätt, och han flyttade söderut i Sverige, till helt andra arbetsuppgifter. 
Men åren har gått, och jag borde förstås ha tecknat ner alla detaljer…

Hur som helst är jag glad över att äntligen få se en Centra-motor, och att detta beresta exemplar slutligen hittat tillbaks till Gamla Sverige…

Det vore trevligt att höra från andra, som kanske har några "Centra-minnen", eller kan tillföra mer historik...  :-)













"Lubrikatorn" med sin nålventil. Själva nålen saknas dock här.


Den ringlösa kolven. Eftersom kolven är tillverkad från originalgjutgodset, finns som tur är litet "extra" gods för kolvringsspåren, högst upp.