Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


 

Rubrik: EVO 9 med Assan X8D Hack module
Artikel skapad av: Robert Skicka mail 2009-10-31
  
Jag tänkte visa hur man stoppar in en Assan Hack modul i en EVO 9.

Nu har man ju kört ett tag med en Assan Futaba modul hängandes på bak på radion i elevuttaget. 35 Mhz grejorna är ett minne blott och det är dags att gå över helt och hållet till 2,4 Ghz.




En sådan här 2,4 Ghz modul ska byta plats med den gamla 35 Mhz modulen i EVO 9:an.





Man börjar lättast med at ta bort bakstycket och lokalisera var 35 Mhz modulen är placerad, det är den gröna saken på höger sida.






När man har plockat bort 35 Mhz modulen så hittar man en kontakt med 6 stift som man ska koppla in sig på.







På 1:ans stift hittar man PPM signalen.
3 är plus och 4 är minus så långt är det enkelt.

På vissa modeller behöver man en bygel mellan 2 och 5:ans stift för att modulen ska fungera.

Har man mjukvaruversion 1.xx så behöver man ingen bygel.
Version 2.xx då måste man använda sig av bygeln.
Version 3.xx i skrivande stund finns det inga tredjeparts grejer som fungerar. Man är då hänvisad till Multiplex originalgrejer i detta fall M-link.







Molex 6-poliga 6471 hona  och hylsor hittar man här .







Det bästa hade varit om det funnits Molex 2695. Men den sorten fanns inte i Sverige och med kniv så fixar man en sådan själv genom att skära bort låsningen och polarisationsskyddet.
Hylsorna krimper man med en vanlig servokontaktstång.






Jag kör med version 2.62 och då behöver jag en bygel mellan 2 och 5.







Antennen passar med ett klick i originalfästet.
Anntennsladden var på mitt exemplar lite väl lång för att passa perfekt i radion. Därför kapade jag ur en bit på antennröret så att kabeln kunde gå ner i under röret i en mjuk sväng för att lätt och smidigt passa in på sändarmodulen utan att ligga i spänn.
Hålet i antennröret lika brett som slipskivan är bred på bänkslipmaskinen.






När man ändå hade isär grejerna så kändes det bäst att sätta på lite krympslang på den gamla antennanslutningen.






Ja, så här blev det. Jättebra passning på Assan modulen. Modulen sitter fast med två fästkuddar av dubbelhäftande tejp.






När bakstycket skulle återmonteras så klämde det på kablarna som sitter på Molexkontakten. Lättast var att pilla ur hylsorna och sned slipa på ena kanten av kontakten.






Modulen har ju en lysdiod som kan vara trevlig att titta på. Den talar om vilken läge modulen befinner sig i.

För att slippa göra åverkan på chassit så valde jag en lösning genom att borra ett 3mm hål i bakstycket rakt ovanför lysdioden.
Ett enkelt sätt att veta var man ska borra är att klippa till två pappersremsor och sedan göra hål med ett vanligt hålslag
Trä på remsorna på lysdioden och tejpa fast dem i chassit.






Sätt på bakstycket. Nu är ju bakstycket inte helt slätt så pappersremsorna blir ju lite för korta. Men det är bara att tänka en linje som går igenom hålets mitt som sedan korsar varandra. Där den vänstra byggnålen sitter är mitt tänkta kors.






Borra först med ett 1 mm borr för att se att man har träffat rätt. Behövs det ingen korrigering så går man på med 3mm borret.
För att få radion tät igen så lägger man på en blubb med smältlim. Tejpa först på utsidan så att inte limmet rinner igenom hålet.
När limmet har kallnat så skär man av toppen på blubben så att inte den ligger och trycker på lysdioden.
Limmet kommer att fungera som en jättebra ljusledare så det är ingen katastrof om man inte har träffat rätt med borrningen.






Diskret placering och inget utanför hålet som man fastnar med fingrarna i.






Så här blev resultatet, rent och fint utan men massa extra hål och borrningar i chassit. Radion går lätt att återställa till originalskick om man så önskar.


/ Robert